topNotif

آشنایی با مراحل پرورش و کاشت زنجبیل در خانه

4332 بازدید
12 دی 98
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با روش کاشت زنجبیل در خانه آشنا شوید

زنجبیل گیاهی ریشه ای متعلق به خانواده زنجبیلیان (Zingiberaceae) مانند زردچوبه و هل است و دارای طعم تند است. منشا بومی آن در جنوب شرقی آسیا است، معمولا با رایحه ای معطر و مزه تند مشخص می شود و می توان آن را به صورت تازه، خشک و آسیاب شده، استفاده کرد و در تهیه نان، سس و غذاهای کاری، شیرینی و ترشی کاربرد دارد. زنجبیل در لیست گیاهان دارویی قرار دارد و از ریشه آن معمولا به عنوان ادویه استفاده می شود همچنین می توان آن را در نوشیدنی تازه، شیرین یا آب پز میل کرد یا از پودر یا روغن آن برای اهداف درمانی استفاده کرد. زنجبیل هزاران سال است که به عنوان داروی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و در معالجه بسیاری از مشکلات بهداشتی در طب چینی و هندی مشهور است. اگر شما هم به روش کاشت زنجبیل علاقه دارید با ما همراه باشید.

کاشت زنجبیل در خانه

شرایط رشد گیاه زنجبیل

بسیاری افراد ترجیح می دهند به جای خرید آن، زنجبیل را پرورش دهند، تا از عدم وجود مواد شیمیایی ناخواسته و همچنین در پس انداز خود استفاده کنند. هنگامی که به کاشت زنجبیل فکر می کنید، باید شرایط رشد آن را فراهم کنید، از جمله:

بهترین محل برای پرورش:

برای موفقیت در کشت زنجبیل، مکانی گرم و مرطوب، محافظت شده در برابر وزش باد شدید و در معرض نور مستقیم خورشید (باید بین 2-5 ساعت در روز) انتخاب شود. زنجبیل یک گیاه گرمسیری است که نمی تواند از یخ زدگی زنده بماند. کاشت را بعد از زمستان و اوایل بهار شروع کنید.

خاک:

خاک لومی غنی از مواد آلی، خاک ایده آل برای رشد زنجبیل است. این خاک بهترین خاک برای کاشت انواع گیاهان و کشاورزی است. در این خاک ریشه گیاه به راحتی به عناصر غذایی، آب و هوا دسترسی دارد. برای بهره بیشتر از آن می توان خاک را با یک پوشش بیولوژیکی متراکم (مالچ) پوشانید تا خاک را با مواد مغذی تامین کند و رشد علف های هرز را کنترل کند. مالچ می تواند لایه‌ای از کاه، خاک‌ اره،خاک برگ، ورقه پلاستیکی و بسیاری مواد دیگر باشد.

کود:

نیاز غذایی زنجبیل در طول رویش بسیار زیاد است. از این رو اضافه کردن صحیح و علمی مواد و عناصر غذایی به زمین ها یا گلدان هایی که زنجبیل کشت می شود ضرورت دارد. کود های حیوانی و سایر مواد آلی مانند کود های برگی نقش مهمی در افزایش عملکرد و همچنین بهبود کیفیت محصول دارد.

انتخاب ریشه با مشخصات مناسب:

ترجیح داده می شود که ریشه از جنس نازک باشد و سطح آن صاف باشد، زیرا ریشه باریک و پژمرده نشان می دهد که مدت طولانی در انبار ذخیره شده است و برای کشت مناسب نخواهد بود.

 

کاشت زنجبیل در خانه

کاشت زنجبیل در خانه

 

مراحل کاشت زنجبیل در گلدان

تمام شب ریشه را با آب گرم خیس کنید تا صبح روز بعد برای کاشت آماده شود. یک گلدان را با سوراخ های زیادی با خاک مخلوط کمپوست پر کنید. ریشه ها را به صورت قطعات کوچک 2.5 سانتی برش دهید. پس از برش، قطعات را به مدت چند روز در جای خشک بگذارید. این یک بافت محافظ بر روی سطح برش تشکیل می دهد و خطر عفونت را کاهش می دهد.

