topNotif

فواید روغن کرچک برای پوست و مو و نحوه استفاده آن

3831 بازدید
28 فروردین 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

فواید روغن کرچک برای پوست و مو و نحوه استفاده آن

چه کسی پوست بی نقص و درخشان و موهای براق و زیبا را نمی خواهد؟ اغلب مراقبت از پوست و مو، دو نگرانی رایج در مورد زیبایی هستند و اضطرابی که برای رسیدن به این دو ایجاد می شود، باعث می شود که ما به محصولات دارای مواد شیمیایی یا داروهای غیرضروری متوسل شویم. اما روش های بهتری برای زیبا سازی وجود دارد که خالص و ساده هستند. روغن کرچک یکی از آنهاست.

روغن کرچـک که از دانه های کرچک استخراج می شود از نظر رنگ شفاف است و گاهی اوقات دارای رنگ زرد کمرنگ و بسیار سبک است و روغنی است که معمولا بو ندارد اما گاهی اوقات بوی بسیار سبکی می دهد و مشخص نیست. نقطه ضعف آن این است که این روغن بسیار سنگین است و از بین بردن و پاک کردن آن از روی مو و پوست سر کمی دشوار است.

روغن کرچـک از نظر آنتی اکسیدان بسیار غنی است. شاید این را نمی دانید اما روغن کرچک یک ماده طبیعی زیبایی است که می تواند بیشتر مشکلات پوستی و مو شما را برطرف کند. با ما همراه باشید تا با فواید روغن کرچک برای پوست و مو و نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

 

فواید روغن کرچک برای پوست و مو

فواید روغن کرچک برای پوست و مو

 

خواص روغن کرچک

اعتقاد بر این است که بیشتر فواید آن ناشی از غلظت بالای آن در اسیدهای چرب اشباع نشده است. روغن کرچـک حاوی ویتامین ای، پروتئین ها و امگا 6 و 9 است. همچنین این روغن حاوی مقادیر خوبی از اسید چرب اسید ریکنولیک (fatty acid ricinoleic acid) هست که کمک می کند تا پوستی لطیف و شفاف داشته باشید و حالت پوسته پوسته شدن پوست را از بین می برد. این اسید همان چیزی است که خاصیت ملین کننده به روغن کرچک می دهد.

روغن کرچک به کاهش ریزش مو و تسریع در رشد مو کمک می کند و با هرگونه مشکلات مربوط به پوست سر مبارزه می کند. علاوه بر این، روغن کرچک نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و داروهای مختلف دارویی شناخته شده است.

خواص روغن کرچک برای مو

  • این روغن سرشار از ویتامین ای است که باعث تقویت و نرم شدن موها می شود.
  • باعث محافظت از مو و پوست سر در برابر تاثیرات مضر خارجی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از سشوار و مواد آرایشی که حاوی مواد شیمیایی هستند، می شود.
  • ریزش مو را درمان می کند. ماساژ پوست سر با روغن کرچـک و استفاده منظم آن بر روی مو به جلوگیری از ریزش مو، بلند شدن و ضخیم تر شدن مو کمک می کند.
  • روغن کرچک حاوی اسیدهای چرب مفیدی مانند امگا 9 است که به تامین رطوبت لازم مو و پوست سر کمک می کند.
  • این ماده روغنی با خاصیت ضد باکتریایی، حشره کش و قارچ کش است به این دلیل که حاوی اسید ریکنولیک است که پوست سر و مو را از همه میکروب ها و قارچ هایی که باعث ریزش مو می شود، تمیز می کند.
روش استفاده از روغن کرچک برای افزایش رشد موها

روغن کرچک حاوی اسیدهای چرب ریکنولیک و اسیدهای چرب امگا 6 است و به همین دلیل وقتی روی پوست سر ماساژ داده می شود به افزایش گردش خون کمک می کند که رشد مو را بهبود می بخشد. بدین منظور مقدار مساوی از روغن کرچک را با روغن بادام مخلوط کنید تا تراکم روغن کرچـک کاهش یابد. سپس این مخلوط را از ریشه تا انتهای مو روی تار موها بمالید و با نوک انگشتان دست خود برای چند دقیقه موها را آرام ماساژ دهید.

