topNotif

13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف شلغم را بدانید

2462 بازدید
12 دی 99
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف شلغم را بدانید

خواص شلغم بسیار زیاد است به طوری که می توان گفت این گیاه درمان هر دردی است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد تمام زمین های خود را شلغم می کاشتند و هر روزه آن را مصرف می کردند. شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر می باشد. ما در این مقاله درمورد 13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف آن خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف شلغم را بدانید

13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف شلغم را بدانید

 

فواید شلغم

شلغم در تمام قسمت های خود ازجمله: ساقه ریشه و بذر، حاوی مواد مغذی مختلفی است و فواید زیادی برای سلامتی و درمان بیماری ها دارد، که در زیر به مهمترین آن ها اشاره شده است:

1. سرشار از ویتامین کا

قسمت های سبز شلغم به لخته شدن خون کمک می کند زیرا حاوی ویتامین کا می باشد.

2. سرشار از ویتامین ث

ریشه و برگ شلغم، هر دو منبع خوبی از ویتامین ث است، که بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

3. منبع خوب فیبر

شلغم برای سلامت روده بسیار مفید است. قسمت های سبز شلغم دارای فیبر و آب زیادی هستند، که به نوبه خود به کاهش خطر یبوست کمک می کند، حرکات منظم روده را تقویت کرده و سلامت سیستم گوارشی  را حفظ می کند.

4. سرشار از منگنز

شلغم به دلیل این که سرشار از منگنز می باشد به تنظیم عملکرد مغز و اعصاب کمک می کند.

5. منبع غنی از گلوکوزینولات ها

گلوکوزینولات ها گروهی از ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی هستند، که یک اثر آنتی اکسیدانی ایجاد می کنند، بنابراین استرس اکسیداتیو مرتبط با افزایش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند، همچنین به استخوان سازی کمک می کنند. گلوکوزینولات ها از ایزوتیوسیانات و ترکیب ایندول تشکیل شده اند که هر دو خاصیت ضد التهابی دارند. ایزوتیوسیانات ها همچنین از رشد باکتری ها و میکروب ها جلوگیری می کنند. گلوکوزینولات ها نیز حاوی ترکیبات گوگردی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.

 

همچنین بخوانید: خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن

 

6. سرشار از کولین

قسمت های سبز شلغم حاوی کولین هستند. کولین یک ماده مغذی مهم است که به خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می کند. همچنین به حفظ ساختار غشای سلولی، انتقال سیگنال های عصبی، جذب چربی ها و کاهش التهاب مزمن نیز کمک می کند.

7. منبع غنی از نیترات

برگ شلغم، منبع غنی از نیترات می باشد که برای بدن بسیار مفید می باشد.

8. کمک به کاهش سطح قند خون

یک مطالعه مقدماتی که بر روی موش ها انجام شده و در سال 2016 منتشر شد، نشان می دهد که عصاره شلغم، سطح قند خون را کاهش می دهد و ترشح هورمون انسولین در لوزالمعده را افزایش داده و جذب گلوکز در روده را مهار می کند همچنین با كاهش سطح چربی ها در كبد، شاخص های مربوط به متابولیسم و ​​سطح چربی را نیز بهبود می بخشد.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای آنژین

 

9. کاهش التهاب

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در مجله انگلیسی فارماکولوژی در سال 2011 نشان داد که شلغم دارای اثر ضد التهابی می باشد و اثبات شد که عصاره شلغم، آنزیم مربوط به التهاب را مهار می کند و همچنین ترکیبی به نام اکسید سنتز را نیز کاهش می دهد.

10. کمک به تسکین درد

یک مطالعه مقدماتی روی موش ها در مجله جهانی جراحی پلاستیک در سال 2018 منتشر شده که نشان میدهد عصاره شلغم دارای اثر ضد درد برای دردهای حاد و مزمن است و این اثر می تواند به دلیل محتوای فلاونوئیدهای آن باشد.

