گیاه درمانی در بیماری های زنان

7359 بازدید
11 آذر 96
سمانه
,

گیاه درمانی در بیماری های زنان که بد نیست با آن آشنا شویم

کیست تخمدان

از جمله شایع ترین دلایل مراجعه زنان به پزشک مخصوص زنان، کیست تخمدان است که اخیرا گسترش بسیار زیادی خصوصا در دختران مجرد پیدا کرده است، مخصوصا تخمدان ها که محل بسیار شایعی برای رشد کیست هستند بیش از سایر قسمت ها درگیر این بیماری می شوند.

کیست های تخمدان گاه هیچ گونه مشکل آشکاری ایجاد نمی کنند اما در اغلب موارد نه تنها سلامت رحم و تخمدان را به خطر انداخته و موجب نازایی و … می شوند بلکه در قسمت های دیگر بدن زنان نیز علایمی نظیر پرمویی، چاقی، دیابت مقاوم به انسولین، اختلالات قلبی و غیره ایجاد می کنند.

هر چند که کیست های عفونتی در همه نقاط بدن می توانند ایجاد شوند، اما کیست های تخمدان معمولا عفونی نیستند در اغلب موارد عفونت را به عنوان یک عامل ثانویه به همراه دارند، چنانچه مشاهده می شود بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از علایم عفونی نیز شکایت می کنند.

کیست های تخمدان ممکن است از بزرگ شدن ساده بافت های طبیعی تخمدان، جسم زرد، فولیکول ها یا رویش غیر طبیعی اپی تلیوم تخمدان پدیدار شود، برخی از کیست ها تومورهایی هستند که از اجزا تخمک سرچشمه می گیرند، معمولا حاوی مواد چرب، غلیظ و عفونی به رنگ زرد هستند.

به هر حال دلایلی از قبیل اختلالات هورمونی، تجمع مواد عفونی در دستگاه تناسلی، استفاده از مواد شیمیایی و صنعتی و زمینه های خلطی و مزاجی را به عنوان مبدا این بیماری می توان متصور شد.

بعضی از کیست ها هیچ علامت بالینی مستقیمی از خود نشان نمی دهند، اما به طور کلی علایم ظاهری کیست تخمدان عبارتند از : به هم خوردن تنظیم قاعدگی (معمولا تاخیر ایجاد می شود) لمس توده متراکم در معاینه شکمی تخمدان ها در مورد کیست های بزرگ، درد حاد یا مزمن شکمی در ناحیه زیر شکم، کمر و گاهی کشاله ران، ترشحات عفونی و … در صورت پارگی کیست ممکن است علایم حادی شبیه به آپاندیست ایجاد می شود.

گیاه درمانی در بیماری های زنان

گیاه درمانی در بیماری های زنان

درمان گیاهی کیست تخمدان :

در درمان گیاهی کیست تخمدان شما از گل گاو زبان، انیسون شیرین، انیسون تلخ (زنیان)، زیره سیاه، بومادران، نیلوفر آبی، تخم جعفری، تخم کاهو، تخم شوید، ناخنک، سداب، سیاه دانه، کاکنج و تخم کرفس از هر کدام 25 گرم استفاده کنید، داروی 21 قسمتی را به این ترتیب میل کنید، داروها را نیم کوب کرده روزی 3 بار هر بار یک قاشق غذاخوری را در یک و نیم لیوان تا یک لیوان آب بجوشانید و بگذارید در آب بماند، آن را صاف و شیرین کرده میل نمایید، روزی 3 بار طبق دستور مصرف کنید.

آبزن یا همان دارو، را به صورت تزریق استفاده کنید، دوشیزگان در آب جوشانده آن به مدت نیم ساعت هر شب بنشینند و خانم ها از هر دو روش آبزن یا تزریق حقنه (تنقیه) می توانند استفاده کنند.

