topNotif

فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی و بررسی عملکرد این گیاه دارویی

2511 بازدید
08 آبان 99
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی و بررسی عملکرد این گیاه دارویی

گیاه رازیانه یا همان چیزی که در مغرب به عنوان basbas شناخته می شود، گیاهی است علفی و چند ساله، و از خانواده Apiaceae است. این گیاه از گل های زرد کوچک تشکیل شده است. ارتفاع گیاه رازیانه می تواند به دو متر برسد و دو نوع دارد: رازیانه وحشی و رازیانه شیرین. در این مقاله فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی را از نظر علمی بررسی خواهیم کزد، پس با ما همراه باشید؛

 

فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی و بررسی عملکرد این گیاه دارویی

فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی و بررسی عملکرد این گیاه دارویی

 

انواع دانه های رازیانه 

دانه های رازیانه به دو نوع تقسیم می شوند: دانه های رازیانه شیرین و دانه های رازیانه تلخ. در پخت و پز به عنوان ادویه برای افزودن عطر و طعم استفاده می شود. همچنین بعضی اوقات بین وعده های غذایی برای خوش بو شدن تنفس مصرف می شود.

پیاز رازیانـه

پیاز رازیانه غالبا پس از پخته شدن، یا بصورت خام به سالادها افزوده می شود، همچنین برگ های تازه یا خشک می توانند به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار گیرند و به انواع غذاها، ماهی، سوپ ها و خورش ها اضافه می شوند.

روغن رازیانـه

رازیانه همچنین به صورت مکمل های غذایی، گیاهان خشک و روغن های معطر در دسترس است، روغن آن حاوی ترانس آنتول است، یک ترکیب فعال است که می تواند فعالیت های باکتریایی و التهابی در بدن را کاهش دهد.

فواید رازیانه

فیبر غذایی

دانه های رازیانه حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، که به رفع یبوست و سایر مشکلات گوارشی که ممکن است باعث ایجاد گاز معده شود، کمک می کند و همچنین حرکت صحیح روده و دستگاه گوارش را حفظ می کند، علاوه بر این، در بعضی موارد، به رفع اسهال آبکی و کاهش حرکات روده شل کمک می کند، رازیانه خام منبع خوبی از فیبر است. (میزان توصیه شده فیبر بین 25 تا 30 گرم در روز می باشد.)

ویتامین کا

رازیانه تازه منبع خوبی از ویتامین کا است.

پتاسیم

یک فنجان رازیانه خام 7٪ مقدار توصیه شده پتاسیم را تامین می کند، که معادل 4700 میلی گرم در روز است و این ماده معدنی برای کنترل فشار خون ضروری است و خوردن غذاهای غنی از آن می تواند به تقویت عملکرد کلیه و سلامت استخوان و قدرت عضلانی کمک کند.

عناصر غذایی گیاهی

رازیانه حاوی گروهی از مواد غذایی گیاهی مانند ترکیبات آلی آنتول است، که در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده دارای خواص ضد التهابی است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

فواید دانه رازیانه

کاهش کولیک در نوزادان

برخی از افراد از نوشیدنی حاوی رازیانه برای نوزادان استفاده می کنند، زیرا به تسکین علائم کولیک یا نفخ شکم کمک می کند.

در مطالعه ای که در سال 2003 در کتاب Alternative Therapies in Health and Medicine منتشر شد، بر روی 125 نوزاد که بین دو تا 12 هفته سن داشتند و از نفخ شکم رنج می برند تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می دهد، امولسیون روغن دانه رازیانه شدت کولیک نوزادان را کاهش می دهد، همچنین  اثبات شده است که این روغن باعث کاهش اسپاسم روده و افزایش حرکت روده کوچک می شود.

کاهش نفخ

فیبرهای دانه رازیانه علاوه بر تسکین مشکلات گوارشی می توانند به کاهش گازها کمک کنند. رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و قارچی است و باکتری هایی که باعث ایجاد گاز معده می شوند را کاهش می دهد. این خواص ضد التهابی می تواند به کاهش نفخ، کاهش تحریک معده و بهبود هضم غذا کمک کند.

