topNotif

همه فواید و عوارض خوردن اسپند / 10 فایده خوردن اسپند!

7872 بازدید
23 آذر 00
مروارید

همه فواید و عوارض خوردن اسپند / 10 فایده خوردن اسپند!

نام علمی اسپند (Peganum harmala) می باشد. گیاهی است علفی و چند ساله و اغلب در شرایط و اقلیم های نیمه خشک، مناطق دشتی، خاک های شنی و … می روید. بومی کشورهای مدیترانه شرقی است. در درمان های سنتی در آسیای مرکزی، شمال آفریقا و خاورمیانه استفاده می شود و به عنوان بی حس کننده در خاورمیانه و غرب مدرن استفاده می شد. این مقاله درمورد همه فواید و عوارض خوردن اسپند و 10 فایده خوردن اسپند برای سلامتی می باشد، با ما همراه باشید؛

 

همه فواید و عوارض خوردن اسپند /  10 فایده خوردن اسپند!

همه فواید و عوارض خوردن اسپند / 10 فایده خوردن اسپند!

 

10 فایده خوردن اسپند که جالب است بدانید!

برخی از مطالعات اولیه انجام شده در آزمایشگاه ها یا روی حیوانات نشان می دهد که عصاره اسپند می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما این اثرات قطعی نیست و شواهد کافی برای تایید اثربخشی آن وجود ندارد و هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتری می باشد.

1. کمک به کاهش رشد سلول های سرطان سینه

بر اساس یکی از مطالعات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله Biotechnology Reports در سال 2015، عصاره گیاه اسپند می تواند به مهار و کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی سینه کمک کند.

2. می تواند سطح قند و چربی خون را کاهش دهد

خوردن عصاره دانه اسپند می تواند به کاهش سطح قند و چربی خون در بیماران دیابتی کمک کند. یکی از مطالعاتی که در سال 2016 در مجله کلسترول منتشر شد و بر روی موش‌های آزمایشگاهی دیابتی انجام شد، نشان می دهد که عصاره دانه اسپند دارای خواص ضد دیابتی و کاهش دهنده چربی خون است.

3. به کاهش دمای بدن کمک می کند

مصرف عصاره گیاه اسپند می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. مطالعه منتشر شده در ژورنال Pharmacology Biochemistry and Behavior نشان داد که ترکیبات قلیایی استخراج شده از گیاه اسپند مانند هارمالین اثر کاهشی بر دمای بدن دارند.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی گیاه اسفند

 

مزایای دیگر خوردن اسفند

4. خوردن اسفند برای صرع، فلج، جنون، فراموشی و سایر بیماری های عصبی و سرد دماغی مفید می باشد.

5. برای گرم کردن بدن درمان یرقان و سیاتیک مفید است. چنانچه به سیاتیک مبتلا باشید بسیار مفید است که به مدت ۱۵ شب ۵ گرم اسفند را با آب قورت دهید.

6. آب جوشانده اسپند و یا آسیاب شده آن همراه با روغن حیوانی را که بر عضو ضعیف و بدون حس بپاشند مقوی عضو است و رخوت و سستی آن را برطرف می‌کند.

7. جوشانده آن به همراه عسل و روغن کنجد و یا به همراه تخم کتان و عسل برای سرفه های شدید رطوبتی و تنگی نفس بسیار مفید است.

8. به منظور پاکسازی سینه و شش‌ها از رطوبات لزجه مفید است. برای این منظور شست و شوی روی سینه با جوشانده اسپند و مالش روغن اسپند بر روی سینه توصیه می‌شود.

9. اگر ۱.۵ گرم اسفند صبح ناشتا به همراه خاکشیر و کمی آب میل شود برای تکرر ادرار بسیار مفید می باشد. (هنگام معالجه نباید ماست، کشک و یا ترشی جات مصرف شود)

10. طبق تحقیقات انجام شده خوردن اسپند باعث چربی سوزی و لاغری می شود.

11. خوردن گیاه اسپند یا عصاره آن می تواند به کاهش برخی مشکلات سلامتی یا کاهش خطر عفونت کمک کند.

مزایای خوردن اسپند (شواهد ناکافی)

شواهد کافی برای اثبات اثربخشی آن در این مورد وجود ندارد و موارد زیر برخی از این موارد است:

  • ضددرد
  • ضد افسردگی
  • درمان بی خوابی
  • درمان بیماری پارکینسون
  • درمان عفونت انگل
  • درمان درد قاعدگی
  • بهبود علائم یائسگی
  • سقط جنین

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

عوارض خوردن اسپند

خوردن 3 تا 4 گرم دانه اسپند ممکن است منجر به توهم شود. خوردن دوزهای بالای آن اغلب ناامن تلقی می شوند، زیرا ممکن است عوارض خطرناکی بر روی سیستم عصبی، قلب، کبد، کلیه ها و در موارد دیگر منجر به مرگ شود.

