topNotif

بیماری خودایمنی چیست + درمان جدید بیماری خودایمنی در طب سنتی

3061 بازدید
30 فروردین 01
سمانه

بیماری خودایمنی چیست + درمان جدید بیماری خودایمنی در طب سنتی

بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، و لوپوس اریتماتوز سیستمیک، شامل تخریب سلول های سالم توسط مکانیسم دفاعی خود بدن است. اگر خطای سیستم ایمنی اصلاح نشود، حمله می تواند به قلب، ریه ها و سایر اندام های حیاتی پیشرفت کند.

مکانیسم هایی که باعث تنظیم زدایی پاسخ ایمنی می شوند به طور کامل شناخته نشده اند. می‌توان فرض کرد که سمیت فلزات سنگین، سندرم روده نشت‌کننده (LGS)، باکتری‌های عفونی و انگل‌ها و عدم تعادل تغذیه‌ای می‌توانند سیستم ایمنی بدن را بیش از حد تحت فشار قرار دهند و در نتیجه سیگنال‌ها و پاسخ‌های ایمنی را از بین ببرند. تحقیقات در حال انجام مکانیسمی را بررسی می کند که توسط این عوامل باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن حمله کند. در این مقاله، درمان‌های طبیعی را مورد بحث قرار می‌دهیم که می‌توانند به تنظیم رفتار تهاجمی سیستم ایمنی بدون سرکوب یا تغییر دفاع‌های ضروری آن کمک کنند.

درمان جدید بیماری خودایمنی در طب سنتی

  • رازک
  • درمنه
  • سارساپاریلا
  • تاک سرساپاریلای هندی
  • قارچ گانودرما
  • آشواگاندا
  • گزنه
  • رحمانیا
  • کلاه جمجمه
  • کندر
  • چای سبز
  • زنجبیل
  • زردچوبه
  • بید سفید
  • استفانیا
  • خدای تندر

 

بیماری خودایمنی چیست

بیماری خودایمنی چیست

 

رازک

رازک یک درخت انگور و از خانواده شاهدانگان است که به طور سنتی در طب گیاهی به عنوان یک داروی اعصاب و آرام‌بخش استفاده می‌شده است. تحقیقات اخیر روی این گیاه نشان می دهد که پتانسیل بسیار خوبی برای مدیریت درد و التهاب مرتبط با مسائل روماتولوژیک دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره رازک ممکن است جایگزین ایمن برای ایبوپروفن برای ضد التهاب بدون نسخه باشد.

درمنه

در طب سنتی چینی، گیاه درمنه به طور گسترده ای برای درمان بیماری خودایمنی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک استفاده شده است. به طور سنتی برای “گرمای تابستان” یا شرایط التهابی که در ماه های گرم تابستان بدتر می شود تجویز می شد. حتی نام آن «افسنطین» به احتمال زیاد به دلیل توانایی مشاهده شده در از بین بردن انگل ها انتخاب شده است.

سارساپاریلا

اَزْمَلَک (azmalak)، گیاهی با نام علمی اسمیلاکْس اِکسکِلْسا، از تیره مارچوبه می باشد؛ ریشه این گیاه که مصرف دارویی دارد، به ریشه سالسِپارِی (سارساپاریلا) معروف است.

در چین، این گیاه در ترکیب با سایر گیاهان دارویی برای سیفلیس و لپتوسپیروز استفاده شده است. این گیاهان به عنوان بخشی از یک پروتکل جامع برای رسیدگی به آسیب های بیماری لایم (نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است) استفاده می شوند.

ساپونین های موجود در سارساپاریلا، امولسیون می کنند (امولسیون ها، مخلوط های نسبتا پایداری از روغن و آب هستند) و به اندوتوکسین ها در دستگاه گوارش متصل می شوند و به از بین بردن آنها کمک می کنند. بسیاری از بیماری ها از جمله پسوریازیس، نقرس و آکنه با افزایش سطح اندوتوکسین ها مرتبط هستند.

تاک سرساپاریلا هندی

به طور سنتی از سارساپاریلای هندی برای مارگزیدگی، بیماری های پوستی مزمن و بیماری خودایمنی مانند RA استفاده می شود. ترکیبات شیمیایی فعال این گیاه شامل کومارین ها و ساپونین های تری ترپنوئیدی است که به عنوان جاذب کننده رادیکال های اکسیژن و تعدیل کننده های ایمنی عمل می کنند و از عملکرد کلیه و کبد محافظت می کنند.

همیدسموس فعالیت عوامل پیش‌التهابی (اینترفرون‌ها، اینترلوکین‌ها، پروستاگلاندین‌ها) و سایر سلول‌های ایمنی (سلول‌های T و B، آنتی‌بادی‌ها، سیتوکین‌ها) را که در فرآیند التهابی دخیل هستند، کاهش می‌دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظ بافت قوی عمل می‌کند.

