خواص میخک / 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

2392 بازدید
26 شهریور 00
مروارید

خواص میخک / 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

میخک متعلق به خانواده Myrtaceae است و جوانه گل خشکی است که از درخت میخک معطر و همیشه سبز گرفته می شود. میوه های آن به شکل دراز و قرمز رنگ بوده و حاوی یک یا دو دانه می باشند. جوانه های صورتی گل میخک را خشک کرده و به عنوان نوعی ادویه در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می کنند. معمولا از میخک در پخت گوشت و یا تهیه شربت و از میخک آسیاب شده در پخت، عطرسازی و برخی از اهداف دارویی استفاده می شود. این مقاله درمورد خواص میخک و 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن می باشد، با ما همراه باشید؛

 

خواص میخک / 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

خواص میخک / 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

 

11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

1. سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها

یک قاشق چایخوری میخک آسیاب شده 30 درصد از مقدار توصیه شده روزانه منگنز (که برای سلامت استخوان ضروری است)، 4 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین کا و 3 درصد ویتامین ث را تامین می کند. علاوه بر آن حاوی مقادیر کمی منیزیم، کلسیم و ویتامین ای و منبع خوبی از فیبر نیز هست.

2. آنتی اکسیدان ها

میخک سرشار از آنتی اکسیدان است (ترکیباتی که استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند و خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهند). میخک حاوی ترکیبات فنولیک نیز می باشد؛ مانند: گالیک اسید، تانن، گلوکوزیدهای فلاونول و برخی روغن های فنلی فرار؛ مانند استیل اوژنول.

3. خواص میخک به عنوان نگهدارنده غذا

بر اساس یک بررسی در سال 2014 که در مجله آسیایی و اقیانوسیه نشریه پزشکی گرمسیری منتشر شده است، ترکیب فعال زیستی موجود در میخک، که موجب خواص ضد قارچی آن می باشد مانع از رشد میکروارگانیسم ها در سطوح مواد غذایی می شود و میخک را به نگهدارنده غذا تبدیل می کند.

 

همچنین بخوانید: فواید روغن میخک و نحوه استفاده از آن

 

4. خواص میخک برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی

طبق مطالعه اولیه منتشر شده در مجله Journal of Medicinal Food در سال 2014، که بر روی موش های مبتلا به بیماری کبد چرب انجام شد، مشخص شد که اسانس میخک سطح چربی در خون و کبد و استرس اکسیداتیو را کاهش داده و در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد.

5. خواص میخک برای کبد

یکی دیگر از مطالعات اولیه حیوانی که در مجله Journal of Cancer Prevention در سال 2014 منتشر شد، نشان می دهد که بالوژنول موجود در میخک، تکثیر سلول های کبدی را کاهش داده و استرس اکسیداتیو را نیز کاهش داده و می تواند به کاهش خطر سیروز کبدی کمک کند. محتوای آنتی اکسیدان موجود در میخک نیز می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو، خطر بیماری کبدی را کاهش دهد، اما باید توجه داشت که مقادیر زیادی اوژنول سمی است.

6. خواص میخک در کاهش خطر پوکی استخوان

یک مطالعه مقدماتی انجام شده بر روی موش ها که  در مجله محصول طبیعی در سال 2012 منتشر شد نشان می دهد در حال حاضر عصاره هیدروالکلی در میخک خشک منجر به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان ناشی از هیپوگنادیسم می شود. میخک سرشار از منگنز است که در روند تشکیل استخوان نقش دارد و برای حفظ سلامت استخوان مهم است، اما هنوز مطالعات بیشتری برای تایید این اثر مورد نیاز است.

7. خواص میخک برای بیماران دیابتی

یک مطالعه اولیه که روی موش ها انجام شد و در مجله غذای دارویی در سال 2017 منتشر شد، نشان می دهد استفاده از عصاره میخک به دلیل نیگریسین موجود در آن به کاهش مقاومت به انسولین و علائم آن کمک می کند. این ماده توانایی سلول های ماهیچه ای در استفاده از گلوکز را افزایش داده، همچنین تحمل گلوکز، ترشح انسولین تحریک شده توسط گلوکز و عملکرد سلول های بتا را در موش های دیابتی افزایش و به علاوه مقاومت به انسولین را نیز کاهش می دهد.