قرص کیست تخمدان را طبق دستور بسازید و آن را مصرف کنید، برای تهیه قرص کیست تخمدان به حنظل، هلیله سیاه، سنا، گل سرخ، تخم کرفس، زنیان، رب ریوند، کبابه چینی، مقل را با مقداری آب بجوشانید و داروها را بکوبید و نرم کنید و از ریزترین الک بگذارنید، مقل را با مقداری آب بجوشانید و داروها را در آب آن خمیر کنید و مقداری عسل را با آن ممزوج نمایید و به صورت قرص های یک نخودی در آورید و روزانه از 3 تا 9 عدد آن را میل کنید، کسانی که از خوردن جوشانده عاجز می باشند می توانند به جای آن همراه با مصرف داروی آبزن یا داروی تزریقی قرص فوق را مصرف کنند.

کسانی که می خواهند تاثیر قوی تری از این دارو داشته باشند می توانند به تناسب مزاج روزی 3 بار جوشانده و تعدادی قرص کیست تخمدان و داروی آبزن را مصرف کنند، مصرف عرق آویشن و رازیانه هر روز قبل از غذا به میزان نیم تا یک استکان برای درمان کیست تخمدان مفید است و قاعدگی را تنظیم می نماید،

به جای جوشانده 21 قسمتی از گزنه و سرکه شیره انگور نیز می توان برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد، بهتر است هم زمان با گزنه و سرکه شیره انگور از شستشوهای مذکور و قرص کیست نیز استفاده شود، به هر حال همه درمان های فوق را تا چند ماه ادامه داده و تا ریشه کن شدن کامل بیماری اکیدا از قطع درمان خودداری کنید.

 

همچنین بخوانید:  راهکارهایی جهت درمان تبخال تناسلی

 

ترشحات سفید رنگ و سیلان رطوبت رحم :

ممکن است از غلبه بلغم یا سودا باشد که باید از روش های پاکسازی بلغم و سودا استفاده نمایید، ایارج فیقرا برای دفع اخلاط بلغمی و همان ایارج را با کمی سنگ لاجورد و یا همراه با ماالجبن برای دفع سودا مصرف کنید و شیاف زیر را هم استعمال نمایید.

این شیاف رطوبات و ترشحات رحم را جمع کرده و فرج را نیز تنگ می کند، مازو، تخم حماض، زفت، بلوط، گز مازج، برگ مورد، گلنار، خبث الحدید نیاز است، سرمه به مقدار مساوی از هر جز بگیرید و نیم کوب کرده با آب بجوشانید و صاف کنید سپس خبث الحدید و سرمه را خوب ساییده و اضافه کنید و هنگام نیاز با پارچه کتان یا نخی پاکیزه بیالایید و به خود بردارید. گاهی نیز عفونت سبب تولید ترشحات سفید رنگ می شود که استفاده از داروهای شستشو و آبزن های ضد عفونت در این باره بسیار موثر است.

جوشانده 21 قسمتی :

گل گاو زبان، انیسون شیرین، انیسون تلخ (زنیان)، زیره سیاه، بومادران، نیلوفر آبی، تخم جعفری، تخم کاهو، تخم شوید، ناخنک، سداب، سیاه دانه، کاکنج و تخم کرفس از هر کدام 25 گرم استفاده کنید، داروها را خوب با هم مخلوط و به 21 قسمت مساوی تقسیم کنید و روزی 3 بار هر بار یک قسمت را با چهار لیوان آب بجوشانید تا 3 لیوان بماند، یک لیوان قبل از غذا و 2 لیوان بعد از غذا (مجموعه 9 لیوان در روز) میل نمایید، تا یک هفته همه قسمت ها تمام خواهد شد.

خارش مهبل (واژن)

گاهی بیمار از خارش و التهاب در قسمت خارجی دستگاه تناسلی خود شکایت می کند، این خارش ممکن است در قسمت های خارجی مانند لب های فرج و اطراف آن پدید آید یا این که نواحی داخلی تر مجرای مهبل تا رحم و حتی خود دهانه رحم را درگیر کند، دامنه این خارش گاهی تا نواحی خارجی تر مانند کشاله ران نیز امتداد می یابد، این بیماری غالبا منشا عفونی و خصوصا عفونت های قارچی دارد، اما در موارد غیر عفونی می توان دلایلی نظیر غلبه خون، گرمی مزاج، خشکی مجرا، شقاق و بیماری های التهابی نظیر کهیر، اگزما، جوش و آفت که منشا مزاجی دارند را نام برد.

