topNotif

خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها

2722 بازدید
31 تیر 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها

گیاه دم اسب ( به انگلیسی: Equisetaceae) در سراسر جهان یافت می شود و بیشتر در مناطق معتدل آمریکای شمالی، اروپا و روسیه رشد می کند. در کتب طب سنتی با نام های ذنب الخیل و ذنب الفرس آورده شده است. گیاهی است علفی، دائمی، ریزوم دار و بند بند. ریزوم آن حامل دو نوع ساقه هوایی می باشد، ساقه ای که به رنگ قرمز بوده و در اوایل بهار رشد می کند و ساقه دیگر سبز رنگ (که در طب استفاده می شود) بعد از ساقه قرمز ظاهر می شود. این مقاله درمورد خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها

خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها

 

20 فایده گیاه دم اسب در درمان بیماری ها

1. سرشار از مواد غذایی

دم اسب شامل بسیاری از مواد مغذی از جمله آلکالوئیدها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، استرول های گیاهی، ویتامین ث، ساپونین، اسید سیلیسیک، تانن، فلاونوئیدها و روغن های فرار می باشد.

2. سرشار از آنتی اکسیدان

عصاره آن حاوی ترکیبات فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی، عمل می کنند و خطر رادیکال های آزاد، لیپولیز اکسیداتیو و سایر عوامل اکسید کننده را کاهش می دهند.

3. کاهش خطر پوکی استخوان

یک مطالعه منتشر شده در مجله Minerva Ortop Traumatol، نشان می دهد که مصرف عصاره دم اسب به مدت 80 روز به بهبود متابولیسم استخوان کمک می کند و بنابراین خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد. مطالعه دیگری بر روی موش ها در هند و در مجله داروسازی در سال 2016، منتشر شده است که نشان می دهد، مصرف دم اسب، علاوه بر تاثیر مثبتی که در درمان پوکی استخوان دارد، بهبود قابل توجهی در تراکم استخوان نیز داشته است.

4. کاهش شب ادراری یا بی اختیاری ادرار

در نتایج مطالعات در مورد اثر دم اسب بر روی سیستم ادراری اختلاف وجود دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله BMC Complementary Medicine and Therapies در سال 2018، نشان می دهد که مصرف یک گروه از عصاره های گیاهی، از جمله دم اسب، به کاهش فعالیت بیش از حد مثانه کمک می کند و بنابراین می توان از آن برای درمان بی اختیاری ادرار، با حداقل عوارض جانبی استفاده کرد، این آزمایش نشان داد که مصرف دم اسب به همراه نوع دیگری از گیاهان، طی دو ماه، به کاهش بی اختیاری ادرار کمک می کند. اما مطالعات دیگر نشان می دهد که این گیاه دارای اثر ادرار آور می باشد.

 

همچنین بخوانید: خواص گیاه دم اسب

 

5. کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

مطالعه ای که روی موش ها انجام شد و در سال 2016 در Cellular & Molecular Biology منتشر شد، نشان می دهد که عصاره دم اسب دارای اثر ادرارآور بوده و خطر سنگ کلیه را کاهش می دهد و میزان فیلتراسیون گلومرولی را افزایش می دهد.

6. کاهش خطر ابتلا به التهاب لوزه ها

مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی گوش و حلق و بینی در سال 2019 نشان داد که مصرف گروهی از گیاهان، از جمله دم اسب، به کاهش خطر التهاب لوزه غیر باکتریایی در کودکان 6 تا 18 سال بسیار کمک می کند.

7. کاهش قند خون

مطالعه ای که در سال 2007 بر روی موش ها انجام شد و در مجله پاکستان علوم زیستی منتشر شده نشان می دهد که مصرف روزانه عصاره گیاه دم اسبی به مدت 5 هفته به کاهش سطح قند خون کمک می کند. 

8. کاهش خطر سرطان

مطالعه منتشر شده در مجله علوم دارویی پاکستان در سال 2017، نشان می دهد که عصاره گیاه دم اسب تاثیر موثری بر آپوپتوز و سمیت سلول های سرطانی ریه دارد و به کاهش خطر سرطان کمک می کند.

9. کاهش اضطراب

مطالعه ای که بر روی موش ها صورت گرفت و در سال 2011 در مجله Indian Experimental Biology منتشر شد، نشان می دهد که عصاره اتانول دم اسب حاوی فلاونوئیدهایی است که می توانند به کاهش اضطراب کمک کنند.

