topNotif

درمان سنگ کیسه صفرا با رژیم غذایی ساده

4884 بازدید
02 بهمن 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

درمان سنگ کیسه صفرا

خیلی از مردم سنگ کیسه صفرا دارند، اما این سنگ ها ممکن است علامت بارزی نداشته باشند. سنگ های کیسه صفرا از تعداد زیادی سنگریزه تا چند عدد سنگ متوسط یا حتی یک سنگ بزرگ متفاوتند. سنگ های خیلی ریز یا خیلی بزرگ به اندازه سنگ های متوسط مشکل ساز نمی شوند، زیرا یکی از عوارض اصلی وقتی است که سنگی متحرک می شود و در مجرای صفرا گیر می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با روش های دفع و درمان سنگ کیسه صفرا آشنا کنیم؛

کبد صفرا می سازد؛ کیسه صفرا، کیسه ای کوچک است که صفرای تولیدشده در کبد در آن ذخیره و تغلیظ می شود و پس از صرف غذا از راه مجرای صفرا به روده ترشح می شود. صفرا برای هضم و جذب چربی ها و نیز برای عملکرد مناسب روده و ترشحات گوارشی لازم است. این کیسه در زیر کبد قرار گرفته است.

 

درمان سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا

 

نشانه های سنگ کیسه صفرا

درد ناشی از انسداد مجرای صفراوی فوق العاده شدید است و می تواند با تب و زردی همراه باشد. نفخ و عدم تحمل چربی از علامت های شایع است، اما علائم گوارشی متعددی ممکن است وجود داشته باشد، از جمله تهوع و استفراغ. این درد می تواند نسبتا دائمی یا ناگهانی باشد و اغلب در شانه و پشت منتشر شود. در موارد نادری مجرای صفرا ممکن است ملتهب و عفونی و همانند آپاندیسیت، پاره شود.

دلایل ایجاد سنگ کیسه صفرا

از عوامل ابتلا به سنگ کیسه صفرا می توان به مواردی چون چاقی، عفونت ها، برخی داروها، حاملگی، قرص های ضدبارداری، چربی زیاد در رژیم غذایی، قند زیاد در رژیم غذایی، عملکرد نامناسب کبد و استعداد خانوادگی اشاره کرد. همچنین ارتباط بین قرص های ضدبارداری و درمان جایگزینی هورمون با مشکلات کیسه صفرا وجود دارد.

درمان و دفع سنگ صفرا با رژیم غذایی

در این جا درمانی طبیعی و قدیمی دفع سنگ صفرا را از زبان نانسی بکهام (متخصص درمان گیاهی و متخصص هومیوپاتی و مربی یوگا)، ذکر می کنم:

بعد از ظهر هیچ چیزی نخورید. (فقط آب و آبمیوه می توانید بنوشید). حدود ساعت 6:30 عصر مقداری روغن زیتون خالص و سپس آب لیموی تازه و خالص مصرف کنید. هر 15 دقیقه 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون و بلافاصله یک قاشق غذاخوری آب لیمو مصرف کنید. درمان را با دز آب لیمو، خاتمه دهید.

مقدار کلی روغن زیتون و آب لیموی مصرفی: 500 میلی لیتر روغن زیتون و آب 8 تا 10 لیمو، بسته به مقدار آب هر لیمو. پیشنهاد می کنم برای مصرف آب لیموی خالص با این حجم از نی استفاده کنید تا لب هایتان تحریک نشود.

این درمان تا زمانی که همه روغن و لیمو خورده شود ادامه می یابد، حتی اگر بیمار استفراغ کند. با کمال تعجب با وجود این که برخی افراد دچار ناراحتی و دردهای کولیکی شکم می شوند اما تعداد بسیار کمی استفراغ می کنند. کسانی که این فرایند را کامل نمی کنند ممکن است چند روز بعد در خطر آثار پس از درمان قرار بگیرند.

وقتی همه روغن و آب لیمو مصرف می شود، با خروج سنگ ها نتایج کاملا مشهودی به وجود می آید. تا جایی که من به یاد دارم اگر این دستورالعمل به دقت رعایت شود هیچ سنگی در سیستم صفراوی باقی نمی ماند.

