topNotif

فواید و عوارض شکر قهوه ای / 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی

2456 بازدید
12 مرداد 00
مروارید

فواید و عوارض شکر قهوه ای / 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی

شکر به عنوان یک ماده طبیعی شناخته می شود که هزاران سال است به عنوان بخشی از رژیم غذایی انسان مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلف شکر وجود دارد و شکر سفید و شکر قهوه ای از رایج ترین انواع آن هستند. شکر قهوه ای یک شیرین کننده می باشد که از نیشکر بدست می آید و از نظر علمی به نام Saccharum Officinarum شناخته می شود. این مقاله درمورد فواید و عوارض شکر قهوه ای و 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی می باشد، با ما همراه باشید؛

 

فواید و عوارض شکر قهوه ای / 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی

فواید و عوارض شکر قهوه ای / 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی

 

تفاوت شکر قوه ای و شکر سفید

شکر قهوه ای شبیه شکر سفید است. با این حال، حاوی مقادیر متفاوتی از ملاس است و رنگ آن بین قهوه ای روشن یا تیره متفاوت است. برخلاف شکر سفید، شکر قهـوه ای عاری از مواد شیمیایی بوده و ملاس طبیعی موجود در آن منبعی غنی از مواد معدنی مانند: کلسیم پتاسیم، آهن و فسفر می باشد و نیاز بدن به این مواد ضروری را رفع می کند. طبع شکر قهوه ای، گرم و تر است.

10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی را بدانید!

1. منبع خوب انرژی

شکر قهوه ای از کربوهیدرات های ساده (گلوکز) تشکیل شده است که به سرعت انرژی بدن و مغز را تامین می کند. (گلوکز منبع انرژی برای مغز است).

2. حاوی مواد معدنی

شکر قهوه ای درصد بالاتری از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و پتاسیم را در مقایسه با شکر سفید دارد، به ویژه هنگامی که به مقدار سالم مصرف می شود.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه اسکراب شکر قهوه ای در خانه و خواص آن برای پوست

 

3. کاربردهای متعدد 

در مواردی شکر قهوه ای برای افزودن طعم، بهبود بافت و افزودن رنگ به محصولات پخته شده استفاده می شود، همچنین برای تعادل اسیدیته در برخی غذاها مانند سس گوجه فرنگی و سس های دیگر نیز بکار می رود.

4. مراقبت از پوست

شکر قهوه ای برای مراقبت از پوست و زیبایی بسیار استفاده می شود و برای تهیه ی بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی بکار می رود. این شکر باعث نرم شده سلول های مرده پوست می شود و در نتیجه پوست را درخشان و شفاف می کند. علاوه بر این خاصیت آبرسانی دارد و خشکی پوست را درمان می کند.

5. تناسب اندام

این نوع شکر رژیمی است و برای افرادی که قصد کم کردن وزن دارند، بسیار مناسب است. شکر قهوه ای میزان کالری کم ترو قند کمتری دارد و می تواند جایگزین شکر سفید شود.

6. پیشگیری از آسم

از فواید بسیار مهم شکر قهوه ای، کاهش خطر ابتلا به آسم می باشد. به افرادی که مبتلا به آسم هستند، توصیه می شود که شکر قهوه ای را جایگزین شکر سفید کنند زیرا شکر قهوه ای دارای خواص ضد آلرژیک می باشد.

7. بهبود سرماخوردگی

شکر قهوه ای یک درمان بسیار موثر برای سرماخوردگی است و از زمان های دور مورد استفاده قرار می گرفته است. هنگام سرماخوردگی، می توانید مقداری شکر قهوه ای و آب جوش را با مقداری زنجبیل مخلوط کنید و آن را به صورت گرم مصرف کنید.

8. رفع یبوست

جوشانده زنجبیل و شکر قهوه ای برای درمان یبوست نیز بسیار موثر است.

9.  کمک به انقباضات رحمی

شکر قهوه ای از زمان های قدیم برای درمان درد های رحمی و انقباضات رحمی مورد استفاده قرار می گرفته است و علائم آن را کاهش می دهد.  

همچنین بخوانید: چرا خانم ها نیاز به شکر ندارند

 

10. مفید برای دوران نقاهت پس از بارداری

این شکر برای دوران بعد از زایمان بسیار مفید است. مدت زمان زیادی طول می کشد تا مادر بهبود پیدا کند و این شکر می تواند بهبودی را سرعت بخشد.

عوارض قند و شکر

بهترین گزینه برای سلامتی کاهش مصرف شکر بدون در نظر گرفتن رنگ و نوع آن است و به طور کلی قند ها دارای آسیب های زیادی هستند و خوردن انواع قندها به مقدار زیاد می تواند بر اندام های بدن به شرح زیر تاثیر بگذارد:

افزایش سطح انسولین

مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش سطح انسولین در خون شود، که ممکن است بر عروق در تمام نقاط بدن تاثیر گذاشته و در نتیجه باعث التهاب، ضخیم شدن و سفت شدن دیواره آن ها شده و منجر به فشار بر قلب شود و این با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه است.

کبد چرب

اعتقاد بر این است که خوردن مقادیر زیاد قندها می تواند باعث استرس کبد شود، و با گذشت زمان ممکن است به تجمع چربی به طور چشمگیری منجر شود و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد که یک عامل موثر در ابتلا به دیابت است و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

 

فواید و عوارض شکر قهوه ای / 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی

فواید و عوارض شکر قهوه ای / 10 فایده شکر قهوه ای برای سلامتی

 

خطر ابتلا به نارسایی کلیه

خوردن مقدار زیادی قند توسط بیماران دیابتی باعث آسیب به کلیه های آن ها می شود، زیرا کلیه ها نقش مهمی در تصفیه خون دارند. 

افزایش خطر چاقی و افزایش وزن

مصرف زیاد قندها ممکن است باعث افزایش وزن شود، زیرا غذاها و نوشیدنی های شیرین حاوی مقدار زیادی کالری هستند و خوردن مقادیر زیادی از این غذاها حتی با ورزش منظم می تواند منجر به افزایش وزن شود. 

تاثیر بر سلامت روان

رژیم غذایی حاوی قندهای اضافی و غذاهای فرآوری شده ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد، در حالی که رژیم غذایی سالم به بهبود خلق و خو کمک می کند و طبق مطالعه ای که در سال 2017 در مجله Scientific Reports منتشر شد، کاهش خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین با بهبود سلامت روانی مرتبط است.

افزایش خطر پوسیدگی دندان

عوامل زیادی باعث پوسیدگی دندان می شوند، از جمله ژنتیک، تشکیل و جریان بزاق، و قندها و سایر کربوهیدرات ها مانند غذاهای نشاسته ای در پوسیدگی دندان نقش دارند، زیرا باکتری های روی دندان از این کربوهیدرات ها تغذیه می کنند. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکر قهوه ای را با خواص کاهش سلولیت، لایه بردار پوست، آرامش بخش اعصاب، اشتها آور،کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    1 فروردین 1402

    تشکرازمطالب آموزنده شما

0