topNotif

درمان خلط گلو و ترشحات حلق با 20 روش موثر و آسان خانگی

2929 بازدید
11 اردیبهشت 01
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آبان 1402

درمان خلط گلو و ترشحات حلق با 20 روش موثر و آسان خانگی

خلط موکوس چسبناکی است که هر بار که تنفس می کنید، آلرژن ها، ویروس ها، گرد و غبار و سایر مواد زائد به آن می چسبند و سپس از سیستم تنفسی خارج می شوند. وقتی شما سالم هستید، موکوس تان رقیق است و غلظت کمی دارد و برای همین قابل توجه نیست. اما وقتی بیمار می شوید یا در معرض ذرات زیادی قرار می گیرید، خلط و موکوس تان غلیظ می شود، چون باید ذرات خارجی را به دام بیندازد و شما متوجه ترشحات تان می شوید.

مخاط یک پوشش محافظ در قسمت های خاصی از بدن ایجاد می کند، حتی زمانی که فرد خوب است. مخاط از خشک شدن این نواحی جلوگیری می کند و به دفاع در برابر مهاجمان از جمله ویروس ها و باکتری ها کمک می کند. اما گاهی اوقات، بدن مخاط بیش از حد تولید می کند که نیاز به پاکسازی مکرر گلو دارد.

 

درمان خلط گلو و ترشحات حلق

درمان خلط گلو و ترشحات حلق

 

از روش های موثر درمان خلط گلو و ترشحات حلق می توان به موارد زیر اشاره کرد

مرطوب نگه داشتن هوا

هوای خشک، بینی و گلو را تحریک می کند و باعث می شود مخاط بیشتری به عنوان روان کننده تشکیل شود. قرار دادن یک مرطوب کننده بخور سرد در اتاق خواب می تواند باعث خواب بهتر، رقیق نگه داشتن خلط و جلوگیری از گلودرد شود.

نوشیدن مایعات زیاد

بدن باید هیدراته بماند تا مخاط رقیق بماند. هنگامی که فرد به سرماخوردگی مبتلا است، نوشیدن مایعات اضافی می تواند مخاط را رقیق کرده و به تخلیه سینوس ها کمک کند. افراد مبتلا به آلرژی فصلی نیز ممکن است متوجه شوند که هیدراته ماندن به جلوگیری از احتقان کمک می کند.

استفاده از یک پارچه گرم و مرطوب به صورت

این می تواند یک درمان تسکین دهنده برای سردرد سینوسی باشد. استنشاق از طریق یک پارچه مرطوب یک راه سریع برای بازگشت رطوبت به بینی و گلو است. گرما به کاهش درد و فشار کمک می کند.

بالا نگه داشتن سر

هنگامی که تجمع مخاط به خصوص آزاردهنده است، ممکن است خوابیدن روی چند بالش یا روی یک صندلی درازکش کمک کند. صاف دراز کشیدن می تواند ناراحتی را افزایش دهد، زیرا ممکن است احساس کند مخاط در پشت گلو جمع می شود.

مانع سرفه تان نشوید

 هنگام تجربه سرفه های خلط دار و آزاردهنده ممکن است استفاده از داروهای سرکوب کننده وسوسه انگیز باشد. با این حال، سرفه راه بدن برای جلوگیری از ترشحات از ریه ها و گلو است. از شربت های سرفه کم استفاده کنید.

خلط تان را قورت ندهید

 هنگامی که خلط از ریه ها به حلق می رسد، بدن احتمالا سعی می کند آن را خارج کند. خارج کردن خلط از راه دهان و تف کردن آن سالم تر از قورت دادن آن است.

استفاده از اسپری بینی

شستشوی بینی با استفاده از اسپری سالین که تحت عنوان تمیز کردن، شستشو یا لاواژ بینی نیز شناخته می شود، می تواند مخاط و آلرژن ها را از بینی و سینوس ها پاک کند. به دنبال اسپری های استریل باشید که فقط حاوی کلرید سدیم هستند و هنگام شستشو حتما از آب استریل یا مقطر استفاده کنید.

غرغره کردن با آب نمک

این روش می تواند گلوی تحریک شده را آرام کند و ممکن است به پاکسازی مخاط باقی مانده کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. می توان چندین بار در روز برای خلاص شدن از شر خلط گلو، آب و نمک را غرغره کرد.

 

همچنین بخوانید:  درمان سرفه های خلط دار به روش سنتی با 8 نسخه گیاهی و طبیعی

 

استفاده از اکالیپتوس

یکی از خواص اکالیپتوس که بسیاری نیز با آن آشنا هستند، رفع گرفتگی بینی و به طور کلی مجاری تنفسی است. محصولات تهیه شده از اکالیپتوس سالهاست که برای مهار سرفه و کاهش مخاط استفاده می شود. تحقیات نشان داده اند که این داروی گیاهی می تواند خلط را کاهش داده و همچنین «برونش» و «برونشیول» ریه ها را افزایش دهد. به علاوه اینکه اکالیپتوس یک ماده ضد التهاب نیز محسوب می شود.

