topNotif

علت خروپف در کودکان و بزرگسالان چیست ؟

1805 بازدید
10 خرداد 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علت خروپف در کودکان و بزرگسالان چیست ؟

آیا خروپف یک ویژگی مردانه است؟

معمولا خروپف به عنوان یک ویژگی مردانه شناخته می شود. چه کسی آن جمله معروف فیلم سینمایی “مردان” را به خاطر نمی آورد: مردان باید خروپف کنند تا بتوانند در برابر موجودات وحشی مدافع همسرانشان باشند.

خروپف اغلب به عنوان پدیده ای ناپسند شناخته می شود که در میان مردان بیشتر از زنان رواج دارد. نظریه ای هست که صرف نظر از قانون برابری اجتماعی و بی توجه به این واقعیت که هیچکس عمدا خرناس نمی کشد، می گوید: چون خروپف عملی زشت تلقی می شود، برازنده خانم ها نیست. در این مقاله شما را با علت خروپف در کودکان و بزرگسالان آشنا خواهیم کرد. ما ما همراه باشید؛

 

علت خروپف در کودکان و بزرگسالان

علت خروپف در کودکان و بزرگسالان

 

1- چرا مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند؟

این مطلب به اثبات رسیده است که تعداد زنانی که در خواب خروپف می کنند از مردها کمتر است. بسیاری از خانم ها از استرسی که هر شب همسرانشان در رختخواب ایجاد می کنند شکایت دارند. البته عکس این موضوع کمتر صادق است. عمل دیگری که باعث می شود خانم ها کمتر خروپف کنند این است که مردها معمولا نسبت به خانم ها خواب سنگین تری دارند.

بیشتر زنان به خصوص مادرها با کوچک ترین صدایی از خواب می پرند و آرام ترین صدای نوزاد خود را می شنوند. شب ها هنگامی که کودک خردسالشان به دستشویی می رود از خواب بیدار می شوند و زمانی که نوجوانشان در جایی میهمان است، تا زمان بازگشت او نمی توانند راحت بخوابند. به همین دلیل نیز شنیدن صدای خروپف، آنها را بیش از مردان آزار می دهد.

علت خروپف کردن چیست؟

اما چگونه است که خانم ها در سال های جوانی به ندرت خرخر می کنند؛ ولی بعد ها تلافی آن را در می آورند و از 65 سالگی تعدادشان با مردها برابر می شود؟ (در میانسالی این رقم به نصف می رسد.) چرا تنها 10 درصد خانم ها به صورت حاد و بیمار گونه خروپف می کنند و در علم پزشکی توضیح روشنی برای این موضوع وجود ندارد؟

  • پاسخ این پرسش ها تا حدودی به وضعیت و مقاومت بدنی زنان مربوط می شود. حلق و سیبک گلوی مردان بزرگ تر است و به همین دلیل در مقایسه با زنان آمادگی بیشتری برای ایجاد سر و صدا دارند.
  • به علاوه مردان در تولید سلول های چربی مستعدتر بوده و با افزایش سن آن ها بر تعداد این سلول ها افزوده می شود. از حدود 40 سالگی افزایش سلول های چربی نمود ظاهری پیدا می کند و در بسیاری از آقایان آشکارا به چشم می خورد.
  • عامل این پدیده را می توان هورمون جنسی مردان یعنی “اندروژن” دانست. این هورمون سبب افزایش اشتها، چاقی و رسوب لایه های نمک در بدن می شود که تمامی این عوامل در خرناس کشیدن موثر است. در زنان نیز از دوران یائسگی افزایش وزن دیده می شود؛ اما باید از هورمون های زنانه خود به خصوص استروژن و پروژسترون سپاسگزار باشند که سبب می شوند سالیان دراز خوابی آرام و بی سر و صدا داشته باشند.
  • برخی از داشمندان معتقدند هورمون “پروژسترون” که در سنین باروری و تخمک گذاری زنان تولید می شود بر قسمت تنظیم تنفس در مغز تاثیر می گذارد و سبب کاهش انقباض ماهیچه های حلق و گلو می شود. علت افزایش تعداد زنانی که در سال اول یائسگی و سال های پس از آن به شدت خرخر می کنند نیز همین است. در این مقطه سنی، تولید هورمون های جنسی کاهش می یابد و از نقش حفاظتی ماهیچه های گلو توسط این هورمون ها نیز به شدت کاسته می شود. با این همه مشخص نیست که چرا زنان، حتی در دوران یائسگی کمتر از مردان خرخر می کنند.