کاهش یبوست

فیبر موجود در رازیانه به کاهش یبوست کمک می کند و همچنین باعث سلامت سیستم گوارش می شود.

کاهش گرفتگی های معده

دانه های رازیانه می تواند به شل شدن عضلات صاف دستگاه گوارش کمک کند، در نتیجه گرفتگی معده را کاهش می دهد و همچنین می توان از چای رازیانه برای کاهش گرفتگی عضلات معده ناشی از مشکلات گوارشی مانند: سندرم روده تحریک پذیر و التهاب نیز استفاده کرد.

رفع سوءهاضمه

دانه های رازیانه می توانند سوءهاضمه ای که بعد از صرف غذا اتفاق می افتد را رفع کنند، زیرا دارای خواص ضد اسپاستیک هستند، می توان آن را به صورت دمنوش چای و یا جویدن دانه های آن مصرف کرد.

مزایای رازیانه برای مشکلات تنفسی

  • رفع تورم مجاری تنفسی
  • رفع برونشیت
  • رفع عفونت دستگاه تنفسی

 

فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی و بررسی عملکرد این گیاه دارویی

فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی و بررسی عملکرد این گیاه دارویی

 

بررسی فواید و مضرات رازیانه برای سلامتی

فواید رازیانه برای زنان

فواید رازیانه برای مادران شیرده و پس از زایمان

برخی مطالعات نقش رازیانه را در افزایش شیر مادر نشان داده اند، مانند مطالعه ای که در ژورنال 2010 منتشر شده است. با این وجود لازم به ذکر است که به مادرانی که از آلرژی به گیاهان چادری مانند هویج یا کرفس و غیره رنج می برند، توصیه می شود برای جلوگیری از بروز واکنش آلرژیک، از مصرف رازیانه خودداری کنند و یا قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

فواید رازیانه برای چرخه قاعدگی

استفاده از رازیانه ممکن است علائم و مدت زمان دیسمنوره را کاهش دهد، با استناد به مطالعه ای که در مجله زنان و زایمان کودکان و نوجوانان در سال 2014 بر روی گروهی از دانش آموزان انجام شد که هر 4 ساعت یک کپسول حاوی 30 میلی گرم رازیانه مصرف می کردند و نتایج نشان داد که رازیانه علائم دیسمنوره و مدت زمان چرخه قاعدگی آن ها را کاهش می دهد.

فواید رازیانـه برای رحم

خانم هایی که دچار اختلالات هورمونی و مشکلات قاعدگی هستند رازیانه مصرف کنند. زیرا رازیانه هورمون های زنانه را تنظیم و رحم را پاکسازی می کند و مصرف اسانس دانه رازیانه برای کاهش گرفتگی عضلات رحم و تسکین درد قاعدگی، بسیار نافع است، با این وجود یک مطالعه مقدماتی که بر روی موش ها انجام شده و در مجله Ethnopharmacology منتشر شده نشان می دهد رازیانه مانند استروژن عمل می کند و برای زنان مبتلا به بیماری های سرطان رحم، آندومتریوز و فیبروم رحم (فیبروئیدهای رحمی)، که ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شوند، مضر می باشد، بنابراین توصیه می شود که این خانم ها از مصرف  آن پرهیز کنند.

 

همچنین بخوانید: تاثیر رازیانه بر کاهش وزن

 

فواید دانه رازیانـه برای کاهش وزن

مطالعه ای در مجله تحقیقات بالینی تغذیه منتشر شده که نشان می دهد دانه رازیانه می تواند به کاهش اشتها در زنان دارای اضافه وزن کمک کند و مشخص شد که نوشیدن چای رازیانه قبل از خوردن ناهار باعث کاهش اشتها می شود.

