topNotif

بهترین درمان سرفه خشک در طب سنتی

3314 بازدید
24 فروردین 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

بهترین درمان سرفه خشک در طب سنتی

هنگام سرفه خشک تکانه های عصبی از مجاری تنفسی به مغز می روند و در نتیجه مجموعه ای از حوادث پی در پی و خودکار به وقوع می پیوندد. ابتدا حدود 2.5 لیتر هوا وارد ریه ها می شود، اپی گلوت (زبانه ای است که بالای حنجره قرار دارد و مانع ورود غذا به نای می شود) بسته می شود، طناب های صوتی کاملا به هم نزدیک می شوند تا هوا را در ریه ها نگه دارند؛ عضلات شکم و سینه به شدت منقبض می شوند و فشار در ریه ها بالا می رود.

سپس ناگهان طناب های صوتی و اپی گلوت کاملا باز می شوند تا هوای تحت فشار در ریه ها همانند یک انفجار خارج شود. فشردگی ریه ها، مجاری هوایی اصلی را جمع می کند به طوری که هوای منفجر شده در حقیقت از درون شکاف های نای و نایژه ها عبور کند و این هوا که به سرعت در حرکت است معمولا هر جسم خارجی یا مخاط اضافی را با خود می برد.

از آنجا که سرفه چنین عمل پاک کنندگی دارد، که گاهی حیات بخش می باشد، بسیاری از متخصصان درمان طبیعی به هیچ وجه تمایلی به سرکوب آن ندارند. اما سرفه بی وقفه می تواند خسته کننده و محرک باشد و از سوی دیگر، سرفه ممکن است ناشی از تحریک بخش دیگری از بدن یا عصبی باشد، لذا برخی اوقات می توان برای تسکین سرفه از درمان هایی استفاده کرد، درست همان طور که گاهی برای ازدیاد خلط از درمان هایی استفاده می کنیم.

سرفه بیشتر در افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می شود. سرفه همچنین می تواند خشک و خلط دار باشد. اگر به طور صحیح سرفه خشک را درمان نکنید، بسیاری از مشکلات دیگر نیز ممکن است ایجاد شود، بنابراین درمان سرفه خشک کاملا مهم است. با کمک برخی از داروهای خانگی می توانید از سرفه خشک نیز جلوگیری کنید. با کمک این داروهای خانگی، شما در طی چند روز از سرفه خشک خلاص خواهید شد. شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که بخواهید بدانید برای سرفه های خشک چی خوب است؛ پس با ما همراه باشید؛

 

بهترین درمان سرفه خشک

بهترین درمان سرفه خشک

 

بهترین درمان سرفه خشک با راه های طبیعی

درمان سرفه با عسل

عسل برای سرفه خشک، درمانی بسیار موثر است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است که باکتری هایی که باعث سرفه خشک می شوند را از بین می برد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که با التهاب مبارزه می کند و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

نحوه استفاده از عسل:
مواد لازم
  • یک قاشق چایخوری عسل
  • یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • یک قاشق چایخوری آب انار

روش تهیه: ابتدا همه مواد را خوب مخلوط کنید. حالا یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را بخورید. این مخلوط را دو تا سه بار در طول روز میل کنید. جدای از این روش، شما همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان آب گرم اضافه کنید و روزانه دو بار از آن بنوشید.

توجه: این روش درمانی برای كودكان زیر دو سال مناسب نیست چراکه عسل، خطر بوتولیسم در كودكان زیر دو سال را افزایش می دهد، بنابراین به آنها عسل ندهید.

ریحان خشک

ریحان دارای خواص ضدباکتریایی و حاوی آنتی اکسیدان های موثری است که به درمان سرفه خشک کمک می کند.

نحوه استفاده از ریحان خشک:
  • برگ های ریحان را با آب بشویید و خام بخورید.
  • چند عدد برگ های ریحان (خشک یا تازه) را در یک فنجان آب بجوشانید و سپس آن را صاف نمایید و میل کنید.
  • همچنین می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن ریحان به آب داغ، بخور دهید. این کار خیلی زود سرفه خشک را درمان می کند.

 

همچنین بخوانید:  درمان سرفه های خلط دار به روش سنتی

 

بخار درمانی

بخار درمانی به تسکین التهاب دستگاه تنفسی و درمان خس خس سینه و سرفه خشک نیز کمک می کند. برای افزایش خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی نیز می توانید مقداری روغن مانند روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس را به آب اضافه کنید. این کار دستگاه تنفسی شما را باز می کند، همچنین به مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.

نحوه بخور دادن:

ابتدا یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید. حالا قابلمه را روی گاز بگذارید و آب را گرم کنید. (نیازی نیست آب به نقطه جوش برسد)؛ هفت تا ده قطره روغن ضروری را به آب اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. اکنون قابلمه و سر خود را با حوله ای بزرگ بپوشانید به گونه ای که بخار بیرون نیاید و حداقل پنج تا ده دقیقه بخور دهید. این روند را سه تا چهار بار در طول روز تکرار کنید.

