topNotif

خواص کینوا برای خانم ها و نحوه پخت آن

2218 بازدید
31 تیر 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص کینوا برای خانم ها

کینوا یکی از محبوب ترین غذاهای بهداشتی در جهان است.  فاقد گلوتن، پروتئین زیاد و یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی مقادیر کافی از هر 9 اسید آمینه ضروری است. همچنین سرشار از فیبر، منیزیم، ویتامین های گروه ب، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین ای و انواع آنتی اکسیدان های مفید است  و به دلیل فواید بیشمار آن برای بدن، پوست و مو شناخته شده است. در این مقاله با خواص کینوا برای خانم ها آشنا شوید.

 

خواص کینوا برای خانم ها

خواص کینوا برای خانم ها

 

خواص کینوا برای خانم ها

خواص کینوا برای لاغری

کینوا دارای درصد بالایی از فیبر در مقایسه با سایر غلات است، 5.18 گرم در یک فنجان، 185 گرم نیاز روانه به فیبر را تامین می کند. طبق آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی، مصرف کافی فیبر می تواند به کاهش خطر بسیاری از ناراحتی ها از جمله یبوست، کلسترول بالا و فشار خون بالا و … کمک کند.

غذاهای سرشار از فیبر ممکن است باعث کاهش وزن خانم ها شوند، زیرا غذاهای سرشار از فیبر، به احساس سیری برای یک دوره طولانی تر کمک می کنند و این باعث می شود کل مصرف مواد غذایی آنها کاهش یابد و در نتیجه از چاقی رهایی یابند.

منبع آنتی اکسیدان ها

کینوا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها در مقایسه با سایر غلات رایج در رژیم بدون گلوتن است. بیشتر محصولات بدون گلوتن از ذرت، برنج یا آرد سیب زمینی تهیه می شود که به طور کلی مواد مغذی کمتری نسبت به محصولاتی که از کینوا مانند آرد کینوا استفاده می کنند، ارائه می دهند.

کینوا با خواض آنتی اکسیدانی که دارد می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، برخی سرطان ها و بسیاری از بیماری های چشم کمک کند. مطالعات جدید به طور مرتب تاثیر منافع مصرف دانه کامل و ظرفیت آنتی اکسیدانی کینوا را تایید می کند.

منبع عالی منگنز

یک فنجان کینوا پخته شده حاوی 1.17 میلی گرم منگنز است. منگنز برای سوخت و ساز بدن ضروری است. منگنز به تشکیل بافت های اتصالی، جذب کلسیم، عملکرد مناسب غده تیروئید و هورمون های جنسی، تنظیم سطح قند خون و متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. همچنین منگنز برای عملکرد طبیعی مغز و فعالیت مناسب سیستم عصبی در بدن بسیار ضروری است.

منگنز نقش مهمی در شکل گیری استخوان ها و بافت های همبند از قبیل تاندون ها، غضروف ها، ناخن ها و غیره ایفا می کند و عدم توازن میزان آن در بدن سبب بروز مشکلاتی از قبیل ساییدگی مفاصل، پوکی استخوان ها، ضعف تاندون ها و غیره می گردد.

همانطور که پژوهش ها نشان می دهد، این ماده یکی از مواد معدنی ضروری برای هر نوع فعالیتی است.

 

همچنین بخوانید:  منیزیم و کاهش وزن با هم چه ارتباطی دارند؟!

 

منبع آهن

یک فنجان کینوا 2.76 میلی گرم آهن برای خانم ها فراهم می کند و حفظ مقادیر کافی آهن برای سلامتی ضروری است. آهن برای طیف وسیعی از فرآیندهای بدن انسان ضروری است، به عنوان مثال که یکی از اجزای اساسی هموگلوبین است، این ترکیب اکسیژن موجود در خون را حمل می کند و از انرژی و عملکرد سلول ها در بدن پشتیبانی می کند.  جذب کافی آهن از بافت همبند و متابولیسم عضلات حمایت می کند.

منبع اسید فولیک

اسیدفولیک نقش عمده ای در شکل گیری DNA دارد و به خصوص برای خانم ها داشتن فولات کافی در دوران بارداری بسیار مهم است تا احتمال بروز نقص لوله عصبی در نوزادان خود را کاهش دهد.

دریافت کافی اسید فولیک در رژیم غذایی همچنین ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و افسردگی را کاهش دهد. یک فنجان کینوا پخته شده حاوی 77.7 میکروگرم (میلی گرم) فولات تقریبا 19.43٪ نیاز روزانه است.

زنان باردار با مصرف مکمل های اسید فولیک قادر به دریافت اسید فولیک کافی هستند، اما خوردن فولات بیشتر در رژیم غذایی می تواند خطر کمبود را کاهش دهد، کینوا درصد خوبی از مقدار روزانه فولات را برای فرد فراهم می کند.

موارد منع مصرف کینوا

کینوا برای خانم های باردار یا شیرده توصیه نمی شود؛ البته اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید قرار نیست مصرف آن را به طور کلی کاهش دهید اما باید به مقداری که مصرف می کنید توجه کنید زیرا خوردن بیش از حد آن ممکن است باعث بروز مضرات کینوا شود.

همیشه مصرف مقدار دلخواه از کینوا، که براساس وعده های غذایی جامعی که فرد در طول روز مصرف می کند، توصیه می شود، اما برای کسانی که باردار هستند و یا شیر می دهند باید مقدار دقیق آن را بدانند تا از این مقدار تجاوز نکند، بنابراین باید با پزشک مشورت کنید تا بدانید که مضرات کینوا چیست؛

بهترین روش پخت کینوا

مواد لازم

  • یک فنجان کینوا
  • دو فنجان آب
  • نمک برای طعم دادن (حدود نصف قاشق چایخوری نمک برای هر فنجان کینوا)
نحوه تهیه
  • کینوا را درون یک صافی توری بریزید و حداقل 30 ثانیه زیر آب در حال آبکشی بشویید. این مرحله هرگونه تلخی را در قسمت بیرونی کینوا از بین می برد.
  • آب و کینوا را در یک قابلمه مخلوط کنید، مخلوط را روی حرارت متوسط قرار دهید تا جوش بیاید و سپس حرارت را کمی کاهش دهید تا کینوا بپزید؛ تا زمانی که کینوا حدود 10 تا 20 دقیقه تمام آب را جذب کند.
  • سپس شعله اجاق گاز را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید و به دلخواه خود کمی به آن نمک بزنید و میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کینوا سفید را با خواص تسکین دردهای میگرنی، مقابله با دیابت نوع۲، ضد پیری، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مقابله با مشکلات گوارشی، لاغر کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0