topNotif

سلاح های موثر بر علیه استرس

1484 بازدید
06 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

سلاح های موثر بر علیه استرس که بد نیست با آن ها آشنا شویم!

ما می توانیم خودمان را از هجوم استرس در امان نگه داریم برای انجام این عمل باید عوامل بروز استرس را بشناسیم و از آن ها اجتناب کنیم و یاد بگیریم که چگونه می توانیم با آن ها خود را تطبیق دهیم. مهمترین سلاح موثر بر علیه استرس در وجود ما قرار دارد و عبارت است از اقدام موثر در تحرک داشتن و انجام ورزش های جسمی و روحی که با انجام آن ها می توانیم خود را قوی تر کنیم.

دفاع بدنی !

اگر ما زندگی شاد و سالمی داشته باشیم و به خوبی از خودمان مواظبت کنیم به راحتی می توانیم بر استرس غلبه کنیم.

خواب !

در درجه اول به فکر این باشید که خواب کافی داشته باشید برای این کار شما باید یک تکنیک رفع هیجان و مقابله با فشار روزمره یاد بگیرید (در انتهای مطلب این تکنیک ها را ذکر می کنم). ما در خواب مسائل و مشکلات روزمره را از سر می گذرانیم و خود را مجددا مجهز و سرزنده می سازیم، خواب لازم در هر فرد با دیگری فرق دارد ولی به طور معمول در ایام استرس انسان به خواب بیشتری نیاز دارد. خودتان را از خوابیدن بیش از حد نیز معاف کنید چون زیاد خوابیدن همانقدر بد است که کم خوابیدن.

سلاح های موثر بر علیه استرس

سلاح های موثر بر علیه استرس

بد خوابی و اختلال در خواب، معمولا مواقعی که دچار استرس هستیم به سراغمان می آید. با این وجود اگر چند شب دچار بد خوابی شدید، بیهوده فکرهای غلط به سرتان نزند، این مشکل فقط با خواب راحت شب بعد جبران می شود. هنگام بروز بد خوابی :

  1. مقدار مصرف روزانه خود را در نوشیدن چای، قهوه و لیموناد های دارای کافئین محدود سازید.
  2. شام را زودتر میل کنید.
  3. بعد از ظهر و شب از نوشیدن چای و قهوه سنگین خودداری نمایید.
  4. سعی کنید به شکل مناسبی بدن خود را خسته سازید مثلا با قدم زدن سریع و یا کار در باغچه به این مهم برسید پس از آن استحمام نمایید و قبل از رفتن به بستر آگاهانه مغز خود را از همه چیز پاک سازید.
  5. برای دست یابی به این هدف می توانید کتاب خوبی را برای خواندن انتخاب کنید و یا به شنیدن موزیک بپردازید.

از قرص های خواب آور استفاده نـکنید

اینکه بخواهید قبل از خوابیدن روی مشکلات و مسائل کنکاش کنید اشتباه محض است و زمان نامناسبی برای این کار به شمار می رود. برای این کنکاش می توانید تا فردا صبح صبر کنید اگر خوابتان نمی برد و یا در نیمه های شب بیدار شده اید و نمی توانید مجددا بخوابید، برخیزید و چیزی مثل یک لیوان شیر گرم بنوشید. در بستر دست از افکار بیهوده بردارید و قرص های خواب آور را نیز امتحان نکنید. استفاده از قرص های خواب آور راه چاره اساسی نیست و شما با خوردن آن صبح مثل آدم های گیج و منگ از خواب بلند می شوید، سرحال نیستید و قادر نخواهید بود روز جدید را با هوشیاری و نشاط آغاز کنید. در نهایت استفاده مداوم از قرص ها در شما اعتیاد به وجود خواهد آورد و دچار استرس بیشتری خواهید شد.

تغذیه !