مطالعاتی درباره فواید رازیانـه

یک گروه از مطالعات که در مجله پزشکی یائسگی در سال 2018 منتشر شد، نشان داد که رازیانه در تسکین علائم مرتبط با یائسگی در زنان بسیار مفید است، مانند: علائم وازوموتور، خارش واژن، کمبود آب بدن و دیس پارونی. همچنین منجر به بهبود فعالیت جنسی و کیفیت خواب در آن ها می شود.

یک مطالعه آزمایشگاهی در مجله Ethnopharmacology در سال 2018 منتشر شده که نشان می دهد بوسیله گیاه دارویی رازیانه می توان از گسترش سرطان سینه، جلوگیری کرد.

یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله Food of Medicinal Food در سال 2011 منتشر شد، اثبات کرد که عصاره متانولی دانه رازیانه خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد.

مطالعه انجام شده بر روی حیوانات که در سال 2006 در مجله Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که عصاره رازیانه برای سلامت روان آن ها مفید است و احتمالا اختلالات روان شناختی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد.

مضرات رازیانـه برای سلامتی

خوردن رازیانه به مقدار متوسط موجود در غذا اغلب بی خطر است و مصرف آن در دوزهای مناسب برای مدت كوتاهی احتمالا بی خطر است، اما شواهد كافی برای استفاده از آن در دوزهای دارویی برای مدت طولانی وجود ندارد و می تواند عوارض جانبی ایجاد كند، اما نادر است، عوارضی مانند : اختلالات از معده و روده، و تشنج ناشی از خوردن روغن رازیانه. موارد احتیاط که باید هنگام مصرف این گیاه در نظر گرفته شود به شرح زیر می باشد:

زنان باردار و شیرده

ترجیح داده می شود خانم های باردار از مصرف رازیانه خودداری کنند، زیرا اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از آن وجود ندارد.

 

همچنین بخوانید: فواید چای رازیانه و خواص درمانی آن

 

کودکان

استفاده از محصولات رازیانه در دوزهای مناسب برای درمان قولنج در نوزادان، برای مدت بیش از یک هفته، بی خطر تلقی می شود.

حساسیت های غذایی

برای کسانی که به برخی غذاها حساسیت دارند، مانند: هویج، کرفس و افسنطین، رازیانه می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی

در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، خوردن رازیانه می تواند خطر خونریزی یا کبودی را افزایش دهد و همچنین ممکن است روند لخته شدن خون را کندتر کند.

افراد مبتلا به شرایط حساس به هورمون

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند: سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان رحم، آندومتریوز و فیبروم رحم، که ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض استروژن وضعیت آن ها بدتر شود، از مصرف رازیانه خودداری کنند. زیرا رازیانه می تواند نقش استروژن را بازی کند.

تداخلات دارویی

رازیانه ممکن است در برخی از داروها تداخل ایجاد کند، بنابراین باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید، برخی از آن داروها به شرح زیر می باشد:

قرص های جلوگیری از بارداری

برخی از انواع قرص های ضد بارداری حاوی استروژن هستند و با توجه به اینکه ممکن است رازیانه همان اثر را داشته باشد، مصرف آن با این داروها می تواند اثربخشی آن ها را کاهش دهد. نمونه هایی از قرص های ضد بارداری عبارتند از: اتینیل استرادیول و سیپروفلوکساسین، زیرا رازیانه ممکن است مقدار دارویی را که بدن جذب می کند را کاهش دهد و در نتیجه اثربخشی آن را کاهش دهد و بهتر است، حداقل یک ساعت پس از مصرف دارو رازیانه مصرف شود.

استروژن

این احتمال وجود دارد که خوردن مقدار زیادی رازیانه همان اثر استروژن را داشته باشد، بنابراین مصرف آن با قرص های استروژن می تواند اثر این قرص ها را کاهش دهد، نمونه هایی از این موارد: استروژن کونژوگه، استرادیول و اتیلن استرادیول می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه رازیانه را با خواص پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، کمک به درمان سو هاضمه، درمان سرماخوردگی، سینه پهلو، سنگ و عفونت مجاری ادراری، نفخ، یبوست، اصلاح کمبود استروژن (هورمون زنانه)، افزایش شیر، افزایش میل جنسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0