آشنایی با راهکارهای مقابله با احساس طرد شدن

1749 بازدید
21 آذر 98
بهاره
,

با راهکارهای مقابله با احساس طرد شدن آشنا شوید

طرد شدن (rejection) قسمتی از زندگی است. از ابتدای زندگی ممکن است با این احساس مواجه شده باشید، به طور مثال در کودکی از سوی دوستان و همسالان خود طرد شویم یا بعدها در بزرگسالی آن را درک کنیم. رد شدن برای تقاضای کار، رد شدن برای شروع یک زندگی جدید، رد شدن در دوستی، رد شدن در واحدهای درسی یا دانشگاه دلخواه و… همگی بخشی از زندگی هستند و امری اجتناب ناپذیر است. اما، نکته اصلی نحوه برخورد با این شرایط است. حال در ادامه این مقاله با راهکارهای مقابله با احساس طرد شدن آشنا شوید.

 

آشنایی با راهکارهای مقابله با احساس طرد شدن

آشنایی با راهکارهای مقابله با احساس طرد شدن

 

رد شدن یا طردشدگی چیست؟

احساس طرد شدن یا رد شدن به گرفتن پاسخ منفی در مقابل پیشنهادات کاری، ازدواج، دوستی و… گفته می شود. رد شدن باعث ایجاد احساساتی همانند خشم، ناراحتی، کمبود اعتماد به نفس، حسادت و افسردگی می شود که در صورت عدم مدیریت درست می توانند آسیب های جبران ناپذیری به زندگی فرد وارد کنند.

مدیریت طرد شدن (طرد شدگی)

همانطور که در پاراگراف های بالاتر توضیح داده شد، طرد شدن قسمتی از زندگی است که برای همه انسان ها به نحوی رخ می دهد، حتی افراد موفق بارها در زندگی کاری، شخصی، دوستی ها و… احساس شکست کرده اند و بارها توسط همسر، دوست، مدیر کنار گذاشته شده اند، اما مسئله که باعث موفقیت آن ها شده است ادامه دادن و باور به این موضوع که آن ها در نهایت می توانند به خواسته خود برسند، بوده است. در ادامه تکنیک هایی برای مدیریت طرد شدن ذکر می گردد که عبارتند از:

1- طرز دید خود را نسبت به نتایج تصمیماتتان عوض کنید

نوع دید ما نسبت به نتایج تصمیماتمان باعث می شود، در آن مسئله باقی بمانیم و احساس شکست کنیم یا آن را فراموش کنیم. اگر ذهنی داشته باشید که وقایعی بدون تغییر را ترجیح دهد، قطعا مشکل بیشتری خواهید داشت، اما با باز کردن ذهنتان بر نتایج مختلف تصمیمات و وقایع غیرقابل کنترلتان راحتتر می توانید با این مشکلات کنار بیایید.

2- مراقب گفتگوی ذهنی خود باشید

ذهن ما انسان ها براساس وقایع ابتدای تولدمان نقدهای منفی را به خود جذب می کند و در بزرگسالی آن ها را تحت عنوان گفتگوی ذهنی منفی به ما پس می دهد. براساس تحقیقاتی که بر روی ذهن انجام شده می توان این گفتگوی ذهنی منفی (گفتگوی ذهنی مخرب) را به گفتگوی مثبت ذهنی تغییر داد. برای این کار می توانید از تکنیک هایی به مانند مدیتیشن، مانتراهای مثبت همانند (من در زندگی خود موفق هستم، من فرد با ارزشی هستم)، مشغول نگه داشتن ذهن با کتاب صوتی و موزیک و… استفاده کنید. با گذشت زمان تاثیر مثبت این تکنیک ها بر زندگی و ذهنتتان را مشاهده خواهید کرد.

3- به گذشته باز نگردید

بسیاری از افراد زمانی که در زندگی عاشقانه، شغلی یا دیگر وقایع زندگی طرد می شوند، به بازنگری وقایع گذشته می پردازند تا به این طریق بتوانند احساس خشمی که درون خود دارند را تخلیه کنند. اما، در این موقعیت های سخت سعی کنید به خود زمان دهید و با احساسات منفی خود کنار بیایید به همسر، نامزد، دوست، مدیر، مربی و هر فردی که به نوعی شما را رها کرده کاری نداشته باشید و ذهنتان را از این وقایع دردناک رها کنید. سعی کنید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید، نقاشی بکشید، ورزش کنید، با دوستانتان زمان بگذرانید تا بتوانید راحتتر با شرایط دردناک فعلی خود کنار آیید.

 

همچنین بخوانید:  احساسات از کجا می آیند ؟

 

4- به خودتان اجازه دهید احساسات خود را بروز کنید

زمانی که ما به احساساتی همانند درد، غم، نفرت، خشم اجازه می دهیم بروز کنند در واقع از عمیقتر شدن آن ها جلوگیری می کنیم. هرچه به خود یادآوری کنید هیچ اتفاقی رخ نداده و ناراحت نیستید در واقع به ناراحتی خود اجازه می دهید عمیقتر شود. برای این کار می توانید گریه کنید، دردها و ناراحتی هایتان را بنویسید و با خودتان صبور باشید، از فضای مجازی دور باشید و به ذهن و جسمتان اجازه دهید آرامش پیدا کنند.