حالا موهای خود را با یک حوله داغ بپوشانید و یک ساعت روغن را روی موها بگذارید و می توانید بعد از نیم ساعت حوله را با حوله داغ دیگری عوض کنید تا نفوذ روغن به فولیکول های مو افزایش یابد. بعد موهای خود را با یک شامپوی مناسب بشویید و در آخر فقط با حوله خشک کنید و در هوای آزاد بگذارید.

 

همچنین بخوانید:  خواص شگفت انگیز روغن کرچک اصل برای کاهش وزن

 

خواص روغن کرچک اصل برای صورت و درمان مشکلات پوستی:

  • روغن کرچـک به تسکین پوست خشک و لکه دار کمک می کند. اگر با پوسته پوسته شدن صورت، به خصوص در طول زمستان، مشکل دارید، روغن کرچک را می توانید استفاده کنید که به لایه برداری عمیق کمک کرده و پوست را نرم می کند.
  • افرادی که پوست کاملا خشک دارند یا موهای خشک دارند، از روغن کرچک هفته ای یک بار استفاده کنند، اما به یاد داشته باشید که هیچ درمانی نباید بیش از حد انجام شود.
  • مطالعات علمی توانایی روغن کرچک را در درمان مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی، آکنه، خشکی پوست، چین و چروک، زگیل و علائم پیری نشان داده است. روغن کرچـک را می توان در قسمت آسیب دیده با یک تکه پنبه آغشته به روغن یکبار در صبح و عصر استفاده کرد.
روغن کرچک برای درمان آکنه

روغن کرچک حاوی اسید ریکنولیک است، که برای جلوگیری از رشد میکروب ها و باکتری های ایجاد آکنه، عمل می کند. بدین منظور ابتدا صورت را به خوبی بشویید، سپس با یک حوله مرطوب شده با آب داغ صورت را بپوشانید و به خوبی فشار دهید. حالا صورت را با مقدار کمی روغن کرچـک ماساژ دهید و تا صبح بگذارید روی صورت بماند. سپس صورت را با آب گرم بشویید. این روند به مدت یک تا دو هفته، یک یا دو بار در روز تکرار شود.

روغن کرچک برای چین و چروک و لکه های سیاه

روغن کرچک می تواند یک درمان طبیعی عالی برای درمان و رفع چین و چروک های پوست باشد. کرچک باعث تولید کلاژن می شود که پوست را نرم و مرطوب می کند و با گذشت زمان سبب رفع چین و چروک های صورت می شود.

یکی از ساده ترین راه های استفاده از روغن کرچـک برای درمان چین و چروک ها، استفاده از مقدار بسیار کمی روغن قبل از خواب است، سپس شستن صورت در صبح برای از بین بردن اثر روغن. با ادامه استفاده از روغن کرچک روی پوست متوجه خواهید شد که روغن کرچک چگونه لکه های سیاه را کاهش می دهد.

درمان بیماری آتوپیک درماتیت

روغن کرچک برای کسانی که مبتلا به بیماری پوستی به نام آتوپیک درماتیت هستند نیز مفید است. این بیماری پوستی خشک است و به دلیل تغییر آب و هوا و افزایش آلودگی در حال افزایش است. روغن کرچک به عنوان یک مرطوب کننده پوست به خصوص در فصل زمستان عمل می کند و پوست و موهای شما را از گرد و غبار و گرمای خشک محافظت می کند.

درمان یبوست

روغن کرچـک همچنین به عنوان یک ملین عمل می کند. محققان دریافته اند که اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک بنام اسید ریکنولیک به گیرنده های سلول های ماهیچه ای دیواره های روده شما متصل می شود. این باعث می شود آن عضلات منقبض شده و مدفوع را بیرون بیاورند و در نتیجه یبوست را تسکین دهند. برای درمان یبوست کافی است 15 میلی لیتری روغن را یک بار در روز میل کنید.

نکته: روغن کرچـک ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود. در صورتی که متوجه خارش یا تورم در پوست خود شدید، فورا روغن کرچک را با پاک کننده های فاقد چربی از پوست خود پاک کنید و در صورت تداوم مشکل با پزشک تماس بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کرچک اصل را با خواص درمان یبوست و تسکین دل درد، تسکین درد آرتروز و درد زانو، رشد مژه ها، درمان کهیر و جوش سرسیاه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0