خواص و ویژگی های اسفناج

2185 بازدید
20 مرداد 97
سمانه
,

آشنایی با خواص و ویژگی های اسفناج

اسفنـاج گیاه بومی ایران است و از اوایل قرن اول میلادی کم کم به سایر نقاط دنیا راه یافت. اسفناج گیاهی است یک ساله، دارای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر که برگ های آن پهن، نرم و مثلثی شکل به رنگ سبز است. اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است.

دو نوع اسفناج وجود دارد که پاییزه و بهاره نامیده می شود. اسفناج بهاره در بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی نیز معروف است. اسفناج پاییزه که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد در پاییز کاشته می شود، گل های اسفناج به رنگ سبز کم رنگ است. اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است، کشت آن امروزه در تمام نقاط دنیا معمول است.

خواص و ویژگی های اسفناج

طبع اسفناج کمی سرد و تر است و این که معتدل است. کسانی که دچار کم خونی شده اند اسفناج را در سبزی های خوردنی خود قرار دهند و هر روز مقدار سه برگ اسفناج بخورند. اسفناج مخصوصا بورانی تمیز کننده دستگاه هاضمه است. اسفناج تقویت کننده قلب است می توان آن را مانند سبزی همراه غذا خورد.  گوگرد موجود در اسفناج باعث قلیایی شدن خون می شود. آهکی که در اسفناج وجود دارد باعث استحکام استخوان ها می گردد. اسفناج کمبود املاح معدنی بدن را جبران می کند.

خواص و ویژگی های اسفناج

خواص و ویژگی های اسفناج

کسانی که اسفناج را می جوشانند سپس آب اضافی آن را می گیرند، آن ها فقط تفاله اسفناج را می خورند. بهترین روش خوردن اسفناج تازه آن است که به طعم تازه و خام آن عادت کنید. اگر مبتلا به ضعف بدن یا اعصاب هستید چند روز صبح ها نصف استکان آب اسفناج با نصف استکان آب شاهی همراه با کمی آب بنوشید. برای درمان یبوست 5 گرم تخم اسفناج را در یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرده سپس میل کنید.

برای درمان سوختگی و زخم های جلدی اسفناج را در روغن زیتون بپزید و روی زخم بگذارید. کسانی که بیماری کبدی دارند اسفناج بخورند. کسانی که درد مفاصل دارند کمتر اسفناج بخورند. کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند اسفناج به مقدار کمی بخورند البته درمان گر ناراحتی کلیه هم می باشد. کسانی که ورم معده دارند از خوردن اسفناج خودداری کنند. اسفناج برای اطفال کم اشتها و کودکانی که از رشد عقب مانده اند بسیار مفید است. هضم اسفناج آسان است. کسانی که نقرس دارند از خوردن اسفناج خودداری کنند.

از دیگر خواص و ویژگی های اسفناج

اسفناج برای کسانی که افسرده هستند یا احساس خستگی و گرفتگی می کنند مفید است. اسفناج برای خانم هایی که درد قاعدگی دارند مفید می باشد. خانم هایی که یائسه شده اند خوردن اسفناج را فراموش نکنند. جویدن اسفناج دندان ها و لثه ها را محکم می کند. اسفناج پخته شده را زیاد نگه ندارید زیرا در آن تغییرات شیمیایی ایجاد می شود و تولید سم می کند.

 

همچنین بخوانید:  اسفناج با خواص فراوان

 

کسانی که سرطان معده دارند می توانند قبل از هر غذا یک چهارم استکان آب اسفناج بخورند. برای تسکین درد نیش زنبور و خوابیدن ورم آن از ضماد اسفناج پخته استفاده شود. اسفناج پخته داروی مفیدی برای سرفه های خشک، آسم و گرفتگی صدا می باشد. کسانی که بیماری قند دارند اسفناج خام را در برنامه غذایی خود داشته باشند. کسانی که کارهای فکری دارند قبل از غذا سالاد اسفناج بخورند. خوردن اسفناج خطر ابتلا به سرطان را تخفیف می دهد.

یک غذای خوشمزه با اسفناج  :

بعد از این که برنج را صاف کردید ابتدا یک مقداری برنج، سپس یک لایه اسفناج خام به علاوه گوشت چرخ کرده گوسفند که کمی سرخ کرده باشید، مجددا لایه برنج سپس باز یک لایه اسفناج خام و ادویه جات ریخته و بگذارید برنج دم بکشد.

طرز تهیه سالاد اسفناج :

اسفناج، تره، کمی لیموترش، کمی ذرت آب پز، کمی نمک و کمی فلفل را مخلوط کرده و میل شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسفناج خشک را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، جلوگیری از ریزش مو، پیشگیری از سرطان، درمان بیماری قلبی، درمان دیابت، لاغری و کاهش وزن، درمان کبد چرب، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0