topNotif

9 تاثیر شگفت انگیز گیاه گل گاوزبان بر سلامتی

3083 بازدید
01 آذر 96
سمانه

9 تاثیر شگفت انگیز گیاه گل گاوزبان بر سلامتی

گل گاوزبان به فارسی گل گاو زبان و دیم هاج و در کتب طب سنتی با نام های لسان الثور و دیمهاج نام برده می شود، گونه های مختلفه ی آن با نام گل گاو زبان در طب سنتی مستعمل است، در گیاه گل گاو زبان در حدود 30 درصد لعاب، نیترات دو پتاسیم و کمی اسانس و املاح منگنز، منیزیم، اسید فسفریک و مقدار کمی آلانتوان وجود دارد.

خواص گل گاوزبان :

در چین از گل گاوزبان به عنوان معرق و برای نرم کردن سینه به صورت دم کرده مصرف می کنند و در هند به عنوان مدر مصرف می شود و هم چنین دارای خاصیت تصفیه کننده خون می باشد، هم چنین در استعمال خارجی برای رفع و ورم اعضا و مفاصل استفاده می شود.

گل گاو زبان معرق و نرم کننده است و برای تصفیه ی خون بسیار مفید است، آرام بخش بوده و برای تنظیم و تقویت کبد و برونش ها در موارد زکام و تسکین سرفه، بی اختیاری ادرار و انواعی از استسقا مفید است، به علت داشتن خاصیت مدر گل گاو زبان را در شروع بیماری های سرخک و مخملک به منظور دفع سموم از بدن می خورند و در استعمال خارجی برای تحلیل ورم آبسه ها و کاهش درد از آن استفاده می شود.

9 تاثیر شگفت انگیز گیاه گل گاوزبان بر سلامتی

9 تاثیر شگفت انگیز گیاه گل گاوزبان بر سلامتی

گیاه گل گاوزبان :

گیاه تازه ی گل گاو زبان از نظر حکمای طب سنتی گرم و تر می باشد و در مواردی خواص آن معتقدند که مدر و معرق و آرام بخش است و مفرح و مقوی اعضای رئیسه ی بدن و مسهل ملایمی برای صفرا و سودا می باشد و برای بیماری های سوداوی، سر سام و با خود حرف زدن، وسواس مالیخولیا، خشونت در گلو و سینه، سرفه، تنگی نفس، یرقان و سنگ کلیه و مثانه اثر مفید دارد ولی مضر طحال است از این نظر باید از صندل سفید استفاده کرد.

دم کرده ی گل گاو زبان همراه با نبات یا شکر یا عسل برای رفع خشونت سینه، قصبه ی ریه و سرفه و تنگی نفس مفید است، مقدار خوراک آن 10 – 25 گرم و به طور دم کرده و خیس کرده 50 – 25 گرم است.

روش تهیه دم کرده گیاه گل گاو زبان :

10 -20 گرم برگ گل یا گل خشک گل گاو زبان را در یک لیتر آب جوش دم می کنند و صاف می نمایند، برای عرق کردن و آرامش و لینت مزاج (روانی در شکم) مفید است، اگر دم کرده لیمو ترش اضافه شده و با نبات یا عسل هم شیرین شود در آرامش اعصاب و نشاط تاثیر بیشتری دارد.

 

همچنین بخوانید:  خواص روغن گل گاوزبان چیست؟

 

شربت مرکب گل گاو زبان :

گل گاوزبان 100 گرم، گل بنفشه 50 گرم، بادرنجبویه 35 گرم، گرد هلیله سیاه 35 گرم، افتیمون 35 گرم، ریشه بسفایج 35 گرم، اسطوخودوس 35 گرم، موارد فوق را نیم کوفته نموده با 9 لیتر گلاب بجوشانند تا 3 لیتر شود و پس از صاف کردن با 3 کیلوگرم شکر سرخ مخلوط کرده بجوشانند تا قوام آید و هر بار 50 گرم بنوشند، این شربت ملین و معرق خوبی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ گاوزبان را با خواص تصفیه کننده خون، نشاط آور، تقویت قلب و اعصاب، ضد التهاب و ضد درد، درمان سرماخوردگی، درمان تنگی نفس و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0