آیا نوشیدن چای در شب مضر است؟

3479 بازدید
17 دی 00
سمانه

آیا نوشیدن چای در شب مضر است؟

سال هاست که همیشه شب ها چای می نوشیده ام، عمدتاً چای سیاه. من هرگز فکر نمی کردم که این یک مشکل اولیه در بی خوابی باشد، اما در چند وقت اخیر، با بررسی بیشتر چای، متوجه شدم که در واقع، احتمالاً بیش از آنچه فکر می کردم خوردن چای سیاه روی خواب من تأثیر گذاشته است.

به طور کلی، نوشیدن چای در شب یا قبل از خواب بد نیست. برخی از چای ها حاوی موادی هستند که استرس را کاهش داده و به خواب آرام کمک می کنند. این بسته به نوع چای و مقدار آن متفاوت است. بیایید چای های مختلف و اثرات آنها را بررسی کنیم.

آیا نوشیدن چای در شب مضر است؟

چای سیاه، چای سبز و چای سفید از همان گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia Sinensis) گرفته می شوند و حاوی کافئین می باشند. اگر می خواهید یک شب خوب استراحت کنید، مطمئناً مصرف چای توصیه نمی شود. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که ممکن است به سختی بخوابید. کاهش کافئین قبل از خواب همیشه باعث تسهیل خواب بهتر می شود.

 

آیا نوشیدن چای در شب مضر است؟

آیا نوشیدن چای در شب مضر است؟

 

چرا کافئین قبل از خواب بد است؟

مصرف کافئین در حد اعتدال فواید زیادی دارد. در سال های اخیر مصرف کافئین با پیشگیری از سرطان مرتبط شده است. اعتقاد بر این است که کافئین، زمانی که در دوزهای زیاد نوشیده شود، باعث بروز عوارض جانبی است. اثراتی مانند افزایش ضربان قلب، تحریک معده، حالت تهوع و استفراغ. کافئین یک محرک روانگردان است. به همین دلیل، توانایی بیدار ماندن، افزایش توجه، توانایی تمرکز و سطح انرژی کلی را افزایش می دهد.

اگرچه تأثیرات چای در برابر کافئین قهوه کمتر است، اما وقتی کافئین قبل از خواب نوشیده شود، می تواند عمدتاً باعث بی خوابی باشد.

آیا چای سیاه خواب آور است؟

چای سیاه به دلیل افزایش فرآیند اکسیداسیون، یکی از بالاترین سطوح کافئین را در بین تمام چای ها دارد. حتما باید مصرف چای سیاه را حداقل 1 تا 2 ساعت قبل از خواب کاهش دهید یا قطع کنید. در این دسته نیز حتماً چای ماچا و چای یربا ماته را اضافه می کنم زیرا سطح کافئین آنها تقریباً دو سوم قهوه است، بنابراین شما هم آنها را به لیست نوشیدنی های قبل از خواب اضافه کنید. چای یربا ماته یک نوشیدنی سنتی است که از برگ های خشک شده گل همیشه سبز، Ilex paraguariensis، که یکی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است، تهیه می شود.

چای سفید قبل از خواب

چای سفید یک چای با رده پایین تا متوسط برای سطوح کافئین است، فواید زیادی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی دارد، سرشار از آنتی اکسیدان است. ظاهراً سبب کاهش وزن نیز می شود و می تواند از پیری زودرس و چین و چروک پوست پیشگیری کند. گفته می شود که بهتر است چای سفید را هر بار پس از وعده های غذایی بنوشید فقط به یاد داشته باشید که این چای را نباید قبل از خواب نوشید چون کافئین آن می تواند باعث بی خوابی شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان بی خوابی با ورزش

 

چای سبز قبل از خواب

حالا، چای سبز موضوع متفاوتی است، کافئین کمتری نسبت به نوشیدنی هایی مانند یربا میت (یربامیت یک نوشیدنی سنتی است، که از برگ های خشک شده ی گل همیشه بهار، بلوط سبز پاراگوئه، یک گیاه بومی آمریکای جنوبی بدست آمده است)، و کمی بالاتر از چای سفید دارد. و به دلیل خواص فراوانی که دارد، نوشیدن آن قبل از خواب اثرات مثبت زیادی دارد.