غرغره با آب نمک

همچنین برای درمان سرفه های خشک می توانید با آب نمک غرغره کنید. آب نمک ناراحتی ایجاد شده ناشی از سرفه را کاهش می دهد و از طریق فرایند اسمز به درمان گلو درد و کاهش مخاط کمک کند. در فرآیند اسمز حلالی با غلظت کم از طریق یک غشای نفوذ پذیر به درون محلولی با غلظت بیشتر می رود. هنگامی که غلظت نمک در خارج از سلول بیشتر از داخل آن باشد، آب از داخل سلول به خارج هدایت می شود تا تعادل بر قرار شود.

طریقه مصرف:

ابتدا یک قاشق چایخوری نمک را درون یک فنجان آب ولرم بریزید. حالا کل مخلوط را به خوبی هم بزنید. تا نمک درون آب حل شود. کمی از آن را به مدت 15 ثانیه غرغره کنید و آن را به بیرون بریزید. اینکار را ادامه دهید تا آب و نمک تمام شود. این روند را سه تا چهار بار در طول روز برای چند روز تکرار کنید تا تا موجب درمان سوزش سینه و سرفه شود.

زنجبیل

زنجبیل یک درمان بسیار مؤثر برای سرفه خشک است. این ماده حاوی اکسپکتورانت است که برای كاهش غلظت و چسبندگی خلط و تسهیل خروج آن از ریه ها، كاهش موكوس ریوی و تبدیل سرفه های خشک به سرفه ترشحی و خلط آور مفید است. جدای از این، زنجبیل قدرت سیستم ایمنی بدن بیمار را نیز افزایش می دهد، که به درمان سریعتر منجر می شود.

نحوه استفاده از زنجبیل:

ابتدا یک تکه بزرگ زنجبیل را آسیاب کنید. (یا از یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل استفاده کنید)؛ حالا زنجبیل را درون قوری بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. بعد از آنکه آب به جوش آمد قوری را از روی حرارت برداشته و آن را صاف کنید و میل نمایید. مخلوط زنجبیل را سه بار در طول روز بنوشید.

  • همچنین می توانید برگ های نعنا را بعد از اضافه کردن زنجبیل به آب اضافه کنید. هنگامی که مخلوط به جوش آمد، آن را صاف کنید و بعد از صاف کردن با یک قاشق غذاخوری عسل شیرین کرده و بنوشید.

 

بهترین درمان سرفه خشک

بهترین درمان سرفه خشک

 

شیرین بیان

شیرین بیان باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می کند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید می کنند نابود می سازد. همچنین خواص ضد التهابی آن به کاهش سوزش گلو، خارش و درد گلو کمک می کند.

نحوه استفاده از ریشه شیرین بیان:

ابتدا یک قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را درون یک فنجان آب جوش بریزید. بگذارید ده دقیقه بماند. سپس آن را صاف کنید و بعد از صاف کردن، آن را بنوشید. این چای را دو بار در طول روز بنوشید.

  • جدای از این، شما همچنین می توانید نصف قاشق چایخوری پودر شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری عسل میل کنید. این کار را دو بار در روز برای چند روز انجام دهید.

نعناع

نعناع و ماده فعال آن به نام منتول باعث شل شدن خلط بینی می شود؛ این ماده در تسکین و آرام شدن انواع گلودرد و سرفه خشک موثر است.

نحوه استفاده از نعناع:

درون یک قابلمه بزرگ را با آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید حالا برگ های نعناع را درون ظرف بریزید. بعد از گرم شدن آب، قابلمه را روی یک میز قرار دهید. حالا سر را با حوله بپوشانید و سر را بالای قابلمه نگه دارید.

  • همچنین می توانید سه تا چهار قطره روغن نعناع را به آب اضافه کنید و سپس همان روشی را که در بالا گفته شد تکرار کنید.

شیر و زردچوبه

زردچوبه یک آنتی بیوتیک طبیعی است که مدت هاست برای درمان هر بیماری استفاده می شود. شیر زردچوبه یک درمان خانگی بسیار محبوب برای سرفه خشک است. نصف قاشق چای خوری زردچوبه را درون یک لیوان شیر ولرم قرار دهید و سپس این شیر را درست قبل از خواب در شب بنوشید. با این درمان به زودی از سرفه خشک خلاص خواهید شد. این کار گلودرد شما را برطرف می کند و به شما کمک می کند خواب خوبی داشته باشید.

ترک سیگار

دود سیگار می تواند باعث تحریک یا خارش در دستگاه تنفسی شود. بیشتر افرادی که سیگار می کشند غالبا از این نوع مشکل رنج می برند، بنابراین سیگار را ترک کنید یا در مکانی که کسی در حال کشیدن سیگار است، نمانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آویشن شیرازی را با خواص خوشبو کننده، ضد سم و ضد نفخ شکم، برطرف کننده حالت ترشی معده، خلط آور، ضد تشنج و درد، رفع سرماخوردگی و سوزش گلو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0