topNotif

فواید مورینگا ؛ 24 خاصیت مورینگا و عوارض مصرف آن (قسمت دوم) 

3922 بازدید
22 دی 99
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1402

فواید مورینگا ؛ 24 خاصیت مورینگا و عوارض مصرف آن (قسمت دوم)

مورینگای هند می تواند یکی از برجسته ترین گزینه های غذایی در چند وقت اخیر باشد، زیرا به دلیل دارا بودن خواص دارویی و درمانی، به یک غذای فوق العاده تبدیل شده است در اینجا برجسته ترین مزایای مورینگا از نظر علمی بیان شده است. مکمل های غذایی مورینگا به صورت پودر سبز روشن موجود است و این مکمل هم از برگ و هم از دانه های مورینگا تولید شده است. در قسمت اول مقاله 24 خاصیت مورینگا برای بدن، برخی از خواص آن را برایتان گفته ایم در این مقاله در مورد سایر فواید مورینگا و عوارض مصرف آن خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض مصرف آن را بشناسید (قسمت دوم)

فواید مورینگا ؛ 24 خاصیت مورینگا و عوارض مصرف آن (قسمت دوم)

 

15. فواید مورینگا برای تسکین آرتروز

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در Integrative Medicine Research در سال 2018 نشان داد که عصاره مورینگا می تواند خطر و شدت آرتروز را کاهش دهد و عصاره اتانولی برگ مورینگا بسته به دوز دارو، برای تسکین درد در موش های مبتلا به آرتروز بسیار مفید بوده است. عصاره اتانول می تواند برای تسکین آرتروز، و به عنوان مسکن درد استفاده شود اما مطالعات بالینی بیشتری به خصوص در مورد انسان مورد نیاز است.

16. کاهش حملات صرع

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه ایبادان در سال 2013 نشان داد که عصاره اتانول برگ های مورینگا با مهار ترشح انتقال دهنده عصبی معروف به گاما آمینو بوتیریک اسید، دارای خاصیت ضد اسپاسم سیستم عصبی مرکزی می باشد و تصور می شود عصاره مورینگا ممکن است وضعیت بیماران صرع را بهبود بخشد.

17. فواید مورینگا برای افزایش میل جنسی

یک مطالعه آزمایشگاهی از دانشگاه Khon Kaen در تایلند در سال 2015 نشان داد که مصرف عصاره برگ مورینگا در دوزهای پایین توسط موش ها، ممکن است میل جنسی آن ها را بهبود بخشد، زیرا می تواند سطح هورمون تستوسترون را افزایش دهد.

18. تسکین زخم معده در معده و روده با مورینگا

یک مطالعه صورت گرفته بروی موش ها و منتشر شده در مجله زیست شناسی دارویی در سال 2008 اثبات کرده است که استفاده از عصاره برگ مورینگا باعث کاهش زخم معده می شود علاوه بر آن برگ های مورینگا می توانند خطر ابتلا به زخم معده را کاهش دهند، اما از طرف دیگر ، عصاره میوه آن هیچ تاثیر قابل توجهی در تسکین زخم ها نداشته است.

 

همچنین بخوانید: 16 خواص مورینگا همان گیاه شگفت انگیز مشهور

 

19. فواید مورینگا برای کاهش خطر ابتلا به عفونت 

اعتقاد بر این است که ایزوتیوسیانات های موجود در برگ ها، غلاف ها و دانه های مورینگا از ترکیبات اصلی ضد التهاب تشکیل شده اند ، اما تحقیقات محدود به مطالعات آزمایشگاهی است و اثر ضد التهابی آن هنوز در انسان ثابت نشده است.

20. فواید مورینگا برای تسکین اختلالات تیروئید

طبق یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه Devi Ahilya در سال 2000 که بر روی موش ها انجام گرفته است، مشاهده شد که مصرف عصاره گیاه مورینگا در دوزهای پایین می تواند پرکاری تیروئید را با تبدیل تیروکسین (T4) به سه برابر، تنظیم کند. (ید تیرونین (Triiodothyronine) یا T3 ، برای سیستم غدد درون ریز مهم است).

21. فواید مورینگا برای رفع یبوست 

گیاه مورینگا به دلیل داشتن فیبر زیاد به کاهش یبوست بسیار کمک می کند.

22. فواید مورینگا برای کاهش عفونت ادراری

از مورینگا می توان برای کاهش علائم عفونت ادراری استفاده کرد. یک مطالعه کوچک که در دانشگاه باناراس هند در سال 2014 و روی 30 نفر انجام شد، نشان داده است که مصرف پوست مورینگا توسط افراد مبتلا به عفونت ادراری علائم را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. (بهبود 66٪ از شرکت کنندگان)، و لازم به ذکر است که مطالعات بیشتری در مورد یک نمونه بزرگ و مدت زمان طولانی تری برای تایید این اثر لازم است.

