5 خاصیت فوق العاده گیاه پرسیاوشان که باید بدانید

3961 بازدید
03 دی 00
سمانه

خواص گیاه پرسیاوشان برای درمان سرماخوردگی و سرفه

پرسیاوشان دارای خواص ضد دیابت، ضد تشنج، ضد درد، کاهش کلسترول خون، ضد تیروئید، ضد باکتری، ضد قارچ، التیام زخم، ضد چاقی، ضد ریزش مو، ضد آسم، ضد التهاب، ضد اسهال و همچنین ضد اسپاسم است.

پرسیاوشان (Maidenhair fern) یک سرخس پرزدار از خانواده Pteridaceae است. در زبان عربی به نام های کزبره البئر و شعر الج نام برده می شود. این گیاه به طور گسترده در دمای گرم تا گرمسیری، با رطوبت بالا در کنار جوی و چاه های قدیمی که در نواحی مرطوب و سایه دار قرار دارند، خود به خود رشد می کند. به طور گسترده در مناطق مختلف مانند جنوب اروپا، سواحل اقیانوس اطلس تا ایرلند، از جنوب تا نواحی دره های آلپ جنوبی، از آمریکای مرکزی تا جنوبی، استرالیا و ایران پراکنده است. در ایران در مناطق شمالی از جمله مازندران، گیلان و در تهران در مناطق شرق، غرب و جنوب غربی قابل مشاهده است.

 

5 خاصیت فوق العاده گیاه پرسیاوشان

5 خاصیت فوق العاده گیاه پرسیاوشان

 

ویژگی های ظاهری پر سیاوشان

این گیاه دارای شاخه های سیاه، سخت، باریک و براق به درازای تقریبا 20 سانتی متر، و برگ های کوچکی مانند برگ های گشنیز، به صورت بریده بریده می باشد و دارای دم برگ های بسیار نازک و دراز، شبیه مو می باشد. پرسیاوشان دارای ریزومی خزنده است که ریشه هایی باریک از آن خارج می شود.

برگ های این گیاه استفاده طبی دارد و ریشه اش از لحاظ دارویی بی ارزش است. برگ های آن دارای بوی ضعیف و طعم گس و حاوی تانن، صمغ، مواد قندی، یک ماده تلخ، اسانس و غیره می باشد. پرسیاوشان از نظر طب قدیم ایران، معتدل است.

در طب سنتی ایران برگ پرسیاوشان مکررا برای جنبه های دارویی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به صورت جداگانه به عنوان دارو تک و یا در فرمولاسیون چند گیاهی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. پزشکان قدیم نیز عموما از برگ های پرسیاوشان به عنوان مفیدترین قسمت این گیاه استفاده می کردند.

خواص گیاه پرسیاوشـان

  • بیشترین مصرف این گیاه در نرم نمودن سینه و درمان سرفه است. پرسیاوشان سینه را نرم کرده و اخلاط آن را از بین برده و در واقع موجب درمان آسم می گردد.
  • این گیاه دافع بلغم، سودا و صفرای موجود در معده و روده ها بوده و از ریزش موها نیز جلوگیری می کند.
  • برای درمان نزله، برونشیت و گریپ توصیه شده است که دم کرده ۲ الی ۳ گرم از برگ های پرسیاوشان را با عسل شیرین نموده و کمی شیر به آن افزوده و سپس در روز به مقدار ۴ فنجان میل نمایند.
  • پر سیاوشان از خونریزی رحم جلوگیری کرده و موجب تنظیم عادت ماهانه می شود برای مبتلایان به عدم دفع خون قاعدگی نیز مفید است.
  • این گیاه مدر بوده و سنگ کلیه را خرد می کند و ضمنا برای طحال مفید است.
  • مصرف پرسیاوشان برای افرادی که به بیماری هایی مانند: حصبه، یرقان، عدم قاعدگی، آسم، ناراحتی های کلیه ها، عفونت و احتقان مثانه و نفخ معده مبتلا می باشند داروی نسبتا مفیدی محسوب می شود.
  • مصرف گرد خشک شده پر سیاوشان در رفع اسهال استفاده می شود.
  • برای درمان جوش های غرور جوانی توصیه شده است که پرسیاوشان را در روغن زیتون جوشانده و بر موضوع جوش ها بمالید تا اثر آن را مشاهده کنید، استفاده از این روغن در رفع موخوره و بواسیر نیز موثر می باشد.
  • ضماد پخته پر سیاوشان در تسکین درد بیضه ها و رفع ورم بیضه ها نافع است.
  • بخور با جوشانده پرسیاوشان باعث باز شدن بینی و رفع زکام می شود.