 

همچنین بخوانید:  سنگ کیسه صفرا و گیاهان شفابخش

 

توصیه می شود روز بعد همه مدفوع را در ظرفی که کف آن دارای سوراخ های ریزی است جمع آوری کنید و روی آن آب بریزید. داستان های عجیبی از نوع و تعداد سنگ های جمع آوری شده با این روش وجود دارد؛ این سنگ ها اغلب متعدد، سبز رنگ و به اندازه لپه می باشند ولی گاهی سنگ های بزرگ و نرم هم دیده می شوند.

افرادی که مدفوعشان را به این روش جمع آوری نکرده اند می گویند که صدای افتادن سنگ ها در توالت را شنیده اند. بعد از این درمان بیمار دچار آشفتگی شدید اجابت مزاج می شود. برخی از متخصصان درمان طبیعی گزارش می کنند که در برخی موارد همه سنگ ها به صورت مایع خارج شده اند.

اخطار: این درمان نباید در مورد خردسالان، زنان حامله و افراد پیر و ناتوان به کار رود. این روش برای افرادی که دچار درد، تهوع یا استفراغ هستند یا کسانی که کیسه صفرای آن ها به صورت حاد ملتهب شده است مناسب نیست.

نکاتی درباره این روش درمانی:

هر چند این درمانِ طبیعی به نظر شدید و مخاطره آمیز می رسد، ولی من صدها بیمار را می شناسم که همگی با موفقیت آن را انجام داده اند. در تجارب من بدترین مسئله ای که می تواند روی دهد استفراغ است. این انتظار وجود دارد که چنین روشی انسداد مجرای صفرا را تسریع کند، اما در تمام مواردی که دیده ام هیچ گاه نیاز به عمل اورژانس نبوده است.

افرادی که ابتدا این روش را ابداع کردند معتقد بودند که این سنگ ها موجب انسداد نمی شوند زیرا نرم می شوند. با این حال، توصیه می کنم که این درمان بدون نظر متخصصی که از سابقه پزشکی مطلع باشد، صورت نگیرد.

این درمان را برای افرادی که سابقه خانوادگی سنگ های کیسه صفرا و نشانه های کم کاری کبد و کیسه صفرا دارند می توان به عنوان روش پیشگیری به کار بست، زیرا تردیدی وجود ندارد که این روش موجب تخلیه کامل کیسه صفرا و روده ها می شود. با این حال، به ندرت این درمان را به صورت روش پیشگیری برای افراد زیر سی سال توصیه می کنم.

 

درمان سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا

 

دو نسخه با قدرتی کم تر از روش فوق وجود دارد:

  1. مصرف 25 میلی لیتر روغن زیتون و سپس 120 میلی لیتر آب گریپ فروت تازه هر روز صبح به مدت دو هفته.
  2. مصرف 2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون و همین مقدار یا کم تر آب لیموترش تازه. هر روز به صورت نوشیدنی یا در سالاد، یا مخلوط با غذا (اما بدون حرارت دیدن)، به مدت 3 تا 4 هفته مصرف شود.

با این دو روش نتوانسته ام سنگ را جمع کنم؛ چنین درمان های ملایم تری در صورتی که با حمایت داروهای گیاهی همراه باشند بهتر اثر می کنند.

درمان سنگ کیسه صفرا با روش متخصصان کانادایی

برخی از متخصصان کانادایی از روش زیر استفاده می کنند.

به مدت دو هفته روزی 4 لیوان بزرگ آب سیب خالص بنوشید. سپس در یک روز غیرکاری، نصف فنجان روغن زیتون مخلوط با نصف فنجان آب لیموی تازه و یک قاشق چای خوری نمک های اپسوم مصرف کنید. این نمک کریستال های کوچک و بی رنگی هستند که به جای سدیم کلرید از منیزیم سولفات تشکیل شده اند و به نام نمک حمام نیز شناخته می شود.

