topNotif

در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

1502 بازدید
29 آذر 98
بهاره
,

در زمان آلودگی هوا چی بخوریم و چگونه مراقب خودمان باشیم؟

امروزه به دلیل افزایش جمعیت بسیاری از کشورهای دنیا با مشکل جدید و بزرگی همانند آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعا برای رفع این آلودگی نیازمند برنامه های بلند مدت از طرف دولتمردان هستیم، اما ما خود نیز به عنوان یک شهروند ایرانی باید به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم. در شرایط آلودگی هوا به افراد سالمند و کودکان توصیه می شود که از منزل خارج نشوند و سایر افراد از خروج غیر ضروری از خانه خودداری کنند. اما سوال اینجاست که در زمان آلودگی هوا چی بخوریم و چگونه مراقب خودمان باشیم.

 

در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

 

هوای آلوده چه تاثیری بر جسم و ذهنمان می گذارد؟!

زمانی که ما هوای آلوده را استشمام می کنیم، در واقع ذرات کثیف و آلوده را به درون بدنمان جذب می کنیم، که این فرآیند در صورت ادامه داشتن باعث ایجاد مشکلات قلبی، بیماری های تنفسی، برونشیت مزمن، سرطان ریه، آسم، کاهش قدرت تشخیص، ضعف در عملکرد مغز، سختی تنفسی و سرفه می شود. همینطور اگر مشکلات قلبی دارید احتمال این که وضعیتتان در هوای آلوده بدتر شود وجود دارد. شما با استفاده از ماسک های مخصوص آلودگی هوا می توانید از خطرات آن بکاهید.

نشانه های تاثیر آلودگی هوای بر بدن

آلودگی هوا علائمی همچون سردرد، سوزش گلو، سوزش چشم و بینی، سرگیجه، تنگی نفس یا کم آوردن نفس، سرفه یا آبریزش بینی و چشم، خستگی، حساسیت، گرفتگی سینوس، و حالت تهوع دارد. این علائم در صورت ترک ساختمان یا رسیدن به محل کار ممکن است رخ دهد، پس سعی کنید با مراقبت از خود عوارض آلودگی هوا را کاهش دهید.

در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

متاسفانه هوای آلوده یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ کشورمان همچون تهران و کرج است، اگر شما هم در شهرهایی زندگی می کنید که هوای آلوده دارند بهتر است با مراقبت از جسمتان مضرات آلودگی هوا را کاهش دهید. طبق تحقیقات سالانه 7 میلیون انسان بخاطر آلودگی هوا فوت می کنند. یکی از راه های کاهش عوارض آلودگی هوا استفاده از مواد غذایی مفید، دفع کننده سموم و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. اگر چه برای از بین بردن آلودگی هوا نیاز به تصمیمات جدی در این زمینه است، اما شما با مصرف مواد غذایی که سم زدا هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، به بدنتان کمک می کنید تا سریعتر سموم و ذرات آلوده را دفع کند. حال سوال این است در هوای آلوده چه مصرف کنیم؟!

 

همچنین بخوانید:  دمنوش برای آلودگی هوا

 

