topNotif

معرفی درخت ولیک و خواص دارویی میوه آن

17849 بازدید
07 اردیبهشت 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

معرفی درخت ولیک و خواص دارویی میوه آن

ولیک با نام علمی Crataegus Oxycantha L. از تیره گلسرخیان با نام های دیگر سرخ ولیک، ترش ولیک و زالزالک خارتیز یا زالزالک وحشی شناخته می شود. ولیک بوته خارداری است که می تواند به ارتفاع 3 متر و گاهی بیشتر برسد. برخی از بوته های ولیک عمرشان به چندین قرن نیز می رسد.

در جنگل ها و بیشه می روید و در ایران در جنگل های مازندران به وفور یافت می شود. به نظر می‌رسد محلی ها این میوه را خوراک شغال می دانند و با تمام خواص دارویی آن از آن استفاده نمی کنند. حکمای طب سنتی ایران، ولیک را از نظر طبیعت سرد‌ و خشک می‌ د‌انند‌.

مشخصات گیاه ولیک

شاخه های جوان گیاه پوستی لیز به رنگ خاکستری دارند و خارهای محکمی نیز روی آن می روید. برگ هایش دم برگ دار و پنجه ای، دندانه دارد و در سطح رویی به رنگ سبز براق و در سطح زیرین به رنگ سبز مانند؛ گل هایش سفید یا اندکی صورتی است و 5 کاسبرگ و 5 گلبرگ و 15 یا 20 پرچم دارد و به صورت دیهیم مجتمع می شود. گل ولیک بسیار معطر است و در اوایل بهار باز می شود. میوه ها بیضوی و گوشتالو و قرمز رنگند. قسمت های مورد استفاده ولیک، سرشاخه های گلدار، برگ ها و میوه های آن است.

 

معرفی درخت ولیک

معرفی درخت ولیک

 

آیا ولیک همان بلوبری است ؟

چون میوه ولیک به بلوبری شبیه است، بعضی افراد گمان می کنند که بلوبری همان ولیک است که این استدلال خطاست. ولیک با بلوبری فرق دارد؛ ولیک از بلوبری کوچکتر است و به رنگ سیاه یا قرمز می باشد در حالی که بلوبری به رنگ آبی تیره یا بنفش است.

تاریخچه گیاه ولیک

میوه ولیک را برخی از اقوام ماقبل تاریخ می خوردند. بنابراین مدت ها پیش این میوه را به خاطر خواصش می شناخته اند. بسیاری از پزشکان در زمان های قدیم میوه این گیاه را برای درمان سنگ کلیه و مثانه تجویز می کردند. همچنین در اوایل قرن بیستم خاصیت اصلی ولیک که تقویت کننده قلب است با تجربه های آزمایشگاهی به ثبت رسید.

عمل شیمیایی ولیک به خاطر خواص موثرش در درمان ناراحتی های قلبی با عمل گل انگشتانه مقایسه شده است. ولی گفتنی است که در درمان ناراحتی های قلبی عروقی، ولیک موثرتر است.

ولیک جنگلی چه خواصی دارد؟

مقوی قلب، ضد تشنج، مسکن، آرام بخش و ضد اضطراب، خواب آور، قابض، بالابردن فشار خون، تنظیم ضربان قلب، درمان گرفتگی رگ ها (تصلب شرایین)، درمان سرگیجه

موارد مصرف ولیک در زیبایی

خاصیت های قبض ولیک در صنعت لوازم آرایش مصارف گوناگون دارد. از جمله در ترکیب کرم های خاص پوست های چرب به کار می رود. برای رفع مشکل پوست های چرب، می توان راه حل ساده تری را نیز به کار برد. مقدار بسیار کمی میوه ولیک را در نیم لیتر آب جوش بریزید و شب ها، پس از پاک کردن کامل آرایش روی پوست بمالید و صبح پوست را با آب ولرم بشویید.

 

همچنین بخوانید:  زالزالک و خواص مفید آن

 

طریقه مصرف ولیک

مربا ولیک

ابتدا میوه ها را بشویید. سپس درون قابلمه بریزد و معادل هر یک پیمانه میوه ولیک، یک پیمانه آب اضافه کنید و اجازه دهید تا ولیک ها بپزد. بعد آن را صاف کنید و دوباره با نیم لیتر آب، دو قاشق غذاخوری گلاب، نصف پیمانه شکر و دو قاشق غذاخوری آبلیمو بپزید تا مربا غلیظ شود. در صورتیکه مربا سفت بود می توانید کمی آب و در صورتیکه خیلی رقیق بود کمی شکر به مربا اضافه کنید. پخت مربا ولیک نیاز به دقت و تجربه بسیار دارد.

استعمال داخلی (دم کرده):

15 تا 20 گرم گل ولیک را در یک لیتر آب جوش بریزید. از صافی بگذرانید و شکر به آن بیفزایید. برای درمان تپش نامنظم قلب و افزایش فشار خون، روزانه 3 بار و هر بار یک فنجان از این دم کرده را بنوشید.

استعمال خارجی :

مرهم: برای درمان دردهای رماتیسمی، گل های خشک شده ولیک را در یک پارچه نازک بگذارید و روی موضع درد قرار دهید.

غرغره: برای درمان گلودرد، 20 گرم میوه ولیک را درون یک لیتر آب جوش بریزید، با عسل شیرین کنید کمی که سرد شد، چندین بار در روز غرغره کنید.

توجه: به خاطر چند وجهی بودن خواص این گیاه که چندین منبع به آن اشاره داشته اند، بهتر است که برخی از موارد استفاده اش تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

مویز را با خواصدرمان انواع بیماری های عفونی، تقویت کننده معده، کبد، بینایی، تقویت حافظه، محرک نیروی جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0