topNotif

علل ضعف مثانه و روش های درمان آن در زنان و مردان

5416 بازدید
17 اردیبهشت 99
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علل ضعف مثانه و روش های درمان آن در زنان و مردان

آیا می دانستید که از هر چهار زن یک زن در بعضی از مراحل زندگی دارای درجه ای از ضعف مثانه است؟ ضعف مثانه و بی اختیاری ناشی از آن، رایج تر از آنچه فکر می کنید است. در حقیقت می تواند هر کسی را در هر سنی، جوان و پیر تحت تاثیر قرار دهد، اما زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن هستند.

برخی از خانم ها به سرعت یاد می گیرند که با ورزش های مناسب و یا کنترل رژیم غذایی، ضعف مثانه را کنترل کنند. در حالی که برای دیگران، ضعف مثانه و بی اختیاری ادرار ممکن است یک فشار ناگهانی برای رفتن به توالت و به دنبال آن بی اختیاری قابل توجهی باشد. دانستن اینکه چه عواملی باعث ایجاد ضعف مثانه و چگونگی رفع آن یا حداقل مدیریت آن می شود، باید در اولویت باشد تا سبک زندگی شما تا حد ممکن تحت تاثیر قرار گیرد. ما در این مقاله شما را روش های درمان ضعف مثانه آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

علت ضعف مثانه در زنان و مردان

علل زیادی وجود دارد از جمله: عفونت مثانه، کلیه ها یا مهبل، بیماری کلیوی، سنگ مثانه و کلیه، حالت های عصبی، آلرژی ها (مخصوصا  نسبت به آب پرتقال)، سرماخوردگی، متعاقب جراحی، عدم تعادل مواد معدنی، بارداری، زایمان، بیماری های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا، یائسگی، دیابت، سن، انسداد مجاری ادراری (مثل تومور)، UTI (عفونت ادراری)، پرولاپس، سرطان مثانه و سرطان پروستات، پروستات بزرگ شده، اختلالات سیستم عصبی از جمله: آسیب نخاعی، سکته مغزی، بیماری پارکینسون و …، آسیب عصبی یا تروما ناشی از جراحی یا معالجات خاص، آسیب نخاعی، تروما به لگن (به عنوان مثال تصادف رانندگی)، چاقی، یبوست، خوردن یا آشامیدن بیش از حد؛

 

ضعف مثانه و روش های درمان آن

ضعف مثانه و روش های درمان آن

 

درمان ضعف مثانه

1- سبک زندگی

برای درمان ضعف مثانه باید یک شیوه زندگی سالم دنبال شود، که عبارتند از:

خوردن غذاهای سالم:

این به حفظ سلامتی اندام های بدن و تقویت ایمنی در برابر بیماری های مختلف کمک می کند. قهوه، آب پرتقال یا آب آناناس ننوشید، زیرا این مشکل ممکن است مربوط به آلرژی ها باشد و به تجربه من این مواد غذایی شایع ترین محرک های مثانه اند. از خوردن غذاهای تند و اسیدی مانند توت و میوه مرکبات خودداری کنید، زیرا می توانند مثانه را تحریک کرده و ضعف مثانه و سایر علائم بی اختیاری را بدتر کنند.

حفظ وزن:

این کار از طریق پیروی از رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم روزانه انجام می شود.

ورزش:

ورزش عالی، ورزش عضلات کف لگن است و برای کمک به کنترل ادرار، مخصوصا در زنان مسن، نیز به کار می رود. برای درک موقعیت عضلانی که نیاز به تقویت دارند، هنگام ادرار سعی کنید جریان ادرار را متوقف و مجددا برقرار کنید. هر بار که ادرار را متوقف می کنید، عضلات شما منقبض و سپس رها می شوند. با تمرین و ممارست قادر خواهید بود در هر زمان با هر وضعیتی این عضلات را مرتب منقبض و رها کنید. توصیه می کنم پس از هر بار ادرار کردن این ورزش را انجام دهید، هر بار حدود 3 ثانیه عضلات را منقبض نگه دارید و به تدریج در هر نوبت دفعات انقباض را افزایش دهید تا به حدود 20 انقباض برسد.

