گرده گل زنبور عسل چیست، معرفی خواص درمانی و مضرات آن

2220 بازدید
15 شهریور 99
مروارید
,,

گرده گل زنبور عسل چیست و چه خواص درمانی دارد؟

 گرده زنبور عسل به گرده گل معروف است که هنگام نشستن زنبور به روی گل ها، روی پاها و بدن او جمع می شود و می تواند مقداری بزاق زنبور عسل و شهد آن را نیز شامل شود. گرده گل توسط زنبورها یا توسط برخی دستگاه ها از گیاهان جمع آوری می شود. محتوای گرده زنبور عسل ممکن است به دلیل تعدد گیاهانی که از آن استخراج می شوند، و یا آنزیم های گوارشی زنبورها بسیار متفاوت باشند. لازم به ذکر است که زنبورها هنگام جستجوی عسل، گرده ها را از گیاهان جمع آوری می کنند و آن را از طریق یک سبد گرده نگهداری می کنند تا در کندو ذخیره کنند. رنگ گرده ممکن است بین زرد روشن و سیاه متفاوت باشد.

ارزش غذایی گرده زنبور عسل

میزان مواد غذایی هر قاشق غذاخوری معادل 10 گرم گرده به میزان: 40 کالری، پروتئین 2 گرم، چربی 0 گرم، کربوهیدرات 7 گرم، فیبر 1 گرم، قند 4 گرم سدیم 0 میلی گرم و کلسترول 0 میلی گرم می باشد. محتوای گرده سرشار از مواد مغذی می باشد که در این مقاله می خواهیم شما را با فواید اعجاب انگیز آن آشنا کنیم.

 

گرده گل زنبور عسل چیست، معرفی خواص درمانی و مضرات آن

گرده گل زنبور عسل چیست، معرفی خواص درمانی و مضرات آن

 

ترکیبات گرده زنبور عسل:

1- کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تجزیه می شوند که توسط هورمون انسولین از جریان خون به سلول های بدن منتقل می شود و همچنین به سلول های بدن کمک می کند عملکرد خود را انجام دهند.

2- پروتئین ها:

پروتئین تهیه شده توسط گرده برای رشد سلول های بدن ضروری است، اما میزان پروتئین خام موجود در گرده در انواع مختلف گرده متفاوت است. مقدار پروتئین بین 6 تا 30 درصد از کل وزن خشک دانه های گرده می باشد. پروتئین از یک سری اسیدهای آمینه تشکیل شده است. پروتئین ها اصلی ترین سازه در بدن هستند و هر سلول حاوی آنها است.

3- چربی ها و اسیدهای چرب:

میزان چربی های موجود در گرده بین 1 تا 10 درصد و در گرده های مختلف متفاوت است. ترکیب شیمیایی آن با توجه به منبع گیاهی که از آن گرفته شده متفاوت است. طبق یک آزمایشی که در سال 2016 در ژورنال مواد غذایی و بیوتکنولوژی منتشر شد، اسیدهای چرب اشباع نشده، اشباع شده یا PUFA ها برای حفظ سلامتی و رشد بدن زنبورها ضروری هستند و این اسیدها همچنین برای تغذیه انسان نیز ضروری می باشند.

4- ویتامین ها:

گرده منبع مهمی از ویتامین ها است، زیرا ویتامین های محلول در چربی موجود در آن در حدود 0/1٪ (از جمله: پروتئینامین آ، ویتامین ای و ویتامین دی) می باشد. همچنین 0.6٪ از ویتامین های محلول در آب موجود در آن ها، از جمله: ویتامین های گروه ب، ویتامین ب1، ویتامین ب2، ویتامین ب6، ویتامین ب5، ویتامین ب3، ویتامین  ب7 و ویتامین ب 9 می باشند. بعلاوه دارای ویتامین ث نیز می باشند.

