topNotif

بیماری صرع چیست و چگونه درمان می شود؟

2123 بازدید
15 بهمن 00
سمانه

بیماری صرع چیست و چگونه درمان می شود؟

صرع یک بیماری نیست، بلکه صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی (عصبی) است که در آن فعالیت مغز غیرطبیعی می شود و باعث تشنج یا بروز رفتارهای غیرعادی، احساسات و گاهی از دست دادن هوشیاری می شود. هر کسی ممکن است به صرع مبتلا شود. صرع هم مردان و هم زنان را از هر نژاد و قومی و سنی مبتلا می کند.

صرع می تواند نشانه ای از تومور در مغز، سل و گرفتگی عروق باشد. دلایل زیادی می تواند پشت صرع باشد. می تواند ناشی از تب زیاد، رشد ضعیف مغز و آسیب مغزی در کودکان باشد. عفونت و تومور در مغز نیز می تواند سبب بروز صرع شود. یعنی صرع مشکلی است که مستقیماً به مغز مربوط می شود.

علائم تشنج

صرع نام کلی یک اختلال عصبی است که تشنج می تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد. علائم تشنج می تواند بسیار متفاوت باشد. تشنج یعنی همان حمله ای که به فرد دست می دهد.

برخی از افراد مبتلا به صرع به سادگی برای چند ثانیه در طول تشنج خیره و بی حرکت می شوند، در حالی که برخی دیگر به طور مکرر دست یا پاهای خود را تکان می دهند. البته مهم است بگویم که داشتن تشنج به این معنی نیست که شما صرع دارید. حداقل دو تشنج بدون محرک شناخته شده، که حداقل با فاصله 24 ساعت از هم اتفاق می افتد معمولا برای تشخیص صرع مورد نیاز است. تشنج معمولا از 30 ثانیه تا 2 دقیقه طول می کشد. در برخی بیماران، مدت تشنج حتی بیشتر است. در طول تشنج، معمولا بیمار بیهوش می شود، دندان ها به هم فشرده می شود، بدنش شل می شود و از دهان کف خارج می شود.

 

بیماری صرع چیست

بیماری صرع چیست

 

درمان صرع

درمان با داروها یا گاهی اوقات جراحی می تواند تشنج را برای اکثر افراد مبتلا به صرع کنترل کند. برخی از افراد برای کنترل تشنج نیاز به درمان مادام العمر دارند، اما برای برخی دیگر، تشنج در نهایت از بین می رود. برخی از کودکان مبتلا به صرع ممکن است با افزایش سن از این بیماری خلاص شوند.

شکستن این افسانه که صرع غیرقابل درمان است بسیار مهم است. یک متخصص مغز و اعصاب می گوید، 60 تا 70 درصد مردم از طریق دارو درمان می شوند. در درمان و کنترل صرع، بیمار نیاز به توجه به تغذیه و الگوی خواب دارد. علاوه بر این، ورزش منظم نیز ضروری است. مصرف الکل و سیگار باید محدود شود. داروها باید به طور منظم مصرف شوند. غذاهای مفید برای صرع در رژیم غذایی بیمار گنجانده شود. زیرا برخی از غذاها می توانند از تشنج جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، برخی از غذاها می توانند با داروهای مورد استفاده تداخل داشته باشند و بر تعداد و شدت تشنج تأثیر بگذارند. به همین دلیل، بیماران صرعی باید بدانند چه چیزی باعث تشدید صرع می شود. در اینجا غذاهایی که بیماران صرعی باید مصرف کنند و از آنها دوری کنند، آورده شده است.

تغذیه مناسب برای کنترل و پیشگیری اختلال صرع

مانند بسیاری از بیماری ها، در صرع نیز باید به تغذیه توجه شود. امروزه مشخص شده است که تغذیه که بر وضعیت سلامت عمومی تأثیر می گذارد، بسیاری از بیماری ها را درمان می کند.

  • رابطه مثبتی بین صرع و روغن زیتون وجود دارد. چربی های سالم مورد نیاز بدن باید در وعده های غذایی ترجیح داده شوند.
  • اینها شامل امگا 3، امگا 9 و روغن زیتون است.
  • به گفته کارشناسان باید در مصرف محصولات غلات کامل دقت کرد. در عین حال، بیماران صرعی نباید برای مدت طولانی گرسنه باشند.
  • مبتلایان به اختلال صرع اغلب کمبود ویتامین D را تجربه می کنند. بنابراین باید از مهمترین منبع ویتامین D یعنی نور خورشید بهره مند شوند. علاوه بر این، آنها باید شیر، پنیر، تخم مرغ و انواع ماهی مصرف کنند.
  • کلسیم، سدیم و منیزیم خاصیت کنترل تشنج را دارند. ابتدا باید بیمار از نظر کمبود منیزیم، سدیم و کلسیم بررسی شود. برای کمبود سدیم باید نمک کافی، برای کمبود منیزیم حبوبات و برای کمبود کلسیم لبنیات مصرف شود.
  • رژیم کتوژنیک برای برخی از بیماران مبتلا به صرع مفید است. رژیم کتوژنیک شکلی از تغذیه است که تنها در صورتی باید آن را انجام دهید که پزشک پس از کنترل لازم آن را به شما توصیه کند. رژیم غذایی که بدون کنترل پزشک شروع شده است ممکن است نتایج منفی داشته باشد.

