درمان بیماری برونشیولیت در کودکان

2010 بازدید
26 خرداد 97
سمانه

بیماری برونشیولیت در کودکان !

التهاب نایژک ها یا برونشیولیت (Bronchiolitis) بیماری شایع و نسبتا خفیفی بوده که عمدتا در کودکان زیر 12 ماه بروز می کند. در این بیماری راه های هوایی کوچک ریه که برونشیول نامیده می شوند به خاطر عفونت ویروسی ملتهب می شوند و بنابراین ورود و خروج هوا در آن ها کاهش می یابد. در 90 درصد موارد این عفونت توسط ویروس سینسیشیال تنفس ایجاد می گردد که می تواند از طریق سرفه و عطسه از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. در اکثر موارد علایم ایجاد شده مانند سرماخوردگی معمولی است اما گاهی نیز عفونت منجر به تنگی نفس شدید می شود. در فصل زمستان ممکن است این بیماری به صورت ایپدمی در آید. در صورتی که پدر و مادر و خانواده کودک در مکان های شلوغ زندگی کنند خطر بروز عفونت به دلیل راحت منتقل شدن بیماری افزایش می یابد. کشیدن سیگار توسط والدین نیز خطر بروز را افزایش می دهد.

علایم بیماری برونشیولیت !

در ابتدا ممکن است کودک علایمی شبیه به سرماخوردگی معمولی مثل آبریزش بینی، تب و عطسه را نشان دهد. با این حال ممکن است 2 تا 3 روز بعد علایمی همچون سرفه خشک، تنفس تند، خس خس سینه، مشکل در غذا خوردن ظاهر شود. اگر کودک شما زیر یک سال سن داشت و این علایم را داشت باید با پزشک تماس بگیرید.

درمان بیماری برونشیولیت در کودکان

درمان بیماری برونشیولیت در کودکان

گه گاهی ممکن است کودک دچار مشکل تنفسی شدید شود به خصوص اگر سن او خیلی کم باشد و یا بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی مادر زادی داشته باشد ممکن است این حالت دیده شود این کودکان ممکن است دچار کبودی لب ها، زبان و پوست شوند. در کودکان با سن بسیار کم مبتلا به برونشیولیت ممکن است بین تنفس ها فاصله ای بیش از 10 ثانیه ایجاد شود. در صورت بروز سیانوز یا اشکال در تنفس یا بی حالی فورا باید آمبولانس را خبر کرد.

تشخیص بیماری برونشیولیت !

پزشک احتمالا از روی علایم و شنیدن صدای سینه با استتوسکوپ به وجود برونشیولیت شک می کند. ممکن است عکس از قفسه سینه درخواست شود و یا جهت بررسی وجود عفونت ترشحات بینی مورد آزمایش قرار گیرد.

 

همچنین بخوانید: موثرترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی

 

درمان بیماری برونشیولیت !

اگر برونشیولیت خفیف باشد ممکن است بتوانید در منزل آن را درمان کنید. جهت باز نمودن راه های هوایی ممکن است پزشک گشاد کننده های برونش را تجویز کند که در این صورت تنفس بهبود می یابد. احتمالا به شما توصیه خواهد شد که به کودک استامینوفن به صورت مایع بدهید تا تب او پایین بیاید.

با افزایش دادن رطوبت داخل اتاق می توان مشکل تنفس را کاهش داد. این کار را می توان با قرار دادن آب بر روی یک منبع گرما مثل شوفاژ یا بخاری انجام داد. باید به کودک مقادیر کم اما مکرر مایعات و غذا داد تا از کم آبی بدن او جلوگیری شود. کودکانی که علایم شدید را نشان می دهند باید در بیمارستان درمان شوند. در آنجا به آن ها داروهای گشاد کننده برونش استنشاقی داده می شود. در صورتی که کودک قادر به غذا خوردن نباشد ممکن است مایعاتی به صورت وریدی به او تزریق شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پاخری را با خواص ضد التهاب گلو، درمان آبریزش بینی و سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0