خوردن مقدار مجاز این گیاه در دوران بارداری و شیردهی اغلب بی خطر بوده اما مصرف زیاد آن توسط خانم های باردار ممکن است منجر به زایمان شود.

مصرف زیاد اسفند برای چه افرادی مضر است؟

مبتلایان به برخی بیماری ها یا شرایط سلامتی باید در مصرف گیاه اسپند احتیاط کنند تا از بروز عوارض خطرناک جلوگیری شود که در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود:

بیماران قلبی

گیاه اسپند حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است برای بیمارانی که از ضربان قلب نامنظم و کند و به طور کلی بیماری های قلبی رنج می برند، مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین به این بیماران توصیه می شود از خوردن اسپند پرهیز کنند.

بیماران انسداد معده

ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه اسپند ممکن است در بیماران مبتلا به انسداد معده عوارض ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود این افراد از مصرف این گیاه خودداری کنند.

بیماران کبدی

به کسانی که مشکلات کبدی دارند، به ویژه بیماران مبتلا به هپاتیت، توصیه می شود از خوردن اسپند خودداری کنند زیرا در بسیاری از افراد باعث آسیب کبدی شده است.

افراد مبتلا به زخم معده

اسپند حاوی ترکیبات شیمیایی است که برای بیمارانی که از زخم معده رنج می برند مضر است و ممکن است برای آن ها عوارضی ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود این افراد از آن اجتناب کنند.

افرادی که مشکلات ریوی دارند

خوردن بیش از حد اسپند ممکن است برای مبتلایان به مشکلات ریوی مانند بیماران آسم و بیماری های انسدادی مزمن ریه عوارضی ایجاد کند، زیرا حاوی ترکیبات شیمیایی مضر برای آن ها می باشد، بنابراین توصیه می شود این افراد از مصرف آن خودداری کنند.

 

همچنین بخوانید: چه میزان و چگونه عرقیات گیاهی را مصرف کنیم

 

بیماران صرعی

بیمارانی که از تشنج رنج می برند، به دلیل عوارض جانبی و عوارضی که ممکن است این بیماران را درگیر کند، از مصرف گیاه اسپند پرهیز کنند.

بیماران مبتلا به انسداد مجاری ادراری

مصرف گیاه اسپند ممکن است در بیماران مبتلا به انسداد مجاری ادراری عوارضی ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود این افراد از مصرف آن خودداری کنند.

مصلح اسپند یا اسفند

انار ترش، میوه‌های ترش، سکنجبین و رب انار مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج اسپند و کاهنده عوارض آن هستند.

تداخلات دارویی

داروهای افسردگی

مصرف همزمان آن ها ممکن است باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز و در نتیجه منجر به اثرات خطرناک بر قلب، اضطراب، لرزش بدن شود، نمونه هایی از این داروها عبارتند از: فلوکستین و پاروکستین.

کافئین

مصرف اسپند همراه با کافئین ممکن است باعث لرزش بدن شود.

داروی آلدیکسترومتورون

خوردن همزمان اسپند با این دارو، ترشح سروتونین در مغز را به میزان قابل توجهی افزایش داده و باعث لرزش، اضطراب و مشکلات قلبی می شود.

داروهای بیماری آلزایمر

مصرف داروهای بیماری آلزایمر همراه با اسپند ممکن است عوارض جانبی این داروها (از جمله دونپزیل و نئوستیگمین) را افزایش دهد.

داروهای بیماری پارکینسون

مصرف اسپند همراه با داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود ممکن است اثرات این داروها را افزایش دهد، از جمله: بروموکریپتین، لوودوپا و مپریدین. این دارو ها ممکن است باعث افزایش سروتونین در مغز شود. بنابراین مصرف همزمان آن دو با هم ممکن است باعث ایجاد خطر برای قلب، اضطراب و رعشه شود.

نکته مهم در مصرف اسپند

اسپند در جایگاه یک داروی خوراکی نیز خواص بی نظیری دارد. با این وجود به خاطر گرمی و خشکی زیاد و وجود مواد سمی در ترکیب آن، مصرف خوراکی آن باید فقط زیر نظر طبیب آگاه و با تجربه تجویز و توصیه شود.

توجه: دانه اسپند را نباید جوید بلکه باید بلع نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسپند درجه یک را با خواص پاکسازی خانه، تقویت مغز و اعصاب، موجب فرار حشرات و ضد عفونی کردن و میکروب کشی و خوشبویی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

66
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0