topNotif

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را بشناسید (قسمت اول) 

3570 بازدید
20 دی 99
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1402

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را بشناسید (قسمت اول)

مورینگا (نام علمی: Oleifera) و متعلق به خانواده جوخه آلبانیایی ( در انگلیسی: Moringaceae) بوده و درخت مورینگا اغلب با نام های درخت چوب طبل، درخت معجزه، درخت نعل اسب یا درخت بان نیز شناخته می شود. گیاه مورینگا به دلیل خواص درمانی و فواید آن برای سلامت بدن، قرن هاست که استفاده می شود. این گیاه دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد افسردگی می باشد. این مقاله قسمت اول 24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را بشناسید (قسمت اول) 

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را بشناسید (قسمت اول)

 

24 خاصیت مورینگا برای بدن

1. سرشار از مواد مغذی ویتامین ها و مواد معدنی

برگ های مورینگا سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها می باشد که آن را به یک گیاه بسیار مغذی تبدیل می کند، زیرا مورینگا 7 برابر ویتامین ث موجود در پرتقال، 25 برابر آهن اسفناج و 17 برابر کلسیم و 9 برابر پروتئین شیر، 10 برابر ویتامین آ در هویج و پتاسیم تقریبا 15 برابر موز را دارا می باشد.

2. مبارزه با رادیکال های آزاد

مورینگا حاوی آنتی اکسیدان است و فلاونوئید، پلی فنول و اسید اسکوربیک در برگ ها، گل ها و دانه های گیاه مورینگا یافت می شوند. مطالعات نشان داده است که عصاره برگ های مورینگا دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و توانایی از بین بردن رادیکال های آزاد را دارا می باشد.

3. ضد التهاب

از مزایای مورینگا همچنین می توان به خواص ضد التهابی آن اشاره کرد، زیرا برگ های آن قادر به مهار آنزیم ها و پروتئین های التهابی در بدن می باشند، بنابراین عفونت های موجود را نیز درمان و از بروز آن ها پیشگیری می کنند.

عفونت های مکرر علاوه بر آرتروز مداوم، گاهی اوقات به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی تبدیل می شوند، بنابراین برگ های درخت مورینگا می توانند از این بیماری ها پیشگیری کنند.

 

همچنین بخوانید: 24 خاصیت مورینگا و عوارض مصرف آن (قسمت دوم)

 

4. کاهش سطح قند خون

یک مطالعه انجام شده به روی 30 نفر نشان داده است که با مصرف 7 گرم پودر برگ مورینگا در روز به مدت سه ماه سطح قند خون آن ها 5.13 درصد کاهش یافته است. همچنین  ر مطالعه دیگری که محدود به 6 نفر مبتلا به دیابت بود، اثبات کرد که افزودن 50 گرم برگ مورینگا به رژیم غذایی آن ها میزان قند خون را 21٪ کاهش می دهد. علاوه بر این، مورینگا حاوی انواع آنتی اکسیدان ها می باشد، مانند: اسید کلروژنیک؛ که به کنترل سطح قند خون بعد از غذا کمک می کند.

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه کشاورزی پنجاب که در سال 2014 منتشر شد، نشان می دهد که مصرف حدود 7 گرم پودر مورینگا در روز به مدت سه ماه، منجر به کاهش قابل توجه سطح قند خون ناشتا می شود.

5. کاهش کلسترول و محافظت از قلب

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و همچنین انسان نشان داده است که برگ های مورینگا حاوی خواصی است که باعث کاهش کلسترول می شود، بنابراین از قلب نیز محافظت می کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در مجله Ethnopharmacology در سال 2008 نشان داد که عصاره برگ مورینگا سطح کلسترول خون را 50٪ کاهش می دهد و تجمع پلاک در رگ های خونی را تا 86٪ کاهش می دهد، و این نتیجه مشابه اثر دارو سیمواستاتین (انگلیسی: Simvastatin) می باشد و نشان داده شده است که عصاره برگ مورینگا علاوه بر داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی، می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و چربی خون را کنیز اهش دهد. لازم به ذکر است که مطالعات بیشتری در مورد این اثر لازم است.

6. حفظ سلامت مغز 

درخت مورینگا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به سلامت مغز و توانایی شناختی کمک می کند، زیرا در ابتدا به عنوان یک داروی ضد آلزایمر آزمایش شد و نتایج اولیه اثر آن را تایید کرده است.

محتوای بالای ویتامین در برگ های مورینگا علاوه بر بهبود انتقال دهنده های عصبی سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین، که مواد شیمیایی ترشح شده در مغز هستند در بهبود حافظه و روحیه، مبارزه با اضطراب، افسردگی و روان پریشی نیز نقش دارند.

