اصول و روش کامل نگهداری و پرورش نخل مرداب

2016 بازدید
27 اردیبهشت 01
سمانه
,

اصول و روش کامل نگهداری و پرورش نخل مرداب

درود و سلام دوستان و همراهان عزیز و گرامی؛ امروز قراره در مورد نخل مرداب باهم صحبت کنیم؛ برخلاف اسمش گیاهی است که عاشق آب است و باید همیشه خاکش و حتی زیر گلدانی گیاه خیس و پر از آب باشد. نام انگلیسی نخل مرداب Cyperus alternifolius می باشد.

عزیزانی که عاشق آبیاری زیاد گل و گیاهان هستند می توانند نخل مرداب را تهیه کنند و هر روز آبیاری کنند و نگران خراب شدن گیاه نباشند همچنین گیاهی است با رشد عالی و کم توقع و بسیار سرسبز و زیباست.

نگهداری این گیاه بسیار آسان است و به دوستانی که میخواهند به تازگی گیاه نگهداری کنند توصیه می شود.

 

اصول و روش کامل نگهداری و پرورش نخل مرداب

اصول و روش کامل نگهداری و پرورش نخل مرداب

 

نور لازم برای نخل مرداب

نخل مرداب به نور زیاد نیاز دارد؛ پس حتما یادمون باشه گیاه رو در نور کم و سایه قرار نمی دهیم چون در چنین شرایطی ساقه ضعیف و نازک رشد خواهد کرد؛ البته نور مستقیم و بیش از اندازه هم گیاه رو اذیت می کند؛ نور زیاد غیر مستقیم یا نور مستقیم صبحگاهی (بین ساعت هشت صبح تا ده صبح) مناسب گیاه است.

آبدهی

برای آبیاری گیاه روزی یک بار و یا روزی دوبار هرچه دلتون خواست آبیاری کنید لذت می برد و سرحال است؛ پس اگر جز اون دسته دوستانی هستید که عاشق آبیاری زیاد گیاهان هستند نخل مرداب برای شما گزینه مناسبی برای آب بازی است.

برای نگهداری این گیاه زیبا حتما باید زیر گلدانی بزرگ یا یک تشت نهیه کنیم؛ چون برخلاف بقیه گیاهان این گیاه باید زیر گلدانی اش همیشه پر از آب و خیس باشد که اگر فراموش کردیم یا دیر آبیاری کردیم رطوبت مورد نیاز رو از زیر گلدانی بگیرد.

خاک و گلدان مناسب برای نخل مرداب

خاک مناسب نخل مرداب در گلدان باید خاکی سفت با زهکشی بسیار کم باشد خاکی باتلاقی؛ چون ریشه ها باید همیشه در آب غرقاب باشند.

گیاه نخل مرداب نیاز به کود عالی دارد پس به یاد داشته باشید هرسال علاوه بر عوض کردن گلدان و خاک گیاه (چون گیاهی علفی با رشدی بالا است.) در چند نوبت کود بدهیم.

 

همچنین بخوانید:  چگونه از گیاه سرخس در آپارتمان نگهداری کنیم؟

 

تکثیر و قمله زنی نخل مرداب

تکثیر گیاه از طریق گیاهچه گیاه، راحترین راه تکثیر است؛ بدین منظور ساقه قوی و سالمی را انتخاب کرده؛ سر گیاه رو کمی هرس کرده گیاه رو برعکس در آب می گذاریم؛ پس از چند روز هنگامی که گیاه ریشه های سفیدی زد و احتمالا جوانه هایی هم زده باشد (چون رشد این گیاه بالاست؛) درون خاک مناسب و گلدان کوچکی می کاریم؛

به یاد داشته باشید نباید گیاه رو خیلی در خاک پنهان کرد جوانه های زده شده از خاک خارج باشند بعد از چند روز که گیاه بزرگتر و قوی تر شد داخل گلدان بزرگتر منتقل می کنیم.

آفت این گیاه کنه عنکبوتی است که هنگامی که مشاهده کردید با استفاده از حشره کش و اسپری کردن آن روی آفت یا روغن نیم  گیاه رو درمان می کنیم.

مشکلات رایج در نخل مرداب :

  • نازک بودن ساقه و رشد نامناسب گیاه: نشانه نور کم گیاه است گیاه رو به جایی پر نور منتقل می کنیم
  • نوک سوزی سر برگ گیاه: از کمبود آبیاری و تشنگی و نور مستقیم گیاه است؛ آبیاری را زیاد می کنیم و گیاه را به مکان کم نور تر منتقل می کنیم.
  • رشد کم یا متوقف شدن رشد گیاه: خاک و گلدان گیاه رو عوض کرده گیاه رو با کودهای مناسب تقویت می کنیم.

مضرات نخل مرداب در خانه:

شایعه شده است که این گیاه، برخی افراد را دچار آلزایمر و ام اس می کند. ولی این موارد تاکنون ثبت نشده و پشتوانه علمی ندارد.

امیدوارم مطالب  بالا برای شما دوست داران گل و گیاه مفید بوده باشد؛ روز و روزگاران بر شما خوش باد سلامت و شاد باشید.

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه عطر چای را با خواص درمان شته روی گیاهان، درمان سردرد، رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات و تسکین احساس درماندگی، آرام بخش، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، درمان آکنه، بواسیر، اگزما، رفع کرم حلقوی و شپش و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0