5- فیبر:

هر 100 گرم گرده زنبور عسل حاوی 14.5 گرم فیبر غذایی است. همان طور که می دانید فیبر نقش اصلی در حفظ سلامت دستگاه گوارش به خصوص سلول های روده بزرگ دارد، زیرا به حرکات روده کمک می کند و موجب تسهیل دفع مواد مغذی از طریق دستگاه گوارش می شود.

 

همچنین بخوانید: فواید و مضررات نیش زنبور و راه های درمان آن چیست

 

فواید اعجاب انگیز گرده زنبور عسل

هر چند شواهد کافی در مورد اثربخشی آن  وجود ندارد اما موارد زیر برخی از فواید گرده است، و تجربه کاربران ادعایی بر اثبات آن می تواند باشد:

کاهش درد قاعدگی:

طبق مطالعه ای که در سال 2002 انجام شده، تاثیر گرده گل و ژل رویال بر علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، نشان داده شده است که مصرف آن باعث کاهش علائم PMS و کاهش خطر عوارض جانبی مضر یا ناخواسته می شود.

افزایش اشتها:

آزمایشی روی بیست بیمار مبتلا به کم خونی انجام شده، که در آن سه بار در روز بزرگسالان یک قاشق چای خوری گرده زنبور عسل را مصرف کردند که نتایج آن شامل کاهش علائم سرگیجه و خستگی آن ها و همچنین بهبود در اشتهای بیماران می باشد.

کاهش خطر ابتلا به تب یونجه:

با وجود برخی ادعاهای دیرینه که مصرف مقدار کمی گرده می تواند آلرژی را در صورت تب یونجه یا رینیت آلرژیک کاهش دهد، اخیرا مشاهده شده است که گرده خواص ضد حساسیت و ضد تب دارد. طبق بررسی های منتشر شده در ژورنال ApiProduct and ApiMedical Science در سال 2010 ترکیب ساخته شده از انواع مختلف گرده به نام pollysat، در کاهش علائم تب یونجه بسیار موثر می باشد.

کاهش خطر ابتلا به کولیت:

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی که در ژورنال زیست پزشکی و داروسازی در سال 2019 منتشر شد، خاطرنشان شد که گرده می تواند در کاهش کولیت تاثیر بسزایی داشته باشد.

گرده گل، ماده انرژی زا طبیعی:

گرده گل به عنوان یک ماده پروتئینی که سرشار از املاح معدنی و انواع ویتامین ها می باشد، می تواند در نقش جایگزین نوشابه های انرژی زا وارد شود. به ویژه اگر برای مصرف آن را به شربت عسل طبیعی اضافه کنید. مجموعه ای از کربوهیدرات ها، پروتیئن ها و ویتامین ها به ویژه ویتامین ب کمک می کند تا فرد انرژی بیشتری داشته باشد وکمتر احساس خستگی کند.

اگر به فکر پوستتان هستید:

مصرف خوراکی یا مصرف موضعی گرده می تواند منجر به حفظ طراوت و تازگی پوست شود. علاوه بر این، گرده گل می تواند برای برطرف شدن اگزما پوستی و التهاب و سرخ شدن پوست بسیار نافع باشد.به همین علت است که صابون گرده گل از محصولات خاص و پرطرفدار در دنیا می باشد.

آنتی هیستامین طبیعی:

گرده گل واکسن طبیعی برای آلرژی و حساسیت می باشد. وقتی در فصل بهار گرده گل مصرف می کنیم، دقیقا شبیه به واکسن، گرده گل ها را به بدن وارد کرده و هشدار لازم را به سیستم ایمنی بدن می دهیم. در این صورت بدن انسان برای مقابله با آلرژی های ناشی از ورود گرده به سیستم تنفسی و… آماده خواهد بود.

