topNotif

انواع شبدر و خواص آن

7505 بازدید
02 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

انواع شبدر و خواص آن را بشناسیم

در این مقاله اطلاعاتی در مورد شبدر و نوع دیگری از شبدر که معروف به شبدر آبی بوده است گردآوری شده که شامل خواص، مضرات و فواید و مواد آلی این گیاه می باشد.

شبدر گیاهی است که  با نام هایی همچون ذرق، شرویت، ادقوقو و… شناخته می شود. طبع این گیاه گرم و خشک است.

اشتها آور، ضد تشنج (دم گرده گل شبدر قرمز و یا جوشانده و شربت و عصاره شکوفه آن)، ضد سرفه، مژه ریختگی و آبریزش چشم (ریشه خشک شده با آب و گلاب)، صرع (تخم آن)، ضد سردرد و میگرن، ، تپش قلب، جلوگیری از سکته (شبدر قرمز)، درمان آسم (دم کرده شکوفه آن)، سرطان معده و گلو(گل شبدر به صورت غرغره جوشانده)، تصفیه کننده خون (گل شبدر قرمز)، بیماری های ناشی از جذب اشعه رادیواکتیو، احساس گرگرفتگی در دوران یائسگی را رفع می کند.

shabdra attarak photo

انواع شبدرها و خواص آن ها

نکته :

همچنین از مضرات شبدر می توان به حساسیت به نور اشاره کرد که در اثر مصرف زیاد این گیاه به وجود می آید.

شبدر آبی :

شبدر آبی نوع دیگری که در این مقاله بررسی شده است.گیاهی پایا، آبزی یا باطلاقی باریزوم خزنده ضخیم است. برگ و ساقه های گل دار تا ارتفاع 30 سانتی متر تشکیل می دهد. برگ های آن با دمبرگ دراز و سه تایی است. هر برگچه آن به شکل تخم مرغ با رگبرگ میانی بزرگ مشخص حاشیه پیچ و خم دار یا دندانه ای کم عمق است، در نوک ساقه یک گل آذین پر گل هرمی دارد. گل های آن به رنگ سفید مایل به صورتی، با پنج گلبرگ پوشیده از کرک های دراز است و در فاصله ماه های فروردین تا خرداد گل می دهد.

 

همچنین بخوانید:  هر آنچه که باید در مورد گیاه شبدر بدانید

 

از برگچه های خشک این گیاه استفاده می کنند. شبدر آبی در مرداب ها، کنار استخر ها و دریاچه ها و محیط هایی که ریزوم آن در آب باشد می روید. در سراسر اروپا به ویژه در بریتانیا به وفور می روید. گاهی در آب های کم عمق نیز مشاهده می شود برگ های آن را بین خرداد تا اوایل مرداد ماه گرد آوری می کنند و در سایه یا آفتاب می خشکانند.

shabdar abi attarak photo

انواع شبدرها و خواص آن ها

خواص شبدر آبی :

شبدر آبی حاوی یک ماده تلخ و احتمالا یک ساپونین است و ترشح شیره های گوارشی به ویژه شیره های معدی را تحریک می کند. اثر تب بر منتسب به آن مورد تردید است و نیاز به تحقیق بیشتر دارد.معمولا جوشانده شبدر آبی (بر روی 2-3 قاشق غذاخوری از گیاه خرد شده آب سرد بریزید آن را بجوشانید و بگذارید سرد شود) را برای اختلالات معده، بی اشتهایی و مواردی همچون  ضعف عمل دستگاه گوارشی مصرف می کنند. باید تذکر داد که برای چنین مواردی قنطوریون، ریشه ژانسیان و افسنطین موثر تر است. از گرد آن به ندرت استفاده می شود (یک نوک چاقو از گرد 3-5 بار در روز) اثر آن به عنوان یک داروی ضد تب در آنفولانزا و سایر بیماری ها قطعی نیست و برای این منظور بهتر است از زیرفون و اسپیره کوهی استفاده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ شبدر را با خواص درمان کم خونی، تصفیه کننده خون، جلوگیری از چین و چروک زودرس پوست، پیشگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از ریزش مژه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

8
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0