بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟

2090 بازدید
15 اردیبهشت 01
سمانه

بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟

لوپوس اریتماتوز سیستمیک SLE یک بیماری خود ایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خودی ایجاد می شود و ارگانهای متعددی یخصوص پوست، مفاصل، خون، کلیه ها وسیستم عصبی مرکزی را در بدن درگیر کند. علائم این بیماری متفاوت است، اما اغلب شامل خستگی، درد مفاصل و ریزش مو است.

در کنار درمان استاندارد پزشکی برای بیماری لوپوس، برخی از افراد علائم خود را با کمک درمان های طبیعی مختلف کاهش می دهند. در این مقاله در مورد “بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟ توضیح می دهیم.

لوپوس می تواند باعث التهاب و آسیب به قلب، ریه ها، رگ های خونی، مغز، مفاصل، پوست، کلیه ها و سایر قسمت های بدن شود. علاوه بر این، می تواند باعث ایجاد مشکلات عمده سلامتی شود، از جمله:

  1. بیماری کلیوی
  2. اختلال عملکرد عصبی
  3. روماتیسم مفصلی

درمان بیماری لوپوس چیست ؟

به خاطر داشته باشید که تاکنون، حمایت علمی برای این ادعا که هر شکلی از طب جایگزین می تواند لوپوس را درمان کند، وجود ندارد. با این حال، برخی از درمان های مکمل وجود دارد که برخی افراد آن را مفید می دانند.

  1. اسیدهای چرب امگا 3
  2. طب گیاهی
  3. مکمل های ویتامین و مواد معدنی
  4. درمان های ذهن و بدن
  5. دهیدرواپی آندروسترون

 

بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟

 

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 می توانند التهاب را مهار کنند. علاوه بر این، چندین مطالعه نیز نشان داده اند که آنها علائم لوپوس را بهبود می بخشند. شما می توانید با خوردن ماهی های چرب (مانند ماهی آزاد و ساردین)، دانه کتان یا با مصرف روزانه مکمل امگا 3، میزان مصرف امگا 3 خود را افزایش دهید.

داروی گیاهی

برخی از گیاهان ممکن است برای لوپوس مفید عمل کنند. به طور خاص، گیاهان ضد التهابی مانند زنجبیل و زردچوبه ممکن است برای کسانی که علائم آرتریت را تجربه می کنند مفید باشد.

مکمل های ویتامین و مواد معدنی

کورتیکواستروئیدها (داروهای ضد التهاب که اغلب در درمان لوپوس استفاده می شوند) ممکن است استخوان های شما را نازک کرده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهند. مکمل های روزانه ویتامین D و کلسیم برای قوی نگه داشتن استخوان ها در حین مصرف کورتیکواستروئیدها گزینه ی مناسبی است.

درمان های ذهن و بدن

استفاده از تکنیک های ذهن و بدن مانند هیپنوتیزم درمانی و تصویرسازی هدایت شده ممکن است به شما در مقابله با استرس لوپوس کمک کند. برای کاهش بیشتر استرس، مطمئن شوید که به اندازه کافی بخوابید و به طور منظم ورزش کنید.

دهیدرواپی آندروسترون

دهيدرواپي آندروسترون (DHEA) يكي از سه هورمون آدرنال و فراوان ترين هورمون استروئيدي بدن است. اين هورمون برخلاف ساير هورمون هاي آدرنال، با افزايش سن كاهش مي يابد و در 70 سالگي %10-20 ميزان حداكثر آن است. اخيرا DHEA به علت اثرات متعدد، مورد توجه زيادي قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که دهیدرواپی آندروسترون، یک هورمون استروئیدی ضروری برای تولید استروژن و تستوسترون ممکن است کیفیت زندگی افراد مبتلا به لوپوس را افزایش دهد.

در حالی که دهیدرواپی آندروسترون به عنوان یک درمان مکمل برای لوپوس امیدوار کننده است، استفاده منظم از مکمل های دهیدرواپی آندروسترون می تواند خطر حمله قلبی و برخی از انواع سرطان را افزایش دهد. بنابراین، بسیار مهم است که از دهیدرواپی آندروسترون فقط تحت نظارت ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: درمان بیماری های پوستی (بادسرخ، سرخی پوست، کهیر، لوپوس و زونا)

 

بیماران مبتلا به لوپوس چه رژیم غذایی داشته باشند؟

اگرچه هیچ توصیه غذایی خاصی برای افراد مبتلا به لوپوس سیستمیک وجود ندارد، تحقیقات نشان داده است که برخی از غذاها و ویتامین ها ممکن است مفید باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است واقعا مضر باشند. همانطور که در مورد اکثر بیماری های مزمن وجود دارد، اگر لوپوس دارید، بهترین رویکرد برای خوب ماندن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

