topNotif

درمان گیاهی بیماری پوستی صدف (پسوریازیس) با 8 راهکار موثر خانگی

2982 بازدید
26 فروردین 01
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 فروردین 1401

درمان گیاهی بیماری پوستی صدف (پسوریازیس) با 8 راهکار موثر خانگی

بیماری پوستی صدف چیست؟

پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است که به هیچ عنوان مسری نیست. این بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع نیست و معمولا افراد کمی به آن مبتلا می شوند؛ اما این دسته از افراد تقریبا به صورت مادام العمر با این بیماری درگیر هستند.

یکی از مواردی که به حفظ سلامت پوست کمک می کند؛ جایگزین شدن سلول های مرده با سلول های تازه است. در طی بیماری پسوریازیس یا صدفک پوستی، سیگنال های اشتباهی از سمت پوست به مغز ارسال می شوند. در نتیجه سرعت جایگزینی سلول های جدید از ریزش سلول های مرده بیشتر می شود. این افزایش سرعت در تولید سلول های جدید، باعث ضخیم شدن پوست و فلسی شدن آن خواهد شد.

هر مورد پسوریازیس منحصر به فرد است، بنابراین یک روش واحد برای درمان موثر این بیماری وجود ندارد.

علت بیماری صدف عفونت، تحریکات موضعی، داروهای خاص، آسیب پوست، آب‌وهوا، سیگار، الکل و استرس می باشد که می‌تواند این بیماری را نمایان کند. هدف اصلی درمان این است که سرعت رشد سلول‌های پوست را کاهش دهد.

در اینجا هشت درمان خانگی وجود دارد که نتایج امیدوارکننده ای را در تسکین علائم بیماری پوستی صدف نشان داده اند.

  1. حمام نمک
  2. آلوئه ورا
  3. اسیدهای چرب امگا 3
  4. زردچوبه
  5. انگور اورگان
  6. حفظ وزن سالم
  7. استفاده از رطوبت ساز
  8. فعالیت های کاهش استرس

حمام نمک

حمام گرم (نه داغ) می تواند برای پوست تسکین دهنده باشد، به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری پوستی صدف. می توانید نمک اپسوم، روغن معدنی، بلغور جو دوسر کلوئیدی یا روغن زیتون را برای کمک به خارش و سوزش اضافه کنید.

حمام کردن با نمک دریاچه به ویژه تأثیر مفیدی برای درمان پسوریازیس نشان داده است. نمک دریاچه حاوی مواد معدنی فراوانی است و بسیار شورتر از اقیانوس است.

در یک کارآزمایی بالینی کوچک، شرکت کنندگانی که به مدت 3 هفته در حمام نمک دریاچه یا حمام با نمک معمولی به مدت 20 دقیقه در روز حمام کردند، شاهد بهبود قابل توجهی در علائم بیماری پوستی صدف خود بودند.

کسانی که حمام نمک دریاچه می گرفتند، در مقایسه با افرادی که حمام نمک معمولی می گرفتند، حتی از علائم بهتری برخوردار بودند.

 

8 راهکار خانگی و درمان گیاهی بیماری پوستی صدف (پسوریازیس)

8 راهکار خانگی و درمان گیاهی بیماری پوستی صدف (پسوریازیس)

 

آلوئه ورا

کرم های ساخته شده از عصاره گیاه آلوئه ورا را می توان روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش و التهاب کمک کند. نتایج مطالعات بالینی که آزمایش می کند آیا کرم های آلوئه ورا به پسوریازیس کمک می کند یا خیر، نتایج متفاوتی را نشان داده است.

بنیاد ملی پسوریازیس مصرف آلوئه ورا را به شکل قرص خوراکی توصیه نمی کند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند. این می تواند برای علائم پسوریازیس مفید باشد. التهاب همان چیزی است که باعث خارش و پوسته های قرمز می شود.

امگا 3 را می توان در انواع غذاها یافت، از جمله:

اگر تصمیم به مصرف مکمل های روغن ماهی دارید، برچسب آن را به دقت بخوانید. مصرف بیش از 3 گرم در روز می تواند خون شما را رقیق کند. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می کنید، این امر به ویژه مهم است.