 

همچنین بخوانید:  با این روش ها به خروپف پایان دهید

 

2- علت خروپف کردن در دوران بارداری

حتی بسیاری از خانم های بی سر و صدا نیز در دوران بارداری خروپف می کنند. تغییرات هورمونی و افزایش تجمع آب در بافت کام، سبب تورم پوشش مخاطی و نهایتا بینی خواهد شد. بدین ترتیب مجرای بینی تنگ و باعث ایجاد خرخر می شود. در این خانم ها، احتمال فشار خون بالا نیز وجود دارد.

چنین حالتی خواه ناخواه فشار نامطلوبی بر ارگانیسم بدن فرد باردار وارد خواهد کرد، از آن گذشته، نتایج جدیدترین تحقیقات کلینیکی دانشگاه سوئد مشخص کرده است که خروپف در هنگام بارداری سبب کاهش وزن نوزاد نیز می شود. از این رو در صورت بروز این حالت، فرد باردار، باید حتما به پزشک مراجعه کند. در برخی موارد حاد معالجه از طریق ماسک اکسیژن صورت می گیرد.

3- خروپف در کودکان

کودکان به هنگام سرماخوردگی، ممکن است به خروپف در خواب مبتلا شوند. البته این مساله موقتی است و پس از پایان دوران بیماری، این مشکل خود به خود پایان می یابد و خطری متوجه کودک نخواهد بود. از آنجا که صدای کودکان فرکانس زیر ندارد، خرخر آن ها دیگران را کمتر آزار می دهد.

آیا لوزه باعث خروپف می شود؟

دلیل اصلی خروپف کودکان بزرگ شدن بیش از حد لوزه هاست که مانع حرکت زبان کوچک می شود. در حدود 5 سالگی رشد لوزه ها زیاد می شود و خروپف کودکان افزایش می یابد. اگر کودک شما به طور دائمی خرخر می کند باید او را نزد پزشک ببرید؛ چرا که ممکن است لوزه های کودکان به حدی بزرگ شوند که حتی در زمان بیداری نیز تنفس از طریق بینی را با مشکل مواجه کند.

تنگی مجرای حلق و گلوی کودکان، درست مانند بزرگسالان، ممکن است باعث قطع تنفس در خواب شود. حدود یک در صد کودکان دبستانی از چنین وضعیتی رنج می برند. این کودکان بسیار بد و ناآرام می خوابند و صبح نیز با زحمت از خواب بیدار می شوند، هنگام خواب مرتبا به این سو و آن سو می غلتند، به زحمت نفس می کشند و عرق می کنند. کودکانی که به ندرت سابقه شب ادراری دارند نیز بعضا به این حالت مبتلا می شوند. علت شب ادراری آن ها ممکن است به این دلیل باشد که پس از چندین مرتبه خوابیدن و بیدار شدن در طول شب، با خستگی بسیار به خواب می روند و ماهیچه های بدن آن ها به علت تقلای زیاد، بیش از حد طبیعی سست شده و پس از مدتی تمام سدها گشوده می شوند.

این کودکان صبح روز بعد غالبا بی حال، خسته یا عصبی و بسیار پرخاشگر خواهند بود. از تبعات این حالات می توان به سردرد، اشکال در تمرکز و یادگیری و افزایش زمینه بیماری اشاره کرد.

