topNotif

چگونه بی حالی و خستگی روزانه خود را کاهش دهیم؟

1964 بازدید
25 آذر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چگونه بی حالی و خستگی روزانه خود را کاهش دهیم؟

احساس کسالتی که ذهن یا جسم شما را در روزهای طولانی تحت تاثیر قرار می دهد، خستگی نام دارد. همه ما در زندگی خود زمان هایی را داشته ایم که به خاطر استرس امتحان، جشن عروسی خواهرمان و… شب را درست نخوابیده ایم و صبح زود راهی دانشگاه، یا محل کار شده ایم، این خستگی کاملا طبیعی است و علت آن عدم خواب درست و هیجانات بیش از حد است. اما زمانی که این خستگی تکرار شود، تشخیص علل و درمان آن بسیار ضروری است. خستگی علت های مختلفی دارد و برای رفع آن در طول روز راهکاهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به چندین مورد از آن ها اشاره می کنیم. حال در ادامه این مقاله خواهیم گفت که چگونه بی حالی و خستگی روزانه خود را کاهش دهید.

 

چگونه بی حالی و خستگی روزانه خود را کاهش دهیم؟

چگونه بی حالی و خستگی روزانه خود را کاهش دهیم؟

 

چه زمانی احساس خستگی مشکل ساز است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بی خوابی و تنش های روزمره سبب اساس بی حالی و کسالت می شود که کاملا طبیعی است، اما خستگی زمانی دردسرساز می شود که شما روزهای پی در پی با آن درگیر بوده باشید و 20 یا 25 روز از ماه را با خمیازه و بی حالی و کمبود انرژی طی کرده باشید. در اینگونه موارد لازم است شما عادات زندگی، سلامت جسمی و روحی خودتان را بررسی کنید. در ادامه راهکارهایی به شما گفته می شود که با انجام آن ها ممکن است از حالت خمودگی و خستگی خارج شوید اما اگر تغییر حاصل نکردید حتما به پزشک یا مشاور متخصص مراجعه نمایید.

چرا اغلب اوقات احساس خستگی می کنم؟

خستگی ممکن است به دلایل مختلف جسمی همانند دیابت، کاهش ویتامین ها و مواد معدنی بدن همانند آهن، اختلال خواب، مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر، چاقی یا لاغری بیش از حد، همینطور بارداری در 12 هفته اول رخ دهد. همچنین، دلایل مختلف روحی مانند اضطراب و استرس بیش از حد، افسردگی، مشکلات و نگرانی های مالی، شوک های احساسی همانند جدایی از همسر یا شنیدن خبر بد و سبک زندگی خسته کننده همانند مصرف بیش از حد الکل به وجود آید. شاید احساس خستگی بیش از حد در اغلب افراد وجود داشته باشد، اما باید بدانید این حالت طبیعی نیست و در رفع آن باید تلاش کرد.

ویتامین های مفید برای رفع خستگی و بی حالی روزانه

ویتامین ب کمپلکس که حاوی ویتامین ب 12 است، مصرف کنید، زیرا این ویتامین به تنهایی باعث افزایش انرژی می شود. متاسفانه استرس و تغذیه بد باعث کاهش ویتامین ب کمپلکس در بدن می شود. بنابراین، کاهش استرس و مصرف یک روز در میان، موادغذایی حاوی این ویتامین به کاهش خستگی، بهبود کارکرد حافظه، و بهره مندی از خلق و خوی خوب کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین ث که سرشار از آنتی اکسیدان ها است، به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شود. همچنین، توصیه می شود، مولتی ویتامین و مواد معدنی منیزیم و آهن را مصرف کنید، زیرا کمبود آهن و منیزیم نیز می تواند به خستگی و کسالت منجر شود.

برای رفع خستگی و بی حالی به چه عاداتی توجه کنیم؟!

1- به خواب خود توجه کنید

خواب باکیفیت به اندازه ورزش و تغذیه سالم اهمیت دارد. باید بدانید خواب کمتر از 6 ساعت یا بیش از 9 ساعت می تواند باعث ایجاد خستگی و بیماری های دیگری همانند چاقی، افسردگی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، عدم کارکرد درست مغز، و خلق و خو بد شود. البته طبق تحقیقات انجام شده معمولا خانم ها در مقایسه با آقایان به خواب بیشتری نیاز دارند. فراموش نکنید، از وسایل الکترونیکی همچون تلفن همراه و تبلت در هنگام خواب استفاده نکرده و یک ساعت قبل از خواب آن ها را کنار بگذارید.

