علت بی حسی پا و مور مور شدن پا چیست؟

2200 بازدید
30 مرداد 99
مروارید

مور مور شدن و بی حسی پا

بی حسی پا یک حس سوزن سوزن شدن در پاها می باشد، که ممکن است به دلیل فشار بر اعصاب پاها در نتیجه نشستن برای مدت طولانی در یک وضعیت اتفاق بیافتد و یا ممکن است به دلایل مختلف آسیب شناسی باشد. مانند قرار گرفتن در معرض تروما (ضربه یا آسیب و یا جراحت را گویند) که به اعصاب آسیب می رساند و یا در نتیجه بیماری های مزمن مانند دیابت ایجاد شود. در ادامه با علت بی حسی پا آشنا خواهید شد؛

دلایل بی حسی پا

بی حسی در موارد بسیار نادر ممکن است در اثر آسیب دیدگی به سیستم عصبی مرکزی اتفاق افتد و احتمال آن بسیار کم است که علت بی حسی یک مشکل جدی مانند سکته مغزی و تومورها باشد.  

علت بی حسی پا

علت بی حسی پا

 

از عمده ترین دلایلی که منجر به بی حسی پاها می شود موارد زیر است:

بیماری اسکلروز:

یک بیماری سیستم عصبی پیش رونده است که بیماران مبتلا به این بیماری معمولا دچار ناتوانی های حرکتی شده و این امکان وجود دارد که بیمار در هر دو پا دچار بی حسی شود. یکی از علائم آن علاوه بر خستگی عمومی، کندی زبان و سرگیجه می تواند باشد.

نوروپاتی متابولیک:

نوروپاتی محیطی به معنی التهاب چندین عصب محیطی مختلف است که سیستم عصبی محیطی را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر دیابت با مشکلات متابولیسم مانند: کم کاری تیروئید و بیماری های کبدی همراه است که شایع ترین بیماری نوروپاتی متابولیک به حساب می آید، و لازم به ذکر است که بی حسی پاها به دلیل نوروپاتی متابولیک در شب شدت میابد.

درد فیبر عضلانی:

این بیماری یکی از شایع ترین دلایلی می باشد که منجر به بی حسی پا می شود، از هر 4 بیمار، یک نفر جدا از سایر علائم این بیماری مانند خستگی ماهیچه ها، حافظه و مشکلات خواب، از بی حسی در اندام تحتانی خود نیز رنج می برند. محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ منابع غنی از ویتامین ب12 می باشند، کمبود ویتامین ب12 علاوه بر این که باعث بی حسی پاها می شود  باعث مشکلات بینایی و اختلالات گوارشی مانند اسهال، و یبوست نیز می شود.

آسیب نخاعی:

این آسیب با توجه به توانایی متفاوت در حس و کنترل حرکت به یک آسیب کلی یا جزئی تقسیم می شود، از دست دادن احساس گرما و سرما، و بی حسی در اندام ها، به ویژه در انگشتان پا از مهمترین علائمی است که بیمار از آن شکایت می کند.

واسکولیت:

واسکولیت یک التهاب در دیواره رگ های خونی می باشد، هر تغییری که از باریک شدن یا ضعف در دیواره رگ های خونی ایجاد می شود،  می تواند باعث کاهش جریان خون به اندام های مختلف بدن شود که در نتیجه منجر به صدمه به یک یا چند عضو می شود. این امر به طور کلی بر عملکرد بدن تاثیر می گذارد، زیرا بیماران مبتلا به واسکولیت، علاوه بر بی حسی اندام و خستگی عمومی، از سردرد و تب نیز رنج می برند.

سکته مغزی:

علائم سکته مغری انسفالوپاتی کبدی، سردرد ناگهانی، عدم تعادل و راه رفتن، بی حسی در پاها می باشد، سکته مغزی یکی از بیماری هایی است که با ترک سیگار، عدم مصرف غذاهای چرب، خوردن بیشتر سبزیجات و میوه و ورزش منظم می توان از آن جلوگیری کرد.

 

همچنین بخوانید: درمان درد پاشنه پا با روش های خانگی و ساده

 

بیماری رینود:

بیماری رینود باعث می شود قسمت هایی از بدن مانند انگشتان دست و پا، نوک بینی و گوش ها بی حس و سرد می شوند و در نتیجه تنگ شدن شریان های پوست، باعث ضعف در خون رسانی به پوست می شود به خصوص انگشتان پا در معرض بی حسی و سرماخوردگی قرار می گیرند. از برجسته ترین علائم مرتبط با بیماری رینود می توان به بی حسی شدن انگشتان پا، تغییر رنگ پوست و سردی انگشتان اشاره کرد و با گرم نگه داشتن اندام و جلوگیری مستقیم از سرماخوردگی می توان از آن جلوگیری کرد.

تشخیص پاراستزی (گزگز، بی حسی)

در تشخیص پاراستزی، پزشک به گرفتن تاریخچه کامل بیمار اکتفا می کند. آسیب ها، عفونت ها و واکسیناسیون هایی که بیمار انجام داده علاوه بر بیماری هایی که از آن رنج می برد و داروهایی که مصرف می کند بررسی می کند و پزشک معاینه بالینی را انجام می دهد و در صورت لزوم آزمایش خون را برای برسی مواد معدنی و بررسی هورمون های تیروئید برای بیمار می نویسد. همچنین ممکن است رادیوگرافی، سی تی اسکن و  MRI  را هنگامی که بیمار در معرض هرگونه آسیب به ستون فقرات بوده است، بنویسد.

درمان بی حسی پا

درمان بی حسی پاها با توجه به علت های آن متفاوت است، اگرچه هیچ درمانی برای دلایل ژنتیکی وجود ندارد، اما می توانیم علل اکتسابی را کنترل کنیم.

مصرف ویتامین های گروه ب

اگر علت بی حسی پا، کمبود ویتامین ها است، برای جبران کمبود آن، توصیه می شود از مکمل های غذایی استفاده کنید و بر این اساس علائم بی حسی به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. (در مقاله های پیشین منابع ویتامین ب توضیح داده شده است.)

کنترل قند خون

اگر علت بی حسی آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد، نظارت و کنترل سطح قند خون سرعت آسیب را کاهش می دهد و علائم بی حسی را بهبود می بخشد.

درمان گز گز شدن و سوزش پا باسرکه سیب

می توانید مقدار لازم از سرکه سیب را با یک فنجان آب ترکیب کنید و میل کنید و یا به مقداری آب گرم اضافه کرده و به مدت بیست دقیقه پاهای خود را در آن بخیسانید. (روزی دو مرتبه)

سایر درمان ها برای درمان بی حسی پا

  • پیروی از رژیم غذایی مناسب
  • ورزش منظم
  • عدم مصرف الکل و سیگار
  • حفظ وزن ایده آل
  • استفاده از کفش مناسب
  • ماساژ پاها با روغن زیتون، نارگیل و یا خردل (می توانید شب ها این کار را انجام دهید).

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرکه سیب را با خواص ضدچاقی، رفع زکام، روماتیسم، شکنندگی های ناخن، اختلال سیستم گوارش، زیادی فشار خون، ضد خونریزی، کمی فشار خون، اختلال بینایی و دید چشم، آسم، سرگیجه، کمبود کلسیم، سنگینی شنوایی، ورم مفاصل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0