خارش اگر از غلبه خون باشد باید خون گیری به روش های مرسوم طب گیاهی و سنتی یعنی حجامت یا زالو یا فصد انجام شود، ممکن است جوش هایی که بر دهانه رحم سر برآورده باشد درمان آن نیز خون گیری به روش هایی که اشاره شد می باشد، علاوه بر آن برای درمان انواع خارش های رحم می توانید از آب خرفه، آب گشنیز تازه و یا لعاب اسفرزه و یا گوشت های درونی خیار سالادی به صورت مالیدنی استفاده کنید، مرهمی که با آب گل ختمی و سفیده تخم مرغ و لعاب اسفرزه و امثال آن ساخته شده باشد نیز مفید است، گاه خارش رحم مربوط به بواسیر حاد و چرکین است که عوارض آن به دهانه رحم نفوذ نموده و باعث ایجاد خارش می شود.

درمان گیاهی زخم دهانه رحم :

درمان گیاهی زخم دهانه زخم یا فیبروم رحم به خوبی با کمک داروهای گیاهی قابل درمان است، یکی از کارهای اشتباه طب شیمیایی (طب آلوپاتی) در آوردن رحم است که به دلیل عدم توانایی پزشکان در درمان این بیماری می باشد، درمان هایی آزار دهنده را هم که انجام می دهند جز طولانی کردن درمان و سرگردان نمودن بیماران نتیجه ای عاید نخواهد کرد. برداشتن رحم باعث ایجاد بیماری های خطرناک از جمله فشار خون، افسردگی، سرطان، کلافگی، داغ شدن و سوزش پوست سر، بیماری های پوستی، سکته های قلبی و مغزی، تنگ شدن عروق قلب و سایر اعضای بدن می شود.

 

همچنین بخوانید:  بیماری آندومتریوز در زنان چیست

 

و اما درمان :

یک سیر (75 گرم) گزنه خشک را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید، صبح و ظهر و عصر و شب هر بار یک قسمت از چهار قسمت را با یک و نیم لیوان آب در ظرف لعابی یا استیل بجوشانید تا یک لیوان بماند، سپس آن را صاف کرده و میل نمایید، درمان را حداقل تا 3 ماه بدون وقفه و در صورت نیاز تا 6 ماه ادامه دهید، کسانی که عادت به مصرف داروی جوشانده ندارند، روزهای اول مصرف دارو از یک لیوان در روز شروع کرده تا به تدریج به چهار لیوان در روز برسند، بیمار باید هر روز همراه با غذا حداقل یک لیوان شربت سرکه شیره انگور میل کنید.

گیاه درمانی در بیماری های زنان

گیاه درمانی در بیماری های زنان

نکته مهم :

مصرف گزنه به تنهایی ممکن است باعث کاهش قند خون شود که عوارضی همچون سردرد، ضعف و سرگیجه به همراه دارد، بنابراین خوردن سرکه شیره و شیره انگور الزامی است، مگر بیماران دارای قند خون بالا، از آن گذشته سرکه شیره انگور مکمل درمان و خود داروی معالج زخم رحم است.

بیمار باید از غذاهایی مانند سوسیس و کالباس و غذاهای سفت که معده را به درد می آورد پرهیز کند، بهتر است یک روز در میان آش گشنیز میل کند که با سبزی گشنیز و اسفناج یا برگ چغندر، عدس و کمی برنج و ماهیچه گوسفند یا مرغ بدون چربی و آلوی بخارا پخته شده باشد، آش هایی که با جو، انار، کدو، کلم، ریواس، شورباها و امثال آن تهیه می شود بسیار مناسب اند، سماق هر روز روی غذاها پاشیده و میل شود و یا آش سماق هفته ای چند بار میل شود، اگر رژیم غذایی مذکور رعایت شود و داروها به موقع مصرف شوند معمولا حدود سه ماه اکثر زخم های رحم درمان خواهد شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نیلوفر را با خواص مقوی معده، درمان دردهای مجاری تنفسی، درمان اسهال، ضد تشنج، خواب آور ملایم، درمان بیماری های کلیوی و مثانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0