شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در منزل (از آبیاری و نور تا کوددهی)

2057 بازدید
05 اردیبهشت 01
سمانه
,

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در منزل

با سلام و درود فراوان به شما همراهان و دوستان سبز انگشتی و مهربانم.

امروز میخواهیم در مورد گیاه دوست داشتنی و حساس بنفشه آفریقایی با هم صحبت کنیم تا بتوانیم با کمک هم شرایط مطلوب نگهداری این گیاه و هم مشکلات و بیماری هاش رو بهتر بشناسیم.

اول بهتون بگم گل بنفشه آفریقایی با بنفشه معمولی که در باغچه و فضای پارک ها می بینید فرق دارد و فقط شباهت اسمی با هم دارند؛ اما شرایط نگهداری هردو گیاه باهم متفاوت است، بنفشه آفریقایی همان طور که از نامش پیداست اهل آفریقاست و متعلق به سرزمینی گرم و شرجی مانند است.

گیاه بنفشه آفریقایی به نور متوسط و غیرمستقیم نیازمند است و رطوبت بالایی دوست دارد و اگر شرایط مطلوبی نداشته باشد دچار مشکلاتی می شود که حتی منجر به مرگ گیاه می شود؛ پس با هم به شرایط مناسب این گیاه حساس می پردازیم.

 

نگهداری از گل بنفشه آفریقایی

نگهداری از گل بنفشه آفریقایی

 

تامین رطوبت برای گل  بنفشه آفریقایی

از آنجایی که این گیاه نیازمند رطوبت محیطی بالایی است پس حتما پس از خریداری این عروس گل های آپارتمانی  برای فراهم کردن محیط لازم، اقدام به تهیه بخور سرد در فصل تابستان و زمستان و ساخت جزیره باشیم.

ساخت جزیره برای گلدان:

گیاهانی که نیازمند رطوبت بالایی هستن جزیره کمک میکنه تا رطوبت محیط تا حدودی فراهم شود. برای آماده سازی جزیره، یک زیر گلدانی بزرگ رو پر از سنگ ریزه یا لیکاپون کرده (لیکاپون: پوکه های معدنی قهوه ای رنگ) گلدان رو روی سنگ ریزها گذاشته و زیر گلدانی رو پر از آب می کنیم.

توجه کنید که به هیچ عنوان نباید ریشه های گیاه با آب داخل زیر گلدانی تماس داشته باشد؛ اون آب دور ظرف شبیه جزیره برای گیاه عمل میکند و رطوبت رو به گیاه می رساند؛

اصول آبیاری گل بنفشه آفریقایی

آبیاری گل بنفشه آفریقایی از کف گلدان است چون این گیاه دوست نداره آب به برگ هایش ریخته شود؛ باید یک ظرف یا تشت بزرگی رو پر از آب کنیم و حدود نیم تا یک ساعت (بستگی به سایز گلدان دارد) گلدان را داخل تشت پر از آب می گذاریم تا گیاه از پایین گلدان سیراب شود.

نکته: چون در آبیاری از کف گلدان بعد از گذشت چند وقت نمک روی سطح خاک انباشته می شود پس ازچندین بار آبیاری از پایین گلدان، گیاه رو از بالا آبیاری می کنیم تا نمک ها از ته گلدان خارج شوند.

آبی که برای آبیاری گیاه استفاده می شود، بهتر است چند ساعت در محیط منزل بماند تا کلر آب از بین برود.

این گیاه نیازبه اسپری کردن ندارد چون همانطور که گفتیم دوست نداره آب روی برگها و گل هایش ریخته شود؛ و برگ ها سیاه می شوند. پس برای رطوبت رساندن به گیاه هرگز از روش اسپری استفاده نکنید.

 

همچنین بخوانید:  بیماری های گیاه دیفن باخیا و روش های تشخیص و درمان آن

 

خاک مناسب بنفشه آفریقایی

خاک بنفشه آفریقایی باید خاک سبک و مرطوبی باشد پس بهتر است از مخلوط کوکوپیت و پرلیت و کمی شن استفاده کنیم.

نکاتی برای نگهداری از بنفشه آفریقایی

  • گیاه رو در گلدان پلاستکی قرار می دهیم؛ گلدان سفالی مناسب گیاه بفشه آفریقایی نیست؛
  • همجنین سایز گلدان باید کوچک باشد، چون گلدان بزرگتر گل دهی گیاه رو ازش می گیرد.
  • برای تقویت گیاه در فصل رشد گیاهان فصل های بهار و تابستان از کود فسفر بالا و کود مخصوص کود دهی استفاده می کنیم.

امیدوارم مطالب بالا بتواند به شما عزیزان در نگهداری و مراقبت این گیاه بسیار زیبا و حساس کمکی کرده باشد و همیشه گیاهانی شاداب و سرحال داشته باشید.

روز و روزگاران خوش باش باشد؛ مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بنفشه معطر را با خواص ضدسرطان ریه، تسکین سر درد، ضد میگرن، رفع بی خوابی، ضد سرفه، تسکین آسم و برونشیت، تسکین سرماخوردگی و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محدثه
    5 اردیبهشت 1401

    در مورد روش تکثیر گل بنفشه آفریقایی هم راهنمایی کنید لطفا

0