آلودگی هوا و منابع آلوده کننده هوا

3315 بازدید
23 خرداد 97
عطارک

با آلودگی هوا و منابع آلوده کننده هوا آشنا شویم :

آلودگی هوا عبارتست از وجود یک یا چند ماده آلوده کننده در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن مضر به حال انسان، حیوان، گیاه، باشد.

منابع انتشار آلاینده های هوا:

هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود و در تعریف علمی گفته می‌شود: منظور از آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدید کننده سلامتی هستند.

منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.

1- منابع طبیعی

  • فعالیت های آتشفشان ها و آتش سوزی جنگل ها
  • گرد و غبار طبیعی
  • دود و مونواکسید کربن ناشی از آتش سوزی ها
  • گاز رادون ناشی از کانی های زمین

2- منابع مصنوعی

این منابع به سه دسته اصلی منابع متحرک تقسیم بندی  می شوند. شامل:

  • انواع خودروها
  • منابع ثابت مثل نیروگاه ها و صنایع و منابع تجاری
  • کشاورزی و خانگی
آلودگی هوا و منابع آلوده کننده هوا

آلودگی هوا و منابع آلوده کننده هوا

آثار آلودگی هوا

1- آثار آلودگی هوا بر انسان

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می تواند آثار زیانبار دراز مدت و کوتاه مدت بر سلامت انسان ها داشته باشد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند. برخی بیماری ها مانند آسم، بیماری قلبی و ریوی در مواقع آلودگی هوا تشدید می شوند.

معمولا میزان آسیب ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار دارد. آثار کوتاه مدت آلودگی هوا عبارت است از: حساسیت چشم ها، بینی و حلق، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، تهوع، و واکنش های آلرژیک. آلودگی هوا برای مدت کوتاه می تواند بیماری مبتلایان به آسم و آمفیزم را تشدید کند.

آثار دراز مدت آلودگی هوا می تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی، اعصاب، کبد و کلیه ها و حتی آسیب به مغز را شامل شود. عقیمی ناشی از کاهش شمار اسپرم در مردان از عوارض آلودگی هوا شناخته شده است. پزشکان از جمله عوامل موثر در بروز جوش صورت را آلودگی هوا معرفی می کنند. آلودگی هوا در فرایند کنترل جریان خون در دیابتی ها اختلال ایجاد می کند.

در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد ؟

1- استفاده از ماسک در هنگام آلودگی هوا توصیه می شود، اما این ماسک باید از جنس فیبر باشد، نه ماسک پارچه ای و نه ماسک دندان پزشکی، و بعد از هر بار مصرف باید تعویض شود.

2- در آلودگی هوا، کودکان بیشتر از افراد دیگر آسیب می بینند. پس باید امکانات لازم را برای حفظ سلامتی آنها مهیا کنیم.

3- تغذیه مناسب برای کاهش مضرات آلودگی هوا مهم است. به همین منظور مصرف شیر و ماست کم چرب، میوه ها و سبزیجات تازه برای دفع مسمومیت از بدن، به ویژه مسمومیت ناشی از سرب توصیه می شود.

4- ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی سطح پوست می نشینند. بنابراین هنگام شستشوی دست و صورت از آب خالی استفاده نکنید، زیرا ترکیب این ذرات با آب، ماده اسیدی ضعیفی را ایجاد می کند که به مرور باعث پیری زودرس پوست می شود.

5- مصرف انواع فرآورده های پروتئینی مانند انواع گوشت، حبوبات به ویژه عدس و جوانه گندم به دلیل بالا بودن میزان روی در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود. همچنین شیر و لبنیات، غلات سبوس دار و تخم مرغ نیز از منابع غذایی روی هستند.

6- قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و گرد و غبار ممکن است: مشکلات تنفسی ایجاد کند، طول عمر را کاهش دهد، در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد و واکنشهای حساسیتی ایجاد نماید.