سپس بیمار به پهلوی راست به مدت نیم سعت طوری دراز می کشد که پای راستش روی قفسه سینه بالا آمده باشد. این امر موجب انقباض شدید کیسه صفرا می شود که هر سنگی را دفع می کند. یک قاشق چای خوری دیگر نمک های اپسوم عصر مصرف می شود.

متخصصی این روش را بر روی 3000 بیمار به کار برد بدون آنکه حتی یک سنگ گیر کند. اگر لازم باشد می توان این درمان را دو هفته بعد تکرا ر کرد.

 

همچنین بخوانید:  گیاه فیلانتوس نیروری و خواص درمانی آن

 

عوارض برداشتن کیسه صفرا

ممکن است این درمان ها مخاطره آمیز به نظر برسند، اما در برخی موارد تنها کار دیگری که می توان انجام داد برداشتن کیسه صفرا است. دلایل متعددی برای پرهیز از چنین عملی، اگر ممکن باشد، وجود دارد. اولا هر عملی با کمی خطر همراه است. ثانیا کیسه صفرا محل ذخیره و تغلیظ صفراست و بدون آن ممکن است بیمار دریابد که:

  • کبد تمامی عملکرد را به دست می گیرد و مشکلات آشکاری به وجود نخواهد آمد؛
  • یا آن که کبد نمی تواند تمامی عملکرد کیسه صفرا را انجام دهد و شخص از ناراحتی خفیف تا شدید شکم، مخصوصا پس از صرف غذای چرب، رنج خواهد برد و ممکن است دچار نفخ و سایر مشکلات گوارشی شود؛
  • یا ممکن است صفرای زیادتری از کبد به روده های باریک بریزد و موجب تحریک روده و اسهال شود، که هر دو می توانند منجر به مشکلات دیگری شوند.

براساس گزارش پزشکی از بریتانیا، کسانی که کیسه صفرای آن ها برداشته شده است در معرض خطر بیش تری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.

داروهای شیمیایی قوی می توانند سنگ ها را حل کنند و لیزر می تواند آن ها را خرد سازد، اما هیچ کدام از این روش ها بی خطر نیستند. با این حال، می پذیرم که متخصصان درمان طبیعی نسبت به درمان های طبی نظر خوبی ندارند زیرا عمدتا نتایج بد درمان های طبی را می بینیم.

خوراکی های مناسب و نامناسب برای سنگ کیسه صفرا

  • پیروی از رژیم غذایی سرشار از فیبر (از انواع غلات کامل استفاده کنید و از تمام غذاهای حاضری و تصفیه شده بپرهیزید. مقدار زیادی سبزی، میوه، حبوبات و بنشن های خشک شده مصرف کنید).
  • مصرف یک لیوان آب چغندر در روز همراه با مقدار کمی آب جعفری توصیه می شود (از قسمت سبز و بالای چغندر استفاده نکنید). آب گلابی نیز توصیه می شود. صبح قبل از هر چیز کمی آب لیمو را در آب داغ بریزید و بنوشید.

پرهیزات غذایی

  • غذاهای سرخ کردنی، روغن ها و چربی ها
  • پنیر چرب (فراورده های کم چربی مصرف کنید)
  • تخم مرغ (فقط سفیده آن را مصرف کنید)
  • پرتقال؛ می تواند برخی موارد سنگ های کیسه صفرا را تشدید کند.
  • قهوه؛ مقدار چربی های گردش خون را افزایش می دهد.
  • شیر (از شیر خامه گرفته یا ماست کم چربی استفاده کنید)
  • سرشیر (به جای آن از دوغ استفاده کنید)
  • تخمه و آجیل
  • گوشت قرمز باید خیلی کم مصرف کنید.
  • الکل و تنباکو را ترک کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرکه انگبین را با خواص دافع کننده سنگ صفرا، کاهش چربی خون، بازکننده عروق و ضد انسداد، مفید برای کبد و گوارش، درمان نفخ معده، مفید در درمان مشکلات گوارشی، مفید برای افراد دارای کبد چرب، مفید برای رفع عطش در فصل گرم، مفید برای افراد صفراوی مزاج، رفع سردرد، تعدیل طبع گرم، تقویت معده، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0