topNotif

بیماری دویک یا نورومیلیت اپتیکا چیست و چه علائمی دارد؟

2296 بازدید
07 اردیبهشت 01
سمانه

بیماری دویک یا نورومیلیت اپتیکا چیست و چه علائمی دارد؟

پزشکان ممکن است اختلال نورومیلیت اپتیکا را NMO نیز بنامند. نام دیگر آن بیماری دویک است.

بیماری دویک یکی دیگر از اختلالات سیستم ایمنی نادر و شدید است که در آن گلبول های سفید و آنتی بادی ها به عصب بینایی، نخاع و به ندرت به مغز آسیب می رسانند. در سندرم دویک غلاف چربی که از اعصاب نخاعی محافظت می کند از دست می روند.

بیماری دویک مانند MS بیماری اختلال سیستم ایمنی است که برخلاف MS بیشتر تمایل به درگیری نخاع و عصب چشمی دارد. این بیماری تا چندی پیش با MS اشتباه گرفته می شد.

علت بیماری دویک

سندرم دویک می تواند پس از یک عفونت رخ داده یا به همراه بیماری خود ایمنی دیگری باشد. ولی علت نورومیلیت اپتیکا معمولاً ناشناخته است. در برخی موارد نادر نیز مایکوباکتریوم توبرکلوسیز (عامل بیماری سل ریوی) و برخی ارگانیسم های محیطی با ایجاد NMO در ارتباط هستند.

با ورود بیماری های مثل سل یا عفونت های قارچی و محیطی به بدن، اعضای مختلف شبکه سیستم ایمنی بدن با هم متحد شده و از بدن شما در برابر عامل عفونی دفاع می کنند. اما ممکن است بخشی از این باکتری ها یا ویروس ها شبیه سلول های خود بدن باشند.

گاهی به دلیل تشابه آنتی ژن سلول های خودی با غیرخودی و گاهی به دلیل اشتباه در عملکرد سیستم ایمنی در سنین بالا یا به دلایل ارثی، سیستم ایمنی به سلول های خودی حمله می کند. البته این اتفاقی نیست که همیشه بیفتد. در مورد بیماری دویک احتمال وجود این علت بیشتر است. بنابراین این مورد علت بیماری دویک محسوب می شود.

 

بیماری دویک یا نورومیلیت اپتیکا چیست

بیماری دویک یا نورومیلیت اپتیکا چیست

 

علائم بیماری nmo چیست ؟

افراد مبتلا به بیماری دویک ممکن است به نوریت بینایی مبتلا شوند که باعث درد چشم و از دست دادن بینایی می شود. آنها همچنین می توانند به میلیت عرضی (TM) مبتلا شوند. ملیت عرضی یک بیماری نادر عصبی است که در آن نخاع ملتهب است و باعث ضعف یا فلج در بازوها و پاها و همچنین از دست دادن کنترل مثانه و روده می شود.

علائم بیماری دویک ممکن است متفاوت باشد و پس از چندین قسمت شدیدتر شود، و تأیید محرک های این قسمت ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. آسیب عصبی در نتیجه می تواند باعث آسیب دائمی و ناتوانی شود.

از علائم ظاهری این بیماری می توان به تاری دید یک چشمی یا دو چشمی، ضعف اندام ها، سکسکه های مقاوم به درمان و تهوع و استفراغ شدید اشاره کرد.

ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما پزشکان معمولا آن را در افراد 40 تا 50 ساله تشخیص می دهند.

درمان NMO چیست ؟

سندرم دویک نسبت به ام اس شدیدتر و ناتوان کننده تر است و پس از تشخیص باید به سرعت اقدامات درمانی را برای آن انجام داد زیرا سرعت درگیری و ناتوان کنندگی آن بالاست و بسیار سریع می تواند بیمار را از پا بیاندازد و قدرت بینایی اش را از وی بگیرد. درمان ها می توانند برخی از علائم را کاهش دهند و دفعات و شدت دوره ها را کاهش دهند.

برای مثال از برخی درمان های خانگی می توان کمک گرفت که در ادامه چند مورد از آن را بیان خواهیم کرد.

 

همچنین بخوانید:  چگونگی تشخیص و درمان بیماری ام اس

 

نمک اپسوم

برای کاهش التهاب اعصاب، توصیه می شود هفته ای سه بار با نمک اپسوم حمام کنید.

آب سبزیجات

اسفناج، چغندر و آب هویج التهاب اعصاب و درد ناشی از آن را کاهش می دهند.

مکمل های ویتامین B

ویتامین B2، ویتامین B12 و اسید پانتوتنیک عملکرد اعصاب ملتهب را تقویت و محافظت می کند. آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

سایر مواد مغذی

اسیدهای چرب امگا 3، زغال اخته، آلفا لیپوئیک اسید و تورین نیز در تحقیقات نشان داده اند که در کاهش التهاب اعصاب موثر هستند.

ورزش

پیاده روی متوسط به مدت 20 دقیقه در روز باعث افزایش ترشح و توزیع هورمون هایی می شود که به کاهش التهاب عصبی کمک می کند.

رژیم غذایی

از قهوه، چای، کنسرو گوشت، کنسرو ماهی، غلات و نان سفید در طول دوره های دردناک نوریت اجتناب کنید.

توجه: استرس و گرما موجب تشدید این بیماری می شود لذا توصیه می شود مبتلایان از قرار گرفتن در محیط های گرم مانند دوش آب گرم، سونا و جکوزی بپرهیزند.

کلام پایانی

همان طور که گفتیم دویک یک اختلال خود ایمنی نادر و شدید است که به نخاع، عصب بینایی و در برخی موارد به مغز آسیب می رساند.

معمولاً افراد مبتلا به دویک بیش از یک قسمت از بدنشان درگیر این بیماری می شود و آسیب تجمعی را تجربه می کنند. این ممکن است شامل از دست دادن بینایی و ضعف یا فلج اندام باشد.

در حالی که هیچ درمانی وجود ندارد، درمان ها می توانند احتمال اپیزودهای بعدی را کاهش دهند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ چغندر را با خواص درمان غلطت خون، صاف کننده خون، تقویت کننده اعصاب، ضد سرطان، ضد پیری، درمان دیابت، درمان چاقی، تنظیم فشار خون، تقویت استخوان و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0