به بیماران مبتلا به لوپوس توصیه می شود تا از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند که به معنای مصرف غذاهای کامل به جای غذاهای فرآوری شده است. مصرف گوشت بره، مرغ، یا بوقلمون، ماهی، تخم مرغ بدون هورمون، سبزیجات ارگانیک و میوه های تازه، غلات کامل از منابع فاقد گلوتن، آجیل، روغن زیتون، کنجد و بذر کتان بسیار مناسب می باشد و همچنین پرهیز از غذاهای بسیار فرآوری شده، از جمله محصولات نان، غلات و تنقلات، گوشت های کنسرو شده و سایر مواد غذایی که اغلب مملو از مواد شیمیایی، نگهدارنده و افزودنی هستند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

اگر مبتلا به لوپوس هستید، ممکن است متوجه شده باشید که برخی از غذاها منجر به عود بیماری لوپوس می شوند. شعله ور شدن لوپوس دوره ای است که علائم لوپوس فعال تر می شود. بسیاری از افراد می گویند بزرگترین محرک برای عود بیماری لوپوس مصرف غذاهای سرخ شده است. پیش بینی اینکه کدام غذاها ممکن است باعث تشدید لوپوس شوند دشوار است، اما می توانید با توجه دقیق به رژیم غذایی خود شروع کنید. اگر نوع خاصی از غذا به طور مکرر باعث ایجاد مشکل می شود، سعی کنید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

در صورت ابتلا به لوپوس از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انواع خاصی از غذاها می توانند در برخی افراد باعث بروز بیماری لوپوس شوند. این شامل:

غذاهای با پروتئین بالا

اگر چه پروتئین بخش مهمی از هر رژیم غذایی است، مصرف بیش از حد پروتئین می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر بیماری کلیوی مرتبط با لوپوس دارید. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی بیش از حد پروتئین می تواند به کلیه آسیب رساند. از پزشک خود در مورد میزان پروتئینی که باید در رژیم غذایی خود استفاده کنید بپرسید.

محصولات سویا

محصولات سویا سرشار از نوعی استروژن به نام فیتواستروژن هستند و استروژن به عنوان یک عامل خطر برای لوپوس شناخته شده است. در مطالعات حیوانی، محققان خاطرنشان کردند که رژیم غذایی سرشار از سویا به نظر می رسد علائم لوپوس را بدتر می کند. اگرچه شواهد قطعی مبنی بر اینکه محصولات سویا باعث علائم لوپوس می شوند وجود ندارد، باید در مورد گنجاندن مقادیر زیاد سویا در رژیم غذایی خود محتاط باشید.

جوانه یونجه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماده ای در جوانه یونجه می تواند باعث شعله ور شدن لوپوس شود. علاوه بر جوانه ها، یونجه در برخی از دمنوش های گیاهی موجود است، بنابراین برچسب ها را به دقت مطالعه کنید.

قهوه و چای

کافئین می توانند میزان جذب آهن بدن را به نصف کاهش دهند. آهن در پیشگیری از کم خونی – یک عارضه شایع لوپوس – مهم است.

 

بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری لوپوس چیست و چگونه درمان میشود؟

 

غذاهایی که باید به رژیم غذایی بیماری لوپوس خود اضافه کنید

این غذاها می توانند برای افراد مبتلا به بیماری لوپوس مفید باشند :

غذاهای سرشار از آهن

خوردن سبزیجات سبز برگ، ماهی و گوشت بدون چربی مانند جگر می تواند به جبران خطر کم خونی کمک کند. بسیاری از غلات صبحانه نیز با آهن غنی شده اند.

ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی هایی مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و شاه ماهی یافت می شوند، حاوی مواد ضد التهابی طبیعی هستند و ممکن است به کاهش تورم و التهاب مرتبط با بیماری لوپوس سیستمیک کمک کنند. رژیم غذایی لوپوس شما باید حاوی مقدار زیادی ماهی باشد.

آنتی اکسیدان ها

بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که شفا دهنده های طبیعی بیماری لوپوس هستند. توت ها، زردآلو و سیب زمینی شیرین به ویژه منابع خوبی هستند.

ویتامین ها

  • ویتامین E، روی، ویتامین A و ویتامین های B همگی در رژیم غذایی لوپوس مفید هستند.
  • ویتامین C می تواند توانایی شما برای جذب آهن را افزایش دهد و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است.
  • ویتامین D به ویژه برای افراد مبتلا به لوپوس مهم است زیرا بیماران لوپوس باید از نور خورشید دوری کنند و این می تواند منجر به جذب کمتر ویتامین D شود.
  • کلسیم و ویتامین D به کاهش خطر پوکی استخوان کمک می کنند که در افراد مبتلا به لوپوس رایج است.

در پایان

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که علائم مختلفی دارد. علاوه بر مراقبت های پزشکی استاندارد، برخی از افراد از داروهای طبیعی از جمله ویتامین ها، گیاهان دارویی و تکنیک های آرامش بخش استفاده می کنند. با این حال، قبل از استفاده از مکمل ها در برنامه درمانی خود، ضروری است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کار کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تباشیر را با خواص تسکین التهاب، رفع عطش، ضد استفراغ صفراوی، ضد اسهال خونی، تقویت اعضای ضعیف بدن، برطرف کننده تب های تند، ضد جوش و کورک، برطرف کننده زخم های دهان به ویژه در کودکان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0