علت هضم نشدن غذا در معده چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

25516 بازدید
30 فروردین 99
سمانه
,,

علت هضم نشدن غذا در معده چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟ + راه حل آسان (قطعی و خانگی)

با علت هضم نشدن غذا در معده و چگونگی درمان آن در ادامه آشنا خواهید شد و همچنین در انتهای مقاله با راه حل قطعی خانگی آن آشنا می شوید.
معده اعمال مهم گردش خون، تنفس، هاضمه، جذب غذا و فعالیت ترشحات مختلف را تحت کنترل خود دارد. به عقیده پزشکان متخصص، معده تقریبا جایگاه هر گونه بیماری است. هر گاه این عضو تضعیف شود، قدرت تولید گرما و انرژی عصبی کاهش می یابد و در نتیجه اعمال و عملکردهای سایر اعضا ضعیف خواهد شد. این موضوع چندان که به نظر می رسد عجیب نیست، زیرا چنانچه معده شما غذا را هضم نکند، نخواهید توانست مواد مغذی را به طور موثری جذب کنید. بنابراین حداقل تعدادی از سلول های بدنتان از مواد مغذی محروم می شوند؛ در این شرایط سلول های مذکور عملکرد مناسبی نخواهند داشت و مشکلاتی برای سلامتی شما به وجود خواهد آمد.

هضم غذا در معده

هضم غذا در دهان و با هضم مواد نشاسته ای آغاز می شود. غذا چند ساعت در معده باقی می ماند و در معرض اسید، شیره معده و عمل پریستالتیک قرار می گیرد. بدین ترتیب وقتی غذا وارد روده های باریک می شود حالت خمیری (کیموس معدی) پیدا کرده است. سپس این کیموس معدی توسط آنزیم های لوزالمعده و صفرا تا حد مولوکولی شکسته می شود، به طوری که اجازه دهد تا مواد مغذی از طریق جدار روده باریک جذب خون شوند. در روده بزرگ، آب و برخی از مواد معدنی و مواد دیگر باز جذب می شوند. اگر غذا هضم نشود و آنزیم های گوارشی به طور موثر ترشح نگردند، نه تنها مواد مغذی کم تر جذب خواهند شد بلکه ممکن است عوارض تحریکی نیز به وجود آید.

 

علت هضم نشدن غذا

علت هضم نشدن غذا

 

علائم عدم هضم درست غذا در معده

احساس خستگی بعد از خوردن غذا

خستگی بعد از خوردن غذا و نیاز به چرت زدن ممکن است نشانگر این باشد که هضم غذا در معده شما به درستی انجام نمی شود. وقتی غذا می خورید، الویت های بدن تان تغییر می کند. حالا شما غذایی در معده دارید که باید هضم و جذب شود. اگر زیاد غذا بخورید، بدن شما باید برای هدایت انرژی خود برای جذب و هضم مواد غذایی مصرف شده، سخت تلاش کند و همین امر باعث می شود احساس خستگی شدید کنید.

بنابراین غذای سنگین نخورید و وعده های غذایی کوچک تر همراه با میان وعده های سالم در طول روز میل کنید.

درد شکم

درد شکم اصلی ترین علامت مشکل گوارشی است؛ البته گاهی اوقات علت می تواند مسمومیت باشد، مثلا مسمومیت با آرسنیک، آلومینیوم و غیره. چنین مواردی نیاز به تشخیص حرفه ای دارد. درد شکم همچنین می تواند به وسیله برخی بیماری های جدی نظیر آپاندیسیت، زخم معده، کولیت اولسراتیو یا عفونت، ایجاد شود و لذا درد شدید و مداوم باید به سرعت توسط پزشک بررسی شود.

ناخن های شکننده

معده ما به طور طبیعی میزان کافی اسید تولید می کند تا غذا را تجزیه کرده و باعث حفاظت دستگاه گوارش از عفونت شود؛ اما وضعیتی که در آن اسید معده بیش ازحد بالا و یا پایین باشد بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده است.

اگر ناخن های شکننده ای دارید، این نشان می دهد که معده اسید کافی برای هضم غذا تولید نمی کند. همانطور که اشاره شد اگر غذا هضم نشود مواد مغذی مورد نیاز مانند روی، کلسیم و پروتئین کم تر جذب خواهند شد و در نتیجه شما ناخن ها و موهای شکننده ای خواهید داشت. مو و ناخن های ناسالم علائم اصلی عدم هضم غذا هستند بنابراین، شکننده شدن مو و ناخن ها ممکن است علامتی برای هضم نشدن غذا باشد.

