topNotif

ریشه گزنه 50 گرمی

شناسه این محصول : 9012112
موجودی و قیمت این محصول بروز می‌باشد.
25,900 تومان

موجود

نام: ریشه گزنه

خواص: درمان پروستات، درمان بیماری های دستگاه تنفسی، ضد اسهال، تقویت عمومی بدن، تنظیم عادت ماهانه بانوان، ضد التهاب و ضد آلرژی و …

وزن: 50 گرم

ویدیو آموزشی روش تهیه دمنوش ریشه گزنه را در ادامه ملاحظه نمایید.

بروزرسانی شده در تاریخ 25 فروردین 1403

ریشه گزنه

گزنه درختچه ای است که از شمال اروپا و آسیا می آید. نام علمی آن Urtica dioica است. قدمت مصرف گیاه و ریشه گزنه و همچنین نوشیدن چای گزنه به هزاران سال قبل برمی گردد. تصور می شود که منشا آن چین باشد، جایی که از آن به صورت دارویی استفاده می شده است. امروزه افراد به دلایل زیادی از جمله طعم و مزه، خاصیت تحریک کننده یا آرام بخش و فواید فراوان، این گیاه را استفاده می کنند به طوریکه یکی از چای های گیاهی محبوب چای گزنه است.

برگ، ساقه یا ریشه گزنه را می توان خرد کرد و به صورت پودر، تنتور، کرم، چای و غیره در آورد. در حالی که مردم قرن ها از آن به عنوان داروی گیاهی استفاده می کردند، تحقیقات جدید همچنین بسیاری از مزایا و خواص سلامتی چای گزنه را ثابت کرده است.

برگ ها و ساقه گزنه با پرزهای ریزی پوشیده شده است که لمس آن باعث سوزش و درد شدید در آن ناحیه خواهد شد و بی جهت نیست که نام آن را گزنه نامیده اند. قسمت های مختلف گیاه و ریشه های آن دارای خواص دارویی هستند که تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش مصرف برای گیاه یا ریشه گزنه را برایتان تجویز کند.

ترکیبات و مواد مغذی ریشه گزنه

گیاه و ریشه گزنه حاوی بسیاری از مواد مغذی است. از جمله:

  • ویتامین ها: ویتامین های آ، ث، کا و همچنین چندین ویتامین گروه ب
  • مواد معدنی: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم
  • چربی ها: اسید لینولئیک، اسید لینولنیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک
  • اسیدهای آمینه: همه اسیدهای آمینه ضروری
  • پلی فنول ها: كامپفرول، كورستین، كافیک اسید، كومارین ها و سایر فلاونوئیدها
  • رنگدانه ها: بتاکاروتن، لوتئین، لوتئوکسانتین و سایر کاروتنوئیدها

علاوه بر این، بسیاری از این مواد مغذی در داخل بدن، به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از عوامل مهم تغذیه ای هستند که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ما دارند. آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به پیری زودرس و همچنین سرطان و سایر بیماری های مضر مرتبط است.

 

 

خواص ریشه گزنه

خواص ریشه گزنه برای پروستات

از عصاره های ریشه گزنه در درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شود.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا در اصطلاح پزشکی BPH و به انگلیسیBenign prostatic hyperplasia شایع ترین علت انسداد ادراری است که در میان مردان رخ می دهد.

از ریشه گزنه در اروپا برای درمان BPH بسیار استفاده می شود. مطالعات انجام شده بر روی افراد نشان می دهد که گزنه، در ترکیب با گیاهان دیگر ممکن است در تسکین علائمی مانند کاهش جریان ادرار، تخلیه ناقص مثانه، قطره قطره آمدن ادرار و تمایل مداوم به ادرار موثر باشد. این علائم به دلیل بزرگ شدن غده پروستات بر روی مجرای ادرار ایجاد می شود. برخی مطالعات نشان می دهد که گزنه در کاهش سرعت رشد سلول های خاص پروستات با فیناستراید (دارویی که معمولا برای BPH تجویز می شود) قابل مقایسه است. با این حال، برخلاف فیناستراید، این گیاه اندازه پروستات را کاهش نمی دهد.