 

همچنین بخوانید: هر آنچه که باید از گیاه دم اسب بدانیم

 

10. کاهش هپاتیت

مطالعه منتشر شده در Journal of Ethnopharmacology در سال 2004 نشان می دهد که ترکیبات عصاره دم اسب به کاهش هپاتیت و بهبود وضعیت افراد مبتلا به بیماری کبد کمک می کند.

11. کاهش عوارض بیماری های قلبی

مطالعه منتشر شده در مجله Ethnopharmacology در سال 2004 نشان می دهد که پلی فنل های موجود در عصاره دم اسب به کاهش عوارض تجمع پلاکت در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند.

12. مفید برای رگ های خونی

مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد و در سال 2003 در Yakugaku Zasshi منتشر شد، نشان می دهد که دم اسب حاوی ترکیباتی است که هجوم کلسیم تولید شده توسط نوراپی نفرین در حاشیه سلول ها را کاهش می دهد، بنابراین به شل شدن عضلات و گسترش رگ های خونی کمک می کند.

13. ضد التهاب

مطالعه ای که روی موش ها انجام شد و در سال 2004 در تحقیقات فارماکولوژیک منتشر شد، نشان می دهد که عصاره دم اسب حاوی ترکیبات ضد التهابی است.

14. ضد باکتری

مطالعه ای که در سال 2006 در مجله Phytotherapy Research منتشر شد نشان می دهد که روغن دم اسب دارای خواص ضد باکتری می باشد.

مزایای دیگر:

مزایای دیگری نیز برای دم اسب وجود دارد، اما هنوز در این زمینه مطالعات بیشتری لازم است و شواهد کافی برای تایید اثربخشی آن ها وجود ندارد، از جمله موارد زیر:

15. کاهش احتباس مایعات

16. بهبود بیماری نقرس

17. کاهش خونریزی شدید در دوران قاعدگی

18. کاهش عفونت های دستگاه ادراری

19. کمک به کاهش وزن

20. از دم اسب به طور سنتی برای درمان ریزش مو استفاده می شود.      

 

خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها

خواص دارویی گیاه دم اسب و 20 فایده آن در درمان بیماری ها

 

عوارض جانبی دم اسب

مصرف دم اسب به مدت طولانی به طور بالقوه ایمن نیست، زیرا حاوی ماده شیمیایی تیامیناز است که تیامین را تجزیه می کند و ممکن است منجر به کمبود تیامین در بدن شود، همچنین ترجیح داده می شود از مصرف دم اسب در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود.

مضرات استفاده از گیاه دم اسب

مواردی وجود دارد که در هنگام مصرف دم اسب باید احتیاط کرد، از جمله موارد زیر:

حساسیت به هویج و نیکوتین

افرادی که به هویج یا نیکوتین حساسیت دارند ممکن است نسبت به دم اسب واکنش آلرژیک داشته باشند، زیرا حاوی مقدار کمی نیکوتین است.

دیابت

میزان قند خون در افراد دیابتی هنگام استفاده از دم اسب باید به دقت کنترل شود، زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، ممکن است باعث افت قند خون شود.

هیپوکالمی

افرادی که در معرض کمبود پتاسیم هستند باید هنگام استفاده از دم اسب مراقب باشند، زیرا ممکن است پتاسیم را از بدن دفع کند و منجر به افت شدید سطح آن در بدن شود.

کمبود تیامین

مصرف دم اسب ممکن است کمبود تیامین را بدتر کند.

افزایش کلسترول

به افرادی که رژیم غذایی غنی از کلسترول را دنبال می کنند توصیه می شود از مقدار زیادی دم اسب در پخت و پز استفاده نکنند.

تداخلات دارویی دم اسب

مصرف دم اسب ممکن است در برخی از داروها تداخل ایجاد کند، از جمله موارد زیر:

داروهای دیابت

مصرف دم اسب همراه با داروهای دیابت می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در سطح قند خون شود و ممکن است نیاز به تغییر دوز داروی دیابت باشد. نمونه هایی از داروهای دیابت عبارتند از: گلیمپیراید، گلی بن کلامید (به انگلیسی: Glyburide) و انسولین.

داروهای ادرار آور

مصرف مقادیر زیادی دم اسب همراه با داروهای ادرار آور ممکن است منجر به کاهش قابل توجهی در سطح پتاسیم در بدن شود. نمونه هایی از این داروها: کلروتیازید، کلورتالیدون و فوروزمید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دم اسب را با خواص درمان شوره سر و مو خوره، نرم کننده طبیعی مو، درمان اختلالات کلیوی،  تنظیم چرخه قاعدگی، تقویت استخوان ها و درمان پوکی استخوان، درمان اختلالات تنفسی، درمان مشکلات پا، کاهش قند خون، درمان زخم معده، درمان هموروئید، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0