تذکر: همانطور که گرده گل یک ضد حساسیت طبیعی محسوب می شود، این ماده می تواند در شما ایجاد حساسیت کند. در نتیجه بهتر است قبل از مصرف گرده گل، از عدم حساسیت به آن اطمینان پیدا کنید. برای این منظور چند دانه گرده را درون دهان خود قرار داده و با بذاق دهان حل کنید. اگر پس از یک ساعت علائمی از آلرژی نداشتید، یعنی می توانید با خیال راحت از گرده گل میل کنید.

گرده گل، دوست قلب:

روتن یکی از آنتی اکسیدان های موجود در گرده گل، ماده ای برای تقویت قلب و سیستم عروقی بدن انسان است. این ماده برای تنظیم کلسترول خون بیسار نافع است. به همین دلیل از گرده گل البته با تجویز متخصص برای برطرف کردن مشکلات قلب و عروق استفاده می شود. مصرف منظم گرده گل در بسیاری از افراد باعث پیشگیری از سکته قلبی و مغزی می شود. علت این موضوع نیز خاصیت ضدانعقادی گرده گل می باشد.

کنترل دیابت:

دیابت نوع دوم یکی از بیماری های رایجی است که گرده گل می تواند به کنترل و یا حتی درمان آن کمک کند. با این حال به هیچ وجه حذف داروهای دیابت و استفاده تنها از داروهای طبیعی توصیه نمی شود. بهتر است در کنار داروهای خود با مشورت متخصص از گرده گل استفاده کنید.

 

فواید گرده گل چیست

فواید گرده گل چیست

 

مزایای دیگر گرده زنبور عسل:

  • کاهش خطر پیری زودرس
  • کاهش زخم های دهان
  • کاهش درد مفاصل
  • تسکین خون دماغ
  • شناخته شده ترین خواص گرده گل، خاصیت این ماده برای کاهش التهاب است.

سایر مطالعات علمی در مورد فواید گرده زنبور عسل

یک مطالعه مقدماتی که در سال 2012 در Eklem Hastalık Cerrahisi به روی موش ها انجام شد، بیان داشت که مصرف ژل رویال و گرده موجب کاهش پوکی استخوان می شود. همچنین در مطالعه دیگری نشان داده شد که اضافه کردن گرده و آدامس یا موم زنبورعسل به رژیم غذایی موش هایی که کم خونی فقر آهن دارند، به بهبود کم خونی کمک می کند.

مزایای گرده زنبور عسل برای کودکان چیست؟

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده از دانه گرده به منظور بهره مندی از خواص تغذیه ای آن، به بهبود موارد عدم اشتها، عقب ماندگی رشد، و سوء تغذیه در کودکان کمک خواهد کرد.

فواید گرده زنبور عسل برای مردان

  • کاهش خطر ابتلا به اختلالات پروستات:

براساس بررسی ای که در ژورنال ApiProduct and ApiMedical Science در سال 2010 منتشر شد، نشان داد که استفاده از گرده در کاهش اختلالات پروستات بسیار موثر است. یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2007 در تحقیقات فیتوتراپی منتشر شد، نشان داد که عصاره کلروفرم برای گرده های حاوی استروئید می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داده و بهبود بخشد.

  •  بهبود باروری مردان:

یک مطالعه مقدماتی در خرگوش ها و در ژورنال فیزیولوژی حیوانات و تغذیه حیوانات در سال 2011 منتشر شد اظهار داشت که مصرف گرده زنبور عسل ممکن است به افزایش باروری مردان و بهبود کیفیت مایع منی کمک کند.

مضررات گرده زنبوز عسل چیست؟

مصرف گرده زنبور عسل به مدت بیش از 30 روز هرچند بی خطر است، اما ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود. گرده زنبور عسل می تواند در افرادی که از آلرژی به گرده رنج می برند، باعث بروز واکنش های حساسیتی جدی شود. علاوه بر آن برخی عوارض جانبی جدی دیگر نیز ممکن است بوجود آید، مانند: آسیب به برخی از ارگان ها مانند کبد و کلیه ها، یا حساسیت به نور، اما اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد.