توجه: اثرات ریشه گزنه در رفع مشکل تورم پروستات و خواص ادرارآور آن، به مراتب از برگ گزنه قوی تر و کامل تر است.

درمان آرتروز

از برگ و ساقه گزنه در طول تاریخ برای درمان آرتروز و تسکین درد عضلات استفاده می شده است. در حالی که مطالعات اندک بوده است، آنها نشان می دهند که برخی از افراد با استفاده موضعی از گزنه در ناحیه درد، از درد مفصل رهایی می یابند. مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف عصاره خوراکی گزنه، همراه با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) به افراد کمک می کند تا دوز NSAID خود را کاهش دهند.

موارد استفاده عمومی

گیاه و ریشه گزنه صدها سال برای درمان درد مفاصل، آرتروز، نقرس، اگزما و کم خونی استفاده می شده است. این دارو همچنین برای عفونت های دستگاه ادراری، تب یونجه (رینیت آلرژیک)، یا در کمپرس یا کرم برای درمان درد مفاصل، رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله، التهاب ورم و کاهش گزش نیش حشرات استفاده می شود.

نحوه استفاده از ریشه گزنه

دمنوش ریشه گزنه

1-2 قاشق چایخوری ریشه گزنه را درون یک لیوان آب جوش ریخته و برای مدت 10-15 دقیقه روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا آماده شود. سپس آن را صاف کنید و هر بار نصف آن را بنوشید. میزان مجاز حداکثر 4 بار در روز است.

جوشانده ریشه گزنه

2 قاشق چایخوری ریشه گزنه را درون یک لیوان آب سرد بریزید. آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید؛ سپس 5-10 دقیقه دیگر روی حرارت کم قرار دهید. در آخر نوشیدنی را صاف کرده و بنوشید.

خیساندن با آب سرد

1 فنجان ریشه گزنه را با 3 فنجان آب سرد ترکیب کنید و اجازه دهید 8 الی 12 ساعت بماند. سپس محلول را صاف کنید و روزانه یک قاشق غذاخوری بنوشید. خیسانده ریشه گزنه را می توان در یخچال نگهداری کرد. همچنین می تواند برای مصارف خارجی (موضعی) نیز از آن استفاده کرد.

تنتور ریشه گزنه

ریشه گزنه و الکل را به نسبت 1 به 2 درون یک شیشه بریزید و درب ظرف را ببندید و آن را به مدت 8 هفته در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید. روزانه شیشه را تکان دهید. بعد از 8 هفته، تنتور را صاف کرده، داخل بطری بریزید و هنگام نیاز، استفاده کنید.

نکته: این توضیحات و روش های مصرف، کلی هستند و بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

توصیه ها و احتیاط ها

  • به گفته متخصصین و پژوهشگران، مصرف برگ و ریشه گزنه به طور کلی بی خطر می باشند، اگرچه ممکن است در برخی افراد باعث ناراحتی معده شود.
  • اگر باردار هستید قبل از مصرف برگ یا ریشه گزنه، با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای ارتباط با بخش پشتیبانی فروشگاه عطارک و دریافت راهنمایی بیشتر جهت خرید گیاهان دارویی ، می توانید از طریق پیام رسان های اجتماعی و تماس با ما، اقدام نمایید.

امتیاز محصول
4.30 از 10 رای
منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

با نظرات ارزشمند خود، ما را در بهبود خدمات و کیفیت محصولات یاری رسانید.

وزن 50 گرم
نام محصول

ریشه گزنه

نوع بسته بندی

پاکت

توصیه ها

در جای خشک و خنک نگهداری شود

محصولات تخفیفی

محصولات مرتبط

0