ورزش خوب دیگر برای مثانه ورزش پا است. بر روی سطح مسطحی دراز بکشید، در حالی که زانوهایتان خم و پاها صاف می باشند و از یکدیگر حدود 8 اینچ (حدود 20 سانتی متر) فاصله دارند. بدون آن که پشتتان قوس بردارد، باسن را از زمین بلند کنید. در این وضعیت، باسن و عضلات تحتانی شکم را محکم منقبض کنید در حالی که کمی هوا را از دهانتان خارج می کنید. حدود ده شماره در این وضعیت باقی بمانید. سپس در حالی که هنوز باسن از زمین جداست، به طور متناوب عضلات تحتانی مذکور را ده مرتبه منقبض و شل کنید. هر بار که این عضلات را منقبض می کنید مقداری هوا را از دهانتان خارج کنید. بدنتان را روی زمین بگذارید، استراحت کنید و سپس این ورزش را دوبار دیگر تکرار کنید.

2- داروهای شیمیایی و گیاهی

مصرف منظم گیاهان غافث، ذرت، رازک، دم اسب، گل ختمی، کیسه کشیش در درمان ضعف مثانه کمک زیادی می کنند که البته باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

اگر با درمان های خانگی، ضعف مثانه بهبود نیافت، برخی از داروهای موسوم به آنتی باکتریال (که آنتی کولینرژیک نیز خوانده می شود) وجود دارد که پزشک ممکن است توصیه کند. ممکن است به بیمار توصیه شود که حدود شش ماه مصرف دارو را ادامه دهد و سپس دارو را به طور کامل متوقف کند.

3- جراحی

در بعضی موارد، پزشک برای درمان ضعف مثانه می تواند به مداخلات جراحی متوسل شود، که نمی تواند با دارو درمان شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان عفونت مثانه با 7 نسخه گياهي به روش سنتی

 

ضعیف شدن مثانه و درمان بی اختیاری ادرار

در برخی موارد، ضعف مثانه شکل بی اختیاری ادرار را به خود می گیرد، یعنی به هنگام خندیدن، سرفه، یا عطسه مقداری ادرار خارج می شود؛ یا فقط چند قطره ادرار از مجرا ترشح می گردد. برای بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار، نکات زیر در مورد خودیاری و تغییر شیوه زندگی برای تسکین علائم موثر است.

سیگار نکشید

اگر سیگار می کشید، خود را در معرض بی اختیاری ادرار قرار می دهید، زیرا سرفه باعث فشار عضلات کف لگن شما می شود.

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید

هنگامی که نیاز به بلند کردن چیزی دارید، مانند برداشتن کودکان یا کیسه های خرید، عضلات کف لگن را قبل و در حین بلند کردن اجسام، سفت کنید.

کاهش وزن

اضافه وزن می تواند عضلات کف لگن شما را تضعیف کرده و به دلیل فشار بافت چربی روی مثانه شما باعث بی اختیاری شود. در صورت از دست دادن وزن اضافی، ممکن است علائم شما بهبود یابد و به طور کامل از بین برود.

فورا یبوست را درمان کنید

یبوست باعث ضعف عضلات کف لگن شما شده و بی اختیاری ادرار را بدتر می کند. اگر یبوست دارید، ممکن است تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی، خوردن فیبر بیشتر و ورزش، به درمان آن کمک کند.

مصرف کافئین را کم کنید

کافئین مثانه را تحریک کرده و می تواند بی اختیاری را بدتر کند. چای، چای سبز، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات داغ نیز حاوی کافئین هستند؛ بنابراین این مواد را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنید و آنها را با آب و چای های گیاهی یا میوه ای جایگزین کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب

روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید (اما نه بیشتر)، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند. اغلب می پرسند چه مقدار آب باید بنوشند، در حالی که پاسخ به این سوال بسیار مشکل است. این موضوع بستگی دارد به آنچه می خورید یا می آشامید، چرا که بسیاری از میوه ها و سبزی ها آب زیادی دارند. عامل دیگر جایگزین کردن آب از دست رفته توسط تعریق و ادرار است: تخمین زده می شود که ما روزی حدود یک فنجان مایع از طریق پوست و ریه ها از دست می دهیم حتی اگر خیلی عرق نکنیم. روشن است که اگر در زیر نور داغ آفتاب به سختی کار کنید به نوشیدن مقدار زیادی مایع نیاز خواهید داشت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کیسه کشیش را با خواص تب بر، درمان صرع، درمان ناراحتی های عصبی و فشار خون، رفع ضربان نامنظم قلب، درمان مشکلات قلبی عروقی، درمان سردرد، درمان استفراغ خونی، رفع و درمان ادرار خونی و اسهال، درمان عفونت مثانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0