درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

3192 بازدید
05 دی 00
سمانه

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

به دردهای دوران قاعدگی، دیسمنوره نیز گفته می شود. در عصر قاعدگی تقریبا هر خانمی باید حداقل یک بار این درد را پشت سر بگذارد. در دوران قاعدگی، یک زن درد زیادی و یک نفر کمتر احساس می کند. برخی از خانم ها در هنگام قاعدگی درد زیادی در ناحیه شکم احساس می کنند و به همین دلیل این روزها برایشان بسیار سخت می شود.

درد در ناحیه تحتانی لگن در دوران قاعدگی احساس می شود. این درد می تواند در ران ها، پاها، پشت و گاهی در قفسه سینه رخ دهد. بیشتر دختران در اولین قاعدگی بیشترین درد را احساس می کنند. با این حال، میزان درد زنان در دوران قاعدگی به وضعیت جسمی، روحی و سلامتی آنها بستگی دارد. درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی در خانه قابل درمان است، اما اگر در دوران قاعدگی دچار درد شدید می‌شوید، باید سریعا بدون تاخیر به متخصص زنان مراجعه کنید.

قاعدگی دردناک چیست؟

ممکن است اکثر قاعدگی های دردناک نتیجه انقباض رحم تلقی شود، ولی احتمال می‌رود علت اصلی درد، انقباضات دردناک و غیر ارادی ماهیچه های صاف سرخ رگ های دیواره رحم باشد. در هر حال، قاعدگی دردناک، یکی از از رویدادهای معمول زنانه است که اغلب بین دختران نوجوان و زنان ۲۰ تا ۲۸ ساله دیده می شود. معالجه این درد معمولا تجویز آسپرین است، ولی بیشتر اوقات داروهای مسکن نیز مفید واقع نمی‌شوند. همان طور که اشاره شد، این درد عموما در وسط ناحیه شکم در قسمت پایین احساس می‌گردد و بعضی اوقات همراه با درد در ناحیه پایین کمر و حتی گاهی در پاها است. در شرایط شدیدتر دردهای قاعدگی ممکن است با استفراغ اسهال و سردرد شدید توام باشد.

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

برای درمان درد قاعدگی چه میتوان کرد؟

در بعضی از زنان، تولد اولین بچه موجب می گردد که دردهای قاعدگی به طور قطعی فروکش کنند. علاوه بر این با کمک حرارت و ورزش می تواند درد قاعدگی را فرونشاند.

مقصود از حرارت چیست ؟

حرارت یا گرما برای راحتی و نرمی ماهیچه ها، آرامش اعصاب، درد قاعدگی و دردهای پا و کمر بسیار موثر است. بدون شک گرم کردن موضعی یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش هایی است که برای فرونشاندن درد به کار می رود. برای این منظور می توانید یک حوله را گرم کرده و بر روی محل درد بگذارید. در صورتی که در منزل وان در دسترس باشد، می توانید آن را با آب گرم پر کرده و برای مدتی در آن بنشینید. در این صورت پس از ۳۰ دقیقه درد کاهش می‌یابد.

اگر گرما نتواند درد را از بین ببرد چه باید کرد؟

اگر گرما نتواند موجب تسکین گردد می توان از داروهای مسکن مانند آسپرین، بافرین، اکسدرین، وان کویش و غیره استفاده نمود. اگرچه این داروها به طور گسترده‌ای برای دردهای دیگری مصرف می شوند، بعضی اوقات دردهای قاعدگی را نیز تسکین می‌دهند. در موقع مصرف این داروها دستورهای لازم را حتماً به کار ببرید و بیش از میزان تجویز شده استفاده نکنید.

آیا ورزش می تواند در درمان درد قاعدگی موثر باشد؟

اگر از خوردن دارو بیزارید، می توانید به جای آن برای رفع درد قاعدگی روزانه ورزش کنید. آمار نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از دختران نوجوانی که از درد قاعدگی رنج می‌برند، پس از ورزش کردن منظم، به نتیجه مطلوبی می رسند. اگر ورزش برای ناراحتی شما موثر باشد، نتیجه آن را لااقل پس از ۳ تا ۴ ماه احساس خواهید کرد صبور باشید و ورزش را ادامه دهید.

چه نوع ورزشی باید کرد؟

اگر چه هر ورزش روزانه می تواند دردهای قاعدگی را به حداقل برساند، ولی برای تسکین درد ها دو نوع ورزش موثرترند.

تمرین اول

در ورزش اول، پای خود را جفت کرده و طوری بایستید که سمت چپ بدن شما به طرف دیوار به فاصله ۴۰ سانتی متری آن قرار گیرد. ساعد چپ را طوری به دیوار بچسبانید که از شانه تان بالاتر نرود. سپس دست راست را به پهلوی بالای استخوان ران گذاشته و ماهیچه های شکم و نشیمنگاه را منقبض کنید. در این حالت لگن را به طرف دیوار سوق دهید و به مدت ۴ تا ۵ ثانیه نگه داشته، سپس ماهیچه ها را منبسط نمایید. سعی کنید در طول ورزش پاها از زمین کنده نشده و پهلو نیز با دیوار تماس حاصل نکند‌.

