topNotif

کاندیدا آلبیکنس چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

4553 بازدید
20 بهمن 98
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

کاندیدا آلبیکنس یا برفک واژن چیست؟

برفک (کاندیدا آلبیکنس یا مونیلیا) عفونت قارچی است که معمولا در دهان، گلو، روده ها و مهبل زندگی می کند. وقتی این نواحی سالم نباشند، علائم عفونت به وجود می آید. غشاءهای مخاطی ظاهری سفید رنگ و لکه ای پیدا می کنند (به همین دلیل برخی به این بیماری برفک می گویند). در شرایط طبیعی، باکتری های مفیدی با قارچ ها زندگی می کنند که از تکثیر قارچ ها جلوگیری می نمایند. اگر قارچ های کاندیدا در مهبل رشد کنند، معمولا ترشحی سفید و غلیظ به وجود می آید که با تحریک و التهاب و گاها خارش همراه است.

عوامل مرتبط با عفونت کاندیدا آلبیکنس واژینال

آنتی بیوتیک ها علت شایع بیماری محسوب می شوند زیرا علاوه بر باکتری های مضر باکتری های مفید را نیز می کشند و تعادل بدن را بر هم می زنند. قارچ ها همچنین در شرایط قلیایی، مخصوصا در مکان گرم و حاوی مقدار زیادی قند، تکثیر می شوند. مبتلایان به التهاب مثانه مستعد ابتلا به حمله های برفک مهبلند و در چنین مواردی آنتی بیوتیک ها معمولا موجب بدتر شدن مشکل می شوند. در برخی موارد قرص های ضدبارداری نیز از علل این بیماری محسوب می شوند.

مایع منی قلیایی است در حالی که غشاهای مخاطی مهبل بهتر است کمی اسیدی باشند، لذا تماس جنسی نیز می تواند عاملی موثر باشد. شریک جنسی آلوده نیز می تواند عفونت را منتقل کند یا موجب عفونت مجدد شود و به همین دلیل باید زن و شوهر هر دو درمان شوند. شستشوی مهبل با سرکه سیب یا آب لیموی تازه رقیق شده پس از تماس جنسی ممکن است کمک کننده باشند. در حدود یک قاشق چای خوری را در یک فنجان آب ولرم رقیق کنید.

 

کاندیدا آلبیکنس چیست

کاندیدا آلبیکنس چیست

 

عفونت کاندیدا آلبیکنس را چگونه درمان کنیم

گیاهانی مانند یونجه، صبرزرد، گردوی سیاه، همیشه بهار، ذرت، اکیناسه، سیر و چمن معطر در درمان این عفونت موثرند. همچنین دوش مهبل (6 قطره عصاره چای درختی را در یک فنجان آب ولرم بریزید) بسیار تاثیری خوبی در درمان کاندیدا آلبیکنس دارد. همچنین نباید از مصرف گیاهان زیر غافل شد:

  • آویشن: به صورت جوشانده بنوشید یا به شکل دوش مهبل از چای ولرم صاف شده استفاده کنید.
  • سرکه سیب: از رقیق شده آن به شکل دوش مهبل استفاده کنید.
  • ماست خالص: درون و اطراف مهبل به کار می رود.
  • آب لیموی تازه: رقیق شده به صورت دوش یا شستشوی مهبل.

رژیم غذایی مناسب درمان کاندیدا آلبیکنس

  • آب کلم دارای مواد ضدقارچی است.
  • روغن زیتون، 4 تا 6 قاشق چای خوری در روز. آسان ترین راه مصرف این مقدار روغن زیتون مخلوط کردن آن با آب لیمو همراه سالاد است. وقتی از این مقدار روغن زیتون استفاده می کنید باید مطمئن شوید که سایر چربی های رژیم غذایی در حداقل ممکن مصرف می شوند.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر همراه با مقدار فراوانی سبزی و میزان معقولی غلات کامل، از جمله جو، گندم سیاه و ارزن مصرف کنید.
  • به مدت دو ماه از خوردن قند یا نشاسته های تصفیه شده بپرهیزید (این به معنی عدم مصرف آرد سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید، بستنی، نوشابه، عسل و غیره است.)
  • از گیاهان غذایی و ادویه ها به وفور در غذاها استفاده کنید، مخصوصا دارچین، زنجبیل، وارنگ بو (بادرنجبویه)، خردل، اکلیل کوهی و زردچوبه.

 

همچنین بخوانید:  درمان عفونت های قارچی زنان

 

سایر درمان های مناسب کاندیدا آلبیکنس
 

توصیه می شود که حداقل به مدت پنج هفته به طور آزمایشی از مصرف تمامی مواد غذایی حاوی مخمر و قارچ بپرهیزید. فهرست این مواد غذایی در زیر آمده است:

نان (مگر آنکه دارای برچسب فاقد مخمر باشد)، قارچ های خوراکی، مکمل های مخمری، پنیر، ماست، دوغ، خمیرترش، سرکه، ترشی، گوجه فرنگی  و فراورده های گوجه فرنگی کنسرو شده، فراورده های سویا (از جمله سس سویا)، شراب، آبجو، تمامی گوشت های نگهداری شده (مانند استیک، سالامی و غیره)، بادام زمینی و کره بادام زمینی، خربزه، طالبی و هندوانه، کنسرو میوه ها، میوه های خشک شده، انگور، زیتون های نگهداری شده در سرکه، سس های حاضری سالاد. پس از پنج هفته می توان مواد غذایی فوق را یکی یکی به رژیم غذایی اضافه کرد. مکمل های ویتامینی را هم بررسی کنید زیرا برخی از آن ها حاوی مخمرند.

از صابون های معطر، پودر تالک و دئودرانت های مهبلی بپرهیزید. لباس زیر نایلونی، شلوار های تنگ و جین نپوشید، زیرا قارچ ها محیط گرم و مرطوب را دوست دارند. هر روز لباس زیرتان را عوض کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر زنجبیل را با خواص تسکین درد و التهاب مفاصل، تقویت معده و کبد، نیرو دهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0