موادغذایی مفید به هنگام آلودگی هوا
  • در هوای آلوده مواد غذایی که ویتامین ث دارند را بیشتر از مواقع دیگر استفاده کنید: میوه هایی همانند پرتقال، کیوی، نارنگی، خرمالو، لیمو ترش سرشار از ویتامین ث هستند که این ویتامین باعث از بین بردن سموم ناشی از ذرات آلودگی هوا می شود.
  • از مواد غذایی سرشار از ویتامین ای و ویتامین آ نیز همانند هویج استفاده کنید: این ویتامین ها تمیز کننده بدن هستند.
  • روغن زیتون استفاده کنید: روغن زیتون سرشار از ویتامین ای است و به پاکی ریه ها کمک کرده و برای از بین بردن التهابات ناشی از آلودگی هوا نیز مفید است. سعی کنید روغن زیتون را در سالادها و برنج یا هنگام طبخ غذا مصرف کنید.
  • آووکادو و اسفناج مصرف کنید: این دو ماده غذایی سرشار از ویتامین ای هستند، که به بهبود عملکرد قلب و دفع سموم بدن کمک می کنند.
  • در هوای آلوده از سبزیجات بیشتر استفاده کنید: سبزیجات سبز برگ همانند اسفناج برای دفع سموم و جلوگیری از سرطان هایی همانند ریه موثر هستند. همچنین، مصرف کلم بروکلی در سالادها یا کنار مواد غذایی توصیه می شود.
  • گوجه فرنگی بیشتری میل کنید: این ماده غذایی سرشار از لیکوپین است و آنتی اکسیدان های بسیاری دارد که مقاومت بدن را در مقابل بیماری های تنفسی بالا می برد.
  • بذر کتان مصرف کنید: این گیاه سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است، و دارای خواصیست که مقاومت بدن را در مقابل علایم بیماری هایی همچون آسم و آلرژی بالا می برد، می توانید مقداری از این بذر را در سالاد خود استفاده کنید.
  • انگور میل کنید: این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که به بهبود قوای ایمنی بدن کمک می کند.

آیا ورزش کردن در هوای آلوده مفید است؟!

طبق تحقیقات انجام شده ورزش برای بدن در اغلب مواقع (حتی در هوای آلوده) مفید است و باعث بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان و جسم می گردد. اما از انجام حرکات ورزشی در بیرون از منزل یا بیرون باشگاه در شرایطی همچون آلودگی هوا جدا خودداری کنید. انجام حرکات ورزشی به افزایش اکسیژن رسانی بدن منجر می گردد و تصور کنید اگر در هوای آزاد آلوده ورزش کنید چه اتفاقی می افتد؟ شما بیش از یک فرد معمولی که بنا به شرایط زندگی خود درون شهر تردد دارد، ذرات آلوده را به بدنتان وارد کرده اید و بدنتان را در معرض آسیب جدی قرار داده اید. پس در هوای آلوده در منزل یا باشگاه ورزش کنید و از ورزش هایی همانند پیاده روی در بیرون از منزل، دوچرخه سواری، دو، جاگینگ و … در داخل شهرهای آلوده خودداری کنید.

چگونه می توانیم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم؟!
  • استفاده از خودروی شخصی را تا حد ممکن کاهش دهید، به جای آن از دوچرخه یا سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید، همچنین می توانید با پیاده روی به مقاصد خود برسید.
  • قبل از خرید وسایل منزل همانند یخچال به درجه کیفیتشان توجه نمایید.
  • در هنگام استفاده از خودروی شخصی سالم بودنش را چک کنید، تا آسیبی به محیط زیست نرسانید.
  • وسایل مورد نیازتان همانند رنگ، لباس و… را از برندهای تولید کننده که دوستدار محیط زیست هستند، خریداری کنید.
  • در صورت امکان با دوچرخه یا پیاده به مقاصدی که هر روز به آن ها تردد می کنید، مراجعه نمایید.
  • از سوزاندن چوب، برگ ها و درختان خودداری کنید.
  • در روزهایی که به سالم بودن هوا شک می کنید حتما اخبار آلودگی هوا را بررسی کنید.
  • از ورزش کردن در خارج از منزل یا باشگاه جدا خودداری کنید.
  • کودکان خود را در محیط های سرپوشیده همانند استخر، پارک های سرپوشیده، منزل و…نگه دارید و اجازه ندهید به خارج از منزل بروند.
  • سعی کنید از هدر دادن انرژی های مختلف (گاز، آب، برق) منزل یا محیط کارتان جلوگیری کنید.
  • اجازه ندهید داخل منزل یا دفتر کارتان سیگار کشیده شود.
  • از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید.

در آخر، به خود و افراد دیگر کمک کنید نفس بکشند و هوای تمیز در اختیارتان را تمیز نگه دارید و مسئولیت مراقبت از پاکیزگی هوای محیط زیست و کره زمین را برعهده بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر کتان را با خواص کاهش اشتها، چربی سوز، کاهش و کنترل وزن، درمان یبوست، کاهش فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0