23. فواید مورینگا برای کاهش خطر سرطان

طبق تحقیقات آزمایشگاهی؛ عصاره برگ مورینگا می تواند رشد سلول های سرطانی لوزالمعده را کاهش دهد و ممکن است به بهبود کارایی شیمی درمانی کمک کند. سایر تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که برگ ها، پوست و ریشه های مورینگا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید می باشند، اما شواهدی وجود ندارد که این اثر را در انسان ثابت کند.

 

24 خاصیت مورینگا برای بدن و عوارض مصرف آن را بشناسید (قسمت دوم)

فواید مورینگا ؛ 24 خاصیت مورینگا و عوارض مصرف آن (قسمت دوم)

 

24. فواید مورینگا برای لاغری

اگرچه، اثر مورینگا به تنهایی در کاهش وزن در انسان ثابت نشده است، با این حال، برخی شواهد اظهار داشتند که عصاره مورینگا می تواند باعث افزایش وزن در موش ها شود و همچنین می تواند به بدن کمک کند غذا را به جای ذخیره سازی چربی، به انرژی تبدیل کند و به بهبود کارایی فرآیند هضم کمک می کند.

یک مطالعه مقدماتی روی موش ها که در سال 2016 در مجله بین المللی فیتو مدیسین منتشر شد، نشان داد که افزودن آرد مورینگا به غذای موش ها می تواند باعث کاهش چربی احشایی، کلسترول کل مضر و تری گلیسیرید شود.

عوارض احتمالی مصرف مورینگا

مصرف متوسط برگ های مورینگا، میوه ها و دانه های آن اغلب بی خطر است و احتمالا مصرف برگ و دانه آن در دوزهای دارویی کوتاه بی خطر است و نشان داده شده است که مصرف محصولاتی که حاوی برگ مورینگا هستند برای مدت 90 روز، و محصولاتی که حاوی دانه آن می باشند برای مدت 3 هفته بی خطر محسوب می شوند. مصرف ریشه مورینگا و عصاره این ریشه ها، احتمالا ایمن نیست، زیرا حاوی ماده سمی شناخته شده به عنوان اسپیروچین است. در برخی موارد و گروه های سنی ممنوعیت استفاده از گیاه مورینگا ذکر شده است، از جمله موارد زیر:

زنان باردار

مصرف مورینگا پوست، ریشه، و گل برای یک زن باردار بی خطر نیست، زیرا ممکن است منجر به انقباضات رحمی شود، و شایان ذکر است که شواهد کافی در مورد ایمنی از استفاده از دیگر بخش مورینگا در دوران بارداری وجود ندارد، و به همین دلیل ترجیح داده می شود احتیاط کنید و از مصرف آن در این دوره خودداری کنید.

کودکان

مصرف برگ های مورینگا توسط کودکان، در صورت مصرف برای مدت زمان کوتاه تا دو ماه، بی خطر تلقی می شود.

 

همچنین بخوانید: درخت عرعر را بشناسیم

 

تداخلات دارویی با گیاه مورینگا

گیاه مورینگا می تواند با برخی داروها تداخل ایجاد کند، از جمله موارد زیر:

لووتیروکسین

لووتیروکسین که برای موارد کم کاری تیروئید استفاده می شود و مصرف مورینگا همراه با این دارو علاوه بر کاهش اثر آن، می تواند میزان جذب شده توسط بدن را کاهش دهد، بنابراین باید احتیاط کنید و قبل از مصرف همزمان مورینگا با این دارو با پزشک مشورت کنید.

داروهایی که در کبد متابولیزه می شوند

مورینگا ممکن است سرعت تبدیل برخی داروها در کبد را کاهش داده و ممکن است عوارض جانبی را افزایش دهد و از جمله این داروها: لوواستاتین، کتوکونازول، ایتراکونازول و فکسوفنادین می باشند.

کاهش سطح قند

لازم به ذکر است که مصرف مورینگا، می تواند قند خون را کاهش داده و مصرف همزمان آن با داروهای دیابت ممکن است منجر به کاهش قابل توجهی در قند خون شود، بنابراین باید سطح قند خون کنترل شود.

طریقه مصرف گیاه مورنیکا

در اصل می توانید مورینگا را با افزودن پودر برگ به چای یا به صورت دم کرده، مصرف کنید.

مطالعات همچنین نشان داده است که پودر برگ حتی در صورت دوزهای بیشتر از حد لازم برای مصرف انسان بی خطر است، اما بهتر است از مصرف عصاره و دانه خودداری کنید زیرا دارای خواص تا حدی سمی است.

همچنین به شما هشدار می دهیم که با توجه به تاثیراتی که گیاه مورینگا بر معده می گذارد، ترجیح داده می شود که دوز روزانه شما از نصف قاشق غذاخوری تا یک قاشق غذاخوری پودر برگ بیشتر نباشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مورینگا را با خواص کاهش فشارخون، تقویت بینایی، پیشگیری از بیماری های کلیوی، محافظت از کبد، پیشگیری از سرطان، کمک به لاغری، درمان کم خونی، درمان آسم، پیشگیری از پوکی استخوان و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0