استفراغ

احساس تهوع یا استفراغ ممکن است در بعضی از موارد به دلیل هضم ضعیف رخ دهد. اگر بعد از خوردن وعده های غذایی احساس استفراغ یا حالت تهوع دارید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

 

همچنین بخوانید: 7 گیاه تلخ برای بهبود هضم غذا

 

اسهال

اسهال ممکن است مزمن یا حاد باشد. اسهال حاد در اثر عفونت معده یا مسمومیت غذایی ایجاد می شود و همراه با درد شکم، تب و استفراغ است. این وضعیت ممکن است به شوک و کم آبی بدن منجر شود. اسهال مزمن ممکن است علامت مشکل معده باشد و ممکن است به دلیل عدم هضم درست غذا باشد.

عدم تحمل غذا یا حساسیت

این علائم معمولا نشانه عدم هضم مناسب بعضی از مواد غذایی است. در کودکان، مشکلات گوارشی ممکن است آلرژی غذایی ایجاد کند. با این وجود لازم است مواد مغذی ایجاد کننده آلرژی و واکنش های آلرژیک شناسایی شوند. مشکلات عدم تحمل مواد غذایی معمولا توسط آنزیم های خاص هضم ایجاد می شود. به عنوان مثال در کمبود لاکتاز، معده قادر به هضم شیر و لبنیات نیست.

یبوست

مدفوع سفت یا تعداد دفعات ناکافی اجابت مزاج می تواند یکی از علائم اصلی یک مشکل گوارشی یا هضم ضعیف غذا باشد.

پیشگیری از سوء هاضمه

برای جلوگیری از سوء هاضمه، به فرد توصیه می شود از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که به سوء هاضمه کمک می کنند، خودداری کند و در حقیقت نکاتی وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از سوء هاضمه رعایت شود، از جمله موارد زیر:

  • غذای کمتری بخورید.
  • آهسته غذا بخورید.
  • از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اسید مانند مرکبات و گوجه فرنگی هستند، خودداری کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند، خودداری کنید.
  • اگر علت سوء هاضمه، تنش روانی است، برای سرکوب آن تمرینات آرامش بخش یا یوگا انجام دهید.
  • ترک سیگار و پرهیز از نوشیدنی های الکلی؛ چراکه باعث تحریک روده می شوند.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید، زیرا پوشیدن آنها ممکن است به معده فشار وارد کند.
  • از ورزش کردن بلافاصله بعد از خوردن غذا خودداری کنید و توصیه می شود قبل از غذا یا حداقل یک ساعت بعد از غذا ورزش کنید.
  • بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن خودداری کنید. حداقل سه ساعت بعد از خوردن آخرین وعده غذایی روز صبر کنید، پس از آن می توانید بخوابید.
  • حفظ پوزیشن مناسب در هنگام خواب؛ توصیه می شود سر فرد مبتلا به سوء هاضمه حداقل 15 سانتیمتر از سطح پا بلندتر باشد، زیرا این کار به پایین آمدن اسیدهای معده در روده و عدم برگشت مجدد به مری کمک می کند.

 

علت هضم نشدن غذا

علت هضم نشدن غذا

 

برای هضم غذا چی بخوریم

فیبر بخورید

در حقیقت فیبرهای خوراکی موادی هستند که توسط بدن انسان قابل هضم نمی‌باشند و موجب تسهیل در هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهند شد. فیبرهای محلول می توانند در آب حل شده و تشکیل یک ژل را بدهند این فیبرها را می توان از سبوس جو دوسر، آجیل، حبوبات و دانه ها بدست آورد. برخلاف فیبر محلول، فیبر نامحلول در آب حل نمی شود. فیبر نامحلول شامل قسمت سخت تر گیاه است مثل لایه خارجی تمام غلات مانند سبوس گندم. فیبر نامحلول، غذا را در طول دستگاه گوارش حرکت داده و به حرکات روده ای منظم و تمیز کردن مسیر هضم کمک می کنند.

مایعات زیادی بنوشید

کمبود مایعات باعث یبوست می شود و برای جلوگیری از یبوست توصیه می شود روزانه 1.5 تا 2 لیتر آب بنوشید. همچنین توصیه می شود از خوردن سبزیجات و میوه هایی که سرشار از آب هستند مانند: خیار، کدو سبز، گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، هندوانه، توت فرنگی، گریپ فروت و زردآلو استفاده کنید.