زردچوبه

هیچ کارآزمایی بالینی بزرگی در مورد استفاده از زردچوبه در درمان بیماری پوستی صدف انجام نشده است. با این حال، نتایج مطالعات کوچکتر با استفاده از ژل زردچوبه موضعی دلگرم کننده بوده است.

یک مطالعه کوچک منبع معتبر روی 34 فرد مبتلا به پسوریازیس خفیف تا متوسط نشان داد که استفاده از ژل زردچوبه دو بار در روز به مدت 9 هفته به بهبود اندازه، قرمزی، ضخامت و پوسته پوسته شدن ضایعات پسوریازیس آنها کمک می کند.

یکی دیگر از کارآزمایی های بالینی دوسوکور و کنترل شده با دارونما اخیراً منبع قابل اعتماد نشان داد که عصاره زردچوبه به صورت خوراکی و همراه با نور مرئی نور درمانی می تواند برای افراد مبتلا به پسوریازیس مفید باشد.

 

همچنین بخوانید: علت بروز بیماری پسوریازیس چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

 

انگور اورگان

گیاه ماهونیا آکوئیفولیوم یا انگور اورگان یک گیاه ضد میکروبی از گونه های گیاهان گلدار و از خانواده زرشک (Berberidaceae) می باشد.

تحقیقات نشان داده است که کرم حاوی عصاره این گیاه ممکن است به پسوریازیس کمک کند.

پس از 12 هفته، علائم پسوریازیس در بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه بهبود یافت یا ناپدید شد. همچنین نشان داده شد که عصاره بی خطر و قابل تحمل است.

حفظ وزن سالم

چاقی نه تنها خطر ابتلا به بیماری پوستی صدف را در افراد افزایش می دهد، بلکه با علائم شدیدتری نیز همراه است.

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تحقیقات منبع معتبر نشان می دهد که کاهش وزن می تواند به بهبود علائم پسوریازیس کمک کند. کاهش وزن نیز می تواند درمان پسوریازیس را موثرتر کند.

برخی از راه های کاهش وزن عبارتند از:

  • خوردن بیشتر غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات
  • خوردن گوشت بدون چربی و سایر پروتئین های سالم
  • خوردن قند کمتر
  • حذف غذاهای بسیار فرآوری شده
  • به طور مداوم ورزش کنید

استفاده از رطوبت ساز

سعی کنید از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا هوای خانه شما بیش از حد خشک نشود. مرطوب کننده ها رطوبت هوا را برای جلوگیری از خشکی که می تواند پوست حساس شما را تحریک کند، اضافه می کند.

فعالیت های کاهش استرس

استرس یک منبع مطمئن محرک شناخته شده برای شعله ور شدن پسوریازیس است. یافتن راه هایی برای کاهش و مدیریت استرس می تواند به طور بالقوه از شعله ور شدن آن جلوگیری کند یا از شدت آن بکاهد.

در حالی که هیچ مطالعه ای برای تعیین اینکه آیا فعالیت های زیر تأثیر مستقیمی بر علائم بیماری پوستی صدف دارند یا خیر، انجام نشده است، نشان داده شده است که به طور کلی استرس را کاهش می دهند:

در پایان

درمان های خانگی جایگزینی برای نسخه های پزشک شما برای درمان پسوریازیس نیستند. داروهایی مانند مکمل های روغن ماهی، انگور اورگان و حمام نمک دریاچه شواهد ثابتی برای کمک به علائم پسوریازیس نشان می دهند.

همیشه قبل از شروع یک درمان جدید یا درمان خانگی برای بیماری پوستی صدف به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از هر گونه درمانی که باعث تحریک، درد یا بدتر شدن علائم شما می شود را متوقف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق آلوئه ورا را با خواص کاهش دهنده قندخون، ضد اگزمای اطراف چشم، برطرف کننده ترشی معده و کیسه صفرا، ضد لک و جوش صورت، ترمیم بافت پوست و درخشان کننده آن و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0