نکات مهم برای مصرف دارو / 10 دستورالعمل برای استفاده از دارو

1491 بازدید
21 آذر 00
مروارید

نکات مهم برای مصرف دارو / 10 دستورالعمل برای استفاده از دارو

رعایت برخی دستورالعمل ها و نکات هنگام مصرف دارو مهم است. مصرف دارو در دوزهای مناسب در زمان مناسب و بر اساس روش صحیح تجویز شده توسط پزشک می تواند علاوه بر حفظ سلامت عمومی در درازمدت به درمان بهتر بیماری و پیشگیری از تشدید آن کمک کند. این مقاله درمورد نکات مهم برای مصرف دارو و 10 دستورالعمل برای استفاده از دارو ها می باشد، با ما همراه باشید؛

 

نکات مهم برای مصرف دارو / 10 دستورالعمل برای استفاده از دارو

نکات مهم برای مصرف دارو / 10 دستورالعمل برای استفاده از دارو

 

10 دستورالعمل برای استفاده از دارو ها که بهتر است بدانید!

در زیر فهرستی از مهم ترین دستورالعمل هایی که در هنگام مصرف دارو باید رعایت شود آمده است:

1. قبل از مصرف دارو دست ها را تمیز کنید

شستن دست ها قبل از دادن یا مصرف دارو به دلیل نقش آن در جلوگیری از انتقال میکروب ها از طریق سطوح به دست ها و یا جعبه های دارو لازم است. شستن و تمیز کردن دست ها یکی از بهترین روش ها و موثرترین راه ها برای جلوگیری از گسترش بیماری ها، می باشد.

2. دارو را طبق دستور پزشک و داروساز مصرف کنید

دارو باید طبق دستور پزشک و داروساز مصرف شود، از جمله دوز دارو، دفعات مصرف و نحوه مصرف آن. زمان های بعد از غذا خوردن یا با معده خالی، بسیار مهم است دستورالعمل ها را به خوبی رعایت کنید و هنگام شروع مصرف هر نوع دارویی باید بسیار مراقب باشید، زیرا ممکن است با برخی غذاها و داروها تداخل داشته باشد. عواملی وجود دارد که برخی افراد طبق دستور پزشک دارو را مصرف نکنند، مانند فراموشی، عدم درک دستورالعمل های دارو، تجربه عوارض جانبی هنگام مصرف آن، یا هزینه بالای دارو.

3. دوز دارو را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید

رعایت دوز دقیق تجویز شده توسط پزشک برای حصول نتیجه مطلوب ضروری است و لازم است دوز دارو بالاتر یا کمتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نشود. مصرف دوز بالاتر ممکن است عوارض نامطلوبی داشته باشد و با توجه به نیاز به مشورت با پزشک یا داروساز در صورت بروز این موارد، کاهش دوز نیز جایز نیست.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه و استفاده گیاهان دارویی

 

4. از داروهای تجویز شده برای شخص دیگری استفاده نکنید

شایان ذکر است که داروها را نباید در اختیار دیگران قرار داد و از مصرف داروهایی که برای شخص دیگری تجویز شده و یا تجویز داروی خود به دیگران خودداری کنید.

5. از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید

در واقع، بررسی تاریخ انقضا درج شده روی جعبه دارو ضروری است. داروی تاریخ مصرف گذشته به دلایل زیر نباید مصرف شود:

  • عوامل خارجی می توانند بر روی داروها تاثیر بگذارند؛ مانند گرما، هوا، نور و رطوبت، ایمنی و اثربخشی دارو را تعیین می کند.
  • استفاده از دارو پس از تاریخ انقضا ممکن است منجر به کاهش درصد ماده موثره دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها شود.
  • استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته، به ویژه داروهای حاوی مواد نگهدارنده؛ کرم ها و قطره های دور چشم ممکن است خطر عفونت را افزایش دهند. داروی تاریخ مصرف گذشته ممکن است گاهی اوقات عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند که بر سلامت فرد تاثیر منفی بگذارد.
  • با نگهداری تعداد زیادی از داروهایی که ممکن است تاریخ گذشته باشند، ممکن است آن ها در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار بگیرند.

6. هرگونه عوارض جانبی دارو را کنترل کنید

علائم جسمی یا روانی ناخواسته یا غیرمنتظره ای که در هنگام مصرف دارو رخ می دهد به عنوان عوارض شناخته می شوند. لازم به ذکر است که عوارض جانبی می توانند از نظر شدت متفاوت باشند و ممکن است به عوارض جانبی نسبتا جزئی محدود شود و گاهی اوقات برای جدیت آن ها نیاز به مداخله پزشکی باشد. بنابراین در صورت بروز عوارض جانبی باید توجه داشته باشید و فورا به پزشک اطلاع دهید.

توصیه می شود برای اطمینان از عدم حساسیت به ترکیبات یا مواد موثره دارو، برچسب آن را بررسی کنید و برای جلوگیری از عوارض جانبی که ممکن است در اثر مصرف دارو ایجاد شود، لازم است پزشک را از هرگونه آلرژی مطلع کنید.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

7. هیچ دارویی که ظاهر یا مزه عجیبی دارد مصرف نکنید

از مصرف هرگونه دارویی که تغییر شکل، طعم، بافت یا بوی آن تغییر پیدا کرده است، حتی اگر تاریخ انقضای آن تمام نشده است، خودداری کنید و همچنین از مصرف قرص های دارویی که به هم چسبیده، ترک خورده یا شکسته هستند، یا قرص هایی که دارای سختی بیشتر یا کمتر از حد معمول باشند بپرهیزید.

8. توجه به شرایط نگهداری

  • شرایط نگهداری ذکر شده در بروشور دارو را در رابطه با دمای نگهداری دارو مطالعه کنید، مراقب باشید که داروها را به طور کلی در مکانی خشک و دور از گرما و رطوبت بالا نگهداری کنید تا از فساد آن ها جلوگیری شود.
  • داروها را در ظروف اصلی نگهداری کنید و درب آن ها را محکم بسته نگه دارید.
  • داروها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

9. مصرف منظم دارو

  • به یادداشت تاریخ هر نوبت مصرف دارو به منظور مصرف منظم آن و جلوگیری از فراموشی دوزها توجه کنید.
  • اگر در سفر هستید مطمئن شوید که به مقدار کافی داروی تجویز شده را بهمراه دارید.

10. مشورت با پزشک

در مورد هر گونه سوال یا مشکل مربوط به مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. مانند اشکال در بلع قرص و سایر مشکلاتی که ممکن است در حین مصرف دارو با آن مواجه شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0