topNotif

خواص شوید / 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید

2424 بازدید
02 مرداد 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص شوید / 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید

شوید گیاهی یک ساله با بوی شدید، متعلق به خانواده Apiaceae است و بومی مناطق دریای مدیترانه و روسیه می باشد. طول آن بین 60 تا 75 سانتی متر می باشد، شبیه گیاه رازیانه، اما از آن کوچکتر است، آن را به صورت تازه یا خشک در پخت و پز و تهیه چای استفاده می کنند، و همچنین از دانه های آن به عنوان ادویه استفاده می شود. دانه و برگ شوید حاوی درصد بالایی از ترکیبات مفید هستند و فواید بسیاری برای سلامتی دارند. این مقاله درمورد خواص شوید و 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص شوید / 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید

خواص شوید / 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید

 

21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید را بدانید!

1. سرشار از آنتی اکسیدان

هم دانه و هم برگ شوید سرشار از ترکیبات گیاهی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، مانند:

فلاونوئیدها و ترپنوئیدها

این ترکیبات می تواند به ارتقاء سلامت مغز و کاهش خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان کمک کنند. روغن اساسی شوید حاوی این ترکیبات است که می تواند خطر بیماری های کبدی، قلبی، کلیوی و مغزی را کاهش دهد.

تانن

تانن ترکیبی است که باعث طعم تلخ بسیاری از گیاهان می باشد و شایان ذکر است که این ترکیب علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند تاثیرات ضد میکروبی نیز داشته باشد.

2. ویتامین ها و مواد معدنی

شویـد تازه حاوی درصد بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله: فولات، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین های گروه ب (ب12، ب2، ویتامین ب1، ب3، ب5 و ویتامین ب6) می باشد. یک قاشق چای خوری آن، 8٪ مقدار توصیه شده روزانه کلسیم، 6٪ مقدار توصیه شده روزانه آهن و 1 تا 5٪ مقدار روزانه توصیه شده منیزیم، منگنز، فسفر و پتاسیم را تامین می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص عرق شوید و شوید خشک برای سلامتی بدن

 

3. کاهش سطح کلسترول در خون

مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات علوم پزشکی در سال 2014 نشان می دهد که مصرف قرص شوید توسط افراد مبتلا به کلسترول بالا و هیپرتری گلیسیریدمی می تواند باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید شود اما هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

4. کاهش مدت زمان زایمان

مطالعه ای که توسط مجله درمان های تکمیلی پزشکی در سال 2014 منتشر شد نشان می دهد که مصرف جوشانده دانه شویـد در ابتدای زایمان و گشاد شدن دهانه رحم می تواند در کاهش طول زایمان و بهبود اتساع رحم بسیار مفید باشد. اما لازم به ذکر است که مصرف آن در مقادیر دارویی در دوران بارداری، به طور بالقوه ناامن است، زیرا می تواند به قاعدگی کمک کند و بنابراین احتمال سقط جنین وجود دارد، و بر این اساس، لازم است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

5. کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد

یک مطالعه مقدماتی که بر روی موش ها انجام شد و در سال 2016 در مجله International Journal of Applied and Basic Medical Research منتشر شد، نشان می دهد که مصرف قرص شویـد می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش داده و سلامت آن را حفظ کند و این اثر می تواند به دلیل کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول بوده و همچنین در کبد، سطح آنتی اکسیدان ها، غلظت پروتئین کل، آلبومین و سایر ترکیبات را افزایش می دهد.

6. کاهش مشکلات گوارشی

شوید در گذشته به طور گسترده ای برای تسکین اختلالات گوارشی مانند: درد معده، سوءهاضمه و نفخ شکم، استفاده می شد و اعتقاد بر این است که آب شوید می تواند اثر آرام بخشی در این زمینه داشته باشد. عصاره آب اتانولی دانه شویـد ترشحات معده و بویژه خطر زخم معده را کاهش می دهد و می تواند سلامت غشای مخاطی آن را حفظ کند.

 

همچنین بخوانید: خواص و مضرات شوید

 

7. کاهش خطر عفونت ادراری

یک عامل بیماری زا به نام Serratia marcescens علت عفونت دستگاه ادراری است و مطالعه ای که در سال 2015 در مجله Pathogens and Disease منتشر شد نشان می دهد که عصاره متانولی شویـد می تواند خطر عفونت ارگانیسم ها با چنین باکتری هایی را کاهش دهد. 

8. کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد

یک مطالعه که در مجله Ethnopharmacology در سال 2018 منتشر شد نشان می دهد که استیل اتیل بذر شوید با تحریک مرگ برنامه ریزی شده سلول های سرطانی و جلوگیری از تکثیر آن ها، می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

9. بهبود باروری زنان

یک مطالعه مقدماتی بر روی موش ها که در سال 2015 در Journal of Reproduction & Infertility منتشر شد، حاکی از آن است که عصاره بذر شوید می تواند باروری را در زنان بهبود بخشد بدون اینکه بر ساختار تخمک تاثیر بگذارد.

10 بهبود عملکرد تیروئید

یک مطالعه مقدماتی روی موش ها که در Acta Endocrinologica و در سال 2018 منتشر شد، نشان می دهد که مصرف عصاره شـوید می تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند. از طرف دیگر، مصرف شوید در مقادیر دارویی می تواند با کاهش سطح هورمون های تیروئید توسط افراد مبتلا به کم کاری تیروئید همراه باشد و توصیه می شود این افراد از مصرف آن خودداری کنند زیرا باعث تشدید علائم آن ها می شود.

11. دیابت

مشخص شده است که عصاره شـوید می تواند سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد و بر این اساس، توصیه می شود بیماران دیابتی به منظور جلوگیری از افت قند خون، از مصرف مقادیر زیادی آن بیش از مقدار موجود در غذا خودداری کنند.

 

خواص شوید / 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید

خواص شوید / 21 خاصیت شگفت انگیز دانه و برگ شوید

 

12. کاهش افسردگی

یک مطالعه مقدماتی که بر روی موش ها انجام شد و در سال 2016 در مجله آمریکایی درمان منتشر شده است، نشان می دهد که عصاره آبی شوید می تواند خاصیت ضد درد داشته و خطر افسردگی را کاهش دهد، زیرا حاوی پلی فنل، فلاونوئید و تانن زیاد است.

مزایای دیگر

13. کاهش سرماخوردگی

14. کاهش برونشیت

15. تسکین تب

16. کاهش خطر ابتلا به اختلالات کیسه صفرا 

17. بهبود سرفه

18. بهبود از دست دادن اشتها

19. کاهش اختلالات خواب

20. بهبود گلو درد و درد دهان

21. تسکین اسپاسم

آسیب شوید درجه ایمنی شوید

مصرف شویـد در مقادیر طبیعی موجود در غذا اغلب بی خطر است و اگر در مقادیر دارویی مصرف شود احتمالا ایمن است اما می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. خانم های باردار باید از مصرف آن در مقادیر دارویی، اجتناب کنند و لازم به ذکر است اطلاعات کافی در مورد ایمنی مصرف این مقادیر برای مادران شیرده وجود ندارد، بنابراین توصیه می شود مصرف آن را محدود کنید و فقط از مقادیر موجود در مواد غذایی استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شوید خشک را با خواص پایین آورنده چربی خون، ضد اسید اوریک، تری گلیسیرید، کلسترول خون، مقوی معده، ضد سم، مدر، دافع سنگ کلیه و مثانه و بادشکن، پایین آورنده ی فشار خون و برطرف کننده ی آرتروز، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0