همچنین مصرف گیاهان گرم برای خلاص شدن از سموم و حفظ سلامت دستگاه گوارش و تحریک هضم توصیه می شود. مانند: نوشیدن زنجبیل آب پز، دارچین، بابونه و نعنا.

غذاهای تازه و پخته را بخورید

این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند و اکیدا توصیه می شود به جای غذای مانده، غذاهای ساده و تازه پخته شده میل شود، زیرا هضم آن راحت تر است و توصیه می شود میوه ها را بین وعده های غذایی میل کنید و نه همراه با غذا، و ترجیحا میوه ها پخته شوند، مخصوصا برای افرادی که از مشکلات هضم رنج می برند.

از روغن ماهی استفاده کنید

از آنجا که روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 سالم است به هضم غذا کمک می کند که می توان از چندین نوع ماهی مانند: ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی به دست آورد. همچنین می توان از مکمل های روغن ماهی نیز می توان استفاده کرد.

غذاهای سرشار از گلوتامین بخورید

گلوتامین یک اسید آمینه است که از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند و مهمترین منبع آن تخم مرغ، بوقلمون، سویا و بادام است.

غذاهای سرشار از روی بخورید

روی یک ماده معدنی اساسی برای دستگاه گوارش است، زیرا به درمان کولیک، اسهال و بسیاری از مشکلات گوارش کمک می کند ؛ و مهمترین منابع آن: گوشت گاو، صدف و تخمه آفتابگردان است.

 

همچنین بخوانید: عوارض و پیامدهای منفی خوابیدن بعد از غذا

 

بهترین دمنوش ها که به هضم غذا کمک می کند

بابونه

نوشیدنی بابونه به دلیل داشتن خاصیت ضد اسپاسمولیتیک (داروهایی که اسپاسم عضلانی را از بین می برند) می تواند به تسکین درد اختلالات گوارشی کمک کند و از بابونه برای درمان چندین بیماری گوارشی مانند: سوء هاضمه، درد معده، اسهال، گرفتگی معده و… استفاده می شود. برای تهیه نوشیدنی بابونه تقریبا 4 گرم بابونه خشک شده را به مدت 15 دقیقه درون آب جوش بریزید تا دم بکشد سپس میل کنید. بهتر است این چای را بین وعده های غذایی بنوشید و بسته به نیاز فرد می توانید روزانه تا چهار فنجان از آن بنوشید.

نعنا

نعنا خواص ضد اسپاسم دارد و بنابراین گزینه مناسبی برای رفع مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه و حالت تهوع است، اما شایان ذکر است که خوردن یا نوشیدن نعنا فایده ای برای افرادی که به دلیل رفلاکس اسید از سوءهاضمه رنج می برند، ندارد و در نتیجه این وضعیت بدتر می شود.

در ورودی معده شما، یک دریچه عضله ای حلقه ای شکل، وجود دارد، که اسفنکتر مری پایین نامیده می شود به طور معمول، این دریچه بعد از عبور مواد غذایی بسته می شود و اگر به طور کامل بسته نشود، اسید تولید شده توسط معده، می تواند به مری نفوذ کند و باعث رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل شود.

زنجبیل

یک مطالعه نشان داد زنجبیل به سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال مواد غذایی از معده به روده کوچک کمک می کند که به هضم غذا کمک می کند همچنین زنجبیل یک درمان سنتی برای درد و تهوع شکم است و از این ماده برای کمک به هضم به شکل چای زنجبیل یا مکمل غذایی آن استفاده می شود.

رازیانه

رازیانه در هضم بهتر غذا نقش زیادی دارد. علاوه بر آن می تواند گرفتگی معده، حالت تهوع، نفخ و سوءهاضمه را نیز درمان کند، برای بهره مندی از فواید آن، می توان چای رازیانه را با ترکیب نصف قاشق چای خوری پودر رازیانه با یک لیوان آب و جوشاندن به مدت 10 دقیقه تهیه کرد یا چند دانه رازیانه را بعد از غذا جوید.