سعی کنید با توجه به قدتان، وزن مناسب داشته باشید. در اصل ما باید درست تغذیه کنیم تا از زیان های احتمالی به سلامتی مان در اثر وزن زیاد جلوگیری نماییم. باید متوجه باشیم که بعضی از بیماری ها مثل بیماری های قلبی، فشار خون، سرطان روده و بیماری دیابت با نوع تغذیه مرتبط هستند و خطر ابتلا به آن ها در اثر تغذیه غلط بالا می رود. تغذیه صحیح باعث می شود که از گسترس دامنه این بیماری ها جلوگیری کرد و یا از بروز آن ها پیشگیری نماییم.

بهترین رویه اساسی در داشتن تغذیه سالم عبارت است از استفاده از مواد غذایی کم چرب و دارای مواد چربی سالم، به خصوص باید از مواد غذایی که سرشار از چربی های اشباع شده هستند اجتناب نماییم و در مقابل بیشتر از نان کامل که سرشار از مواد فیبری هستند و نیز از میوه های خشکبار چون گردو و بادام و فندق، میوه و سبزیجات تازه استفاده کرده و مصرف شکر و نمک خود را محدود سازیم.

فعالیت بدنی مرتب !

برای آن که شما بتوانید بدنتان را روی فرم مناسب نگه دارید فقط یک راه وجود دارد و آن هم فعالیت بدنی مرتب و از همه مهمتر هر روزه می باشد. یک ورزش بیست دقیقه ای در هوای آزاد کافی است،  آنگاه شما خود را از لحاظ جسمی و روانی دور از فشار روزمره احساس خواهید کرد و می توانید خواب راحتی را به دنبال داشته باشید از همه مهم تر آن است که ورزش انتخابی شما مفرح و شادی برانگیز باشد.

 

 

همچنین بخوانید:  تاثیر فعالیت بدنی و ورزش در زندگی

 

 

دفاع روانی !

داشتن یک وضعیت عمومی خوب و یک بدن متناسب و ورزیده می تواند وسیله ای برای حفاظت انسان در برابر استرس باشد و یا شدت استرس موجود را تضعیف نماید. بسیاری از حوادث و وقایع زندگی طبق طبیعت خودشان حالت فشار آورنده بر ما دارند و عکس العمل های ما در مقابل این فشار خارجی بستگی تمام به طرز تلقی درونی ما دارند. طرز تلقی درونی، بینش و تصورات ما در برابر ارزش ها همه آن چیز هایی هستند که نوع عکس العمل ما را در مقابل آن فشارهای خارجی تعیین می کنند.

خود راهنمایی!

اگر قرار است یک کار و توانایی جدید مثلا رانندگی اتومبیل را یاد بگیریم باید ترکیبی از دو عامل در ما جریان یابد : مشاهده و توجه و تعلیم، در آغاز شخص دیگری ما را آگاهی می دهد و نظرمان را جلب می نماید سپس ما جریان کار را برای خود تکرار می کنیم و به خودمان دانش و راهنمایی های لازم را می دهیم، وقتی ما به طور کامل یاد بگیریم نگاه جریان کار برای ما ملکه ذهن می شود و سپس به طور اتوماتیک و به صورت متوالی و منظم و آگاهانه عمل کرده و رانندگی می کنیم. این توالی کار در حالت مشابه در جریان زندگی روزمره ما شامل مشاهده و توجه، دانش و راهنمایی، خود راهنمایی و عمل اتوماتیک وار می شود.

خود کنترلی !

اگر ما این احساس را داشته باشیم که همه چیز را زیر کنترل داریم احساس آسودگی می کنیم، البته مواردی وجود دارند که از کنترل ما خارج هستند در هر مسئله ای حداقل یک جنبه وجود دارد که می توانیم آن را به نفع خود طوری به کار ببریم که احساس فشار و نومیدی را از بین ببرد. اگر ما جانب شخصی را در رفتار یا عکس العمل مان در قبال انسان ها یا حوادث را بخواهیم تغییر بدهیم استفاده از روش های شخصی می تواند خیلی مفید باشد.