 

 

همچنین بخوانید:  دمنوش برای آلودگی هوا

 

 

نتیجه گیری:

حفاظت از محیط زیست گرچه مسئله ای جهانی است، می توان آن را از سطحی کوچکتر آغاز کرد؛ برای مثال حفاظت از محیط خانه، روستا، شهر، رودخانه و دریاچه در برابر آلودگی. البته در این رابطه بیش از هر چیز لازم است نگرش های خود را درباره محیط، مسائل محیطی و حفاظت از محیط زیست ارزیابی کنیم و مورد تجدید نظر قرار دهیم.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کار بیش از هر چیز از راه به اجرا درآوردن روندهای تازه تربیتی امکان پذیر است؛ لذا آموزش گروه های انسانی را برای حفاظت از محیط زیست لازم و ضروری می دانند. شعار «حفاظت از محیط زیست، نگاهبانی از زندگانی خویشتن است»، شعاری است که رفتار فردی و اجتماعی را هدایت می کند تا از امکانات طبیعی زندگی استفاده بهینه کرده، آنها را نابود نسازیم.

پیشنهادات :

  • استفاده از حالت طبیعی حمل و نقل
  • کنترل وسایط نقلیه: جایگزین کردن وسایل نقلیه عمومی بجای وسایل نقلیه شخصی
  • جایگزین کردن سوخت های گازی و یا برقی بجای بنزین و گازوئیل
  • ملزم نمودن سازندگان اتومبیل های داخلی به تبعیت از استانداردهای آلودگی هوا
  • کنترل صنایع: احداث صنایع در خارج از شهر
  • تغییر در مراحل عملیات کارخانه و سوخت
  • نصب دستگاه های کنترل مواد آلاینده در کلیه قسمت های مورد نیاز کارخانه
  • فضای سبز: احداث کمربند سبز بین مناطق مسکونی و صنعتی
  • آموزش و اطلاعات عمومی
  • ترک سیگار: نه تنها سیگار کشیدن برای ساامتی شما خطرناک است، بلکه می تواند به آلودگی هوا کمک کند.
  • همکاری مردم: دولت به تنهایی نمی تواند این اقدامات را انجام دهد بلکه این مهم مستلزم کمک و همکاری مردم است. به منظور انجام این اقدامات، انضباط مناسب برای همه باید وجود داشته باشد.

کلام آخر:

با توجه به لزوم اهمیت مبارزه با آلودگی هوا در جهت حفظ بهداشت محیط و پیشگیری از بروز عوارض و امراض مختلف و تامین هوای پاک باید روش هایی که می توانند آلودگی هوا را در شرایط کشورمان تا حد استانداردهای قابل قبول کاهش دهند بپردازند و در طرح های مبارزه با آلودگی هوا مسائل شهرسازی نیز بایستی مورد توجه کامل قرار گیرد که عبارتند از اقداماتی نظیر :

  • ایجاد یک پوشش از آسفالت خوب در خیابان ها و پیاده روسازی
  • ایجاد فضاهای سبز خیابانی
  • ایجاد توالت های عمومی به تعدادکافی در جوار مرکز جمعیت
  • جمع آوری و حمل زباله و مواد زاید به طریق بهداشتی که در مبارزه با آلودگی هوا کمک اساسی می نماید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل پنیرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ماجده
    9 دی 1402

    زمانی که خودروها برقی شوند مصرف گاز سی ان جی هم کاهش میابد و این گاز در صنایع مصرف میشود و دیگر نیاز به سوخت مازت و نفتکوره نیست ، مافیای صنایع خودرو سازی و سندیکای مجاری عرضه سوخت و دلالان و واردکندگان خوردروهای بنزینی (بدلیل انقلابی در صنعت خودرو در جهان و جایگزینی خودروهای برقی به جای بنزینی عامل کاهش قیمت خودروهای بنزینی در خارج از کشور که دلالان از واردات خودرو بنزینی دست دوم سود کلانی کسب میکنند ) دلایل دیگری جهت منشأ آلودگی هوا دارند .

0