گفته می شود که این روغن آسم را نیز از طریق استنشاق بخار کاهش می دهد. چند قطره روغن اکالیپتوس را نیز می توان به یک دستگاه دیفیوزر (دیفیوزر در لغت به معنای پخش کننده و یا منتشر کننده است.) یا آب جوش اضافه کرد تا با استنشاق بخار آن، به پاکسازی بینی کمک کند.

نکشیدن سیگار و پرهیز از در معرض دود بودن

 با استعمال دخانیات و در معرض دود بودن ریه های شما ملتهب خواهد شد و ساختارهای مویی کوچکی به نام مژک که معمولا به جلو و عقب حرکت می کنند تا ذرات را از مجاری تنفسی خارج کنند، به طور طبیعی کار نخواهند کرد.

همچنین با کشیدن سیگار ریه های شما مخاط بیشتری تولید می کند که می تواند باعث سرفه مزمن شود. این برونشیت مزمن نامیده می شود و بخشی از بیماری انسدادی مزمن ریه ها است.

بیشتر اوقات هنگام کشیدن سیگار سرفه خواهید کرد. شواهد حاکی از شیوع بالاتر آسم به ویژه در میان زنان سیگاری در مقایسه با زنان غیرسیگاری است، شیوع آسم در افراد سیگاری تقریبا دو تا سه برابر بیشتر است.

به حداقل رساندن استفاده از داروهای ضد احتقان بینی

احتقان بینی (گرفتگی بینی) یک نوع ضایعه جسمانی است که در پی آن احساس فشار سنگین در ریه ها به وجود می آید. اگرچه داروهای ضد احتقان با کاهش تورم مخاط بینی یا چشم احتقان را تسکین می دهند اما ممکن است خلاص شدن از شر خلط و مخاط را دشوارتر کنند.

 

درمان خلط گلو و ترشحات حلق

درمان خلط گلو و ترشحات حلق

 

مصرف داروی مناسب

داروهایی که به عنوان خلط آور شناخته می شوند می توانند به رقیق شدن مخاط و خلط کمک کنند و سرفه را آسان تر کنند. با این حال، بررسی کنید تا مطمئن شوید که این داروها حاوی ضد احتقان نیز نیستند.

کنترل آلرژی

 آلرژی های فصلی می تواند منجر به آبریزش یا گرفتگی بینی و همچنین خلط اضافی شود.

پرهیز از عوامل تحریک کننده

مواد شیمیایی، عطرها و آلودگی ها می توانند بینی، گلو و مجاری هوایی تحتانی را تحریک کنند. این باعث می شود بدن مخاط بیشتری تولید کند.

پیگیری واکنش های غذایی

برخی از غذاها می توانند واکنش هایی شبیه آلرژی فصلی ایجاد کنند. آنها ممکن است باعث آبریزش بینی و خارش گلو شوند که منجر به مخاط اضافی شود.

اجتناب از الکل و کافئین

هر دو ماده در صورت مصرف بیش از حد منجر به کم آبی بدن می شوند. وقتی مشکل مخاط و بلغم دارید، نوشیدنی های گرم و بدون کافئین زیاد بنوشید.

حمام یا دوش آب گرم بگیرید

زمان صرف شده در حمام پر از بخار، به شل شدن و پاکسازی خلط بینی و گلو کمک می کند. همچنین ریختن آب داغ بر روی صورت نیز می تواند فشار سینوسی را تسکین دهد.

خالی کردن بینی

ممکن است وسوسه انگیز باشد که تا زمانی که مخاط غلیظ بیرون نیاید به فین کردن ادامه دهید. با این حال، انجام این کار به شدت ممکن است به سینوس ها آسیب برساند و منجر به درد، فشار و احتمالا عفونت شود.

خوردن میوه زیاد

یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و احتمالا سویا، ممکن است منجر به مشکلات تنفسی کمتری مرتبط با خلط شود. آناناس در درمان سرفه کردن، بیش از چندین برابر بیشتر از شربت های ضد سرفه موثر است. ماده بروملاین موجود در آناناس خلط ها را شل تر کرده و کاری می کند که به راحتی دفع شوند.

پرهیز از غذاهایی که باعث رفلاکس معده می شوند

رفلاکس معده می تواند منجر به افزایش خلط و مخاط شود. افراد مستعد سوزش سر دل باید از غذاهای محرک پرهیز کنند و در مورد مدیریت صحیح از پزشک سوال کنند.

کلام پایانی

گاهی اوقات، خلط و مخاط بیش از حد می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تری باشد. اگر مشکل شدید، مداوم و یا با استراحت و درمان های خانگی بهبود نمی یابد، به پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دمنوش ضد سرفه خلط دار را با خواص تدرمان سرفه خلط دار در سریع ترین زمان ممکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0