 

علت هضم نشدن غذا در معده چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علت هضم نشدن غذا در معده چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

و اما دسر (میان وعده) بلغم سوز جادویی

چند ساعت از وعده غذایی تون گذشته و گرسنه هم نیستید اما دوست دارید چیزی میل کنید! شاید هم از لحاظ روانی نیاز دارین تنقلاتی بخورید تا کمی احساس راحتی کنید، وقتی گرسنه نیستید یعنی داخل سیستم گوارش شما هنوز خالی نیست و همچنان مشغول هضم غذاهایی هست که در طول روز میل کردید. در این مواقع چطور میشه به سیستم گوارش کمک کرد و یک میان وعده بلغم سوز باید مصرف نمود که به هضم غذا کمک کند.

روش تهیه دسر بلغم سوز مناسب هضم غذا

مواد لازم:
  • یک هویج رنده شده خام
  • دو سر انگشت پودر هل
  • یک سرانگشت پودر گل محمدی
  • یک قاشق مرباخوری عسل

روش تهیه: هویج رنده شده خام را داخل ظرفی ریخته و هل و گل محمدی  را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و نوش جان کنید. این ترکیب باعث هضم زودتر محتویات معده و سیستم گوارش شما خواهد شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه شیرازی را با خواص درمان مشکلات گوارشی، کاهش اضطراب، افزایش شیر مادران، افزایش گلبول سفید، تقویت مو، اشتها آور، درمان سرماخوردگی، رفع بی خوابی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

18
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. بسی
    24 اردیبهشت 1402

    سلام من پودر جینسینک باعسل مصرف میکنم و فک میکنم دفع میشه جذب بدن نمیشه چون داخل مدفوع میبینم آیا عادیه

    • ناشناس
      7 دی 1402

      خوب است

  2. ناشناس
    23 آذر 1401

    اصلا بی فایده وبرای تبلیغ وفروش نحصولات وکاسبی کردن است

    • عطارک
      7 دی 1401

      درود بر شما

      از ثبت نظرتان سپاسگزاریم؛
      چند نوع نسخه موثر در مورد این مشکل در مقاله بیان شده است، پیشنهاد میکنم تا انتهای مقاله رو مطالعه کنید
      و لطفا اینکه کجای این مقاله جنبه تبلیغات دارد رو بیشتر توضیح دهید!!

  3. علی عطایی
    9 آبان 1401

    سلام هیچ در شکمی ندارم ولی تعجب میکنم نرمترین غذا هم در معدم هضم نمیشه ازقبیل نان لواش وعدس کاملا پخته شده.البته علتش میدونم که خوب نمیجوم نمدونم طبیعیه یا نه؟

    • عطارک
      11 آبان 1401

      درود بر شما

      روند هضم غذا بسیار مهم است و بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنید تا علت این مورد تشخیص و درمان شود.

      شاد و پیروز باشید????

    • طبیب الطباء
      7 اسفند 1401

      سلام معده شما سرده

      • محمدابوئی
        29 اسفند 1401

        ۴۳ ساله هستم،دیروز افطار یک بشقاب پر ماکارونی خمیر باسبزی وپیاز خوردم ومعده درد گرفته وحالم بدشده است امروزهم احساس بدی دارم غذای دیروز درروده ام مانده وسردرد هم گرفته ام،لطفا بگوئیدبرای درمان خانگی چه کارهائی میتوانم انجام دهم؟باتشکر

        • مهرالله
          13 فروردین 1402

          سلام من وقتی غذا بخورم یه صدای تو روده هامه وقتی غذا میخورم هضم نمیشه وسر معد هستند لطفا درمان خوانگی برام بگید ممنون

  4. لیلا
    31 تیر 1401

    ممنون وسپاس خیلی مفیدبود

  5. ناشناس
    30 خرداد 1401

    بسیار مفید بود

  6. مریم محقق
    19 اردیبهشت 1401

    جالب بود

    • الهام سلیمی اصل
      15 خرداد 1401

      خیلی خوب بود

      • ناشناس
        21 آذر 1401

        سلام من اشتها دارم اماهضم نمیشه من از پودر پدرولاکس استفاده میکنم

        • آسکانی
          28 آذر 1401

          خیلی عالی بود ممنون

          • ناشناس
            16 فروردین 1402

            نه فهمیدم

          • سهیلا
            28 فروردین 1402

            سلام من دو هفتس معدم درد میکنه غذا رو هضم نمی کنه همش احساس درد دارم بالا میارم هر چی میخورم دو بارم دکتر رفتم

    • ناشناس
      10 اسفند 1401

      خیلی خوب بود

0