ریشه ها را در عمق 5-12 سانتی متری بکارید و بین هر ریشه 6 سانتی متر فاصله بگذارید و جوانه های آن را به سمت بالا قرار دهید و نهایتا با خاک بپوشانید. دمای ایده آل برای جوانه زنی زنجبیل 21 درجه سانتیگراد است، بنابراین برای حفظ دمای مناسب خاک، باید از فرش حرارتی یا منبع گرمای دیگری استفاده کنید.

روزانه به طور مرتب برای مرطوب نگه داشتن ریشه، آنرا آبیاری کنید. رطوبت خاک را حفظ کنید. روزانه خاک را بررسی کنید و قبل از خشک شدن کامل، آن را آب کنید. خاک مرطوب تا حد زیادی باعث پوسیدگی سریع گیاهان می شود، بنابراین اگر آب به سرعت جذب نشود، باید آبگیری خاک را محدود کرده یا جذب آب آن را بهبود بخشید.

اگر خوش شانس باشید، جوانه ها طی چند روز ظاهر می شوند. بعد از جوانه زنی به همان روش آبیاری پایبند باشید. تنه های زنجبیل به دلیل دمای پایین در اواخر تابستان یا اوایل پاییز زرد می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما باید آبیاری را محدود کرده و نهایتا آبیاری را کاملا متوقف کنید.

برداشت زنجبیل

برای برداشت زنجبیل ترجیح داده می شود پس از گذشت 8-10 ماه از کاشت زنجبیل، برداشت محصول را شروع کنید. زنجبیل جوان گاهی 3-4 ماه بعد از کاشت محصول برداشت می شود. زنجبیل جوان به دلیل پوسته ظریف و لایه برداری که دارد، با دقت باید برداشت شود. برای بریدن گیاه از چاقوی استریل استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  خواص جادویی زنجبیل

 

فواید زنجبیل تازه

زنجبیل فواید زیادی دارد که مهمترین آنها:

فواید زنجبیل برای هضم:

زنجبیل حاوی ترکیبات فنولیک است که باعث تحریک دستگاه گوارش، تحریک تولید صفرا و بزاق می شود و تثیر مثبتی در کار آنزیم های گوارشی مانند تریپسین و لیپاز پانکراس دارد و همچنین باعث تقویت حرکت دستگاه گوارش می شود که می تواند در جلوگیری از یبوست و سرطان روده بزرگ موثر باشد.

کاهش حالت تهوع:

خوردن زنجبیل یا نوشیدن چای زنجبیل حالت تهوع را کاهش می دهد، بنابراین در دوران بارداری به عنوان دستورالعمل خانگی استفاده می شود.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا:

از زنجبیل تازه که در آب داغ ریخته می شود، با یک برش لیمو یا کمی عسل که باعث تعریق می شود و بدن را گرم می کند، بخورید و آن را به عنوان یک داروی تسکین دهنده برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید.

کاهش درد عضلانی و درمان التهاب:

طبق مطالعه ای که در دانشگاه جورجیا انجام شد، خوردن زنجبیل باعث کاهش درد قاعدگی می شود و مصرف مکمل های زنجبیل روزانه باعث کاهش درد عضلات ناشی از ورزش می شود. همچنین مصرف زنجبیل در درمان التهاب مانند التهاب همراه با پوکی استخوان مفید است.

سلامت قلب و عروق:

یکی از مزایای احتمالی زنجبیل که برای اثبات آن نیاز به مطالعات بیشتری است، توانایی آن در کاهش کلسترول در خون، کمک به حفظ ثبات قند خون و کاهش خطر لخته شدن خون است، بنابراین زنجبیل در حفظ سلامت قلب و عروق نقش دارد.

طعم دهنده غذا:

زنجبیل تازه یا خشک شده از جمله خوراکی های پرمصرف است که به عنوان چاشنی در اغذیه ها بکار برده می شود، استفاده از زنجبیل تقریبا در بین همه مردم دنیا معمول بوده و هم چنین از آن به منظور خوش طعم کردن نان قندی و برخی از غذاها استفاده می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر زنجبیل را با خواص تقویت معده و کبد، نیرو دهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0