 

همچنین بخوانید: علل، علایم و راه های پیشگیری از بیماری خود ایمنی (اتوایمیون)

 

قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یا قارچ جاودانگی روی درختان در حال پوسیدگی رشد می کند. متون پزشکی چینی باستان آن را به عنوان یک تنظیم کننده ایمنی، با اثر آرام بخش و تسکین دهنده درد، که “خون را تقویت می کند” ذکر کرده اند. اگر خون “کمبود” داشته باشد، نمی تواند تغذیه فیزیولوژیکی کافی را فراهم کند، که به صورت خستگی عمومی، رنگ پریدگی، خشکی پوست، اضطراب و بی قراری ذهنی ظاهر می شود. این علائم با “تونیک کردن” خون درمان می شوند.

در حالی که بیماری‌هایی مانند سرطان و عفونت‌های ویروسی ممکن است به افزایش عملکرد ایمنی نیاز داشته باشند، واکنش‌های آلرژیک و بیماری خودایمنی نیاز به تنظیم پایین سیستم ایمنی دارند. قارچ گانودرما یک گیاه “آمفوتریک” واقعی است که می تواند در صورت نیاز سیستم ایمنی بدن را تنظیم یا کاهش دهد.

قارچ جاودانگی سرشار از پلی ساکاریدها، پروتئین های تعدیل کننده سیستم ایمنی و گلیکوزیدهای ساپونین استروئیدی است که التهاب را تنظیم می کند. پروتئین آمفوتریک جدا شده از گانودرما در بیماری های خودایمنی هم جهش زا و هم سرکوب کننده سیستم ایمنی است. این ممکن است یک اثر تعدیل کننده ایمنی مفید در بیماران مبتلا به RA داشته باشد.

آشواگاندا

آشواگاندا به طور گسترده در طب آیورودا، سیستم پزشکی سنتی هند استفاده می شود. آشواگاندا شبیه جینسنگ در سایر نقاط مشرق زمین است. هر دو گیاه برای افزایش طول عمر مورد توجه قرار می گیرند. با این حال، آشواگاندا ملایم تر از جینسنگ در نظر گرفته می شود.

این یک عنصر در بسیاری از فرمول‌ها است که برای انواع بیماری‌های اسکلتی عضلانی (مانند آرتریت و روماتیسم) تجویز می‌شود و به عنوان یک آداپتوژن عمومی برای افزایش انرژی، بهبود سلامت کلی و تعادل حالت‌های پاتولوژیک استفاده می‌شود. به افزایش طول عمر، جلوگیری از خستگی آدرنال، تعادل هورمون ها در مردان مبتلا به آندروپوز و جلوگیری از نقاهت در سالمندان اعتبار داده شده است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که آشواگاندا دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است در برابر آسیب غضروف محافظت کند.

گزنه

تاریخچه گزنه در درمان درد و تورم شرایط آرتروز بر استفاده موضعی آن متمرکز شده است. بیماران برگ های گیاه گزنه را مستقیماً روی مفصل دردناک می مالند و اثر ضد درد (تسکین درد) را تجربه می کنند. مطالعات علمی این عمل باستانی را با موفقیت قابل توجهی تکرار کرده است.

در یک مطالعه تصادفی کنترل شده دوسوکور و متقاطع، بیماران مبتلا به درد آرتروز در انگشت شست یا انگشت اشاره، برگ گزنه را روزانه به مدت یک هفته روی ناحیه دردناک قرار دادند. (آزمایش دوسوکورمطالعه ای است که در آن دو گروه از افراد مورد مطالعه قرار می گیرند، به عنوان مثال به یک گروه یک داروی جدید و یک گروه یک چیز دیگر، اما نه افراد مورد مطالعه و نه دانشمند یا دکتر می داند کدام شخص در کدام گروه قرار دارد.)

اثر این درمان با دارونما، برگ مرده گزنه و انواع گزنه غیر گزنده مقایسه شد. پس از یک هفته درمان با گزنه، کاهش نمره درد و ناتوانی به طور قابل توجهی بیشتر از دارونما بود. آماده سازی های مختلفی از عصاره برگ گزنه در بازار وجود دارد. این عصاره ها را نباید با عصاره های استاندارد شده “ریشه” گزنه که در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شود، اشتباه گرفت.

 

بیماری خودایمنی چیست

بیماری خودایمنی چیست

 

رحمانیا

ریشه چینی محبوب رحمانیا گلاتنوسا در ایجاد تعادل در حالت های خودایمنی تهاجمی نویدبخش است. در ادبیات پزشکی چین از آن به عنوان شن یا شو دی هوانگ یاد می شود که به عنوان مقوی یین خون و کلیه (آدرنال) استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که این گیاه دارای اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی و سرکوب کننده سیستم ایمنی است.