توجه: استفاده از روش هایی که ادعای درمان صرع را بدون مطالعات علمی دارند، اشتباه است. از سوی دیگر، برخی از محصولات یا دمنوش های گیاهی می توانند باعث تشدید تشنج در بیماران شوند. پس حتما قبل از مصرف هر گیاه، با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان های طبیعی صرع و فلج صورت

 

خوراکی های مضر برای مبتلایان به صرع

برای جلوگیری از بحران های صرع باید بدانید چه چیزی برای بیماران صرعی ممنوع است.

  • افراد مبتلا به صرع باید سطح قند خون متعادلی داشته باشند. به همین دلیل در میان مواد غذایی مضر برای صرع، در وهله اول موادی وجود دارند که حاوی قند هستند. از مصرف غذاهای حاوی شکر و آرد باید خودداری شود. الکل باید اجتناب شود.
  • نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و کولا از جمله نوشیدنی هایی هستند که باعث بروز بحران صرع می شوند زیرا حاوی کافئین هستند.
  • میوه هایی مانند گریپ فروت و انار می توانند اثرات منفی بر تشنج داشته باشند زیرا می توانند با داروها تداخل داشته باشند. با این حال بیمار به راحتی می تواند پرتقال، نارنگی و لیمو را مصرف کند.
  • بیماران صرعی باید از غذاهایی مانند همبرگر، غذاهای ژاپنی و چینی و چیپس دوری کنند. وعده های غذایی نباید بیش از حد کالری داشته باشند.

نکاتی برای مبتلایان به صرع که باید به آنها توجه کنند

  • گرسنگی و بی خوابی از جمله عواملی هستند که باعث تشنج می شوند. به همین دلیل، باید بدن خود را به الگوهای منظم غذا خوردن و خواب عادت دهید.
  • اضطراب و افسردگی می تواند محرک صرع باشد.
  • الکل، نور زیاد و مصرف مواد مخدر بر بیماران صرعی تأثیر منفی می گذارد.
  • اگر کودک شما صرع دارد و به مدرسه می رود، معلم کودک باید در مورد صرع مطلع شود. با این حال، معلم کودک باید از داروها و کمک های اولیه ای که مصرف می کند مطلع شود.
  • در طول تشنج، نباید وحشت کنید. شما نباید چیزی سفت در دهان کسی که تشنج دارد، قرار دهید.
  • باید آن را به پهلو بچرخانید. شما باید مواردی را که باعث آسیب به او می شود حذف کنید.

مجددا تاکید می کنم که بدون مشورت پزشک نباید از هیچ دارویی استفاده کرد.

 

بیماری صرع چیست

بیماری صرع چیست

 

آیوروودا و درمان صرع

در طب آیورودا، اقدامات زیر برای کمک به فردی که از حملات صرع رنج می برد، تجویز شده است:

  • پاشیدن آب سرد به صورت فردی که از تشنج صرع رنج می برد.
  • آنها را در یک مکان باز و دارای تهویه قرار دهید.
  • چند قطره آب پیاز در بینی آنها بریزید.
  • بخار ریشه اگیر ترکی با فلفل قرمز را به آن بدهید.

درمان صرع در آیورودا

داروهای زیادی در آیورودا برای درمان بیماری صرع تجویز شده است. اما درمان این بیماری طولانی است. برخی از داروهای تجویز شده در آیورودا برای صرع به شرح زیر است:

  • دویست میلی لیتر آب گیاه برهمی را با عسل مخلوط و میل کنید
  • ده گرم پودر مارچوبه را با 100 میلی لیتر شیر میل کنید.
  • روزی 1 گرم ریشه اگیر با عسل میل شود.
  • پنج گرم پودر ریشه شیرین بیان را با آب کدو تنبل سه بار در روز مصرف کنید.
  • مصرف روزانه دمنوش های گل بهارنارنج، ریشه سنبل الطیب و دارچین نیز در طب آیورودا برای درمان بیماری صرع مورد استفاده قرار می گیرند.

در آیورودا دارو بر اساس ماهیت بدن و طبع و مزاج بیمار تجویز می شود. بسیار مهم است که بیماران هر نوع دارویی را فقط پس از مشورت با پزشک آیورودا مصرف کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آشواگاندا را با خواص پیشگیری و درمان صرع،  افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0