topNotif

خواص درمانی مصطکی

18907 بازدید
14 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص درمانی مصطکی آشنا شویم

مشخصات گياه مصطکی :

مصطکی از گیاهان دارویی ناشناخته است که در طب سنتی کاربردهای درمانی فراوانی دارد. این گیاه که به «برادر کندر» معروف است، می‌تواند درمانگر بسیاری از مشکلات و دردهای جسمانی شود.

درختچه يا درخت كوچكي است كه بلندی آن معمولا تا 3 متر ولي اگر پرورش داده شود و از آن مراقبت نمايند، در باغ ها تا 14 متر نيز مي رسد. بومي مناطق با آب و هوای مديترانه ای است و در آفريقاي شمالي و در بعضي از جزاير يونان كه به نام جزاير مصطكي معروف مي باشند، انتشار دارد.

درختچه ای است هميشه سبز كه بوی رزين مصطكي از تمامي اندام گياه استشمام مي شود. گل های آن دو پايه در ابتدا سبز ولی به تدريج قرمز رنگ می شود. ميوه آن كروی قرمز، كوچك و پس از رسيدن سياه رنگ مي شود. از ميوه اين درخت اهالي جزاير مصطكی روغنی خوراكی می گيرند كه قابض است و به جای روغن زيتون در خوراك مصرف مي كنند ولي محصول عمده اين درختان رزينی است كه از شاخه و چوب و ساقه های اين درخت در اثر شكافی كه وارد مي كنند، گرفته می شود و به ماستيك معروف است.

صمغ مصطکی

از میوه‌ی این درخت روغنی می‌گیرند که مصرف غذایی دارد و در جزایر یونان از آن به جای روغن زیتون استفاده می‌شود. در فصل گرما از شاخه‌های درخت مصطکی، صمغی زرین تراوش می‌کند با رنگی زرد، که در ابتدا کمی نرم است و وقتی بماند، سفت و سخت می‌شود.

مصطکی به شکل قطعه‌های کوچک، کمی کوچکتر از نخود، به رنگ زرد کم رنگ و کمی شفاف به بازار عرضه می‌شود. این صمغ بو و طعم مطبوعی دارد.

خواص درمانی مصطکی

خواص درمانی مصطکی

ترکیبات شیمیایی مصطکی :

مصطکی حدود ۹۰درصد اسید ماستیسیک، اسید ماستیکولیک، اسید ماستیکورزین و اسانس دارد.

 

همچنین بخوانید:  کاربردهای مصطکی در طب سنتی

 

طبیعت مصطکی :

مصطکی از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. شیره زرد رنگ رزینی که در فارسی به نام رماس خوانده می شود.در ماه های گرم سال به صورت قطراتی کوچک و خود به خود از ساقه و شاخه های درخت مصطکی به بیرون می تراود. در مجاورت هوا سفت شده و به شکل قطرات اشک در بازار فروخته می شود. البته گاهی مصطکی به جای این‌ که روی شاخه‌ها و ساقه‌ی درخت باقی بماند، در پای درخت روی هم انباشته شده و به شکل قطعه‌های بزرگی درمی‌آید که چون با ناخالصی‌های دیگر مانند خاک و برگ مخلوط می‌شود، مرغوب نیست.

خواص درمانی مصطکی :

مقداری اسانس هم در ترکیبات آن یافت می شود. در کتاب های طب سنتی خواص عدیده ای برای این صمغ نوشته شده. از نظر طبیعت گرم و خشک، محلل و مقوی است. در معجون های تقویت حافظه جزو داروهای اصلی به کار می رود. برای معده، کبد، قلب، کلیه و نیز برای سینه و ریه اثر تقویتی دارد.

خوردن آن سردرد را رفع می کند و خاصیتی ضد سردرد را داراست. و اگر با کندر به مقدار کم خورده شود برای تقویت حافظه بسیار موثر است. اگر دانه های مصطکی را در دهان گذاشته و آن را بجوید برای تقویت لثه مفید بوده  و برطرف کننده بوی دهان است. اگر مصطکی را در گلاب حل کرده و آن را گرم کنید و محلول فوق را با پنبه روی پلک چشمی که درد می کند بگذارید، چشم درد برطرف می شود. روغن مصطکی برای درمان زخم معده و دفع تشنج و سنگینی دست و پا مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0