topNotif

فواید مصطکی یا ماستیک چیست؟ 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن

2926 بازدید
15 مهر 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

فواید مصطکی یا ماستیک چیست؟ 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن

نام علمی مصطکی Pistacia lentiscus است، یک درخت همیشه سبز می باشد که طول آن بین 1 تا 5 متر و متعلق به خانواده درختان پسته است که در سراسر منطقه مدیترانه یافت می شود. ماستیک مشخصه آن رایحه قوی، زرد و به رنگ سبز رزینی شفاف است، که بیش از 2000 سال است که برای استفاده به عنوان ادویه، تهیه آدامس و اهداف دارویی برداشت می شود. این مقاله درمورد فواید مصطکی یا ماستیک و 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن می باشد، با ما همراه باشید؛

 

فواید مصطکی یا ماستیک چیست؟ 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن

فواید مصطکی یا ماستیک چیست؟ 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن

 

12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن را بدانید!

1. مصطکی حاوی ویتامین و مواد معدنی

مصطکی دارای بیش از 60 ترکیب از جمله: ویتامین ای، مس و پتاسیم است و این دو ماده معدنی در میوه این درخت به وفور یافت می شود و میوه ها و برگ های آن حاوی اسانس هایی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. همچنین دارای مخلوط پیچیده ای از مواد، شامل روغن های فرار نیز می باشد که 2٪ آن را تشکیل می دهند.

2. بهبود سوء هاضمه با مصطکی

مطالعه ای که در مجله Ethnopharmacology در سال 2010 منتشر شد، نشان می دهد که صمغ ماستیک به طور قابل توجهی علائم را در بیماران مبتلا به سوء هاضمه بهبود می بخشد.

3. کاهش علائم مرتبط با زخم معده با مصطکی

هلیکوباکتر پیلوری یکی از باکتری های شایع است که باعث زخم معده می شود مطالعه ای که در مجله داروسازی و فیزیولوژی بالینی و تجربی منتشر شده است نشان می دهد که مصطکی برای کاهش زخم اثنی عشر اثر کاهنده دارد، اما هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

 تحقیقات نشان می دهد که خوردن صمغ عربی به مدت دو هفته به کاهش باکتری های عفونی هلیکوباکتر پیلوری در برخی افراد کمک می کند، همچنین یک مطالعه اولیه منتشر شده در مجله Phytomedicine Journal در سال 2010 نشان می دهد که ماستیک دارای فعالیت ضد هلیکوباکتر پیلوری است، بنابراین مصرف آن وضعیت این بیماران را بدون عوارض جانبی جدی بهبود می بخشد.

 

همچنین بخوانید: کاربردهای مصطکی در طب سنتی

 

4. بهبود علائم مرتبط با بیماری کرون با مصطکی

بیماری کرون یک التهاب دستگاه گوارش است که می تواند منجر به درد شکم، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله جهانی مجله گاسترونترول در سال 2007 نشان می دهد که مصرف مصطکی توسط بیماران کرون می تواند عوارض بالینی بیماری را بهبود بخشد، التهاب را تنظیم کرده و وضعیت آنتی اکسیدانی را نیز بهبود بخشد.

5. کاهش فشار خون بالا

مطالعه ای که در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy در سال 2018 منتشر شد و روی موش ها انجام شد، نشان می دهد که صمغ مصطکی می تواند بر فشار خون بالا تاثیر کاهنده داشته باشد، اما این اثر نیاز به تحقیقات بالینی بیشتری دارد.

6. کاهش کلسترول با مصطکی

مطالعه ای که در مجله چینی طب طبیعی در سال 2014 منتشر شد، نشان می دهد که روغن چرب درخت مصطکی دارای خواص ضد چربی خون است و در کاهش کلسترول کل، کلسترول مضر و تری گلیسیرید بسیار موثر می باشد.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی مصطکی

 

7. کاهش قند خون

یک مطالعه آزمایشگاهی روی موش ها انجام شد و در مجله انجمن داروسازی بنگلادش در سال 2006 منتشر شد، نشان می دهد که مصطکی باعث کاهش قند خون می شود و سطح گلوکز را در خون کاهش می دهد و تحمل گلوکز را در موش های دیابتی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

8. خواص آنتی اکسیدانی

مطالعه ای که در سال 2011 در مجله تغذیه منتشر شد نشان می دهد که صمغ مصطکی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند تاثیر مستقیمی در کاهش التهاب داشته باشد.

9. ضد سرطان

مطالعه ای که در مجله Cancers در سال 2011 منتشر شد نشان می دهد که روغن مصطکی می تواند از گسترش سلول های سرطانی در ریه جلوگیری کند و مطالعه دیگری که در Scientific Reports در سال 2017 منتشر شد، نشان می دهد که روغن استخراج شده از مصطکی می تواند یک اثر مهارکننده بر رشد سلول های سرطانی روده بزرگ داشته باشد. علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی دیگری که در مجله Cancer در سال 2006 منتشر شد، نشان می دهد که مصطکی و ترکیبات فعال موجود در آن خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز کاهش می دهند.

 

فواید مصطکی یا ماستیک چیست؟ 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن

فواید مصطکی یا ماستیک چیست؟ 12 فایده مصطکی برای سلامتی بدن

 

سایر مزایای ماستیک

10. درمان مشکلات تنفسی

11. کاهش درد عضلانی

12. درمان عفونت های باکتریایی و قارچی

آسیب و عوارض مصطکی

برای اکثر مردم مصرف مصطکی به شیوه مناسب ایمن است، اما اطلاعات قابل اطمینان کافی در مورد ایمنی مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده وجود ندارد، بنابراین بهتر است آنان از مصرف آن اجتناب کنند.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از مصطکی

افرادی که به فلفل برزیلی (به انگلیسی: Schinus terebinthifolius) حساسیت دارند، ممکن است به مصطکی حساسیت داشته باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0