5- حس نکنید قربانی هستید

در هنگام جدایی، بیکاری و یا شرایط سخت، راحتتر است دیگر افراد را مقصر بدانیم و خود و زندگیمان را قربانی تصمیمات آن ها بدانیم. اما، حقیقت این است ما قربانی نیستیم، بلکه انتخاب می کنیم در نقش قربانی فرو رویم، همه ما انسان ها باید یاد بگیریم نتیجه تصمیمات غلطمان را همانند تصمیمات درست زندگیمان بپذیریم، از آن ها درس گرفته و به زندگی خود ادامه دهیم.

6- خودتان را در آغوش بگیرید

بسیاری از ما پس از جدایی از روابط عاشقانه یا از دست دادن دوستان و… حس می کنیم قوی و موفق نیستیم. در واقع حس سردرگمی عمیقی در ما به وجود می آید که ما را گیج می کند. برخی افراد، مکان ها یا اشیا باعث می شوند حس درد زیادی را تجربه کنیم، اما حقیقت این است زندگی ادامه دارد و شما با مدیریت احساسات خود و انجام فعالیت های جدید به خود اجازه می دهید با افراد، اماکن و هیجانات جدید آشنا شوید در عین حال با در آغوش کشیدن گذشته خود این پیام را به دنیا مخابره می کنید که قوی هستید و تمایل به ادامه دادن زندگی دارید.

7- از مشاوران و متخصصان روانشناسی کمک بگیرید

اگر حس می کنید درد حاصله بیش از توان شماست به افراد متخصص مراجعه کرده و با آن ها صحبت کنید.

راهکارهای مقابله با احساس طرد شدن

طبق تحقیقاتی که انجام شده افرادی که ازدواجشان به طلاق ختم می شود یا از روابط عاشقانه و کاری که به آن علاقه زیادی دارند کنار گذاشته می شوند، در صورت داشتن عزت نفس بالا و عشق به خود با درد کمتر، کابوس های وحشتناک کمتر و غم کمتری نسبت به دیگر افراد مواجه می شوند. حالا ممکن است برایتان سوال پیش آید چگونه عشق به خودم را افزایش دهم؟

با خودتان مهربان باشید

زمانی که در مورد گفتگوی منفی درونی صحبت کردیم راهکارهایی برای تغییر آن ها ارائه دادیم، شما با انجام آن راهکارها با گذر زمان نسبت به خود مهربان تر خواهید شد. با خودتان همانگونه رفتار کنید که با یک دوست عزیز رفتار خواهید کرد، به خودتان سخت نگیرید و خودتان را زیر بار انتقادهای بی پایه و اساس نبرید.

با دیگر انسان ها ارتباط برقرار کنید

 این به معنای آن نیست از ابتدای صبح که بیدار شده اید راهی سمینارها و مراسمات مختلف باشید و خودتان را در شلوغی ها غرق کنید، بلکه به این معناست گاها با افراد مختلف صحبت کنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید و وقایع و روابط انسانی را تحلیل کنید. هرچه میزان تحلیل شما عمیقتر باشد بیشتر متوجه می شوید که شما تنها نیستید و افرادی قبل از شما با احساس فعلی تان دست و پنجه نرم کرده اند و این می تواند کمک کننده باشد.

نسبت به خودتان آگاه باشید

زمانی که تصمیم می گیرید بر وقایع درونی خود همانند وقایع بیرونی آگاهی پیدا کنید و فقط نظاره گر باشید، بیش از قبل در زمان حال زندگی می کنید، کمتر خودتان را قضاوت می کنید و از افکار خود بیش از قبل آگاه می شوید و می دانید چگونه با آن ها ارتباط برقرار کنید. با افزایش خود آگاهی کمک بزرگی به خودتان می کنید که در نهایت موجب افزایش شفقت نسبت به خود و جهان، افزایش آرامش، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب می شود. شما با استفاده از تکنیک های تنفس و مدیتیشن های خود آگاهی می توانید باعث افزایش خودآگاهی خود شوید.

در آخر به یاد داشته باشید حس طرد شدن برای تمامی افراد رخ می دهد، و بخشی از زندگی تک تک ما انسان ها را در بر می گیرد. ارزش خود را بدانید، خودتان را دوست بدارید و بدانید طرد شدن از طرف یک مرد، یک زن، یک مدیر، یک دوست، یک والد و… به معنای دوست داشتنی نبودن شما نیست، بلکه نشان دهنده این است انسان ها گاها خطا می کنند و ما با بخشش آن ها و رهاسازی تجارب تلخ زندگیمان می توانیم زندگی بهتر و شادتری برای خودمان رقم بزنیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بخور حضرت مریم را با خواص درمان انواع بیماری های عصبی، درمان افسردگی شدید، درمان ام اس، صرع، تشنج، انواع معلولیت ها، جنون، درمان اوتیسم، درمان شب ادراری، کمک به استجابت دعا، بلغم زدا، ضد سرطان، آرامبخش، رفع انرژی های منفی، درمان میگرن شدید، معطر کردن فضای خانه، درمان چشم زخم و تقویت حافظه…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0