در آغاز با دقت رفتار خودتان را مدنظر قرار دهید که مثلا چرا شما همیشه در اداره با مراجعه کنندگان خود برخورد خوبی ندارید و یا اینکه چرا به خاطر آنکه دیر از خانه بیرون می آیید اتوبوس را از دست می دهید. مشکلات ویژه خود را در این مورد در دفتر خاطرات بنویسید و بنشینید و روی راه حل های عملی برای رفع این موارد بیندیشید برای مثال در مورد عصبانیت در برخورد با مراجعه کنندگان یک نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید که آیا شما نمی توانید آن ها را کمک کنید و یا خانه را به موقع ترک کنید که در هر حال بتوانید به موقع به اتوبوس برسید.

اگر شما موفق شدید تغییراتی در این موارد به وجود آورید و یک روش صحیحی را پایه گذاری کنید آن وقت شما باید به خود جایزه بدهید، اگر شما توانستید یک هفته مداوم بدون عجله و سرآسیمگی به موقع به ایستگاه اتوبوس برسید در آن صورت احساس آرامش دلپذیری خواهید داشت.

سلاح های موثر بر علیه استرس

سلاح های موثر بر علیه استرس

رفع هیجان و دلهره !

روش های رفع دلهره و هیجان به از بین بردن استرس کمک می کنند تکنیک های بسیار مفید و مشابهی وجود دارند، شنیدن موزیک ملایم و آرام بخش رفع کننده دلهره و هیجان هستند طوری برنامه ریزی کنید که هر روز سه تا چهار بار و هر بار نیم ساعت وقت بگذارید و سپس در صورتی که احساس بهتری به شما دست داد مقدار زمان را تقلیل دهید و به یک بار در روز اکتفا کنید. اگر استرس شما دوباره زیاد شد برنامه را وسیع تر کنید. فواید رفع دلهره و هیجان:

  • تاثیر خواب آور دارند.
  • توان جسمی و روحی را بالا می برد.
  • خستگی را برطرف می کند.
  • ترس و هیجان زدگی را تقلیل می دهد.
  • خطر اعتیاد را پایین می آورد.

تمرینات رفع دلهره و هیجان !

مهمترین چیزها روش تنفسی صحیح است، فک ها را شل کنید و شانه ها را رها سازید نفس را آهسته و عمیق از بینی به درون بکشید و از راه دهان بیرون دهید. هنگام عمل دم شکم به جلو باشد، قفسه سینه هم بالا بیاید تا مقدار هوای بیشتری داخل شش ها شود. نفس خود را سه تا شش ثانیه حبس کنید و سپس آهسته بیرون دهید، قفسه سینه و شکم از برآمدگی می افتند و ریه ها خالی می شوند. خیلی راحت تنفس کنید، این ریتم تنفسی عمیق و آهسته را در طول تمرین نگه دارید. فراموش نکنید که نفس عمیق بکشید و در موقع رفع دلهره و هیجان به احساس راحتی بدن فکر کنید.

سپس در یک جای آرام و دنج بنشینید حتی می توانید دراز بکشید. پاها را در کنار هم دراز کنید و دست ها را روی دسته صندلی بگذارید. اگر دراز می کشید به پشت بخوابید دست ها را کنار بدن و در حالت کشیده قرار دهید و اگر لازم شد بالشی زیر سر قرار دهید. چشمان خود را ببندید و آگاهانه به بدنتان توجه کنید. به تنفس خود دقت کنید و دنبال شناخت هیجانات ماهیچه های خود باشید تا بهتر بتوانید آنها را از هیجان خالی سازید در انتها به آسودگی و آرامش خود از این تمرینات توجه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبويه را با خواص تقويت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ هاي قلب، تقويت حواس پنجگانه، درمان خستگي هاي روحي عصبانيت و بي حوصلگي، سردردهاي عصبي و تنگي نفس، ضد استفراغ دوران بارداري، درمان کابوس شبانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0