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه Khon Kaen در سال 2013 بر روی موش هایی انجام شد که به آن ها نوروکسین کولینرژیک AF64A داده شده بود (که بمنجر به زوال عقل می شود) و نتایج نشان داد که عصاره برگ مورینگا با کاهش استرس اکسیداتیو و سایر موارد در بهبود حافظه و حفظ سلامت اعصاب آن ها تاثیر دارد، اما هنوز مطالعات بیشتری در مورد اثر آن لازم است.

7. به عنوان ماده نگهدارنده در صنعت غذایی

مورینگا به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد می توان از آن به عنوان ماده نگهدارنده برای غذاها استفاده کرد. زیرا فرآیندهای اکسیداسیون را کاهش می دهد و ماندگاری گوشت را افزایش می دهد.

 

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را بشناسید (قسمت اول) 

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را بشناسید (قسمت اول)

 

8. کاهش فشار خون

کوئرستین (به انگلیسی: Quercetin)، یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. یک مطالعه از دانشگاه کراچی نشان می دهد که عصاره اتانول برگ های مورینگا دارای اثر کاهش فشار خون مانند: ایزوتیوسیانات (به انگلیسی: Isothiocyanate) و تیوکاربامات (به انگلیسی Thiocarbamate) می باشد و اعتقاد بر این است که اثر کاهش دهنده ای بر فشار خون دارد.

9. کاهش آسم

 مطالعه مقدماتی منتشر شده در مجله داروشناسی هند در سال 2008 نشان می دهد که مصرف 3 گرم مورینگا دو بار در روز به مدت سه هفته می تواند از شدت علائم آسم بکاهد و عملکرد ریه را در بزرگسالان بهبود بخشد.

10. افزایش وزن برای مبتلایان به ایدز

مصرف پودر مورینگا به همراه غذا برای مدت 6 ماه در افراد مبتلا به ایدز افزایش شاخص توده بدن (BMI) را نشان می دهد، اما بهبودی در عملکرد سیستم ایمنی بدن آن ها نشان نداده است.

11. افزایش شیر مادر

برخی تحقیقات نشان می دهد گیاه مورینگا تولید شیر مادر را افزایش می دهد، مطالعه ای که در سال 2000 در مجله پزشکی منتشر شد نشان می دهد که مصرف برگ های مورینگا پس از 4 تا 5 روز استفاده، باعث افزایش تولید شیر می شود، از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان می دهد که در مصرف طولانی مدت شیر مادر هیچ تاثیری ندارد و لازم به ذکر است که مصرف مورینگا برای چندین روز برای افزایش تولید شیر می تواند بی خطر باشد، اما باید توجه داشت که هنوز اطلاعات کافی برای اثبات ایمنی مصرف توسط نوزادان وجود ندارد بنابراین بهتر است از مصرف مورینگا در دوران شیردهی خودداری شود.

 

همچنین بخوانید: معالجه کم خونی با گیاه کوشاد

 

12. کاهش سوءتغذیه در کودکان

مطالعه مقدماتی منتشر شده در مجله بین المللی مطالعه علمی در سال 2014 نشان می دهد که افزودن پودر برگ مورینگا به غذای کودکان به مدت دو ماه باعث بهبود تغذیه آن ها می شود، زیرا این گیاه گزینه خوبی برای مبارزه با سوء تغذیه است.

مورینگا سرشار از ویتامین و مواد معدنی از جمله: ویتامین های گروه ب، کلسیم، آهن و پتاسیم و اسیدهای آمینه مانند: متیونین و سیستین می باشد و مورینگا به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی محسوب می شود.

13. تسکین علائم مرتبط با یائسگی

مصرف عصاره مورینگا در زنان، می تواند به افزایش سطح آنتی اکسیدان در مرحله یائسگی کمک کند، زیرا در این مرحله به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن، سطح آنتی اکسیدان ها و آنزیم ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه کشاورزی پنجاب در سال 2014 بر روی گروهی از زنان یائسه اثبات کرده است که مصرف 7 گرم عصاره روزانه به مدت 3 ماه میزان رتینول را 8.8٪ افزایش می دهد، همچنین میزان آنتی اکسیدان آن ها را به میزان قابل توجهی در خون افزایش می دهد و استرس اکسیداتیو را 16.3٪ کاهش می دهد، اما هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

14. کاهش کم خونی

برگ های مورینگا حاوی مقادیر زیادی آهن است که برای تشکیل گلبول های قرمز خون لازم است. مطالعه مقدماتی منتشر شده در دانشگاه فارماکوگنوزی ژورنال در سال 2016 نشان داد که عصاره اتانول موجود در برگ های مورینگا خطر کم خونی  را کاهش می دهد، زیرا سطح گلبول های قرمز خون، هموگلوبین، هماتوکریت و محتوای آهن خون را افزایش می دهد.