این فعالیت دوگانه ممکن است رحمانیا گلاتنوسا را نسبت به داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده برتری دهد، که می تواند سیستم ایمنی را چنان سرکوب کند که حساسیت به عفونت های فرصت طلب را افزایش می دهد.

کلاه جمجمه

کلاه جمجمه یک گیاه گلدار چند ساله است که به دلیل خواص دارویی معروفش بسیار ارزشمند است. این گیاه کم رشد دارای گل هایی است که از آبی تا بنفش متفاوت است. ریشه‌های کلاهک جمجمه که مدت‌ها پایه اصلی طب سنتی چینی است، به پودر تبدیل می‌شوند که برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله آلرژی، سردرد، عفونت و التهاب استفاده می‌شود. مطالعات تحقیقاتی برخی از ادعاهای سنتی برای این داروی گیاهی را تایید کرده اند و همچنین فواید سلامتی دیگری را نیز آشکار کرده اند.

کلاه جمجمه یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در طب شرقی است. طیف وسیعی از اثرات درمانی (از جمله اثرات ضد التهابی، ضد سرطانی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و آمفوتریک) بر روی پاسخ ایمنی دارد.

کلاهک جمجمه التهاب ناشی از کریستال MSU را با کاهش جذب نوتروفیل و بیان عوامل پیش التهابی و افزایش سطح پروستاگلاندین ضد التهابی بالقوه کاهش داد.

کندر

کندر صمغ درختی است که نشان داده شده است که سیتوکین های Th1 را مهار می کند و سیتوکین های Th2 را تقویت می کند، که به معکوس کردن عدم تعادل Th1 و Th2 که التهاب را افزایش می دهد کمک می کند.

چای سبز

در میان بسیاری از ویژگی‌های شفابخش آن در ادبیات فولکلور سنتی و علمی، کاملیا سیننسیس همچنین نشان داده است که IL-1 را مهار می‌کند.

 

همچنین بخوانید: چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

 

زنجبیل

زنجبیل نشان داده شده است که مسیرهای سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز را مهار می کند. غلظت بالای آنزیم های پروتئولیتیک زنجبیل تا حدی مسئول توانایی آن در کاهش درد و التهاب است. آنزیم های پروتئولیتیک عملکرد چندین ماده التهابی از جمله پروستاگلاندین ها و لکوترین ها را مسدود می کنند. نشان داده شده است که زنجبیل باعث کاهش درد در آرتریت می شود.

زردچوبه

زردچوبه یک گیاه زرد روشن است که در تهیه ادویه کاری استفاده می شود. دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است که به یکی از اجزای شیمیایی کورکومین نسبت داده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه NFkB و اینترلوکین 8 را سرکوب می کند و در عین حال بیوسنتز گلوتاتیون را افزایش می دهد. زردچوبه همچنین از فعال شدن NFkB جلوگیری می کند.

بید سفید

سالیکس آلبا در فرمول های ضد التهابی استفاده می شود و مشخص شده است که لیپوکسیژناز را مهار می کند.

استفانیا

استفانیا تتراندرا سابقه گسترده ای در استفاده دارویی برای التهاب، مفاصل ملتهب و متورم، و انواع اختلالات مربوط به کلیه ها و سیستم قلبی عروقی دارد. استفانیا با شل کردن عضله صاف و اسکلتی و مهار فیبروز (رسوب دردناک بافت اسکار در عضلات)، درد و سفتی مرتبط با بیماری‌های روماتیسمی و شرایط فیبروتیک و التهابی (مانند فیبرومیالژیا) را تسکین می‌دهد. جزء فعال، تتراندرین، برای درمان بیماران مبتلا به سیلیکوزیس (بیماری خود ایمنی ریه که توسط گرد و غبار سیلیکون ایجاد می شود)، RA و فشار خون بالا استفاده شده است. تتراندرین دارای طیف گسترده ای از اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی است.

خدای تندر

تاک خدای تندر یک گیاه دوهزار ساله است که در طب سنتی چینی از برگ و ریشه آن برای تهیه دارو استفاده می شود. آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که این گیاه در درمان بیماری‌های خودایمنی از جمله اسپوندیلیت آنکیلوزان RA و سایر انواع آرتریت مؤثر است. حاوی گلیکوزیدهایی است که دارای خواص سرکوب‌کننده ایمنی، ضد التهابی و ضد درد هستند. مشخص شده است که این گیاه دارای طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی سرکوب کننده سیستم ایمنی است که مکانیسم های عمل زیادی را در برابر آرتریت و التهاب موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ریشه آشواگاندا را با خواص افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

9
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0