topNotif

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

3103 بازدید
15 دی 00
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 14 دی 1400

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

اکثر مردم به خوردن غذاهای تند علاقه دارند و عاشق عطر و طعم تند ادویه ها هستند. ممکن است خانم ها یا آقایان موقع طبخ غذا از انواع مختلفی از ادویه ها مانند فلفل قرمز، فلفل سبز، فلفل سیاه و غیره در غذای خود استفاده کنند. 

اگرچه استفاده از ادویه ها طعم غذا را دو چندان می کند، اما استفاده از ادویه ها توجه زیادی را می طلبد. خیلی وقت ها پیش می آید که استفاده نادرست از ادویه ها به خصوص انواع فلفل نه تنها طعم غذا را خراب می کند، بلکه بر سلامتی نیز تاثیر بدی دارد که در مدت زمان بسیار کوتاهی نتایج آن را مشاهده خواهید کرد. استفاده نادرست یا زیاد از فلفل باعث سوزش زبان، آبریزش چشم و بینی می شود در واقع همه این علائم واکنش بدن ما هستند.

البته باید بگوییم فلفل قرمز از جمله ادویه هایی هستند که از جهات مختلف برای سلامتی مفید هستند. اما فراموش نکنید که باید از این ادویه آتشی در حد مجاز استفاده کنید.

 

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

 

غذاهای تند با فواید فراوان

  • ادویه هایی مانند فلفل سبز و قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و غیره سرعت متابولیسم را در بدن افزایش می دهند و به کاهش اشتها کمک می کنند.
  • در پیشگیری از سرطان مفید است.
  • خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی در ادویه هایی مانند فلفل، زیره و زردچوبه یافت می شود که به مبارزه با باکتری های مضر در بدن و دفع آنها کمک می کند.
  • فلفل دارای خواص ضد التهابی هستند که نه تنها امروزه بلکه قرن هاست در آیورودا برای آرتریت، سردرد، تهوع و بیماری های خودایمنی استفاده می شود.
  • با خوردن غذاهای تند، تولید سروتونین یعنی هورمون احساس خوب، در بدن افزایش می یابد که به کنترل استرس و افسردگی کمک می کند.

مضرات فلفل تند

  • غذاهای تند به همان اندازه که خوشمزه است، به همان اندازه می تواند برای سلامتی مضر باشد. (البته در صورتیکه بیش از حد مصرف شوند). خوردن بیش از حد غذاهای تند می تواند باعث مشکلاتی مانند سوء هاضمه و سوزش در معده شود. با این حال، تأثیر آن در هر فردی یکسان نیست.
  • خوردن غذاهای تند باعث سوء هاضمه می شود.
  • خوردن زیاد فلفل قزمر ممکن است باعث درد و سوزش معده و درد در ناحیه شکم شود.

اما اتفاقی که پس از خوردن آنها می افتد و ممکن است چندان تعجب آور نباشد، سوزش دهان می باشد. که در ادامه به شما خواهیم آموخت که بعد از غذای تند چی بخوریم؟

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات فلفل قرمز تند برای بدن

 

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

خوب، اولین غریزه خود را نادیده بگیرید و از آن فنجان آب سرد دوری کنید، این کمکی نخواهد کرد. در عوض، یک لیوان شیر، یک تکه لیمو، یک قاشق شکر یا مقداری نان بخورید تا تورم و قرمزی روی زبانتان کم شود.

شیر بخورید

ترکیب موجود در فلفل که به آن طعم تند و آتشین می دهد، کپسایسین نام دارد. اگر می خواهید سوزش دهان را فورا از بین ببرید، باید از خنثی کننده مؤثر ترکیب کپسایسین، یعنی شیر مصرف کنید. شیر حاوی پروتئین کازئین است. کازئین نوعی از پروتئین شیر است و همان چیزی است که به شیر رنگ سفید می دهد. حدود 80% از پروتئین موجود در شیر گاو، از نوع کازئین است.

همین امر در مورد سایر محصولات لبنی نیز صدق می کند، بنابراین اگر شیر در یخچال ندارید، خامه ترش، بستنی، کره، ماست یا پنیر این کار را می کند. همه این محصولات لبنی به کاهش سوزش دهان کمک می کنند.