سایر خواص مورینگا

برای آشنایی با سایر خواص مورینگا و عوارض مصرف این گیاه، قسمت دوم مقاله 24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض آن را مطالعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مورینگا را با خواص کاهش فشارخون، تقویت بینایی، پیشگیری از بیماری های کلیوی، محافظت از کبد، پیشگیری از سرطان، کمک به لاغری، درمان کم خونی، درمان آسم، پیشگیری از پوکی استخوان و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

19
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. من مرادخانی هستم از استان البز ،ساوجبلاغ
    9 بهمن 1402

    سلام میخواستم بدونم که ایا میشه برای کاهش وزن از مرینگا استفاده کرد اگه میشه چطوری باید استفاده کنیم

    • عطارک
      11 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      متاسفانه تجویز نسخه و توصیه مصرف نداریم.

      شاد و سلامت باشید.

  2. ناشناس
    21 تیر 1401

    سلام..چه.را.دارو.مورینگاه.به.راحتی..در.دسترس.
    نیست..در.دارو.خانه.ها.در.دارو.گیاهی..باید..
    زنگ.بزنی..برات.بیارن..چهرا..آدم.شک.میکنه..
    می ترسم.دارو.مورینگاه.بخوره..این.همه.ادم.
    چاق..چه.را.براحتی.در.دست.رس..نیست…
    لطفن.جواب.منو.سریع.بدین

    • عطارک
      6 دی 1402

      درود بر شما

      شما می‌توانید برگ مورینگا را از اینجا تهیه نمایید

  3. سعید
    20 خرداد 1401

    سلام. آیا این گیاه برای فاویسم و IBS ضرر دارد؟

    • عطارک
      22 خرداد 1401

      درود بر شما
      در صورتیکه به اندازه و در حد مجاز استفاده شود، هیچ خطری ندارد؛
      قبل از استفاده، بهتر است با متخصص طب سنتی نیز مشورت کنید

      شاد و پیروز باشید

      • سمیرا
        23 اردیبهشت 1402

        تو شهر ما فراوان در دسترس هست ، عطاری ها و دارو گیاهی ها دارن گیاه موربنگا را و من هم استفاده میکنم یک ساله تاحالا هم هیچ خطر و عوارضی برام نداشته ، اگه طبق دستور استفاده بشه بهترین دارو هست ، واقعا معجزه گره

        • ناشناس
          7 خرداد 1402

          میشه اگه اشکال نداره بگین از کدوم شهرین
          من مشهد میشینم ولی ندارن عطاریها

          • عطارک
            7 خرداد 1402

            درود بر شما

            محل شرکت در تهران قرار دارد.

            شاد و سلامت باشید.

        • ناشناس
          4 تیر 1402

          سلام ببخشید میشه بپرسم شما برای چی مصرف میکنید

          • ناشناس
            2 آذر 1402

            سلام من 10روز استفاده میکنم از مورینگا وقتی میخورم وسط سرم احساس سنگینی میکنه دلیلش چیه

      • سمین
        23 اردیبهشت 1402

        تو شهر ما فراوان در دسترس هست ، عطاری ها و دارو گیاهی ها دارن گیاه موربنگا را و من هم استفاده میکنم یک ساله تاحالا هم هیچ خطر و عوارضی برام نداشته ، اگه طبق دستور استفاده بشه بهترین دارو هست ، واقعا معجزه گره

        • آلاله
          5 دی 1402

          ربطی به طبع بدن نداره؟

        • اسما
          18 دی 1402

          سلام دوست عزیز من شنیدم برا یکدست شدن صورت و بدون لک خوبه درسته عایا لک ها رو از بین میبره؟؟؟

      • آلاله
        5 دی 1402

        روزی چند بار مصرف کنم؟؟؟؟؟ آیا هیچ ضرری نداره با طبع بدنم. چون من بلغمی هستم

        • عطارک
          6 دی 1402

          درود بر شما

          بدون تجویز پزشک یا حکیم طب سنتی توصیه نمی‌شود.

        • نتزگل
          7 بهمن 1402

          ایا برای یبوست هم خوبه؟

  4. باقری
    7 فروردین 1401

    خیلی جالب بود
    ممنون از مقاله خوبتون

    • ناشناس
      7 دی 1402

      من تازه با این گیاه آشنا شدم من خودم اضافه وزن دارم میخوام ازش استفاده کنم اما میترسم عوارض داشته باشه اگه کسی اطلاعات جامع تری درباره این گیاه وطرز مصرفش میدونه لطفا راهنماییم کنه ممنونم

0