topNotif

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

13260 بازدید
01 آذر 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 25 بهمن 1400

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

به نام یکتای بی همتا سلام  مهربانو‌ زهرا هستم در آموزش جدید از بخش مطبخ در خدمت شما سروران عزیز هستم. امروز طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور براتون داریم.

با روش خودم که اتفاقا دختر بزرگم حسابی این روش رو دوست داره و بقیه افراد خانواده بیشتر تمایل به خوردن ماهی با این روش دارند ☺️ ماهی بخاطر بویی که داره و روش های پختش طرفدارای خاص خودش رو داره و شما باید بلد باشید چطور اونو درست کنید که مورد پسند همه باشه و همه بپسندن.

ماهی هامور یا حُمور یکی از برترین و ممتازترین ماهیان در طعم و ارزش غذایی است و یک نوع غذای بسیار مفید برای کودکان و بزرگسالان است. گوشت خوشمزه این ماهی سرشار از فسفر و پتاسیم است. ماهی هامور را به دلیل دارا بودن فسفر فراوان بمب فسفر می نامند؛ 

 

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی هاموربرای چهار نفر

  • ماهی هامور حدود یک کیلو یا هفتصد گرم
  • پیاز متوسط یک عدد
  • لیمو ترش یک عدد
  • آبلیمو نصف لیوان
  • رب انار سه قاشق غذاخوری (اگر نخواستید ماهی تون خیلی ترش باشه دو قاشق رب انار کافیه)
  • نمک فلفل زعفران پودر کاری به میزان دلخواه
  • برنج چهار پیمانه
  • سبزی پلویی (تره، گشنیز، جعفری، شوید، سیر هم به دلخواه) دویست گرم

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه غذای محلی ماشو

 

و اما طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

تازه بودن ماهی که میپزید بزرگترین ترفند پخت ماهی است. شما باید ماهی را روزی که آن را طبخ می کنید بخرید؛ با این حال اگر ماهی را از فریزر بیرون می آورید، پیشنهاد میکنم روی ماهی آب سرد با سرکه بریزید. به این ترتیب پس از طبخ، هم طعم ماهی خوش طعم می شود و هم بوی بد نمیگرد. می توانید آب اضافی روی ماهی را با دستمال کاغذی یا پارچه تمیز پاک کنید.

اول ماهی رو خوب تمیز کرده شسته و وقتی حسابی آبش گرفته شد، در ظرفی ریخته و یک پیاز بزرگ روی مواد رنده می کنیم، نمک و فلفل و زعفرون و پودر کاری رو روی ماهی ریخته و می تونید از آبلیمو هم استفاده کنید. (اگر لیمو ترش تازه در منزل دارید لیموها رو حلقه حلقه کرده رو مواد ماهی مون می ریزیم)

سپس با فویل آلومینیومی روی مواد رو حسابی می پوشونیم و بمدت چند ساعت درون یخچال قرار میدیم تا تموم مواد به خورد هم برن.

بعد از چند ساعت ماهی ها رو از ظرف مایع خارج می کنیم و با دستمال خشک کرده و درون ماهی تابه پر روغن سرخ می کنیم، حسابی هر دو طرف ماهی رو با حرارت ملایم سرخ کنید و در ظرفی جدا بزارید.

باید اطمینان حاصل کنید که همه ماهی ها به طور یکنواخت سرخ شده اند. وقتی همه ماهی هاتون سرخ شد، مایه ماهی رو روی ماهی ها می ریزیم، لیمو ترش های حلقه حقله شده رو هم درون ماهی تابه بچینید، رب انار رو هم اضافه می کنیم، اگر تکه های ماهی های شما درشت و بزرگه کمی آب (حدود نصف استکان) داخل ماهی تابه ریخته و در ظرف رو می بندیم و با حرارت ملایم اجازه بدید رب انار و آب لیمو و پیازها جذب ماهی بشه.

حلقه های لیمو ترش هم در این مایه بپزید تا ترد و خوشمزه بشه. وقتی سسی که درون ماهی تابه ریختیم، جوشید و غلیظ شد شعله رو خاموش می کنیم.

برنج رو هم که با سبزی پلویی دم کردیم در ظرفی کشیده، کمی روغن می ریزیم و تکه های ماهی رو در ظرف سرو می کنیم.

اگر تمایل دارید از سس ماهی هم برای سرو استفاده کنید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

نکته مهم: بعلت طبع سرد ماهی هرگز با غذاتون ماست میل نکنید و بعد از میل کردن ماهی اگر احساس ضعف کردید، حتما چند عدد خرما میل بفرمایید.

رفع بوی ماهی سرخ شده از خانه

تنها جنبه ناراحت کننده در پختن ماهی، بوی ماهی است که در فضایی خانه باقی می ماند. اگر دنبال روشی برای از بین بردن بوی ماهی از ظروف و فضای خانه پس از طبخ و استفاده هستید، در ادامه با ما همراه باشید:

  1. برای از بین بردن این بویی که در آشپزخانه می پیچد، می توانید با جوشاندن 1 لیوان آب و 2 قاشق غذاخوری سرکه در یک کاسه، بوی آن را از بین ببرید. همچنین می توانید برش هایی از لیموترش را درون آب در حال جوش بریزید.
  2. محلول معطر نیز می تواند مخلوطی از لیمو، میخک، دارچین و برگ بو باشد که می توانید پس از سرخ کردن ماهی، آن را در یک قابلمه آب بجوشانید.
  3. همچنین می توانید وانیل را در آب در حال جوش بریزید تا نتیجه معطری داشته باشید.
  4. برای از بین بردن بوی ماهی که هنگام تمیز کردن به دست و هنگام خرد کردن چاقو روی آن می ماند، ابتدا آن را با آب سرد و سپس با سرکه یا لیمو بشویید. البته مب توانید ظرف ها را درون سرکه برای مدت کوتاهی خیس کنید و سپس بشویید؛ لیمو با بوی مطبوع خود، خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد که می توانید با خیال راحت در آشپزخانه خود از آن استفاده کنید.

امیدوارم از آموزش امروز لذت برده و راضی باشید. تا آموزش بعدی خدانگهدار عزیزان ✋

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسلایس لیمو ترش را با خواص سرشار از ویتامین ث، کلاژن ساز، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها  و سیستم غضروفی، مناسب برای مادران شیرده و باردار، افزایش جذب آهن و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0