فواید نوشیدن چای سبز قبل از خواب چیست؟

اگر از بی خوابی یا سایر مشکلات مرتبط با خواب رنج می برید، چای سبز ممکن است کمک کننده باشد. بر اساس تحقیقات چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی آمینو اسید L-Theanine است که با اثر هم افزایی خود همراه با کافئین، بیش از قهوه عملکرد مغز را بهبود می بخشد. L-Theanine  با عبور از سد مغزی می تواند باعث افزایش ترشح دوپامین و امواج آلفا شود که در نتیجه آن اضطراب فرد کاهش می یابد. در نتیجه چای سبز می تواند هوشیاری ملایم تر و متفاوتی نسبت به قهوه ایجاد کند.

اما وقتی کافئین و ال تیانین با هم ترکیب شوند، می توانند عملکرد کلی شما را در طول روز افزایش دهند. نتیجه مثبت این کار این است که نه تنها عملکرد روزانه بهتری خواهید داشت، بلکه خستگی را نیز کاهش می دهد و می تواند به داشتن خواب آرام تر شبانه کمک کند. می توان نتیجه گرفت که L-theanine  به بهبود کیفیت کلی خواب کمک می کند و در عین حال شما را در طول روز پرانرژی نگه می دارد.

من یک ساعت قبل از خواب یا بهتر از آن دو ساعت قبل از خواب، نوشیدن یک فنجان چای سبز را توصیه می کنم. من این را امتحان کرده ام و هر روز احساس انرژی بیشتری می کنم.

چای گیاهی قبل از خواب

دمنوش های گیاهی در واقع چای نیستند زیرا از Camellia Sinensis نیستند. آنها از گل ها، برگ ها، ریشه ها وساقه های گیاهان ساخته شده اند. به همین دلیل، اگرچه ممکن است عناصر کمیاب کافئین را در آنها پیدا کنید، اما به هیچ وجه کافئین به حساب نمی آیند. با این حال، آنها می توانند خواص دیگری داشته باشند که به یک خواب آرام کمک می کند، در اینجا چند مورد وجود دارد.

 

 

دمنوش های خواب آور قوی

چای بابونه قبل از خواب

سال هاست که چای بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای مواردی مانند التهاب و اضطراب استفاده می شود. همچنین یک درمان طبیعی برای کمک به خواب آرام است. به طور کلی به عنوان یک آرام بخش طبیعی در نظر گرفته می شود.

بابونه حاوی آنتی اکسیدانی به نام آپیژنین است که به وفور در سلول های چای بابونه یافت می شود. آپیژنین به گیرنده های خاصی در مغز متصل می شود، گیرنده هایی که تصور می شود باعث کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب می شوند.

چای سنبل الطیب قبل از خواب

از ریشه و ساقه گیاه سنبل الطیب که به طور رسمی به نام Valeriana Officinalis نامیده می شود، ساخته شده است، که معمولاً در شمال و جنوب آمریکا رشد می کند، اما در واقع بومی اروپا و چین است.

به طور گسترده ای به عنوان معجون خواب آور در نظر گرفته می شود که به صورت قرص یا کپسول نیز در دسترس است. به دلیل خاصیت آرام بخش قوی آن، ترکیب آن با الکل یا سایر چای های آرام بخش مانند بابونه توصیه نمی شود. با این حال، به دلیل طعم “خاک یا چوبی” آن، ممکن است بخواهید کمی عسل اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود.

اسطوخودوس و بادرنجبویه

بادرنجبویه که برای کاهش استرس و اضطراب شناخته شده است، بخشی از خانواده نعناع است و یک گیاه چند ساله است که به دلیل خواص کاهش استرس خود شناخته شده است. همانطور که از نامش پیداست، رایحه قوی لیمو دارد. وقتی با اسطوخودوس، یکی دیگر از گیاهان تسکین دهنده استرس همراه شود، می تواند یک کوکتل عالی برای کمک به کاهش استرس و کمک به آرامش باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سفید را با خواص درمان سردرد، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی، افزایش انسولین، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش وزن، پیشگیری و درمان سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0