تمرین دوم

پاهای خود را جفت کرده و بایستید. دست‌های خود را در دو طرف به طوری که از شانه هایتان بالا نروند، باز کنید. بدن خود را به طرف جلو خم کنید و سعی نمایید با دست راست، انگشتان پای چپ را لمس کنید. همین حرکات را در جهت راست انجام دهید و در هر طرف ده بار آن را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید تنها هنگامی یک نتیجه ثمربخش عایدتان می گردد که ورزش را هر روز به طور مرتب انجام دهید.

 

همچنین بخوانید:  کاهش دردهای عادت ماهیانه (پریود) با گیاهان دارویی

 

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

 به منظور درمان سریع درد پریودی به جای مسکن، می توان از برخی داروهای خانگی برای رفع این درد استفاده کرد. با کمک این روش ها می توانید به راحتی درد پریود را تسکین دهید.

مصرف زنیان برای کاهش و درمان درد قاعدگی

مشکل نفخ در خانم ها در دوران پریود بیشتر می شود. که این مشکل نیز باعث درد در معده می شود. زنیان بهترین گزینه برای رفع گاز معده است. مخلوط کردن یک چهارم قاشق چای خوری نمک در نصف قاشق چای خوری دانه زنیان و نوشیدن آن با آب ولرم باعث تسکین آنی درد پریود می‌شود.

مصرف زنجبیل نیز مفید است

استفاده از زنجبیل برای تسکین درد در دوره قاعدگی بسیار مفید است. یک تکه زنجبیل ریز خرد شده را در یک فنجان آب بجوشانید، همچنین می توانید در صورت تمایل، به آن شکر یا عسل اضافه کنید.

استفاده از ریحان

ریحان یک مسکن و آنتی بیوتیک طبیعی است. اگر درد شدید دارید، در حین دم کردن چای، برگ ریحان را اضافه کنید و میل کنید، سریعا تسکین می‌یابد.

محصولات لبنی

آن دسته از زنانی که کمبود کلسیم در بدن خود دارند، در طول پریود درد بیشتری دارند. بنابراین برای جلوگیری از درد در چنین مواقعی حتما شیر و فرآورده های شیری مصرف کنید.

 

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی طب سنتی

 

دیگر نسخه های موثر خانگی برای درمان سریع درد پریودی

  • نصف قاشق چایخوری زردچوبه را در یک فنجان شیر بریزید و کمی حرارت دهید. بعد نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک و دانه هل را مخلوط کرده و با شیر زردچوبه ولرم میل کنید. این باعث کاهش درد می شود.
  • در طول روز آب ولرم بنوشید و با کیسه آب گرم قسمت پایین شکم و سایر جاهای دردناک را ماساژ دهید. در صورت امکان ورزش های سبک نیز انجام دهید.
  • برای کاهش درد باید جوانه ها، لوبیاها، سبزیجات برگ سبز، میوه ها و میوه های خشک و غیره را در طول پریود مصرف کنید. این باعث آرامش عضلات می شود. از مصرف غذاهای سرد مانند دوغ، کشک، نوشیدنی های سرد و غیره اجتناب کنید زیرا درد شما را افزایش می دهد.
  • برخی افراد در این زمان چای و قهوه مصرف می کنند، اما این می تواند مشکل شما را افزایش دهد زیرا چای و قهوه حاوی کافئین هستند که مشکل گاز یا نفخ معده را افزایش می دهد. در عوض، اسموتی های تهیه شده از میوه ها و سبزیجات بنوشید یا بهتر است سوپ سبزیجات بنوشید.
  • در طول قاعدگی، می توانید قسمت های دردناک را نیز ماساژ دهید. این کار باعث کاهش درد می شود و احساس بهتری خواهید داشت. جدای از این، خلق و خوی با ماساژ بهبود می یابد.
  • در دوران پریود نه تنها گرفتگی معده بلکه درد در ناحیه کمر و پاها نیز بسیار دردناک است. در چنین شرایطی، فشار دادن عضلات بین انگشت شست و سبابه باعث تسکین زیادی می شود.

اگر این روش های خانگی موثر واقع نشدند، چه باید کرد؟

اگر گرما یا حرارت دادن، قرص های مسکن و ورزش درد را تسکین ندادند، شاید وقت آن باشد تا در اینباره با متخصص زنان مشورت کنید.

متخصص زنان چه می کند؟

پزشک همواره برای معالجه چندین روش متفاوت دارد که سرانجام یکی از آنها درد را آرام خواهد کرد. قبل از هر چیز، معالجه را باید با کمترین دارو انجام داد. اگرچه درمان هورمونی تقریبا تمام دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد، ولی ۶۰ درصد از زنانی که دارای شدید قاعدگی هستند، به سهولت با داروهای مسکن تجویزی پزشک آرام می‌شوند. بنابراین بیشتر متخصصین زنان ترجیح می دهند قبل از هر چیز برای مدت دو تا سه دوره ماهانه، معالجه را با داروهای غیرهورمونی شروع کنند و اگر در انتهای این مدت نتیجه رضایتبخش حاصل نشد، در آن صورت درمان هورمونی را تجربه نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریحان خشک را با خواص درمان سرطان، پیشگیری از دیابت، درمان بیماری های قلبی، ضد یبوست و اسهال، درمان سردرد، افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ساغر
    20 آذر 1401

    استفاده از کیسه آب گرم نبابد زیاد باشه. چون اگر درد ناشی از کیست تخمدان باشه باعث ترکیدن کیست میشه. اینو در متنتون اصلاح کنید.

0