قطع تنفس موقت در کودکان گاهی به حدی تاثیرگذار است که حتی رشد بدنی آنان را به تعویق می اندازد؛ زیرا اختلال و کمبود خواب عمیق سبب می شود که هورمون رشد به میزان کمتری در بدن تولید شود. البته به دلیل اینکه برخی از کودکان مبتلا به آپنه، در خواب خرخر نمی کنند تشخیص این حالت بسیار دشوار است.

بسیاری از والدین تنها به دلیل نگرانی از بروز علائم اختلال رفتاری در کودک و بدون هیچ توجهی به خروپف او به پزشک مراجعه می کنند، به همین دلیل نیز گاهی مدت بسیاری زمان می برد تا پزشک معالج به علت اصلی اختلال رفتار کودک پی ببرد.

 

علت خروپف در کودکان و بزرگسالان

علت خروپف در کودکان و بزرگسالان

 

4- وقتی لوزه ها مشکل ساز می شوند

در اغلب موارد، تنها یک نگاه ساده به لوزه ها کافی است تا منشا اشکال پیدا شود. در این صورت یک عمل جراحی ساده و غالبا بی خطر، کودک را از این رنج و عذاب نجات می دهد و در صورت لزوم حتی می توان جراحی لوزه ها را در سال های اول تولد کودک نیز انجام داد. جراح، لوزه سوم را از حلق خارج می کند و پس از جراحی، وضعیت هر دو لوزه در بیش از دو سوم کودکان بهبود می یابد و مشکل قطع تنفس شبانه و خروپف آنها از بین می رود. در صورت انجام به موقع این جراحی، وضعیت ریه و قلب تغییر می کند و به تدریج بهبود می یابد. در مقایس کلی نیز وضع مزاجی و رفتار کودک به شکلی آشکار بهبود خواهد یافت.

عمل جراحی خارج کردن لوزه ها اکثرا با بی هوشی کوتاه مدت انجام می شود. مسیر جراحی از دهان و حلق به سوی بینی و وسیله کار پزشک نوعی چاقوی حلقوی است.

برداشتن لوزه ها در کودکان

وحشت اغلب والدین از اینکه کودک آن ها در صورت فقدان لوزه ها مستعد بیماری های خاص شود کاملا بی دلیل است. اگر چه لوزه های سالم به طور طبیعی وظیفه تولید مواد دفاعی مهمی را بر عهده دارند و در سیستم ایمنی بدن نوعی توازن ایجاد می کنند، اما خطر بزرگ تر زمانی خواهد بود که کودک به علت داشتن لوزه های بزرگ به خروپف ادامه دهد.

پیامدهای احتمالی چنین وضعیتی وارد شدن صدمات شدید به قلب و سیستم گردش خون، خستگی دائمی و اختلال در رشد است، علاوه بر این، بسیاری از کودکان که لوزه های بزرگ دارند، پس از عمل جراحی می توانند بدون هیج اشکالی از طریق بینی نفس بکشند و بر اشکالات گفتاری خود نیز غلبه کنند.

معمولا کودکان پس از عمل جراحی لوزه حداکثر یک روز در بیمارستان باقی می مانند. اما این امکان نیز وجود دارد که بلافاصله پس از جراحی با والدین خود به خانه بروند و چند روزی استراحت کنند. در روزهای اول پس از جراحی تنها غذاهای پوره شده ولرم یا سرد برای تغذیه کودک مناسب است و به هیچ عنوان نباید از غذاهای گرم یا داغ استفاده کرد.

حدود ده سالگی لوزه ها کوچک تر می شوند و دیگر به عنوان عامل خروپف مورد توجه قرار نمی گیرند. از دلایل دیگر خرخر در سنین کودکی می توان به پولیپ بینی (که سبب کندی و اشکال در تنفس می شود)، اضافه وزن، آناتومی ناقص فضای داخل بینی، حنجره و آرواره پایین و بالا اشاره کرد. وقتی تنفس انسان بر اثر این عوامل با مقاومت روبه رو شود به شکل صداهای ناآشنا و غریب تغییر خواهد یافت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بنفشه را با خواص درمان خروپف، تسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، جلوگیری از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، درمان سرفه خشک اطفال، نرم کننده مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0