 

 

خواص گیاه پرسیاوشان در درمان سرفه

دمنوش یا جوشانده پرسیاوشان در درمان سرفه بسیار نافع است. بدین منظور 20 گرم پر سیاوشان را در یک لیتر آب بپزید. وقتی ربع چهارم آب باقی ماند، آن را صاف کرده و 50 گرم عسل را در آن مخلوط کرده و بنوشید، فواید بسیار خوبی برای درمان مشکلات تنفسی و سرماخوردگی و غیره دارد.

استفاده از پرسیاوشان برای درمان خونریزی بینی

10 گرم پرسیاوشان، 5 گرم شیرین بیان، یک گرم هل ریز، یک گرم گیلوی ساتوا (گیلوی یا گودوچی یک گیاه دارویی در طب آیورودا است) و 10 گرم پودر قند را در کره مخلوط کرده و 7 تا 8 روز میل کنید، خون دماغ و ترشح بلغم را بند می آورد.

خواص ضدالتهابی پر سیاوشان

استفاده از پودر برگ پر سیاوشان در درمان تب و اریسیپلای التهابی (بیماری پوستی که در آن پوست بسیار قرمز می شود) نافع است. بدین منظور از برگ های پرسیاوشان دمنوشی تهیه کرده و روزانه استفاده می شود.

خواص پرسیاوشان برای درمان سرماخوردگی

از دیگر خواص پر سیاوشان، درمان سرماخوردگی است که اثرات بسیار مفیدی نیز دارد. برای اثر بخشی بهتر می توانید در کنار استفاده از پرسیاوشان، گیاهان دیگری را نیز استفاده کنید.

نسخه برای درمان سرماخوردگی با پرسیاوشان:

مواد لازم:

  • پرسیاوشان 20 گرم
  • دانه ختمی 5 گرم
  • مغز هسته زردآلو 5 گرم
  • انجیر 10 گرم

روش تهیه: مواد را با هم مخلوط و حب های ریزی درست کنید و روزانه یک الی سه دانه از این حب ها را مصرف کنید. علاوه بر درمان سرماخوردگی، حالت تهوع را درمان می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص پرسیاوشان در طب سنتی

 

خواص پرسیاوشان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد لازم:

  • پر سیاوشان 15 گرم
  • نعنا 15 گرم
  • ریشه کاسنی 15 گرم
  • گل بنفشه 15 گرم
  • آویشن 10 گرم
  • پونه 10 گرم
  • ریشه ایرسا 10 گرم

روش تهیه: تمام مواد را آسیاب کنید؛ سپس یک قاشق غذا خوری از پودر مخلوط فوق را به مدت 5 دقیقه در ۵۰۰ سی سی آب جوشانده قبل از هر غذا یک فنجان میل کنید. بسیاری از متخصصان طب سنتی از این نسخه جهت درمان عفونت های داخلی، درمان تب، درمان سرماخوردگی و گریپ برای عموم تجویز می کنند.

گیاه پرسیاوشان در درمان یرقان نافع است

30 گرم پر سیاوشان را شب در 200 میلی لیتر آب بخیسانید و صبح آن را صاف کرده و استفاده کنید. یرقان، سوزش گلو و سرفه خشک را برطرف می کند.

میزان مجاز مصرف پرسیاوشـان

دوز مناسب پر سیاوشان به عوامل مختلفی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز پرسیاوشان وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. قبل از استفاده از این گیاه دارویی، با یک پزشک مشورت کنید.

مضرات پرسیاوشان

پر سیاوشان گیاهی است کاملاً بی خطر و حتی در طول تاریخ برای کودکان به کار رفته است و هیچ گونه عوارضی ندارد. اما باید توجه کرد که زیاده روی در مصرف آن برای طحال مضر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پرسیاوشان را با خواص درمان اسهال، تقویت مو و درمان شوره سر، درمان تنگی نفس و برونشیت، درمان سرفه و سرماخوردگی، پاکسازی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. کتی
    21 تیر 1402

    سلام و سپاس از اطلاعات کاملی که در اختیار ما گذاشتید .

  2. ناشناس
    27 بهمن 1401

    ضمن تشکر فراوان لطفا عکسهارو درشتر ودقیقتر بگذارید تاکاملا گیاه مربوطه شناخته شود ممنونم

  3. ناشناس
    16 بهمن 1401

    ممنون از توضیحات جامع و مفید

0