11. کاهش خطر سیروز کبدی

یک مطالعه اولیه انجام شده بر روی موش ها و منتشر شده در Journal of Laboratory Animal Research در سال 2010 نشان می دهد که عصاره شلغم باعث مهار فیبروز کبدی در موش هایی می شود که آن را مصرف می کنند، اما هنوز مطالعات بیشتری در مورد این اثر لازم است.

12. کاهش وزن

یک مطالعه مقدماتی که بر روی موش ها انجام شده و در مجله Journal of Medicinal Food در سال 2010 منتشر شده است نشان می دهد که مصرف عصاره اتانولی شلغم می تواند از تجمع سلول های چربی جلوگیری کند و بنابراین این یکی از عواملی است که خطر ابتلا به چاقی را کاهش می دهد.

13. فواید شلغم برای زنان باردار

شلغم منبع خوبی از آهن و فولات می باشد بنابراین برای زنان در سنین باروری، بسیار مفید می باشد و مصرف مقادیر کافی اسید فولیک در دوران بارداری خطر ابتلا به نقص لوله عصبی در جنین را کاهش می دهد.

درمان سرماخوردگی با ترکیب شلغم و عسل

شلغم و عسل دو آنتی اکسیدان قوی هستند که ترکیب این دو برای درمان سرماخوردگی بسیار عالی است. برای استفاده  موثر از شلغم خام بهتر است پس از جدا کردن ریشه و ساقه آن با ایجاد حفره ای نسبتا عمیق مقداری عسل داخل شلغم ریخته بعد از به آب افتادن آن را بنوشید.

 

13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف شلغم را بدانید

13 فایده شلغم برای سلامتی و روش های مصرف شلغم را بدانید

 

چگونگی مصرف شلغم

برای حفظ خواص سبزیجات بهتر آن است که بصورت خام مصرف شوند. چون شلغم سرشار از ویتامین ث می باشد بهتر است تا برای حفظ این خاصیت، از آن به شکل خام در سالاد یا مانند پیاز یا ترب در کنار غذا استفاده کنید. کسانی که به علت مشکلات معده نمی توانند از شلغم خام استفاده کنند، می توانند با بخارپز کردن یا اضافه کردن شلغم در اواخر زمان پخت غذا آن را مصرف کنند. همچنین برای باز شدن مجاری تنفسی و پاکسازی سینوس ها بخور شلغم بسیار خواهد بود.

موارد احتیاطی برای مصرف شلغم

برخی افراد بهتر است این گیاه را با احتیاط مصرف کنند که در موارد زیر ذکر شده است:

افراد مبتلا به بیماری های قلبی

به افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند توصیه می شود قبل از اینکه رژیم غذایی حاوی نیترات زیاد داشته باشند با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است رگ های خونی آن ها را گشاد کند و رژیم پرنیترات ممکن است در برخی از داروهای مصرفی آن ها مانند: نیتروگلیسیرین تداخل ایجاد کند.

مصرف داروهای ضد انعقاد

کسانی که داروهای ضد انعقاد مانند؛ وارفارین، مصرف می کنند؛ بهتر است از مصرف مقادیر زیاد مواد غذایی حاوی ویتامین K مانند شلغم، پرهیز کنند، زیرا سرعت لخته شدن خون را افزایش می دهد و ممکن است با این داروها تداخل ایجاد کند.

بیماران کلیوی

کلیه ها پتاسیم اضافی را از بدن دفع می کنند و برای بیماران کلیوی، مصرف شلغم در کار کلیه ها تاثیر منفی می گذارد و باعث تجمع مقادیر زیادی پتاسیم می شود، که علاوه بر اسپاسم عضلانی و سفتی و ضعف، منجر به افزایش تعداد ضربان قلب آن ها  نیز می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شلغم را با خواص نیروبخش، تقویت اعصاب، سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی، خونساز، مدر، ضد دیابت، ضد جوش های غرور، نرم کننده سینه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0