از سوی دیگر، در برخی موارد که شما از حساسیت به گرده رنج می برید. خوردن گرده می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند که ممکن است به تنگی نفس، نفخ، کهیر یا آنافیلاکسی منجر شود.

طبق یکی از مطالعات اولیه منتشر شده در ژورنال Allergologia et Immunopathologia در سال 2010 یک واکنش آلرژیک در یک کودک چهار ساله که در فصول بهار و پاییز بعد از مصرف گرده زنبور عسل رینیت ایجاد کرده بود، نشان داد که برای افرادی که به گرده حساسیت دارند می توانند خطرناک باشند.

 

همچنین بخوانید: این اشتباهات می تواند آلرژی فصلی شما را بدتر کند

 

طریقه مصرف گرده گل

یک قاشق چای خوری گرده گل را به دهان خود ریخته و با بزاق دهان آن را ترکیب کرده و میل نمایید. این ساده ترین روش مصرف گرده گل است. با این حال بعضی افراد ممکن است با طعم و عطر و بوی گرده گل مشکل داشته باشند. در آن صورت می توانند آن را به شربت عسل اضافه و میل کنند.

موارد احتیاط مصرف گرده زنبور عسل

بارداری و شیردهی:

مصرف گرده زنبور عسل به احتمال زیاد در دوران بارداری بی خطر است، اما ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کند و این یک خطر برای بارداری می باشد. بنابراین استفاده از آن برای خانم های باردار توصیه نمی شود. همچنین بهتر است از مصرف گرده زنبور عسل در دوران شیردهی خودداری کنید. اطلاعات کافی در مورد تاثیر آن در شیرخوارگان وجود ندارد.

حساسیت به گرده:

مصرف مکمل های گرده زنبور عسل در افرادی که به گرده حساسیت دارند می تواند یک واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند و با ظهور برخی علائم مانند خارش، تورم، تنگی نفس و احساس سرگیجه همراه باشد. همچنین ممکن است باعث حساسیت شدید در کل بدن یا به اصطلاح آنافیلاکسی شود.

سوالات رایج در مورد گرده زنبور عسل

آیا گرده زنبور عسل باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

سازمان غذا و دارو یا FDA به طور خلاصه، نسبت به مصرف محصولاتی که حاوی گرده زنبور عسل هستند که به منظور کاهش وزن تبلیغ می شوند، هشدار داده است و یکی از این محصولات حاوی سیبوترامین می باشد. که با برخی از آسیب ها همراه است، مانند؛ سطح فشار خون و ضربان نبض در بعضی از بیماران بطور چشمگیری افزایش می یابد.  بنابراین این محصول ممکن است برای بیماران با سابقه بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی احتقانی قلب، آریتمی یا سکته مغزی خطر قابل توجهی ایجاد کند، و کاملا برعکس همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد گرده زنبور عسل باعث افزایش اشتها می شود.

آیا مصرف گرده برای زنان باردارمفید است؟

هیچ مطالعه ای صورت نگرفته است که مزایای مصرف گرده در دوران بارداری را نشان دهد و همانطور که در بالا ذکر شد، باید از این امر توسط زنان باردار اجتناب شود، زیرا این امر می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد، و همچنین مادران شیرده باید از خوردن آن خودداری کنند. مدارک کافی در مورد ایمنی آن برای نوزاد وجود ندارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گرده گل را با خواص سم زدا، بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب و تورم، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد عفونت و ضد میکروب، ضد سرطان، تسکین علائم یائسگی، افزایش متابولیسم بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    9 دی 1402

    سلام
    من باردار بودم و روزانه یک قاشق چای خوری گرده گل استفاده کردم و باعث شد بچه ۳ ماهه من سقط بشه

    • عطارک
      9 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      ازین رخداد متاسفیم٬‌ بهتر هست همیشه در زمان بارداری با پزشک مشورت داشته باشید.

      شاد و تندرست باشید.

0