2- پروتئین مصرف کنید

اگر در ابتدای صبح هیچ ماده غذایی استفاده نمی کنید یا مواد غذایی همانند دونات استفاده می کنید، بهتر است در این عادت تغییری ایجاد کنید. با مصرف پروتئین در ابتدای صبح، شما انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره خواهید داشت. مواد غذایی همچون پنکیک، تخم مرغ آب پز، تکه های سیب با پنیر، یک عدد موز، اسموتی ها و کاسه متشکل از مغزها و جوپرک، ماست میوه و… همگی می توانند یک صبحانه عالی محسوب شوند.

 

همچنین بخوانید:  3 دمنوش گیاهی بی نظیر برای رفع خستگی و افزایش انرژی بدن

 

3- فعالیت های جسمی خود را افزایش دهید

شاید ندانید، اما خستگی یکی از نشانه های کمبود حرکت است، پس لازم است فعالیت های جسمی خود را افزایش دهید. ورزش کردن در خانه، رفتن به باشگاه، رقصیدن، دویدن، شنا کردن، پیاده روی یا رفتن به کوه و طبیعت در آخر هفته ها، همگی باعث بهبود خلق و خو، افزایش سوخت و ساز بدن، رفع خستگی و افزایش انرژی می شوند. نیاز نیست روزی یک تا دو ساعت ورزش کنید، 20 دقیقه در روز برای ورزش کافی می باشد.

4- آب بنوشید

کمبود آب باعث خستگی می شود، همینطور در هنگام بی حالی دست و صورتتان را با آب سرد بشویید تا احساس آگاهی بیشتری پیدا کنید.

5- خوش بگذرانید و از زندگی لذت ببرید

علایق خود را پیدا کنید و زمانی در روز را به آن اختصاص دهید. مطالعه کردن، باغبانی کردن، تماشای یک فیلم کمدی، سپری کردن زمان با همسرتان، شروع کلاسی جدید، بازدید نمایشگاه های مختلف، گذراندن زمان با دوستان، تغییر مدل موها، تغییر دکوراسیون منزل و… همگی باعث افزایش انرژی، تغییر خلق و خو و رفع خستگی و بی حالی می شوند.

6- با ذهنتان آشتی کنید

طبق تحقیقات، افکار منفی می توانند باعث خمودگی و خستگی افراد شوند، پس لازم است افکار منفی را رها کنید. برای این کار می توانید به گروه های مذهبی مراجعه کنید و زمانی را به ارتباط با خدا اختصاص دهید، مدیتیشن کنید، حتی روزی 3 دقیقه برای این کار کافیست. دفتری برای شکرگذاری داشته باشید و هر شب قبل از خواب لیستی از مواردی که شکرگذار آن ها هستید تهیه کنید، خود و بقیه را ببخشید تا احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشید.

7- استرس روزانه خود را مدیریت کنید

استرس سبب خستگی، بی حالی، خواب بی کیفیت، و کمبود انرژی می شود. برای مدیریت استرس به کارهای دلخواهتان بپردازید، موزیک گوش کنید، با افراد مختلف صحبت کنید و از نور خورشید استفاده کنید.

نکاتی مهم برای کاهش خستگی روزانه

  • شما می توانید حمام نمک منیزیم بگیرید، اینگونه حس خستگی شما رفع می گردد.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی، سیگار و قرص های خواب آور خودداری کنید.
  • مراقب میزان مصرف کافئین روزانه خود باشید. مصرف یک تا دو لیوان کافئین مشکلی ایجاد نمی کند.
  • وعده های غذایی روزانه خود را از دست ندهید، زیرا باعث کاهش قندخون بدن، بی حالی و خستگی می شود.
  • بیش از حد یا کمتر از مقدار مورد نیاز خود مواد غذایی مصرف نکنید. همینطور سعی کنید مواد غذایی سالم همانند میوه، سبزیجات، مغزها، گوشت سفید، لبنیات، و دمنوش های گیاهی را بیشتر مصرف کنید.
  • مواد غذایی سرشار از آهن همانند اسفناج را به وعده های غذایی خود بیفزایید.
  • تکنیک هایی برای آرام سازی خود یاد بگیرید.
  • بیش از اندازه ننشینید، سعی کنید فعالیت جسمی زیاد داشته باشید و از هوای آزاد بهره ببرید.

توجه داشته باشید، با تغییر عادات کوچک شما می توانید کیفیت زندگی تان را افزایش دهید، لحظات بیشتری را شاد باشید و آن گونه که تمایل دارید زندگی کنید و از شر مشکلاتی همانند خستگی و بی حالی رهایی یابید و پر انرژی باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قهوه گانودرما را با خواص بهبود سیستم ایمنی، کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش خستگی، بهبود حافظه، کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب، کاهش استرس، کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0