آسم کودکان را جدی بگیرید

1864 بازدید
04 تیر 97
سمانه

آسم کودکان را جدی بگیرید

در کودکان مبتلا به آسم راه های هوایی ریه به صورت موقتی تنگ می شوند، وقتی راه های هوایی به دلیل تورم و التهاب و تولید مقادیر زیاد موکوس تنگ می شوند ممکن است راه های هوایی کوچک بسته شوند. امروزه تعدد افراد مبتلا به آسم رو به افزایش است. دلیل این امر ناشناخته است اما ممکن است آلرژی ها و سایر فاکتورهای محیطی در این زمینه دخالت داشته باشند. حملات آسمی شایع ترین دلیل غیبت دانش آموزان در مدرسه و نیز بستری شدن در بیمارستان است. با وجود این در بین حملات کودکان کاملا خوب هستند، حملات شدید آسم هم برای کودک و هم برای والدین و ناراحت کننده بوده و می تواند مرگ آور باشد.

عامل ایجاد بیماری چیست ؟

آسم با احتمال زیاد در کودکان با سابقه فامیلی ایجاد می شود و بنابراین حدس زده می شود در آن عامل ژنتیک نقش داشته باشد. سایر ناهنجاری های تنفسی و به خصوص آن هایی که در نوزاد نارس به وجود می آیند نیز می توانند باعث ایجاد آسم شوند. در معرض قرار گرفتن منظم فرد با سیگار و دود اگزوز ماشین و کارخانجات نیز می توانند ریسک فاکتورهای آسم باشند.

در کودکان زیر 5 سال حملات آسمی معمولا به وسیله عفونت ویروسی مثل عفونت سرماخوردگی تحریک می شود. در کودکان بزرگتر حملات آسمی اغلب به وسیله واکنش به مواد آلرژیک مانند پولن گیاهان، کپک ها، مالت، گرد و غبار و فضله حیوانات به وجود می آید. ورزش به خصوص در خارج از خانه و سرما و محیط خشک ممکن است باعث تحریک حمله آسمی شود. در موارد نادری بعضی از غذاها مثل شیر، گردو، بادام و تخم مرغ می توانند آسم را تحریک کنند. در بعضی کودکان فشارهای روانی ممکن است حمله آسمی را شدید سازد.

آسم کودکان را جدی بگیرید

آسم کودکان را جدی بگیرید

علایم بیماری !

شدت علایم ممکن است از روزی به روز دیگر و از هفته ای به هفته ای دیگر و نیز با سن کودک متفاوت باشد. این علایم سریعا ظاهر می شوند و ممکن است برای چند ساعت یا بیشتر ادامه یابد. علایم ممکن است شامل خس خس سینه، تنگی نفس، سنگینی سینه، سرفه خشک که ممکن است در شب بدتر شوند، باشد. بچه های خیلی کوچک مبتلا به آسم اغلب در شب سرفه خشک دارند و علامت دیگری ندارند. بچه های بزرگتر به خاطر بدخوابی احساس خستگی می کنند و ممکن است به خاطر تنگی نفس در ورزش های سخت و طاقت فرسا شرکت نکنند.

بچه های مبتلا به آسم همچنین مستعد ابتلا به بیماری های آلرژیک مانند اگزما و تب یونجه هستند. حملات آسمی شدید ممکن است باعث تند شدن زیاد نفس ها، اشکال در صحبت کردن شود. اگر سطح اکسیژن خون کاهش یابد ممکن است تا حدودی زبان و لب کودک کبود شود که آن را سیانوز می نامند. اگر کودک چنین حملاتی را داشته باشد باید سریعا آمبولانس خبر کرد چرا که او نیازمند درمان اورژانس است. آسم شدید و درمان نشده ممکن است در رشد کودک تاثیر بگذارد. کودک مبتلا به آسم اغلب دچار بد خوابی می شود که ممکن است باعث خستگی شود و این قضیه به نوبه خود بر روی تکالیف مدرسه کودک تاثیر می گذارد.

تشخیص بیماری !

زمانی که دکتر کودک را معاینه می کند احتمالا حمله آسمی او رفع شده است. بنابراین تشخیص بیماری بر اساس تشریح علایم است، پزشک به وسیله گوشی با اتوسکوپ سینه کودک را معاینه می کند و به صدای آن گوش می دهد. ممکن است از کودک خواسته شود تا در دستگاه خاصی بدمد تا توانایی او در بازدم ارزیابی شود. برای تایید تشخیص ممکن است پزشک به صورت آزمایشی داروهایی که سریعا راه های هوایی ریه را باز می کنند تجویز کند. اگر علایم بیماری به علت آسم باشد این داروها سریع علایم را کاهش می دهند. اگر تشخیص تایید شود ممکن است از کودک تست پوستی به عمل آید تا آلرژی که باعث تحریک بیماری می شود شناسایی شود.

 

همچنین بخوانید: ریه و درمان بیماری های آن

 

درمان بیماری !

هدف از درمان آسم این است که کودک را با حداقل مصرف دارو به زندگی تا حد امکان فعال قادر سازیم. پزشک ممکن است چگونگی کنترل بیماری را به شما با جزییات کامل ارائه کند. مهم است که کودک مبتلا به اسم بیماریش را درک کند. بعضی از کودکان نیاز دارند تا به طور منظم آزمایش حداکثر جریان بازدمی را در منزل انجام دهند. راه های متعددی وجود دارد که می توان محیط کودک را برای به حداقل رساندن برخورد با عوامل تحریک کننده آسم تغییر داد.

داروهایی که برای درمان آسم استفاده می شوند به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از

  • داروهای تسکین دهنده علایم
  • داروهای پیشگیرنده

داروهای تسکین دهنده

سریعا راه های هوایی را باز می کند و خس خس سینه را کاهش می دهند. این داروها معمولا ظرف مدت 10 دقیقه عمل می کنند اما اثر آن ها بیش از چند ساعت نیست. در آسم خفیفی که ممکن است یک یا دو بار در هفته کودک را گرفتار سازد این داروها تجویز می شوند تا به هنگام لزوم استفاده شوند.

داروهای پیشگیرنده

کودکانی که به کرات دچار حملات آسمی می شوند باید به طور منظم از داروهای پیشگیرنده استفاده کنند. این داروها کند اثر کرده و چند روز طول می کشد تا تاثیر خود را نشان دهند و حتی اگر علامتی از آسم وجود نداشت باید منظم استفاده شوند.

این داروها از التهاب راه های هوایی می کاهند و از بروز حملات آسمی جلوگیری می کنند. داروهایی که برای آسم استفاده می شوند معمولا به صورت استنشاقی هستند برای کودکانی که استفاده از داروی استنشاقی مشکل است یک دستگاه به مخزن وصل می کنند تا دارو به طور موثر استفاده شود. شما و کودک باید همیشه داروی تسکین دهنده را به همراه داشته باشید در موقع لزوم مورد استفاده قرار دهید. یک دارو هم باید در مدرسه کودک گذاشته شود تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

سعی کنید مواردی همچون عدم استعمال سیگار در خانه، عدم نگهداری حیوانات پشمالو و پرندگان در خانه، گرد و غبار گیری از وسایل خانگی با جاروبرقی یا پارچه نمناک، عدم استفاده از پتوهای کرک دارد و گرد و غبار گیر، بسته نگه داشتن پنجره ها به خصوص در هنگام گرده دهی گیاهان، عدم استفاده از مواد معطر در خانه را رعایت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0