مطالعه دیگری که روی موش های دیابتی در 2010 در Food Chemistry منتشر شد، نشان می دهد که مصرف میخک سطح قند خون و آسیب بافتی اکسیداتیو ناشی از هایپرگلیسمی را کاهش می دهد و پراکسیداسیون چربی را با بازگرداندن آنزیم های آنتی اکسیدانی به سطح طبیعی افزایش می دهد.

 

همچنین بخوانید: خواص دارویی میخک

 

8. خواص میخک برای ایمنی بدن

مطالعه آزمایشگاهی در مجله تحقیقات گیاهان دارویی منتشر شده در سال 2015 نشان می دهد که اوژنول، فعال ترین ترکیب در میخک، (به دلیل اثرات ضد التهابی) پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

9. خواص میخک برای معده

یک مطالعه اولیه که روی حیوانات انجام شده و در بایگانی داروسازی Naunyn-Schmiedeberg در سال 2011 منتشر شد، نشان می دهد که روغن میخک و محتوای اوژنول آن، زخم معده را کاهش داده و تولید مخاط را تحریک می کند و برای سلامتی معده بسیار مفید است، اما هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتری برای تایید این اثر می باشد.

10. خواص میخک برای مردان

یک مطالعه مقدماتی که در 2004 در طب مکمل و جایگزین BMC منتشر شده و بر روی موش های صحرایی نر انجام شد، نشان می دهد که استفاده از عصاره میخک اتانولی در غلظت 50٪ باعث افزایش فعالیت جنسی آن ها بدون ایجاد زخم معده یا عوارض جانبی منفی می شود. نتایج این مطالعات بر روی انسان هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

11. خواص میخک برای کاهش وزن

یک مطالعه اولیه که در 2017 در Food & Function منتشر شد و روی موش ها انجام شد، نشان می دهد که عصاره میخک خطر چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب و همچنین وزن، چربی شکم و کبد را نیز کاهش می دهد.

 

خواص میخک / 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

خواص میخک / 11 فایده میخک برای سلامتی و عوارض آن

 

عوارض مصرف میخک

خوردن میخک در مقادیر کم اغلب برای اکثر مردم بی خطر تلقی می شود، اما اطلاعات کافی در مورد ایمنی خوردن آن در مقادیر زیاد وجود ندارد و شایان ذکر است که میخک خشک شده می تواند باعث ایجاد حساسیت و تحریک در دهان و بافت های دندانی، برای کودکان شود.

عوارض مصرف روغن میخک

مصرف روغن میخک اغلب ناامن تلقی می شود. زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند، مانند: آسیب کبدی، تشنج و عدم تعادل مایعات در بدن.

دوران بارداری و دوران شیردهی

خوردن میخک در مقادیر کم اغلب بی خطر تلقی می شود، اما اطلاعات کافی در مورد میزان ایمنی مصرف زیاد آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است از خوردن آن در این دو دوره اجتناب شود.

موارد منع مصرف میخک

در زیر به مواردی اشاره می شود که باید با احتیاط از میخک استفاده کرد:

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی

روغن میخک حاوی ماده ای شیمیایی به نام اوژنول است. که ممکن است روند انعقاد خون را کند، کرده و باعث خونریزی در افرادی شود که از اختلالات خونریزی رنج می برند.

موارد جراحی

اوژنول موجود در میخک می تواند باعث خونریزی در طول یا بعد از عمل شود، بنابراین باید حداقل دو هفته قبل از عمل مصرف میخک را قطع کنید.

تداخلات دارویی میخک

خوردن میخک می تواند تا حدودی با داروهای ضد انعقاد و داروهای ضد پلاکت، تداخل داشته باشد، بنابراین لازم است با پزشک مشورت کرده و از مصرف همزمان آن ها خودداری کنید. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: آسپرین، وارفارین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، کلوپیدوگرل، دالتپارین و هپارین.

آسیب میخک به کبد

خوردن روغن میخک توسط کودکان می تواند علاوه بر تشنج و سایر علائم باعث آسیب کبدی نیز بشود، بنابراین توصیه می شود بدون مشورت با پزشک هیچگونه مکمل غذایی یا گیاهی به کودکان ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل میخک را با خواص بادشکن، ضد قی، مقوی معده و ضد آشفتگی و تهوع، تب بر، کرم کش، قاعده آور، مقوی، تسکین دهنده درد دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0