از نوشیدن آب برای خنک شدن دهان خودداری کنید

اما صبر کنید، چرا آب سرد مناسب نیست؟ آب حتی آتش را خاموش می کند. با این حال، وقتی صحبت از کپسایسین می شود، آب مناسب نیست. همانطور که گفته شد، کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که در فلفل چیلی یافت می شود. در نتیجه این نیز چیزی است که زنگ خطر سوزش را در دهان شما به صدا در می آورد. نحوه عملکرد آن این است که کپسایسین با گیرنده های درد در دهان شما متصل می شود، همان گیرنده هایی که گرما را تشخیص می دهند، و نورون های شما پیام فوری دریافت می کنند که چیزی در حال سوختن است: دهان شما!

در حالی که آب سرد با وادار کردن مغز به ثبت احساس ناگهانی “سرد”، به طور موقت احساس سوزش دهان شما را تسکین می دهد، اما به زودی آتش پس از آن باز می گردد حتی ممکن است احساس کنید که اوضاع بدتر است! این به این دلیل است که آب هیچ کاری برای خاموش کردن شعله انجام نداده است، بلکه کپسایسین را در سطح دهان پخش می کند.

همچنین نوشیدنی های الکلی، قهوه و نوشابه نیز سوزش دهان را برطرف نمی کنند و باعت تاثیر بیشتر کپسایسین می شود.

با این حال، اگر آب را امتحان می کنید، مطمئن شوید که دمای آن گرم است. برخی افراد می گویند که با غرغره آب گرم در دهان و بیرون ریختن آن در سینک، باقی مانده ادویه های سطح زبان خود را از بین می برند.

 

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

 

مصرف گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی به دلیل اسیدی بودن موجب کاهش سوزش دهان می شود.

استفاده از غذا های نشاسته دار

اگر هنگام غذا خوردن از فلفل استفاده کردید و ماست و دوغ در دسترس نبود از غذا های نشاسته دار مانند برنج یا نان و یا سیب زمینی استفاده کنید تا سوزش را کمتر کند. 

غذاهای دیگری که باعث خنک شدن احساس سوزش در دهان می شوند

علاوه بر لبنیات و محصولات نشاسته ای، می توانید برنج، شکر، مرکبات یا مصرف برخی از روغن ها را نیز امتحان کنید.

  • شکر: خوردن یک قاشق چای خوری مفید است. یک قاشق کوچک شکر بردارید و بگذارید دانه ها کمی در دهان بماند. این به کاهش سوزش دهان کمک می کند.
  • لیموترش یا سایر مرکبات: یک تکه از هر یک از مرکبات به خنثی کردن کپسایسین کمک می کند. با مصرف چند قاشق و یا چند لقمه سوزش رفع می شود.
  • کره بادام زمینی: کره بادام زمینی سرشار از چربی و روغن هستند، بنابراین انتخاب های خوبی برای درمان سوختگی دهان هستند.
  • سیب زمینی پخته: همانطور که می بینید، برای مقابله با تندی فلفل قرمز و یا غذاهای تند، گزینه های زیادی دارید. هنگامی که دهان شما آتش می گیرد، به دنبال یک درمان سریع هستید، به طوری که سیب زمینی پخته ممکن است اولین گزینه شما نباشد. اما به یاد داشته باشید، مصرف سیب زمینی پخته می تواند در کاهش سوختگی بسیار مفید باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله ” بعد از غذای تند چی بخوریم؟ ” با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پول بیبر را با خواص درمان ناراحتی معده، کمک به تنظیم گاز روده، کاهش درد معده، درمان اسهال، کمک به هضم، کاهش قند خون، درمان میگرن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محمد
    16 اسفند 1402

    سلام وخسته نباشید من یک فلفل تند دوماه پیش استفاده کردم از دوروز بعدش اسهال گرفتم چکار باید انجام بدم

    • عطارک
      13 فروردین 1403

      عرض ادب و احترام و تشکر از پیام شما.

      اول از همه، مهم است که بدانیم اسهال مزمن (که بیش از دو هفته طول بکشد) می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد و بهتر است توسط پزشک معاینه شود.
      در مورد اسهال ناشی از خوردن غذاهای تند، بدن ممکن است به محرک‌ها واکنش نشان دهد، اما اینکه اسهال شما زمان زیادی طول کشیده است، نشان‌دهنده این است که دلیل دیگری باید وجود داشته باشد.

      در هر صورت، توصیه‌های عمومی برای کمک به بهبود اسهال عبارتند از:

      نوشیدن آب و مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن.
      مصرف غذاهای سبک و بدون چربی.
      اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند اسهال را بدتر کنند، مثل کافئین، غذاهای خیلی چرب و دسرها.
      در صورت تداوم علائم بیش از چند روز، حتما به پزشک مراجعه کنید.

      شاد و سلامت باشید.

0