درمان اسهال کودکان زیر دو سال با بهترین روش ها

3846 بازدید
16 دی 98
سمانه

درمان اسهال کودکان زیر دو سال

کودکان زینت بخش این زندگی دنیوی هستند و نیاز به مراقبت زیادی دارند. اسهال یک بیماری شایع نزد شیرخواران و کودکان است و در موارد خفیف تنها به درمان خانگی و مراقبت نیاز دارد. اسهال دائمی یا شدید نیاز به توجه فوری پزشکی دارد زیرا کودک می تواند به سرعت دچار کم آبی شود.

علت دل پیچه و اسهال در نوزادان و کودکان

دندان درآوردن، عفونت ها، مسمومیت غذایی یا مسمومیت با فلزهای سنگین، واکنش های آلرژیک (مخصوصا نسبت به فراورده های لبنی و مرکبات)، میکروارگانیسم های موجود در آب آشامیدنی، بیماری سوءجذب، آنتی بیوتیک ها و برخی داروهای دیگر، از جمله داروهای حاوی منیزیوم و آلومینیوم، و استرس هیجانی سبب ایجاد اسهال می شود. همچنین برخی از بیماری های جدی، نظیر بیماری سلیاک نیز چنانچه غذاهای حاوی گلوتن کاملا از رژیم غذایی حذف نشوند، موجب اسهال می شوند.

بررسی ای بر روی کودکان مبتلا به اسهال دراز مدت نشان داد که آبمیوه ها، از جمله آب سیب، آب گلابی، آب انگور و آب پرتقال عامل اسهال بودند. این اسهال در صورتی که آبمیوه حاوی سوربیتول باشد، شدیدتر خواهد بود. (سوربیتول به عنوان شيرين كننده در فرآورده های دارويی بكار می رود و ملین است.)

 

درمان اسهال کودکان زیر دو سال

درمان اسهال کودکان زیر دو سال

 

درمان سریع اسهال کودکان با رژیم غذایی مناسب

جایگزینی مایعات هدف اصلی درمان است اما این بدان معنی نیست که از مقدار بیش از حد مایعات استفاده شود. مایعات پیشنهادی:

  • نیم لیتر آب جوشیده سرد شده با یک قاشق دسرخوری شکر یا پودر گلوکز و کمی نمک که در آن حل شده است.
  • آب برنج یا ماءالشعیر با یک قاشق چایخوری جوانه برنج یا جو و کمی نمک که به نیم لیتر مایع افزوده شده است. برای تهیه آب برنج یا ماءالشعیر، حدود یک چهارم فنجان برنج سفید یا جو را به نیم لیتر آب بیفزایید و به مدت 20 دقیقه آهسته بجوشانید، سپس آن را سرد و صاف کنید.
  • برای شیرخواران حداقل هر چند ساعت چند قاشق غذاخوری مایع بدهید. هدف رساندن مایع کافی به کودک جهت پیشگیری از کم آبی است اما نه آن قدر که بدون جذب شدن مستقیما از دستگاه گوارش دفع شود. در طول یک روز نباید بیش از 150 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به کودک مایع داد.
  • برای کودکان بالای دو سال، اجازه دهید در طول روز هر 2 یا 3 ساعت نصف لیوان مایعات بنوشند و چنانچه در طول شب بیدار باشند، مقدار کمی هم در شب مایع بنوشند. این مقادیر را بر اساس وزن و تحمل کودک افزایش دهید.

 

همچنین بخوانید:  بیماری های معده و روده در کودکان

 

درمان سریع اسهال با گیاهان

مریم گلی، برگ تمشک و آویشن را می توان به صورت قرص، جوشانده رقیق یا افزوده شده به آش مصرف کرد. نسترن وحشی سرشار از تانین ها و ویتامین ث است اما ممکن است برای بعضی افراد بیش از حد اسیدی باشد.

غذای مناسب برای اسهال کودکان

اسهال طولانی می تواند منجر به سوءتغذیه شود اما چنین حادثه ای در مدت چند روز روی نمی دهد. مطمئن شوید که کودک از تمامی غذاهای چرب پرهیز می کند؛ غذاها و مواد غذایی ای همچون گوشت، چربی، تخم مرغ، فراورده های لبنی، بستنی، شکلات، فرنی، نگه دارنده ها و رنگ های خوراکی. در ابتدای اسهال، به کودک سبزی و میوه کال ندهید.

غذاهای ابتدایی می تواند شامل سوپ ساده بدون مرغ (بدون چربی)، برنج سفید، سیب زمینی آب پز، بیسکویت یا سایر غذاهای پخته شده کم فیبر باشد. سوپ سبزی معمولا به خوبی تحمل می شود. به عنوان اولین میوه ها می توان از سیب یا گلابی پخته شده و سپس موز کال پخته شده و سیب کال رنده شده (بدون پوست) استفاده کرد. آبمیوه ها، نوشابه ها ومیوه های اسیدی معمولا اسهال را بدتر می کنند.

نکته: در صورت بروز اسهال شدید، برای اطمینان از درمان مناسب، مشورت با یک متخصص مهم است، آرزو می کنم از هرگونه آسیب در امان باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق اترج را با خواص رفع عطش و سکسکه، ضد اسهال و استفراغ، ضد عفونت، تامین ویتامین ث، ضد دردهای عصبی در ناحیه دست و شانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

8
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0